Kirjoittaja Aihe: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat  (Luettu 928 kertaa)

Ajatolloh

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 351
  • Liked: 6919
Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« : 23.08.2021, 11:10:56 »
Tämä on minusta niin hyvä kirjoitus, että sen sietäisi olla pohjana keskustelulle kansalaislaista. Kansalaislaissa on selvästi valuvikoja ja sudenkuoppia, jotka pitää saada kuntoon. Tämä on hyvä johdanto asiaan. Antakaapa valmiita ehdotuksia lain korjauksiksi, jolloin asiaa on myös demokraattisten edustajiemme helpompi ajaa.
...
Afganistan keskustelusta pelastettua:

writer: "Ehkä ainoa hyöty on jos ovat Kabulin lentokentän portilla ja joku afgaani kertoo olevansa suomalainen (koska Suomen kansalaisuus ja passi) tai esittelee jotain Suomen antamaa pysyvää oleskelulupaa niin voivat helpommin päästää nämä läpi kun USA:n armeija saattaisi vaan pitää porttien takana".

Sepä se, kun ohimennen suomeksi kysyy jotakin yleis- ja nippelitietoa Suomesta, selviää aika äkkiä mikä tyyppi on niitä dokumenttejaan esittelemässä. Jos epäröi, niin siirto amerikkalaisten tutkittavaksi.

Tarkoitin lähinnä että suomalainen sotilas siinä portilla osaa katsoa niitä dokumentteja eli Suomen passia tai pysyvää oleskelulupaa ja niistä päätellä että oikeita on koska ne Ulkoministeriön 5 virkamiestä jotka Kabulin lentokentällä päivystää evakuoitavia auttaakseen varmaan antavat kopion siitä että millaisia on ne pysyvät oleskeluluvat noille Puolustusvoimien sotilaille johon voivat verrata ja Suomen passin suomalainen tunnistaa muutenkin.

Pysyvän oleskeluvan saa Suomessa sen ekan turvapaikan tai toissijaisen suojelun saamisen tuoman 4 vuoden oleskeluluvan jälkeen vaikka ei osaisi sanaakaan Suomen kieltä.

Suomen kansalaisuuden ja sitä myötä Suomen passin saa vaikka ei osaisi sanaakaan Suomen kieltä kunhan on luku- ja kirjoitustaidoton tai esittää sellaista ja käy Suomen kielen kurssilla jonka päätyttyä pyytää kurssin opettajalta todistuksen siitä että osallistui Suomen kielen kurssille ja että on luku- ja kirjoitustaidoton ja sen jälkeen kun se Suomen kielen kurssia vetänyt opettaja on noi todistukset kirjoittanut niin ne yhdessä kansalaisuushakemuksen kanssa Maahanmuuttovirastoon niin parissa viikossa henkilö saa Suomen kansalaisuuden vaikka ei osaisi sanaakaan Suomen kieltä tai vaikka osaisi vain alkeet.

Tilanne on ollut toi siitä lähtien kun alkukeväästä 2011 silloinen Oikeusministeri Vihreiden Tuija Brax toi uuden kansalaisuuslain eduskuntaan hiukan ennen kevään 2011 eduskuntavaaleja ja kiireessä piti saada uusi kansalaisuuslaki läpi silloisen hallituksen toimesta jonka muodostivat Keskusta, Kokoomus, Vihreät ja RKP ja pääministerinä oli Keskustan Matti Vanhasen jalkavaivojen takia Keskustan Mari Kiviniemi joka muistetaan siitä että syytti muita puolueita "rasismilla flirttailusta" 2010 kesällä pääministeriksi tultuaan kun ne esittivät Perussuomalaisten kantoja muistuttavia kantoja maahanmuuttopolitiikasta ja valtionvarainministerinä oli Kokoomuksen Jyrki Katainen ja oikeusministerinä Vihreiden Tuija Brax ja maahanmuutto ja turvapaikka asiat olivat Maahanmuuttoministerin RKP:n Astrid Thorsin hallussa ja uusi kansalaisuuslaki meni eduskunnassa nopeasti läpi ja sen puolesta äänestivät kaikki muut puolueet paitsi Persut joilla silloin muutama kansanedustaja koska eihän kukaan halunnut että ennen vaaleja Keskustan Mari Kiviniemi alkaa syyttää heitä "rasismilla flirttailusta".

Ilmeisesti yksikään kansanedustaja ei lukenut kyseistä lakia alkua pidemmälle sillä kyseinen kansalaisuuslaki näyttää alussa ihan hyvältä mutta alempana on pykälät jotka nollaavat ylemmät pykälät ja luovat aivan järjettömiä porsaanreikiä ja eduskuntakeskustelussa kukaan ei tuonut noita järjettömiä porsaanreikiä esiin joko koska ei niitä huomannut tai sitten koska osalla kansanedustajista oli tarkoituksena kusettaa kaikkia muita puolueita ja saada ne äänestämään aivan järjettömän lain puolesta.

