Kirjoittaja Aihe: Englannin kieli merkittävänä osana suomalaista yhteiskuntaa  (Luettu 22092 kertaa)

L. Brander

• Jäsen^^^
  • Liked: 8413
Vs: Englannin kieli merkittävänä osana suomalaista yhteiskuntaa
« Vastaus #150 : 06.12.2023, 08:01:47 »
Yle Radion toimittaja Jussi Putkonen lausui tässä eräänä päivänä siihen tapaan, että hänestä Suomen pitäisi olla maa, jossa pärjää vain englannilla, koska se Putkosen mukaan houkuttelisi tänne osaajia ulkomailta.

Mielestäni Putkonen ei nyt ymmärrä, että Suomeen ei ole tulossa osaajia vaikka pelkällä englannilla saisikin kaikki palvelut, koska pienet palkat, korkeat verot, heikko ostovoima, katujengit ja paska sää 9 kuukautta vuodesta.

Pelkällä englannin kielellä pärjääminen ei siis käytännössä toisi Suomeen yhtään uutta osaajaa, mutta sen sijaan se olisi hyvä syy niille Suomeen ilolla jo nyt pyrkiville Kelaperäisille matuille ja täällä jo oleville moniosaamattomille olla opettelematta suomea..

Aika ilmiselvää. Meistä vaikuttaisi oudolta, jos joku sanoisi, että Brasiliaan, Vietnamiin tai Islantiin saataisi osaajia, jos kaikki puhuisi englantia.
Varautumisen suurvalta

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 91703
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
« Vastaus #151 : 06.12.2023, 09:16:34 »
Kokemuksia

- Kun muutaman vuoden asuin englanninkielisessä maassa, aloin nähdä unia englanniksi, ja ajatella englanniksi.

- Äidinkielen säilyttäminen vaatii ylimääräistä ponnistusta. Amerikan serkkuni - 50 vuotta USAssa - on tehnyt niin. Puhuu edelleen täydellistä suomea ilman englannin sanoja lauseessa.

- Kun anoppini oli sotalapsena Ruotsissa 10-vuotiaana, suomi häipyi todella nopeasti. Olisiko ollut parissa vuodessa.

Suomi häipyy yhdessä sukupolvessa, jos emme pidä huolta siitä.
— Monikulttuuri on kulttuurien sotaa
— Maahanmuutto on niskalaukaus alkuperäisväestölle
— Hiilineutraalisuus ei ole vetovoimatekijä vaan hirttosilmukka
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen
— Missä N, siellä R!

F1nka

• Jäsen^^^
  • Liked: 4115
« Vastaus #152 : 06.12.2023, 09:55:59 »
^Olen tässä mietiskellyt positiivista suomenkielen iloista kertovaa ketjua, johon tulisi esimerkkejä hyvästä, kauniista ja oivaltavasta kielestä. Esimerkiksi Eino Jutikkalan kirja Kuolemalla on aina syynsä - Maailman väestönhistorian ääriviivoja on aiheestaan huolimatta koukuttavan sujuvaa luettavaa ja mielestäni pitäisi olla pakollinen esikuva jokaiselle oppikirjan tekstejä kirjoittavalle.
Tottelematon tieto aktivismissa

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #153 : 06.12.2023, 10:10:18 »
^Olen tässä mietiskellyt positiivista suomenkielen iloista kertovaa ketjua, johon tulisi esimerkkejä hyvästä, kauniista ja oivaltavasta kielestä. Esimerkiksi Eino Jutikkalan kirja Kuolemalla on aina syynsä - Maailman väestönhistorian ääriviivoja on aiheestaan huolimatta koukuttavan sujuvaa luettavaa ja mielestäni pitäisi olla pakollinen esikuva jokaiselle oppikirjan tekstejä kirjoittavalle.

Parahin F1inka,

Saanko ehdottaa? Ketjun nimi voi olla vaikka:

Esimerkkejä hyvästä, iloisesta, kauniista ja oivaltavasta kielestämme
— Missä N, siellä R!

Pkymppi

• Jäsen^^^
  • Liked: 2419
« Vastaus #154 : 06.12.2023, 10:13:25 »
Onko se toisaalta ongelma jos ei-osaaja maahanmuuttaja saa palvelunsa englanniksi? @foobar

Kaikki maahanmuuttajat eivät kuitenkaan ole huippuosaajia tai edes osaajia. Toki olisi tavoiteltavaa että näin olisi, muttei se ole todellisuutta.

