Ratkaisu: Bensan ja dieselin hintaa ei lasketa, mutta sen verokomponentista otetaan säästöön 75% tankkaajalle avattavaan rahastoon. Rahastoon siirtyy siis 75% sen polttoaineveron määrästä joka kerta, kun tankkaat fossiilisia. Rahaston yläraja on kymmenen tuhatta euroa, eli sen summan kerryttyä rahaston arvo ei enää kasva. Kun autoilija on ostamassa sähköautoa, niin tuon rahastossa olevan summan, oli se sitten satanen, tonni tai kymppitonni, saa käyttää sähköauton hankintahintaan alv 0%. Rahaa ei saa nostaa muihin käyttötarkoituksiin.
10000 € ei riitä uuden sähköauton ostoon, tarvitaan omaakin rahaa jota kaikilla ei ole irrottaa kymmenin tuhansin.
Keskimäärin 12,5 v vanhalla bensa-autollaan ajava, turhia ajoja välttävä kerryttää 10000 km/v mittariin. Bensaa kuluu 7 l/100 km, eli 700 litraa/v, jolloin hinnaksi tulee 1400 €/v pyöreästi. Verojen osuus on noin puolet, eli 700 €/vuosi kertyisi säästötilille.
Jos matematiikka meni oikein, 10000 € olisi kasassa reilun 14 vuoden päästä. Jos samana aikana säästäisi ~30000 euroa muusta turhasta kulutuksesta (vain 2100 €/v), pääsisi valkkaamaan uutta keskiluokan sähköautoa.
Mutta 6 v ajettu sähköauto pitäisi pikapuoliin laittaa vaihtoon, ennenkuin arvo alenee liikaa. Ei hätää, vaihtoauto käy välirahaksi, ja loppu taas kätevästi maksuun osamaksulla.
Minusta tuntuu, että tuo ruletti ei ole sellaista mihin keskimäärin 12,5 v autolla (jonka arvo on keskimäärin 3600 euroa) ajelevan kannattaa lähteä mukaan. Vaikka haukuttaisiin tekomiehekkääksi fossiili-tankkaajaksi.
Järkevämpää on jättää tämä sähköautojen kokeiluvaihe niiden maksettavaksi, joilla on siihen varaa ja halua. Heille se on tarkoitettukin. Kukaan tuskin vakavissaan ajattelee, että parin tonnin avustus saa muutaman tonnin kotteroilla suhaavat tavikset massoittain investoimaan 30-40 t€ euroa lainarahaa sähköautoon. Takataskuista ei tuollaisia summia löydy. Romutuspalkkio on hyvätuloisten ikioma porkkana, niiden joilla olisi varaa sähköautoon ilman mitään avustuksiakin.
Autoilijoiden vastuuttaminen ulkomaille menevien öljyrahojen käytöstä on melko kohtuutonta.
Ei silläkään pääse henkseleitään paukuttelemaan, että akkujen metalleja raapivat kasaan kehitysmaiden pikkulapset kaivoksissa paljain käsin. Sähkö tuotetaan Suomessa pitkälti ulkomaista alkuperää olevilla välineillä, ja tuonnin osuus on koko ajan suuri. Kotimaisia sähköauton valmistajia ei taida olla yhtään (pl. alihankinta), joten sähköautojen kotimaisuusaste on kokonaisuudessaan varsin vähäinen. Lataussähkön siirron osaltakin valtio on tehnyt voitavansa, että jokaisesta siirretystä wattitunnista menisi maksu ulkomaisille omistajille.
Jes! Oikein odotin, että joku tuuppaa kaikki legendajutut ja väärinymmärrykset samaan viestiin, kiitos!
Näkemyksellesi ikäviä, mutta todellisia faktoja: Me suomalaiset emme ole kaikki sillä keskimääräisen ikäisellä autolla ajavia, tarkoittaen sitä kolmen tonnin pommia. 2021 myytiin reilut
98 000 ihan uutta autoa. Uudet autot eivät ole valtaosaltaan kymppitonnin Dacioita, vaan niiden
keskihinta on 36 000 euroa!!! Voitko kuvitella! Et tainnut tietää tuota! Eli niitä ihmisiä, joilta joko irtoaa niitä kymppitonneja taskusta, tai he vievät vanhan auton vaihdossa ja ostavat uuden osamaksulla, on meillä useita satoja tuhansia, luultavimmin yli miljoona suomalaista kykenee siihen.
Eli takataskussa on sittenkin rahaa, jipii!Ai että
"Miten niin"? No siksi niin, että autojen myynti on jokavuotista hommaa. Eli joka vuosi n.
satatuhatta autoilijaa, suhdanteista riippuen +- 20 000, ostaa sen ihan uuden auton, eikä asialla ole tyhjätaskut. Vain aniharva lykkää eurot autokauppiaan käteen, suurin osa antaa sen muutaman vuoden vanhan auton vaihdossa ja saa siitä mallista riippuen yli kymppitonnin, tai useamman kymmenen tuhannen euron hyvityksen. Loppu on lähes nollakorkoista velkaa. En ole kuullut, että auton velaksi ostaminen ajaisi massoittain ihmisiä konkurssiin, vaikka aina joku löytyykin, jonka talous syystä tai toisesta romahtaa. Vaan se ei ole sääntö eikä ilmiö.