"Virkavastuulla" työtään tekevät Oikeusministeriön ja Sisäministeriön virkamiehet eivät myöskään tuoneet uuden kansalaisuuslain seurauksia ja porsaanreikiä esiin Eduskunnan valiokuntien sitä käsitellessä eli sekä Oikeusministeriössä että Sisäministeriössä on virkamiehiä jotka osallistuivat Eduskunnan kusettamiseen 2011 ja nuo virkamiehet olivat todennäköisesti Oikeusministeriössä myös PS/Sin Lindströmin ja Kokoomuksen Häkkäsen aikana 2015-2019 varmistamassa että oikeusministerille ei kerrota asioita ja tiukennukset jää tekemättä (Häkkästä ohjailtiin ja talutettiin kuten Lindströmiäkin Oikeusministeriön virkamiesten toimesta) ja Sisäministeriössä Kokoomuksen Orpon, Risikon ja Mykkäsen aikana 2015-2019 varmistamassa että sisäministerit ovat aivan pihalla ja luulevat esim. Orpon tavoin että "ei sinne ketään voi palauttaa" (Elokuu 2015) liittyen Somaliaan, Irakiin ja Afghanistaniin vaikka EIT:istä oli tullut vuosia aiemmin päätöksiä joiden mukaan Somalia, Irak ja Afghanistan olivat suurelta osin turvallisia ja muut Pohjoismaat olivat vuosia aiemmin päivittäneet maa-arvionsa sellaisiksi että kaikissa on turvallisia alueita ja Suomen Maahanmuuttoviraston maa-arviot joissa noita maita pidettiin kokonaan vaarallisina vuosia pidempään kuin EIT:ssä ja muissa Pohjoismaissa olivat mahdollisia vain tietoisen korruption takia jossa haluttiin antaa mahdollisimman monelle turvapaikka tai toissijainen suojelu koska muuten ei ole selitettävissä että Maahanmuuttoviraston johto toimi eri tavoin kuin kaikki muut Pohjoismaat ja vastoin EIT:in linjauksia koska kyllä heidän täytyi olla niistä tietoisia ja lisäksi se että Sisäministeriön virkamiehet eivät Maahanmuuttoviraston muista Pohjoismaista ja EIT:in linjauksista eronneeseen toimintaan puuttuneet ja siitä sisäministereille kertoneet kertoo että sielläkin on ideologisia virkamiehiä jotka halusivat Suomelle mahdollisimman löysän linjan vaikka sitten Orpolle ja muille sisäministereille valehtelemalla ja tuota valehtelua ja asioiden kertomatta jättämistä tehtiin myös Kristillisten Päivi Räsäsen sisäministerikaudella 2011-2015 koska Räsäselle tuli 2013 yllätyksenä että Maahanmuuttovirasto oli 2012 luonut linjauksen jossa kaikille hylätyille turvapaikanhakijoille annettiin vuoden oleskelulupa jos kieltäytyivät itse poistumasta Suomesta ja Maahanmuuttovirasto katsoi että heitä ei voi poistaa maasta koska maat vaarallisia (siis Somalia, Irak ja Afghanistan) ja muutenkin sabotoi käännytykset (siis Maahanmuuttovirasto sabotoi käännytykset niin että niitä "ei voinut" tehdä) vaikka muut Pohjoismaat pitivät maita suurelta osin turvallisina vuosista 2010-2011 lähtien ja käännyttivät noihin maihin hylättyjä turvapaikanhakijoita.

Kun hylätyt turvapaikanhakijat kieltäytyivät poistumasta toisen kerran vuoden päästä niin saivat uuden vuoden oleskeluluvan ja jos kieltäytyivät poistumasta kolmannen kerran taas vuoden päästä niin saivat pysyvän oleskeluluvan (ja se eka vuoden oleskelulupa tietenkin oikeutti työmarkkinatukeen, asumistukeen ja toimeentulotukeen kuten toinenkin vuoden oleskelulupa kuten pysyväkin oleskelulupa) ja kaikki siis Maahanmuuttoviraston omalla tulkinnalla ja päätöksellä perustuen KHO:n päätökseen jonka mukaan ihmistä ei voi jättää ilman oleskelulupaa jos häntä ei voi poistaa maasta (Eli KHO:n, Maahanmuuttoviraston ja Sisäministeriön toiminta on kuin tanssi-esitys jossa koreografiat nivoutuvat yhteen ja lopputulos on mahdollisimman löysä linja turvapaikkapolitiikassa) eli siis Päivi Räsäsen sisäministeriaikana 2011-2015 vuosina 2012-2015 Maahanmuuttoviraston johtajien ja sisäministeriön virkamiesten vedättäessä Räsästä ja valehdellessa tälle ja jättäessä asioita kertomatta Suomen hyväksymisprosentti somaleille, irakilaisille ja afgaaneille oli de facto 100% kunhan kieltäytyivät poistumasta Suomesta kun saivat kielteisen päätöksen ja Räsästä vedätettiin niin pahasti sisäministeriön virkamiesten ja oikeusministeriön virkamiesten toimesta (vaikka varmastikin Anna-Maja Henrikssonin hyväksynnällä Oikeusministeriön tapauksessa) että yhden lauseen korjaus lakiin saatiin tehtyä vasta keväällä 2015 ennen 2015 eduskuntavaaleja ja astui voimaan vasta Heinäkuussa 2015 eli siis vedätystä jatkettiin ja pitkitettiin jotta Maahanmuuttovirasto ehti antaa mahdollisimman monelle hylätylle somalille, irakilaiselle ja afgaanille pysyvän oleskeluluvan ja Sisäministeriön virkamiesten täytyi olla vedätyksessä mukana koska muuten tuo yhden lauseen korjaus lakiin olisi tehty ekan viikon aikana siitä kun KHO teki päätöksensä 2012 mutta sen sijaan lain korjaaminen kesti yli 3 vuotta ja sinä aikana kaikki hylätyt turvapaikanhakijat Suomen Maahanmuuttoviraston vaarallisiksi katsomista maista eli Somaliasta, Irakista ja Afghanistanista (vastoin muiden Pohjoismaiden ja EIT:in linjaa) saivat ensin kahdesti vuoden oleskeluluvan ja sitten pysyvän oleskeluluvan ja ihan Maahanmuuttoviraston valtio-valtiossa systeemin päätöksellä koska kukaan ei uskalla Maahanmuuttoviraston toimintaan puuttua tai sitten ei osaa puuttua kun sisäministeriön virkamiehet puhuvat sisäministereille paskaa koordinaatiossa Maahanmuuttoviraston kanssa ja jättävät asioita kertomatta.

Tämän boldatun lauseen lisääminen ulkomaalaislakiin ja voimaan saattaminen kesti yli 3 vuotta Päivi Räsäsen ollessa sisäministeri 2011-2015 eli keväästä 2012 (KHO päätös) Heinäkuuhun 2015:

Lainaus
51 § (22.5.2015/674)
Oleskeluluvan myöntäminen maasta poistumisen estymisen vuoksi
Suomessa olevalle ulkomaalaiselle myönnetään tilapäinen oleskelulupa, jos:

1) häntä ei tilapäisestä terveydellisestä syystä voida palauttaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa; taikka

2) hänen paluunsa kotimaahan tai pysyvään asuinmaahan ei ole tosiasiassa mahdollista.