Ongelma on se että Suomesta lähtee ulkomaille töihin osaajat eli netto veronmaksajat sitä enemmän mitä parempi on heidän kielitaito.
  Suomi kouluttaa omat kansalaiset muiden maiden osaajiksi ja tämän jälkeen  tuottaa kehitysmaista Suomeen puolikielitaitoisia osaajia tekemään täällä duunit.

F1nka

• Jäsen^^^
« Vastaus #155 : 06.12.2023, 10:15:17 »
^^Itse otsikoisin Mieleni minun tekevi:
Lainaus
   Mieleni minun tekevi,
aivoni ajattelevi
lähteäni laulamahan,
saa'ani sanelemahan,
sukuvirttä suoltamahan,
lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat,
puhe'et putoelevat,
kielelleni kerkiävät,
hampahilleni hajoovat.
Veli kulta, veikkoseni,
kaunis kasvinkumppalini!
Lähe nyt kanssa laulamahan,
saa kera sanelemahan
yhtehen yhyttyämme,
kahta'alta käytyämme!
Harvoin yhtehen yhymme,
saamme toinen toisihimme
näillä raukoilla rajoilla,
poloisilla Pohjan mailla.

Mutta asiaan: Tupa vai Peräkammari?

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #156 : 06.12.2023, 10:22:19 »
^^Itse otsikoisin Mieleni minun tekevi:
...
Mutta asiaan: Tupa vai Peräkammari?

Sinun ketju, sinun otsikko! Tupa. Ajattelin vain, että ketjun nimi kertoisi mahdollimman selkeästi mistä kysymys, sinun omilla sanoillasi. :)

Esimerkkejä hyvästä, iloisesta, kauniista ja oivaltavasta kielestämme

Mutta lievä arvoituksellisuus olisi varmaan parempi idea. :)

Mieleni minun tekevi
« Viimeksi muokattu: 06.12.2023, 10:30:04 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Missä N, siellä R!

Tavan

• Jäsen^^^
  • Liked: 14034
« Vastaus #157 : 06.12.2023, 10:31:26 »
Jos suomen kansa kuolee, on armollista jos suomen kieli kuolee sen mukana.

Minusta n- vierasrotuinen puhumassa suomea on aina jotenkin groteski ilmestys, ja ajatus jostain ruskeasta sekakansasta puhumassa suomea on suorastaan pelottava.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2023, 10:33:09 kirjoittanut Tavan »
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 40921
  • The Buddha of Kerava
« Vastaus #158 : 06.12.2023, 12:21:07 »
Olen suomalainen, rakastan suomen kieltä, joka on äidinkieleni.

Mielestäni suomen kielen ( ja toki ruotsin kielenkin jos se äidinkieli on ) varjeleminen on tärkeää. Todella tärkeää. En halua asioida vaikkapa ravintoloissa englanniksi, vaan suomeksi, koska tämä on Suomi ja minulla on siihen oikeus. Suomi täytyy säilyttää sivistyskielenä ja yleiskielenä Suomessa ja Suomessa on tehtävä tiedettä ja tutkimusta suomeksi, kirjoittaa suomenkielisiä kirjoja. Koska kukaan muukaan ei sitä tee ja meidän tehtävänämme on säilyttää tämä muinaisuuteen ulottuva ajattelun muoto, ilmaisu ja keino tuleville sukupolville.

Silti pyydän ymmärrystä seuraavalle tunnustukselle:

Meitä on monia Suomessa, joille englanti on kuin toinen kieli, jota käytämme jossain muodossa päivittäin. Jotta voisin esittää tämän ajatuksen ytimen, joudun kertomaan omasta historiastani englannin kielen suhteen. Kyse ei ole minusta, vaan uskon, että tämä kokemus koskee hyvin monia suomalaisia ja he pystynevät samaistumaan pitkälti omaan kokemukseeni, jolla on aivan varmasti yleisempiä, sosiologisia ulottuvuuksia:

Synnyin reilut 50 vuotta sitten suomalaiseen kotiin. Vanhempani olivat molemmat suomenkielisiä, vaikka aikakirjat kertovat, että historiassa esivanhempamme puhuivat ainakin ruotsia ja englantia. Kasvoin täysin suomenkielisessä ympäristössä, jota värittivät isoäitini sipoolaisväritteiset sanat, jotka tulivat ruotsin kielestä ja myöhemmin Stadin slangin sanat, jotka kantautuivat myös synnyinkaupunkiini Järvenpäähän, josta käytiin paljon töissä Helsingissä ja jossa itsekin olen notkunut enemmän ja vähemmän viimeiset noin 40 vuotta.