Nyt, jos bensiiniveroa kartutettaisiin rahastoihin, niin liki jokainen noista muutaman vuoden, tai yli kymmenvuotiaan auton vaihtajista menisi kauppaan sillä evästyksellä, että hän voi vaihtaa aivan kuin aiempinakin vuosina uuteen fossiiliautoon ilman mitään bonuksia. Eli mikään ei muutu siinä suhteessa nykyiseen verrattuna. Vaan jos valikoimista löytyy ostajalle sopiva sähköauto, niin hän voi käyttää
omia rahastoituja varojaan sen hankkimiseen.
Tämäkö on nyt jotenkin huonompi vaihtoehto kuin nykyinen? Onko kivempi, että siskon kaiman kummin pelletyöpaikasta saatu palkka maksetaan sinun maksamilla polttoaineveroilla? Kiitos, mutta jättäisin itse tuon diilin tekemättä.
Kerrataanpa vielä nykyinen tilanne: Maksamastasi polttoaineverosta ei jää yhtään mitään sinulle itselle! Jos koet, että nykyinen polttoaineveron keruu ja käyttö on ok, niin lienee selvää myös se, että ketä äänestät, ja se ei ole eräs täällä suosittu puolue, vaan pikemminkin joku niistä, joita ei pidetä täällä kovin suuressa arvossa.
Mitä tulee kummallisiin argumentteihin "sähkön tuotantolaitteista", niin en saa niistä kiinni. Energiaa tuottavat pääosin yksityisomistuksessa olevat yhtiöt, heillä on omilla rahoilla ostettuja ydinvoimaloita, vesivoimaloita ja fossiilivoimaloita. Laitokset ovat erittäin pitkäikäisiä, eikä niiden käytöstä tarvitse maksaa ulkomaille mitään. Vain polttoaineet maksavat ja ne muodostavat joko suuren (fossiiliset) tai olemattoman pienen (ydinvoima) energian hinnasta. Vain tuulivoimaa tuottavilla on veronmaksajien rahoilla kustannettuja satunnaista sähköä tuottavia voimalaitoksia. Joten missä kohtaa tässä on jokin ongelma, joka liittyy joko bensiinin korkeaan hintaan tai sähköautojen koettuun "mahdottomuuteen"? En keksi.
Suomessa on autojen kokoonpanoa suorittava tehdas, mutta sen valmistamat autot eivät juurikaan käy kaupaksi Suomessa. Eli oli auto sitten fossiilisia käyttävä tai täyssähköinen, niin se joudutaan kaikissa tapauksissa tuomaan ulkomailta tänne.
Artisaanikaivannaisten osuus on muutaman prosentin luokkaa akkujen tietyissä raaka-aineissa ja minusta on aivan mahtavaa, että neekerit voivat tehdä työtä, joka jollakin tavalla on hyödyllistä niin heille itselleen kuin globaalille taloudelle. En siis näe akkumineraaleissa ongelmaa. Akkumineraalien kaivuun vaikutukset ovat maksimiennusteissakin vain prosentin murto-osia siitä, mitä tuhoa fossiilisten tuotto on maapallon pinnalle tehnyt.
Tosiaankin jos minun pointti jäi epäselväksi niin se tulee tässä:
Minua ei kiinnosta paskan vertaa, että onko jollakin persaukisella kolmen tonnin kotteron omistajalla asiaa autokauppaan vai ei. Köyhät ovat tässä kuviossa se merkityksetön komponentti. Se, mikä taas kiinnostaa, on se, että miten ne, jotka ostavat 100 000 x 36 000 euron auton, saadaan tarttumaan n. viidestä kymmeneen tuhanteen euroa kalliimpiin sähköautoihin. Jos uusien autojen virta saadaan muutettua fossiilisista sähköiseksi, niin voimme pian haistattaa paskat fossiili-isännille ja unohtaa 2€ litra hinnat, kun niitä kymmen+vuotiaita sähköautoja riittää myös niille kolmen tonnin autoilla ajeleville ihmisille.
Niin, ja kenenkäs vastuulla se sitten on, jos ei autoilijoiden itsensä, että bensaa kaadetaan tankkiin ja rahaa lähetetään ulkomaille? En ihan laittaisi Sannan piikkiin sitä. Jos poltat tupakkaa, niin vastaat tupakanpolton seurauksista itse. Jos poltat bensiiniä, niin vastaat bensiininpolton seurauksista itse. Niin helppoa tämä on.