Oleskelulupaa 1 momentin 2 kohdan perusteella ei myönnetä, jos ulkomaalaisen paluu jää sen vuoksi toteutumatta, että hän ei suostu palaamaan kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa tai vaikeuttaa paluunsa järjestelyä.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301


Ja astui siis voimaan

Lainaus
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2015.
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150674

Eli siis yli kolme vuotta eli 2012-2015 Suomen Maahanmuuttovirasto antoi jokaiselle hylätylle somalille, irakilaisille ja afgaanille ensin kaksi vuoden oleskelulupaa ja sitten pysyvän oleskeluluvan kunhan sanoivat "en lähde kotimaahani takaisin" ja kaikkien oleskelulupien mukana tulivat KELA:n palvelut eli työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki eli de facto jokainen somali, irakilainen ja afgaani joka Suomeen läpsytti 2011-2015 sai jäädä kunhan kieltäytyi Suomesta poistumasta hylkäävän päätöksen jälkeen (voi olla että jo 2010 tai aiemmin tulleita on pääsyt tuohon mukaan mutta varmasti 2011 tulleet ainakin koska saaneet hylkäyksen valitusten jälkeen aikaisintaan 2012) ja sai pysyvän oleskeluluvan kahden 1-vuoden oleskeluluvan jälkeen eli nämä ovat vieläkin Suomessa ja saivat ilmaista rahaa ja ilmaisen asunnon loppuelämäkseen.

Suomen Maahanmuuttovirasto ja Sisäministeriön virkamiehet ensin valehtelivat ja jättivät kertomatta asioita Päivi Räsäselle 2012-2013 kunnes joku vinkkasi YLE:lle asiasta ja YLE uutisoi:

Lainaus
Sadat käännytetyt jäämässä Suomeen
Ongelmana on mm. että monilta tulijoista puuttuvat matkustusasiakirjat. Lisäksi osa lähtömaista ei tavallisesti ota vastaan Suomesta pakolla palautettavia kansalaisiaan.

TUOMAS KERKKÄNEN
6.10.2013

Päivitetty 7.10.2013 08:39

Jopa 700 maastapoistamispäätöksen saanutta ihmistä voi saada oleskeluluvan Suomesta. Kyseessä ovat lähinnä Irakin, Iranin, Somalian ja Afganistanin kansalaiset jotka on määrätty poistumaan maasta, mutta palautus ei ole onnistunut. Uusi laintulkinta mahdollistaa jopa jatkuvan oleskelun Suomessa.

Poliisihallituksesta kerrotaan Ylelle, että Suomeen on jäänyt 500 - 700 Irakin, Iranin, Somalian ja Afganistanin kansalaista, jotka ovat saaneet maastapoistamispäätöksen. Tyypillisesti ihmiset ovat hakeneet tuloksetta turvapaikkaa Suomesta.

Ongelmana on mm. että monilta tulijoista puuttuvat matkustusasiakirjat. Lisäksi em. maat eivät tavallisesti ota vastaan Suomesta pakolla palautettavia kansalaisiaan.
...

Jopa jatkuva oleskelu mahdolliseksi
Korkein hallinto-oikeus teki viime keväänä ulkomaalaislain 51 pykälän tulkinnasta päätöksen, jonka mukaan henkilölle on myönnettävä tilapäinen oleskelulupa, jos hän ei suostu vapaaehtoiseen paluuseen eikä vastaanottava maa suostu pakkopalautukseen.

...
Repo kertoo, että ensin henkilölle myönnetään tilapäinen oleskelulupa vuodeksi. Jos olosuhteet eivät ole vuoden aikana muuttuneet, tekee Maahanmuuttovirasto päätöksen toisesta vuoden mittaisesta oleskeluluvasta. Jos palautus ei tämänkään jälkeen onnistu, saa maahanmuuttaja jatkuvan oleskeluluvan.

Repo arvioi, että laintulkinnan mukaisesti suuri osa kyseessä olevista jopa 700 ihmisestä voikin lopulta saada jopa jatkuvan oleskeluluvan.

https://yle.fi/uutiset/3-6866683

Ja siis tuossa vaiheessa eli 2013 oli 700+ hylättyä jotka tulisivat saamaan pysyvän oleskeluluvan lopulta mutta hylättyjähän tuli lisää eli tuon porsaanreiän kautta jonka KHO, Maahanmuuttoviraston johto ja Sisäministeriön johtavat virkamiehet olivat yhdessä samassa koreografiassa tanssimalla luoneet ja voimassa pitäneet luoneet systeemin jonka kautta varmaankin noin 1500+ hylättyä somalia, irakilais ja afgaani-turvapaikanhakijaa sai jäädä Suomeen pysyvästi.

Sitten kun Räsänen YLE uutisen jälkeen tuli tietoiseksi vedätyksestä 2013 niin sen sijaan että olisi irtisanonut Maahanmuuttoviraston johdon virkavelvollisuuksien rikkomisesta (eivät olleet kertoneet Räsäselle asiasta) ja irtisanonut Sisäministeriön johtavat virkamiehet virkavelvollisuuksien rikkomisesta (eivät olleet kertoneet Räsäselle asiasta) niin Räsänen laittoi Sisäministeriön valmistelemaan korjausta eli "tyhmää virkamiestä" leikkimällä pääsivät pulasta ja sitten tulikin jarruttelua vuodesta 2013 aina vuoteen 2015 ja heinäkuuhun kun yhden lauseen lisääminen ulkomaalaislakiin vie niin paljon aikaa kun on niin paljon työtä että miten sitä nyt kerkeis tehdä vähemmässä ajassa kuin 2 vuodessa ja vielä loppuun pari kuukautta vedätystä sillä että laki tuli voimaan vasta heinäkuussa 2015 jotta Maahanmuuttovirasto ehti myöntää pysyviä oleskelulupia hylätyille turvapaikanhakijoille myös Persujen ollessa hallituksessa ja Kokoomuksen Orpon ollessa sisäministeri ja varmasti kaikki sai jäädä Suomeen.