Jo varhain minulla oli kiinnostus kieliin. Minun ikäluokalleni englanti tuli oppinaineeksi 3. luokalta lähtien, mutta jo ennen sitä olin kyseisestä kielestä kiinnostunut. Siihen aikaan televisiosta tuli kieliohjelma, jossa Neil Hardwick näytteli nuorena miehenä ja jossa opetettiin kevyellä ja hauskalla tavalla englantia.

https://areena.yle.fi/1-50155955

( Neil Hardwick & kumppanit: The cat's in the Moon )

Odotin siis innolla englannin opetusta koulussa, vaikka muutoin inhosinkin koulua autoritäärisyyden ja tyhmien opettajien vuoksi. Osasin jopa hieman englantia ennen englannintuntien alkamista, toki mitättömän vähän - mutta olin innoissani.

Englannista tuli kuvaamataidon ohella lempiaineeni. Olin hyvä ainoastaan englannissa, kuviksessa ja äidinkielessä. Muissa aineissa epäonnistuin surkeasti. Englannista sain säännöllisesti 9-tasoisia koetuloksia ja lukiessani ääntämystäni kiiteltiin, vaikka en osaa sitä vieläkään, vuosikymmenten jälkeen!

Koulujen jälkeen englanti tavallaan jäi taustalle - ainakin koulumaailman suhteen. Sitä ei tarvittu siihen aikaan missään enkä opiskellut mitään, missä sitä olisi varsinaisesti tarvittu. Ainoa, mikä kannatteli yhteyttäni englantiin oli rock and roll. Ostin teininä englanninkielisiä levyjä ja yritin niiden sanoituksista päästä perille, mitä se baby on tai miksi sitä babyä niin kaivataan.

Noina aikoina, nuorena miehenä tulivat enemmän tai vähemmän tutuiksi jotkut englanninkieliset kappaleet. Pystyin kohtalaisella menestyksellä, mitä sanoihin tulee, laulamaan ulkomuistista vaikkapa Beatlesin kappaleen Yellow Submarine. Tai joitakin muita. Sanat, ääntämykset ja ideat aukenivat vähitellen, vaikken koskaan mikään kielinero ollutkaan. Motiivina oli tuolloin rock and roll.

Sitten 90-luvulla myös muut motiivit aukenivat vähitellen. Olin aina teini-ikäisestä saakka ollut kiinnostunut erilaisista elämänkatsomuksista ja filosofioista. Joskus 17-vuotiaana esimerkiksi luin Bhagavad Gitaa suomeksi, vaikken siitä juuri mitään ymmärtänytkään. Mutta 90-luvulla intohimoni filosofiaa ja yleistä elämänymmärrystä kohden alkoi kasvaa. Halusin lukea materiaalia, mutta jossain vaiheessa tuli yhä selvemmäksi, että haluamaani aineisto ei ole suomeksi saatavilla - koska sitä ei olla suomennettu. Tämä sai minut yrittämään englanninkielisen materiaalin lukemista.

Ensi yritykseni - huvittavaa kyllä - oli kirja nimeltään Immanuel Kant: The Critique of Pure Reason. Kirja oli aika paksu. Mutta otin käteeni lyijykynän. Lähdin lukemaan kirjaa ja kun kohtasin itselleni tuntemattoman sanan, laitoin sen ylle lyijykynällä suomennoksen. Näin uskoin saavani lauseen ja viestin haltuuni.

Mutta eihän siitä mitään tullut. Se oli hidasta ja monimutkaista. Ja vaikeasti ymmärrettävissä. Joten luovutin. Tänä päivänä tuo kaikki naurattaa, koska otin luettavakseni kenties erään vaikeaselkoisimmista kirjoita ikinä. Jos se olisi nyt suomeksi ( en tiedä, onko ) ja yrittäisin lukea sen nyt vuosikymmenten kokemusten jälkeen, en missään tapauksessa ymmärtäisi sitä täysin nytkään..

Minun olisi pitänyt aluksi ottaa paljon helpompi kirja. Mutta en malttanut, koska olin aiheesta kiinnostunut. Joka tapauksessa tämä oli alku. En luovuttanut, koska halusin lukea kirjoja aiheista, jotka kiinnostivat ja pian löysinkin muita kirjoja, jotka olivat helpompia, mutta kiinnostavista aiheista.

Näin lukuharrastukseni vähittäin laajeni ja englanninkielen osaamiseni kasvoi. Tulin kuin huomaamattani kohtaan, jossa sanakirjaa ei enää tarvittu. Tai toki tarvittiin, mutta usein en viitsinyt avata sanakirjaa, koska pystyin asiayhteydestä päättelemään, mitä sana suunnilleen tarkoittaa. Tämä toki on virhe, mutta toisaalta se auttoi minua jatkamaan ilman keskeytyksiä.

Olen nyt siis yli 30 vuotta lukenut englanninkielisiä tekstejä. Kaikkea en ymmärrä vieläkään, koska en ole saanut akateemista koulutusta enkä ole varsinaisesti kouluttautunut kyseisen kielen saralla. Silti ymmärrän mielestäni sen verran, että englanninkielisten lähteiden lukeminen on mielekästä ja mukavaa, oivalluksia antavaa. Jo monia vuosia on ollut niin, että noin 95% lukemistani kirjoista on englanninkielisiä. Näin ei ehkä tarvitsisi olla. Mutta en voi muutakaan, jos haluan ottaa vastaan informaatiota.

Nykyisin käytän päivittäin englantia. Luen kirjoja, kuuntelen ja katselen videoita. En kuitenkaan ole tilaisuudessa puhua englantia. Se on tuon kielen suhteen heikko kohtani. Koska ei ole tilaisuuksia puhua kieltä. Ja milloin on, en halua puhua sitä, jos toinen osapuoli on maahantunkeutuja, joka ei edes halua oppia suomea. Silloin kun haluan puhua englantia toisen kanssa, pyrin panostamaan lausumiseen, aksenttiin.

Jos puhun englantia, haluan puhua joko geneerisellä brittiaksentilla tai sitten geneerisellä amerikanaksentilla. Kumpaakaan en osaa. Mutta imitoin, teeskentelen ja koitan taipua, koska pidän aksenteista ja imitaatioista. Luulisin, että ainakin pari minuuttia pystyn huijaamaan niitä, jotka eivät ole kovin perehtyneitä aksentteihin.

No, miksi kirjotin kaiken tuon?

Tässä selitys:

Väitän, että Suomessa on satojatuhansia ihmisiä, joille englannin kieli on niin tuttu ja usein käytetty, että niin sanottuun normaaliin suomen kieleenkin aivan vahingossa ajautuu englanninkielisiä termejä tai niiden muutoksia ilman, että haluaisimme tietoisesti rapauttaa suomen kieltä. Itsekin olen tähän syyllinen, vaikken sitä haluaisi. On kuitenkin niin, että kaikki, mitä teemme etenkin toistuvasti, jättää jälkensä alitajuntaan: kieli ja sanat, joiden kohteita olemme jatkuvasti, muokkaavat omaa kieltämme ja käsitystä siitä. Ja me kaikki tunnemme tilanteen, jossa jokin asia pitäisi sanoa, mutta emme löydä sille suomenkielistä ilmaisua, vaan sen puutteessa sitten turvaudumme englantiin, mikä on valitettavaa.

Joten: pyydän armoa meille tuhansille, jotka käytämme anglismeja. Se ei aina ole tietoista tai tahallista. Se voi olla tottumista, samaistumista, ympäristön vaikutusta, egon kumulatiivisten tendenssien luomaa, käytännöllisyyttä, joskus vain halua tulla ymmärretyksi..

Mutta silti: toivon, että jokainen meistä tekisi parhaansa kommunikoidessaan sillä kielellä, joka on oma äidinkieli toki realiteetit huomioonottaen: turistille ei kannata alkaa sönkätä suomea eikä ruotsia kannata lähtökohtaisesti puhua joensuulaiselle hitsarille, vaikka se oma äidinkieli olisikin.

Ideani tässä on se, että on eri asia osata kieliä ja eri asia toimia arjessa kielellä, joka kulttuurihistoriallisesti on toimiva tässä paikassa Suomessa kuitenkin niin, että me tuhannet ja tuhannet englantiin tottuneet saisimme edes osin anteeksi, että englanti tulee esiin alitajunnastamme. Lupaan kuitenkin olla puhumatta sitä paskamatuille tai jossain baarissa kielitaidottomalle.