Kun kaikki ovat syyllisiä niin kukaan ei ole syyllinen on periaate jolla Suomea hallitaan ja hallitusvastuuseen pyrkivä yritetään korruptoida välittömästi osaksi systeemiä eli tekemään yhdessä virheitä ja typeriä päätöksiä.

Seuraavan sisäministerin EI pidä uskoa yhtään sanaa Maahanmuuttoviraston johdon tai Sisäministeriön johtavien virkamiesten suusta vaan molempiin pitäisi mitä pikimmin järjestää erityistarkastus jossa käydään kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset läpi ja "tyhmän virkamiehen" leikkimisellä ei pääse pulasta eli selviä virkavirheitä tehneet saavat potkut.
Sitten sama 2011 kansalaisuuslain Eduskunnan läpi valheilla ujuttaneeseen Oikeusministeriöön ja sen johtaviin virkamiehiin.



Hylätyille ensin vuoden oleskeluluvat ja sitten toiset ja sitten pysyvät oleskeluluvat antanut vedätys eli de facto 100% hyväksymisprosentti 2012-2015 toteutettiin mm. Räsäselle valehtelemalla, jättämällä asioita kertomatta, Maahanmuuttovirasto aivan päästään päättämällä että annetaan kahden 1 vuoden oleskeluluvan jälkeen pysyvä oleskelulupa ja Sisäministeriön virkamiesjohto Maahanmuuttoviraston toimintaan mitenkään puuttumatta ja ilman että olisivat kertoneet sisäministerille kuinka asia korjataan ja korjanneet sen jo 2012 tai viimeistään 2013 niin korjaus tehtiin vasta toukokuussa 2015 ja astui voimaan heinäkuussa 2015.

Kun 2015 Suomeen tuli monta kertaa enemmän somaleita kuin kaikkiin muihin Pohjoismaihin yhteensä ja montakymmentä kertaa enemmän irakilaisia kuin muihin Pohjoismaihin yhteensä ja paljon afgaaneja niin eivät he olleet saaneet väärää tietoa ja perättömiä huhuja kuten Maahanmuuttoviraston johto 2015 mediassa mm. YLE:n kautta ilman että toimittajat sitä haastoivat väittivät vaan se oli Maahanmuuttoviraston linja joka heidät houkutteli Suomeen ja Maahanmuuttoviraston linjan mahdollisti se että Sisäministeriön virkamiehet eivät siihen puuttuneet vaan Maahanmuuttovirasto ja Sisäministeriön virkamiehet yhdessä valehtelivat niin Päivi Räsäselle kuin Petteri Orvollekin ja sen jälkeisillekin sisäministereille.

Takaisin kansalaisuuslakiin 2011:

Media ei huomannut mitään kansalaisuuslain porsaanreikäisyydestä 2011 ja ei ole vieläkään uutisoinut siitä miten Suomella on Euroopan löysin ja järjettömin kansalaisuuslaki vaan päinvastoin esim. YLE tekee Purralle faktantarkistuksia joissa YLE väittää että Suomen kansalaisuus on vaikeaa saada ja että Purran väitteet kuinka Suomi jakaa kansalaisuuksia todella helposti eivät pidä paikkaansa.

Kansalaisuuslaki astui voimaan Toukokuussa 2011 ja aiempina vuosina somalit olivat saaneet vähän kansalaisuuksia ja 2011 saivat noin 100 kansalaisuutta mutta heti seuraavana vuonna kun oli ehditty käydä Suomen kielen kurssilla ja pyytää kurssia vetävältä Suomen kielen opettajalta todistukset että osallistui kurssille ja on luku- ja kirjoitustaidoton niin somalit saivat yli 800 Suomen kansalaisuutta ja vuosina 2012-2018 somalit olivat toiseksi eniten Suomen kansalaisuuksia saanut ryhmä ja saivat 800-1000+ kansalaisuutta vuodessa.

Melkein kaikki Suomessa asuvat Somalit ovat nyt Suomen kansalaisia ja tämä vaikka eivät osaisi Suomen kielestä kuin alkeet tai eivät sanaakaan.

Sama porsaanreikää voivat käyttää myös afgaanit eli jos on luku- ja kirjoitustaidoton (niinkuin moni afgaanikin on) tai esittää sellaista niin saat Suomen kansalaisuuden ja voit lomailla Suomen passilla missä haluat ja jos tulee hätä niin Suomen puolustusvoimat tulee pelastamaan "suomalaiset".

Sama juttu irakilaisten kohdalla.

Suomen kansalaisuuslaki on Euroopan löysin ja se että se ujutettiin 2011 alussa läpi silloisen Oikeusministerin Vihreiden Tuija Braxin toimesta Oikeusministeriön virkamiesten ja sisäministeriön virkamiesten valehdellessa eduskunnan valiokunnille tietoisesti niin että jättivät kertomatta mitä se sisältää ja mitä siitä seuraa häpäisi koko Eduskunnan ja kaikki kyseisen kansalaisuuslain puolesta äänestäneet kansanedustajat ja jos Suomi olisi oikeusvaltio niin kaikki tuossa prosessissa mukana olleet Oikeusministeriön ja Sisäministeriön virkamiehet saisivat välittömät potkut virkavelvollisuuksiensa rikkomisesta ja Eduskunnalle valehtelusta ja kansalaisuuslaki korjattaisiin Euroopan löysimmästä Euroopan tiukimmaksi eli mallia Tanska ja siitä vielä pari piirua tiukemmaksi.
Eikka Keravalta: "Kehitysmaaperäisen maahanmuuton väistämättä aiheuttamat 'lieveilmiöt' ovat aina 'huolestuttava ilmiö', mutta itse ongelman aiheuttaja, kehitysmaaperäinen maahanmuutto on sen sijaan välttämättömyys ja hyväksi maallemme."