Turistit OK.

« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 18:14:10 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

-PPT-

• Jäsen^^^
  • Liked: 13559
« Vastaus #159 : 06.12.2023, 12:36:15 »
Australian pääministeri Anthony Albanesella on todella stereotyyppinen aussiaksentti. Monet luulevat että kaikki puhuvat Australiassa kuin hän.

Aussiaksentti on yleinen vitsailun aihe englanninkielisten joukossa.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
  • Liked: 3902
« Vastaus #160 : 06.12.2023, 16:31:24 »
Suvaitsemattomuus on tässä rakentava ja tuloksia tuova voimavara ja minulla on siitä henkilökohtaisia kokemuksia.
Kun näet valtion tai kunnan toimipaikoissa pelkästään englannninkielisen kyltin, niin ota asia esiin henkilökunnan kanssa ja vaadi kyltin poistoa, jos teet sen kohteliaasti, niin todennäköisesti ei tapahdu mitään, mutta kun sitkeästi vaadit, mikä taho teillä vastaa näistä?
ja suvaitsemattomasti korostat, että tämä on lainvastaista toimintaa(Oletukseni, en tiedä, mikä laki tai pykälä?) niin todennäköisesti asialle tehdään jotain.
Itse meuhkasin eräässä sairaalassa Drive in kyltistä ja kyllä se siitä sitten lopulta lähti.
Ensin tietysti oli hyvin kohtelias, rakentava ja kiltti, seuraavana vuonna kun huomasin, että mitään ei ollut tapahtunut, niin esitin asian uudestaan, hyökkäävällä, suvaitsemattomalla ja periksiantamattomalla tavalla, niin kyltti katosi.
Kannattaa puuttua näihin ja antaa palautetta, vaikka ikävälläkin tavalla, jos ei tuloksia muuten synny.
Jokainen voi tehdä jotain ja sillä saadaan muutos parempaan 8)
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Tavan

• Jäsen^^^
  • Liked: 14034
« Vastaus #161 : 06.12.2023, 16:45:50 »
^Jos kaikki osaisivat puuttua arjen epäkohtiin samalla tavalla kuin sinä, Suomi olisi hirmusti parempi paikka.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #162 : 06.12.2023, 17:01:53 »
^Jos kaikki osaisivat puuttua arjen epäkohtiin samalla tavalla kuin sinä, Suomi olisi hirmusti parempi paikka.

Kaikki osaavat kyllä! siis aivan jokainen, mutta ihmiset ovat lannistuneita, eivätkä usko puuttumisen auttavan tai ei tule edes ajatelleksi asiaa. Kun näkee edes vähän vaivaa ja mitä useampi sen tekee, niin muutos parempaan tulee varmasti.

-Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #163 : 06.12.2023, 17:16:31 »
Sitten kun minusta tulee monimiljonääri(Menee vielä hetki) niin perustan Helsingin tai Turun ydinkeskustaan suomalaisen kahvilan/ravintolan missä kaikki on suomalaista, siis aivan kaikki! ruoka, Lohikeitto jne...
Ruokalista jne.. jne... jne..
Kalusteet..
ja väitän, että siitä tulee turistien eniten suosima paikka ja yhtään mainosta tai haastattelua en roskatiedotusvälineille anna.

Periaatteella kaikki selkeää suomea ja suomesta, laadusta tinkimättä ja sopuhinnalla 8)

-Dave Lindholm

-Swen

Juoni

• Jäsen^^^
  • Liked: 926
« Vastaus #164 : 07.12.2023, 08:11:35 »
Sitten kun minusta tulee monimiljonääri(Menee vielä hetki) niin perustan Helsingin tai Turun ydinkeskustaan suomalaisen kahvilan/ravintolan missä kaikki on suomalaista, siis aivan kaikki! ruoka, Lohikeitto jne...
Kalusteet..
ja väitän, että siitä tulee turistien eniten suosima paikka ja yhtään mainosta tai haastattelua en roskatiedotusvälineille anna.

Periaatteella kaikki selkeää suomea ja suomesta, laadusta tinkimättä ja sopuhinnalla 8)

Saattasit pettyä tuollaisen ravintolan suhteen, sillä Pohjois-Espalla oli ties kuinka kauan Aino-ravintola tuolla periaatteella, mutta nurin meni ja nyt tilalla on (italialaisten pitämä) italialainen paikka.