akez

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 505
  • Liked: 35491
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #1 : 23.08.2021, 14:50:58 »
Kyse on suuren mittaluokan skandaalista. Saas nähdä kuinka kauan mediahiljaisuus vielä jatkuu? Eihän näitä juttuja voida ikuisesti pimittää kansalaisilta, eihän?
"Meidän on oltava valmiita huijaamaan, petkuttamaan, rikkomaan lakeja, salailemaan ja piilottamaan totuutta ... Meidän on kirjoitettava kielellä,
joka kylvää massojen keskuuteen vihaa, inhoa ja halveksuntaa niitä kohtaan, jotka ovat eri mieltä kuin me." - Vladimir Iljitš Lenin

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 020
  • Liked: 15913
  • Kuka jos en minä
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #2 : 23.08.2021, 15:16:40 »
Kyse on suuren mittaluokan skandaalista. Saas nähdä kuinka kauan mediahiljaisuus vielä jatkuu? Eihän näitä juttuja voida ikuisesti pimittää kansalaisilta, eihän?

Eipä tuosta perustuslainkaan muutoksesta ole noussut meteliä joka vaihtoi kansalaisen kohdalle ihmisen, jolloin poistettiin mitkään perustuslain suojat kansalaisilta ja ne oikeudet suomessa kuuluvat kenelle hyvänsä kahdeksasta miljardista ihmisestä, eli käytännössä niille joita poliittiset piirit tahtovat etuoikeuttaa joita eivät taatusti ole suomenkieliset.

Maa paskotaan tarkoituksellisesti hakemalla taloudellisesti, sosiaalisesti, kriminaalisesti yms syistä haitallsita matuporukkaa sadoin tuhansin elämään velkarahalla suomalaisten veronmaksajien piikkiin.

Mikäli täällä olisi yhtään kansallista etua ajavaa puoluetta, tulisi kansalaisuus poistaa jokaiselta joka ei puhu suomea äidinkielenään ja palauttaa pakolaisleirille jonnekin helvetin kauas suomesta mistä pääsee milloin vain pois, mutta suomeen ei ikinä. Ja pakolaisleirin tulisi olla ainut pysyvä ratkaisu pakolaisuuteen muusta kuin sellaisesta syystä missä on kyseessä hirmuhallintoa vastaan toimiva nimimies tai nainen tasoa Snowden tai Ayaan hirsi ali. Maansa tähän paskomiskuntoon päästäneiltä kommariuskovaisilta tulisi odottaa että palaisivat haastamaan paskan yhteiskuntansa ja vaihtamaan sikäläisen hallinnon paremmaksi ja sitä myöten yhteiskunnankin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 919
  • Liked: 57272
  • Välimallin jätkä
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #3 : 23.08.2021, 15:25:09 »
Eipä tuosta perustuslainkaan muutoksesta ole noussut meteliä joka vaihtoi kansalaisen kohdalle ihmisen, jolloin poistettiin mitkään perustuslain suojat kansalaisilta ja ne oikeudet suomessa kuuluvat kenelle hyvänsä kahdeksasta miljardista ihmisestä, eli käytännössä niille joita poliittiset piirit tahtovat etuoikeuttaa joita eivät taatusti ole suomenkieliset.

Tulkintakysymys. Koska kyse on Suomen perustuslaista, "jokaisen" voidaan tulkita tarkoittavan jokaista Suomen kansalaista.

Jos niin halutaan.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“...suomalaiset pikku hiljaa havahtuvat siihen, että ilmastotoimissa ei olekaan kyse maitopurkkien kierrätyksestä vaan heidän omaisuutensa takavarikoinnista.”
— Jäsen Roope

“Vähiten asioista tietävät ne jotka eniten tiedostavat.”
— Teemu Keskisarja

kirveles

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 39
  • Liked: 258
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #4 : 23.08.2021, 16:13:14 »
Liitän writerin toisenkin kirjoituksen samasta ketjusta tänne.

Muistutuksena että Suomen kansalaisuuden saa 4 vuotta turvapaikkahakemuksen jättämispäivästä jos on saanut turvapaikan tai toissijaisen suojelun ja tuossa ei ole kansalaisuuslaissa mitään rajaa milloin se turvapaikka tai toissijainen suojelu on pitänyt saada kunhan se on saatu ennen kansalaisuuden hakemista eli vaikkapa 2015 lokakuun 1 päivä Suomeen tullut afghanistanilainen turvapaikanhakija on voinut hakea Suomen kansalaisuuden 2019 lokakuun 2 päivä jättämällään hakemuksella kunhan on sitä ennen saanut sen turvapaikan tai toissijaisen suojelun eli periaatteessa sen voisi olla saanut nykyisen kansalaisuuslain perusteella vaikka syyskuussa 2019 ja silti voisi hakea Suomen kansalaisuutta lokakuun 2 päivä vuonna 2019.

Lisäksi turvapaikan tai toissijaisen suojelun saaneiden kansalaisuushakemukset käsitellään kiireellisinä eli ne kiilaavat kaikkien muiden jonossa olevien kansalaisuushakemusten ohi jotka ovat käsittelyssä eli sen voi saada parissa viikossa hakemuksesta.

Eli kun eka turvapaikka tai toissijainen suojelu on kestoltaan 4 vuotta Suomessa (EU-direktiivin minimit ovat 3 vuotta turvapaikan saaneille ja 12 kuukautta toissijaisen suojelun saaneille ja esim. Ruotsissa turvapaikan saaneet saavat 3 vuoden oleskeluluvan ja toissijaisen suojelun saaneet 13 kuukauden oleskeluluvan eli Suomen linja on tuossakin asiassa käsittämättömän löysä) niin Suomen kansalaisuuden saa siis nopeammin kuin pysyvän oleskeluluvan koska nuohan muutetaan pysyviksi oleskeluluviksi 4 vuoden kuluttua siitä turvapaikan tai toissijaisen suojelun saamispäivästä eli tuon esimerkkitapauksen henkilö olisi saanut pysyvän oleskeluluvan syyskuussa 2023 koska sai turvapaikan tai toissijaisen suojelun syyskuussa 2019 mutta koska Suomen kansalaisuuslaki on Euroopan löysin niin esimerkkitapauksen henkilö saisi siis Suomen kansalaisuuden jo lokakuussa 2019.