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 63669
  • Kekkosen re-inkarnaatio
« Vastaus #165 : 07.12.2023, 08:26:19 »
Kokemuksia

- Kun muutaman vuoden asuin englanninkielisessä maassa, aloin nähdä unia englanniksi, ja ajatella englanniksi.

- Äidinkielen säilyttäminen vaatii ylimääräistä ponnistusta. Amerikan serkkuni - 50 vuotta USAssa - on tehnyt niin. Puhuu edelleen täydellistä suomea ilman englannin sanoja lauseessa.

- Kun anoppini oli sotalapsena Ruotsissa 10-vuotiaana, suomi häipyi todella nopeasti. Olisiko ollut parissa vuodessa.

Suomi häipyy yhdessä sukupolvessa, jos emme pidä huolta siitä.

Erään läheiseni sukulaisrouva oli asunut suurimman osan elämästään Ranskassa. Kun hän ikääntyi ja alkoi dementoitua, hänen oli pakko palata Suomeen, sillä dementia vei häneltä kokonaan ranskan kielen eikä hän pärjännyt siellä, koska Ranska ei nuole kaiken maaiman banaanivaltioita ja tarjoa hoivaa ja tulkkausta kaikkien äidinkielille.

Niinpä hän palasi Suomeen viimeisiksi vuosikseen ja puhui parempaa suomea kuin oli diivavuosinaan suostunut puhumaan...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

• Jäsen^^^
  • Liked: 9202
« Vastaus #166 : 07.12.2023, 13:13:21 »
Kalusteet..

" suomesta, laadusta tinkimättä ja sopuhinnalla". Olet mahdottoman tehtävän äärellä, valitettavasti. Ainakin tilitoimistossa tulee olla välimerellistä luovuutta.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #167 : 07.12.2023, 14:11:12 »
https://www.ravintolaaino.fi/fi/

Jos kyse on tästä Aino ravintolasta? niin ei kyllä ole minusta kovinkaan suomalainen tai ainakaan sellainen, jonka minä perustaisin.
Nimi Aino on kyllä hyvä, mutta kyllä tässä on selvästi matkittu jotain aivan muuta kuin suomalaista, eli yritetään olla jotain muuta kuin oikeesti ollaan.

kaikki hienostelu on aina perseestä ja minun ravintolan nimi olisi tietysti:Impivaara
Aito, turvallinen ja täysin vapaa kaikesta englannin ja latinankielisestä pakottamisesta.

90-luvulla pysähdyin kerran hollannin matkalla kaupunkiin nimeltä:Groningen
Siisti mukava kaupunki. Ihmettelin kuitenkin kun keskusta oli täynnä italian lippuja.
Taisi lähes kaikki ravintolat jne.. olla Italialaisia, jotenkin tämä tuntui oudolta ja mietin, että
mistä mahtaisi löytyä sellainen hollantilainen paikka? ja löytyihän se sitten Amsterdamista.

-Dave Lindholm

-Swen

DuPont

• Jäsen^^^
  • Liked: 7657
« Vastaus #168 : 07.12.2023, 17:27:42 »
...Taisi lähes kaikki ravintolat jne.. olla Italialaisia, jotenkin tämä tuntui oudolta...
Nuo kaikki ovat kokonaan/osin italian mafian/comorran tms. pyörittämiä...!

Karjala

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 717
  • Hangosta Petsamoon
    • 🇫🇮 Maamme väestö
« Vastaus #169 : 08.12.2023, 17:03:47 »
Jostain syystä saa lähes joka viikko lukea yleltä jonkin sortin artikkelin jossa pohditaan suomenkielen tarpeellisuutta.
Onko suomen kieli tarpeellista?
Onko suomen kieli osaaminen tärkeetä?
Oletko paha ihminen jos halua puhua suomea?
Onko rasismia jos viihtyy suomen kielisten kanssa?
ym.

19.10.
Asiakkaat vaativat palvelua suomeksi, vaikka Jade Jimenez ei vielä puhunut kieltä – nyt hän kertoo, miltä se tuntui
https://yle.fi/a/74-20056077

7.12.
Pitäisikö päiväkodissa vaatia suomen kielen taitoa? Tätä mieltä Uudenmaan kansanedustajat ovat
https://yle.fi/a/74-20063692

Toki vastakkastakin viestiä on mutta se on kuin pisara meressä, ja enemmän korkealentoista teoriaa jolla muistellaan menneitä.