Uutisten mukaan Afghanistanista ollaan pelastamassa myös noin 60 sellaista joilla on pysyvä oleskelulupa Suomessa eli nuo eivät ole ilmeisesti osanneet kansalaisuuslain muita porsaanreikiä käyttää (joita on monia) vaan ovat ottaneet sen Maahanmuuttoviraston antaman pysyvän oleskeluluvan joka annetaan kun eka 4 vuoden oleskelupa turvapaikan tai toissijaisen suojelun perusteella on loppumassa eli ovat varmaankin saaneet turvapaikan tai toissijaisen suojelun 2015 tai 2016 ja sitten pysyvän oleskeluluvan 2019 ja 2020 ja sitten menneet Afghanistaniin jossa KELA:n maksamalla työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella elää kuin pohatta ainakin jos vuokraa KELA:n asumistuella ja toimeentulotuella maksaman asunnon pimeästi eteenpäin.

Hauskana tai surullisena yksityiskohtana tuosta 4 vuoden asumisajasta ennenkuin Suomen kansalaisuuden saa (jos on saanut turvapaikan tai toissijaisen suojelun ennen kansalaisuuden hakemista) ja joka siis alkaa turvapaikkahakemuksen jättämispäivästä voi mainita että kansalaisuuslain mukaan pois Suomesta eli vaikkapa lomailemassa voi olla kaksi 2-6 kk jaksoa ja kuusi 1-2 kk jaksoa ja rajoittamattoman määrän 1 kk tai alle jaksoja ja silti asumisaika Suomessa juoksee koko ajan eli siis Suomen kansalaisuuden saa vaikka olisi ollut kaksi 6 kuukauden lomaa, kuusi 2 kuukauden lomaa ja vaikkapa 12 yhden kuukauden lomaa poissa Suomesta tuon 4 vuoden aikana eli tarvitsee vain pitää kirjat Suomessa ja nostaa KELA:n tuet ja käydä välillä Suomessa kääntymässä ja kansalaisuus tulee joten nuo nyt Afghanistanissa lomailevat "suomalaiset" ovat voineet lomailla siellä jo ennen Suomen kansalaisuuden saamista pitkiäkin aikoja ja sitten käyneet Suomessa hakemassa kansalaisuuden ja palanneet tuonne.

Ja Suomessahan siis pysyvän oleskeluluvan saa vaikka olisi ollut 0 päivää töissä ja myös Suomen kansalaisuuden saa vaikka olisi ollut 0 päivää töissä.
Kansalaisuuslaissa lukee "5) hän pystyy luotettavasti selvittämään, miten saa toimeentulonsa" joka voi naiivimmalle antaa vaikutelman että jotain toimeentuloa työstä pitäisi saada mutta kansalaisuuslaissa puhutaan toimeentulosta ja ei työstä saatavasta toimeentulosta josta seuraa että koska kansalaisuuslaissa ei ole vaatimusta että on töissä kansalaisuutta hakiessaan ja on ollut töissä x vuotta ennen kansalaisuuden hakemista ja on elänyt x vuotta ilman KELA:n tukia ennen kansalaisuuden hakemista niin Maahanmuuttovirasto voi ihan itse tulkita että mikä on "luotettava selvitys toimeentulosta" ja siellä on tehty tulkinta että luotettavaksi selvitykseksi toimeentulosta riittää että saa KELA:lta työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea ja kukaan sisäministeri ei ole halunnut tai osannut tuohon puuttua vaikkapa kirjoittamalla kansalaisuuslain uusiksi.


Tämän pohjalta ehdottaisin ainakin seuraavia muutoksia:

  • Kansalaisuuden edellyttävän maassaoloajan laskeminen alkaa aikaisintaan siitä päivästä kun tehdään myöntävä päätös pysyvästä oleskeluluvasta.
  • Turvapaikanhakija menettää oleskelulupansa (ja täten automaattisesti oikeuden hakea kansalaisuutta) jos matkustaa Suomesta maahan josta on alunperin paennut.
  • Kansalaisuuden saaminen edellyttää että on elänyt koko lasketun maassaoloajan ilman sosiaaliturvaa.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 009
  • Liked: 8762
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #5 : 23.08.2021, 16:14:37 »
Tämä lankeaa jossain määrin aiheen ulkopuolelle mutta liittyy itse asiaan.

Meillä on (toistaiseksi) sovittamaton ristiriita tällä planeetalla meneillään olevan väestöräjähdyksen ja planeetan rajallisuuden välillä. Varsinkin Aasiassa ja Afrikassa kehitysmaalaiset lisäävät väkilukuaan ja se aiheuttaa vääjäämättä väestöpaineen niihin maihin, mikä puolestaan aiheuttaa kansainvaelluksia.

Nykyään näyttää siltä että suurvallat eivät enää ole innokkaita ryhtymään laajentumissotiin perinteisillä menetelmillä. Esimerkiksi Venäjän taistelua Krimistä en laske laajentumissodaksi, koska Krimillä on Venäjälle lähinnä puolustusstrateginen merkitys. Venäjällä ei muutenkaan ole varsinaista puutetta elintilasta. Taistelu elintilasta tapahtuukin pääasiassa muilla keinoilla:
  • Kehitysmaalaiset pyrkivät muuttamaan ahtaiksi käyvistä kotimaistaan rikkaampiin maihin; esimerkiksi Eurooppaan, ja Suomi harvaanasuttuna avokätisen sosiaaliturvan maana varmasti houkuttelee myös.
  • Kiinalaiset ostavat maailmalta lisää elintilaa pala palalta. Tämä on Kiinan uuskolonialismia. Kaikki näyttää todella siistiltä ja ketään ei tarvitse ampua.
Suomi taas ei ole edes aloittelija elintilan valtaamisessa, sillä suomalaiset eivät ole tehneet juuri mitään sen eteen. Mitä suomalaiset ovat tehneet maailmalla:
  • Suomalaisia on ryöstetty orjiksi.
  • Suomalaiset ovat joutuneet sotimaan muiden sotia.
  • Suomalaiset ovat harrastaneet kehitysapua.
  • Suomalaiset ovat harrastaneet lähetystyötä.
  • Suomalaiset ovat turvanneet rauhaa sellaisissa maissa joissa suomalaisten ponnistuksia rauhan turvaamiseksi ei edes arvosteta.
  • Suomalaiset käyvät rakentamassa muihin maihin milloin mitäkin; paperikoneita yms.
  • Suomalaiset ovat innokkaita turisteja, kuluttamassa vähäisiä rahojaan maailman turistirysissä.
Suomalaisilla onkin ihan hyvä maine maailmalla. On saatu joitain nimiä loistamaan joissain hyvien ihmisten puuhahankkeissa ja päästy "päättäviin pöytiin". Nämä pitäisi vielä nähdä jonkinlaisina saavutuksina vaikka niistä ei olekaan koitunut juuri mitään konkreettista hyötyä suomalaisille.

Viimeisten noin 1000 vuoden aikana suomalaisten heimojen elintila on kutistunut väljästä Kölivuorten ja Uralvuorten välisestä tilasta tähän täsmällisesti määriteltyyn Suomen valtioon.

Jos suomalaiset antavat muiden vallata tämän viimeisenkin suomalaisten elintilan noin vaan, se ei ole onnettomuus vaan jotain käsittämätöntä poliittista typeryyttä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2021, 16:27:14 kirjoittanut Nikolas »
Koronakirjoitelmia

Jokainen joka ei myönnä Suomen olevan vekselivetoinen velkaelvis voi jättää ministerinsalkkunsa ovelle ja painua vaikka helvettiin.
—Waldseemüller

paljas uneksija

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 75
  • Liked: 162
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #6 : 24.08.2021, 03:31:50 »
10 vuotta asumista tai oleskelua Suomessa käyttämättä sosiaalihuoltoa tai KELAa elämiseen ja hyvä suomen kielen taito, sekä kerrankin lomailu muka vaarallisessa lähtömaassa pysäyttäisivät prosessin, nämä olisivat hyvät lähtökohdat

ohkurin_narsi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 110
  • Liked: 149
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #7 : 24.08.2021, 04:00:02 »
Pöh, ihmettelen noin konseptina, miksi matuille pitää heti tunkea kansalaisuutta.

Otetaan esimerkki. Mun kaverini (tarkennukseksi ihan normi kantasuomalainen) on ollut Malesiassa hommissa 90-luvun loppupuolelta.
Siellä homma menee niin että ensin haetaan oleskelu/työlupia. Ensin vuodeksi, lopulta 5v kerrallaan. Kaveri tuossa sanoi, että nyt kun sillä tulee 25v ulkomaillaeloa täyteen, hän voi hakea pysyvää oleskelulupaa.

Kansalaisuus vaatisi siellä vain 10v ja "sujuvan malaijin taidon". Mutta siinä on se varjopuoli että siellä ei olla kaksoiskansalaisia ollenkaan.


Eli miksi Suomessa ja EU:ssa kansalaisuus on niin helppoa? Vaikuttaa että sen saa melkein kysymällä, ei ole pakko edes osata Suomea. Sama homma taitaa olla useimmissa EU maissa.

Minä laittaisin niin että oleskeluluvalla aloitetaan. Sitä 10-15v niin katsotaan tilannetta uudestaan.






 

räsänen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 800
  • Liked: 7065
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #8 : 24.08.2021, 07:58:16 »
Pöh, ihmettelen noin konseptina, miksi matuille pitää heti tunkea kansalaisuutta.

Tiedostavat piirit(mm. astrid)ovat perustelleet kansalaisuuden myöntämisen helpottamista sillä, että kansalaisuuden saatuaan "ghutale" ei tunne itseään ulkopuoliseksi ja hänen on helpompi näin ollen integroitua yhteiskuntaan.

Jokainen järkevä ihminen kuitenkin ymmärtää, että tämä on puhdasta potaskaa. Helposti saatava kansalaisuus päinvastoin demotivoi ghutaletta integroitumaan ja oppimaan maan tavoille. Miksi ihmeessä integroituisi ja ponnistelisi kun kaikki asiat tipahtelevat hopealautasella nenän eteen vaikka kuinka perseilisi?

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 3 525
  • Liked: 4946
  • Sus siunatkoon
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #9 : 24.08.2021, 09:55:58 »
Niin? Mikä tässä ketjun aiheessa nyt on pointti?

Minusta nykyisen kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat ovat varsin hyvin tiedossa - ainakin nk. kämy-skenessä tai maahanmuuttokriitikoiden piirissä. Pystyn itse muistamaan joitain kohtia jäsen writerin kirjoituksesta tapahtuneiden aikaan. Oma miesmuisti asettaa vuosiluvuiksi 2008 tai 2009, kun koin ensimmäiset mv-kokemukset nimenomaan aikomuksista alkaa muuttamaan kansalaisuuslakia. Tämä oli sen jälkeen, kun Matti Vanhasen hallituksen hallitusohjelman kirjaus "Suomi kuuluu kaikille" aiheutti ensimmäisen mv-kokemuksen.

Yksittäisen henkilön muistelot eivät kuitenkaan mitään ratkaise. Meillä jokaisella on niitä. Ratkaisevaa on se, miten tämä(kin) puliveivaus saisi yli 2 miljoonan äänestävän suomalaisen päässä ratkaisevan muutoksen.