Näkkileipä

• Jäsen^^^
  • Liked: 3562
« Vastaus #170 : 08.12.2023, 17:19:50 »
Pidän käsittämätttömänä, kuinka jotkut suomalaiset ovat valmiina luopumaan suomen kielestä, ainoastaan sen takia, koska englanti on käytännössä, universaali kieli. Valitettavasti minusta tuntuu, ettei tuo kotimaisesta kielestä luopuminen, tule ikinä koskemaan ruotsin kielen pyhää asemaa Suomessa.

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 40921
  • The Buddha of Kerava
« Vastaus #171 : 08.12.2023, 17:30:08 »
Joskus syksyllä tapahtui, että työpaikallani alettiin kouluttaa ihmisiä johonkin uuteen toimintamalliin.

Eihän siinä mitään, informaatio on aina mielenkiintoista - jollei sinänsä niin ainakin syy, miksi se esitetään tai vaikkapa tapa, jolla se kerrotaan.

Se, mikä tässä vituttaa, on se, että koulutus tapahtui siten, että monet sen avainkäsitteet olivat englanniksi. Eikä niitä missään vaiheessa suomennettu tai muutoin selitetty. Ladeltiin vain paskaa yleisölle. En tiedä, mikä järki tuossa oli, koska jokainen työntekijä voi jälkeenpäin jättää ohjeet noudattamatta ja aina vedota siihen, että koulutus tapahtui osittain vieraan maan kielellä.

:facepalm:
« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 18:21:29 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

F1nka

• Jäsen^^^
« Vastaus #172 : 08.12.2023, 18:33:41 »
Oma äidinkieli on ajattelun kieli. On hyvä osata muitakin kieliä, mutta oman äidinkielen osaaminen määrittää ajattelun rajat.

ryytipippuri

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 294
  • Minulla on hiilijalanjälki. Olen siis olemassa.
« Vastaus #173 : 09.12.2023, 04:24:27 »
Onhan se toki ikävää, että palveluammatissa toimivalta vaaditaan suomen kielen taitoa. Mutta pitäisikö sitten asiakkaalta vaatia esimerkiksi englannin kielen taitoa, johon hän ei mahdollisesti ole saanut mitään opetusta, jotta hän pystyisi ymmärrettävästi asioimaan muualta tulleen asiakaspalvelijan kanssa omassa synnyinmaassaan? Vai käsimerkeilläkö mennään? Turistiksiko sitä tässä ennen pitkää joutuu omassa kotimaassaan?
« Viimeksi muokattu: 09.12.2023, 04:26:37 kirjoittanut ryytipippuri »

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 11563
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #174 : 09.12.2023, 11:12:39 »
Lain mukaan suomalaisen on saatava julkinen palvelu suomen tai ruotsin kielellä, kumpi onkaan asiakkaan äidinkieli. Mutta sitten yksityinen palveluyritys, se on aivan sama, millä kielellä se oluttuopin täyttäjä tuopin täyttää ja maksupäätettä tarjoaa.
Jos palvelu ei kelpaa, menee sellaiseen baariin, missä olut lasketaan suomen kielellä. Tai vaikka vinkuintian kielellä jos sellaista haluaa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #175 : 09.12.2023, 19:51:42 »
Mutta sitten yksityinen palveluyritys, se on aivan sama, millä kielellä se oluttuopin täyttäjä tuopin täyttää ja maksupäätettä tarjoaa.

Ei ole samantekevää lainkaan, vaikka kyse on yksityisestä palveluyrityksestä.
Tuo näkemys ei ollut välttämättä loppuun saakka harkittu?

Oikeusmisnisterissä Asumaan niminen RKP:n jäsen ja virkamies(Nainen) selitti minulle aivan samoin, kun olin sinne yhteydessä, kun valitin nordean sekasikiö sanojen ja ilmaisujen käytöstä nettipankissa.
Sain vastaukseksi Asunmaalta, että kyse on yksityisestä yrityksestä ja siihen emme voi puuttua.

Jos yksityinen yritys on perustelu olla palvelematta suomeksi, niin melko heikoilla jäillä ollaan 8)

Hyvin tyypillinen selitys, mutta todella huono.