Kirjoituksessaan jäsen writer antaa vihjeitä omasta asemastaan viranomaiskoneistossa. Tämä on ainoa tekijä, mikä antaa uskottavuutta writerin tarjoamalle linjalle, että kansalaisuuslain muutokset tapahtuivat lähes petollisena virkamiestyönä. Silti itse en kykene uskomaan sitä, että sisäministereinä Räsänen, Orpo ja Risikko olisivat olleet niin vietävissä kuin writer kuvaa.

Risikkoa writer ei tainnut edes mainita eikä hänen aikaan taidettu ainakaan kansalaisuuslakia sormeilla, vaikka Risikon kaudella tapahtui 2015 jälkihoito. Orpo oli tehnyt valmistavan työn EU-kabineteissa. Lindströmin ja Häkkäsen (jälkimmäinen nuoruudestaan johtuen potee vielä liiallista pätemisen ja kukkoilun tarvetta sekä liiallista uskoa omiin kykyihin) ovat taas mielestäni voineet hyvin olla virkamiesten vietävissä. En pysty muuten selittämään itselleni sitä, että kokoomuslainen oikeusoppinut Häkkänen oli aktiivinen vihapuheen kriminalisoinnissa ja vähintään hänen myötävaikutuksella valtakunnansyyttäjäksi valittiin vihapuhevainoaja Raija Toiviainen.

Syntyy kysymys, käyttääkö virkamiehistössä jotkut suurempaa valtaa kuin heille on suotu? Onko tämä jutun pointti eikä niinkään kansalaisuuslain sudenkuopat ja valuvirheet? Afganistan, Afganistan, Afganistan -ketju on tarjonnut jo muitakin merkkejä siitä, kuinka lainsäädäntöömme on ammuttu aukkoja "kansainvälisyyden" sisäänmarssille. Tätä lakien rei'ittämistä on ihmetelty muutenkin, mielestäni suurimpina muutokset perustuslakiin. Valtiosääntöön lisäys Suomen EU-jäsenyydestä ja Suomen kansalaisuus -kirjauksien muutos tarkoittamaan kaikkia kansalaisuuteen ym. seikkoihin katsomatta. 

Nyt vuosien seuraamisen jälkeen minulla ei ole enää vaikeuksia uskoa, että niin Suomen "poliittisessa tahdossa" kuin johtavissa virkamiehissä on korjattavaa ja esiintyy korruptiota. Tästä tähän mennessä paras ilmentymä oli oikeuskansleri Pöysti ja Valtiontalouden tarkastusviraston ex-pääjohtaja Tytti Yliviikarin touhut. Mutta nämäkin mielestäni vielä kovin pientä - ja onneksi nyt ainakin Yliviikari sai lähteä. Siihen sentään "poliittinen tahto" riitti.

Ja kyllä. Yliviikarin siivoamiseen "poliittinen tahto" syntyi vain, kun valtamedia nosti asian pinnalle. Näytti siltä, että "poliittisen tahdon" oli pakko taipua Yliviikarin siivoamiseen, vaikka rike (bonuspisteiden käyttö henkilökohtaisesti ja asian salaaminen) olivat rahasummiltaan hyvin mitättömiä mutta eivät mitättömiä tarkastusviraston pääjohtajalle.

Pointti edellisessä on, että valtamedia sai aikaan virkamieheen kohdistuneen puhdistuksen. Valtamedialla on valtaa ja se käyttää sitä. Mutta mikä on valtamedian halu ja tahto käydä käsiksi tällaiseen jäsen writerin kuvaamaan virkamiesten petokselliseen lainsäädäntötyöhön, millä on Yliviikarin piittaamattomuuteen ja haluttomuuteen nähden paljon suuremmat taloudellisetkin vaikutukset - puhumattamaan muista vaikutuksista? Vastaan, sitä ei ole.

Olen edelleen itsekin täysin kysymysmerkkinä, miten valtamedian nykytila on mahdollinen. Tietysti valtamedia kertoo itsestään asioita, jotka pönkittävät sen valtaasemaa: "vastuullinen", "vapaa", "riippumaton" jne jne.. Miten valtamedian voi saada vastuuseen jäsen writerin kirjoittamista asioiden vaikenemisesta?

Onko valtamediamme tilan vertaaminen kommunisti-sosialististen nomeklatuurien ja natsisaksan aikaan liiallisia ja vailla perusteita?
"Ai v...u sitä onnen autuutta, jos näin oikeasti tapahtuisi." -- jäsen zupi

AJIH

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 350
  • Liked: 234
Vs: Kansalaisuuslain valuviat ja sudenkuopat
« Vastaus #10 : 26.08.2021, 08:51:25 »
Suurin "valuvika" kansalaisuuslaissa on siihen avoimesti kirjattu. Vuoden 2003 kansalaisuuslaissa kansalaisuuden saa nolostuttavan lyhyen Suomessa asumisen jälkeen. Oikeammassa suunnassa oltaisiin silloin jos kansalaisuutta voisi hakea esimerkiksi 20 vuoden jälkeen Suomeen muutosta tai sillä ehdolla, että vanhemmat ovat syntyneet Suomessa. Viisi vuotta on todella lyhyt aika sille, että saa oikeuden vaikuttaa valtakunnan lainsäätäjien valintaan ja pääsee käyttämään periaatteessa korkeinta valtaa, joka Suomen kaltaisen parlamentaarisen järjestelmän yksittäisellä jäsenellä on. (Käytännössä tietenkin yksittäisellä kansalaisella on hyvin vähän valtaa verrattuna vaikutusvaltaan, joka on tiedonvälityksen valtiailla ja sellaisilla, joilla on rahaa ja yhteyksiä.)
"Nuoret ovat aina tutustuneet toisiinsa. Nyt tänne lintukotoomme on tullut myös muualta ihmisiä, mikä aiheuttaa sen, että myös toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." –Jari Kiiskinen, rikoskomisario, Lahti. Uusi Lahti 8.3.2017.