Minäkin olen törmännyt suomessa ravintoloissa tilanteisiin, että tarjoilija ei ole puhunut muuta kuin englantia, näissä tilanteissa olen aina tuonut kantani tähän esiin ja poistunut paikalta, minkä jokaisen isänmaaliseksi itsensä kokevan pitää itsestään selvänä tehdä.

-Dave Lindholm

-Swen

JoKaGO

• Jäsen^^^
  • Liked: 11563
  • Mullaki o kissa
« Vastaus #176 : 09.12.2023, 20:34:19 »
^Vapaa markkinatalous:

- Yrittäjä saa palvella asiakkaitaan haluamallaan kielellä
- Asiakas saa valita, minkä kielistä palvelua tarjoavassa yrityksessä asioi
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #177 : 09.12.2023, 20:47:22 »
^Vapaa markkinatalous:

- Yrittäjä saa palvella asiakkaitaan haluamallaan kielellä
- Asiakas saa valita, minkä kielistä palvelua tarjoavassa yrityksessä asioi

SAA SAA, mutta kun ollaan suomessa, niin myös PITÄÄÄ!!! ja SUOMEKSI!!

-Dave Lindholm

-Swen

Radio

• Jäsen^^^
  • Liked: 5401
  • Merirosvoradio
« Vastaus #178 : 09.12.2023, 21:36:27 »
Julkiset palvelut on eri juttu. Suomessa suomeksi tai ruotsiksi. Kapakat ja muut yksityset palvelut palvelkoon vaikka somaliaksi, en käytä. Voisin poiketa pubiin, jonka ovessa olisi kyltti BEER SOLD IN ENGLISH ONLY.
Englanti on maailman eniten puhuttu kieli. Suomi ei ja vielä vähemmän suomenruotsi. Ruotsissa puhun englantia. Saa paremman palvelun. Kouruotsi on perseestä.
Toki olen sitä mieltä, että suomenkieli on maailman kaunein ja paras kieli, vanhakin - sitä on puhuttu jo ennen jääkautta. Maailman 6000 kielestä suomi on top 150 joukossa puhujien määrässä.
Kielikorvani paukkuu ja särisee nykyään, kun suomenpuhujat niinkuttelevat ja taivuttelevat miten sattuu. Kunnollista suomea puhuvat enää uutistenlukijat ja tasavallan presidentti.
https://u24.gov.ua/
Pojat, kansan urhokkaan,
Mi Puolan, Lützin, Leipzigin
Ja Narvan mailla vertaan vuoti,
Viel' on Suomi voimissaan,
Voi vainolaisten hurmehella peittää maan.

Swen OF Sweden

• Jäsen^^^
« Vastaus #179 : 09.12.2023, 22:19:03 »
Ruotsissa puhun englantia. Saa paremman palvelun. Kouluruotsi on perseestä.

Tämä kyllä pitää käytännössä täysin paikkaansa, vaikka itse kyllä käytän täällä aina ruotsia,
mutta tilanteeni on eri, koska en täällä puhu suomenruotsia tai kouluruotsia.

Kaikkien kielien osaaminen on aina hyväksi, oli kieli sitten mikä hyvänsä.
Englanti varsinkin on hyvä osata, mutts ongelmaksi muodostuu se jos ei ole tarkkana, että
ensin asiaa pidetään hyvänä ja muodikkaana ja pikkuhiljaa siitä tulee itsestäänselvää ja lopuksi siitä tulee PAKKOLLISTA! ellei lailla, niin käytännössä kuitenkin ja tämä on erittäin vahingollista, väitti sitten kuka tahansa mitä tahansa.

Olen tavannut ja tunnen monia englantia äidinkielenään puhuvia sekä täällä ruotsissa ja suomessa ja aivan liian monilla heistä on todella väärä asenne, eivätkä pidä lainkaan tarpeellisena oppia vakituisesti asumansa maan kieltä.
Tällaista suvaitsemattomuutta ei pidä suvaita, eikä millään tavalla kannattaa pisaraakaan.
Rahan ei pidää saada ratkaista tätä asiaa, yksityinen rahakas yritys tulee ja ostaa suomalaiset yritykset pois ja palkkaa asiakaspalveluun vain englantia puhuvia ja sekä olisi hyvää?? Asioihin on hyvä herätä aikaisin, eikä kun paskat on jo housuissa, niin kuin pitkälti täällä ruotsissa on käynyt monissa asioissa. 8)

-Dave Lindholm

-Swen

Tagit: