Kirjoittaja Aihe: Bensan hinta yli kaksi euroa?  (Luettu 56058 kertaa)

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 838
  • Liked: 24748
  • Blues for Allah
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #180 : 24.11.2021, 16:46:53 »
Museointikelpoisia löytyy yhä enemmän. Nykyisillä neljällä voin jo kattaa 120 päivää vuodessa.
Voin laittaa tankkiin pienkonbensaa, sitä parasta. Korona-aikana jää ajelutkin vähiin.

Museoautolla saa ajaa vaikka vuoden läpeensä, kunhan ottaa sille normaalin liikennevakuutuksen. Museovakuutus kattaa 30 ajopäivää, joiden ei tarvitse olla peräkkäin.Tosin asiaa ei valvota mitenkään.

Niin, katsastuksen yhteydessä saatetaan kuitenkin kysellä, että mistä ja miksi näin paljon kilometrejä. (Ei aavistus, vaan tieto...)
5 maakuntamatkaa etelästä Nuorgamiin toki sen hoitaa, pitää vaan olla asiasta tietoinen etukäteen.

Pöh. Mittarinvaijeri irti ja seuraa nopeuksia navin varassa.
Yksityiskäytössä olevia museoautoja ei nykyään tarvitse katsastaa kuin kahden vuoden välein.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 183
  • Liked: 12926
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #181 : 24.11.2021, 16:55:12 »
Jos ei ihan mahdottoman harvinainen ajokki ole niin voi hommata myös toisen mittariston katsastamista varten :)

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 305
  • Liked: 5228
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #182 : 24.11.2021, 16:57:27 »
Minkätakia perseillä ja n33keröidä? Pieniä asioita, mutta tulevaisuudessa kaikki käy omaan nilkkaan, turha edes haaveilla tänne saatavan Ruotsintapaisen harrasteautoluokan...

Ihan turha paheksua matujen toimintaa jos oma toiminta on tuollaista.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 838
  • Liked: 24748
  • Blues for Allah
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #183 : 24.11.2021, 18:23:12 »
Kyllä Suomessa vakuutusyhtiöt on se taho joka perseilee.

Japanilaiset eivät laita muniaan samaan koriin vaan kehittävät tulevaisuudessakin polttomoottoreita.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/japanilaiset-liittoutuvat-puhdistaakseen-polttomoottorin-co2sta-toyota-ja-kumppanit-eivat-jaa-sahkoautojen-varaan/643a8c10-eecf-472a-b280-4c7c80e2bd84

Japanilaiset yhtiöt Toyota, Subaru, Mazda, Kawasaki ja Yamaha ovat liittoutuneet kehittääkseen polttomoottoreita, joihin voi tankata seuraavien sukupolvien biopolttoaineita ja vetypolttoaineita.

Toyotan tiedotteen mukaan tarkoitus on kehittää sähköautoilun ohessa myös polttomoottoreita, jotta kuluttajilla olisi enemmän valinnanvaraa. Arvostelijoiden mukaan tosin Toyotan vetyauto Mirai ei ole ollut kummoinen menestys.

Yhtiöt kertoivat suunnitelmistaan Super Taikyu -moottoriurheilukisan yhteydessä Japanissa Okayamassa.

Mazda panostaa autoihin, joiden polttoaineeksi käy seuraavan sukupolven biodiesel. Kawasaki ja Yamaha jatkavat vedyllä käyvien polttomoottoriensa kehitystä.

Kawasaki on kehittänyt vetyliikennettä vuodesta 2010 lähtien. Sen tavoitteena on kehittää vetykäyttöisiä moottoreita myös laiva- ja lentoliikenteeseen.
----
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 930
  • Liked: 44863
  • Kompostitarkastaja
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #184 : 24.11.2021, 18:24:10 »
Minkätakia perseillä ja n33keröidä? Pieniä asioita, mutta tulevaisuudessa kaikki käy omaan nilkkaan, turha edes haaveilla tänne saatavan Ruotsintapaisen harrasteautoluokan...

Ihan turha paheksua matujen toimintaa jos oma toiminta on tuollaista.

Aivan, eihän se vanhan koslan pakollinen liikennevakuutus mtenkään kallis ole, ajeleepi sitten rehellisesti sen minkä ajelee. Museoajoneuvon statukseen verojen yms. suhteen se ei käsittääkseni vaikuta.
RASISMIN PERUSAJATUS on, että omaa viiteryhmää pidetään ylempiarvoisena kuin muita ihmisiä, sanoo vanhempi yliopistonlehtori, rasismitutkija Alemanji Aminkeng Atabong Åbo Akademista.

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 731
  • Liked: 7742
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #185 : 10.12.2021, 10:21:28 »
Onkos valistuneita- tai muuten vaan arvauksia mitä tulee tapahtumaan päivämäärän 31.12.2021 jälkeen? Aika vähän on hiiskuttu mitä valmisteilla.

Bensa-autojen muuntotuki kaasukäyttöiseksi ja sähköautojen hankintatuki oli katkolla 30.11.2021, mutta sille tuli kuukauden jatkoa sellaisenaa, eli nykyiset muunto- ja hankintatuet päättyvät vuodenvaihteessa.

Nykyisiä tukia olisi varmastikin jatkettu sellaisenaan enemmän kuin 1kk, ellei muutoksia olisi tulossa.

En tiedä pystyykö esim. kaasuautojen kohdalla päättelemään siitä jotain, kun bio- ja maakaasun hintaero tankkausasemilla on poistunut? Ennen edullisempi fossiilinen maakaasu on nyt jopa hiukan biokaasua kalliimpaa, ikään kuin ennakoiden kaasuautojen käyttövoimaveron muutosta?

Heitän itse arvauksen, että ilmastohallitus ampuu itseään jalkaan tukemalla autoteollisuusmaita korottamalla sähköautojen hankitatuen 6000 euroon. Kaasuautojen kohdalla arvaus on siinä ja siinä pysyykö muuntotuki ennallaan vai kaksinkertaistuuko, mutta biokaasu tultaneen pitämään verotuksellisesti maakaasua edullisempana ja siten houkuttelevampana vaihtoehtona ja kaasuautojen käyttövoimaveron arvaan laskevan täyssähköautojen tasolle.

Bensan ja dieselin verotus ja lataushybridien käyttövoimaverotus on jo liian hankalia edes arvattavaksi. Tai no nousevat, mutta kuinka paljon?

Siinä oma profetiani  :P


JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 194
  • Liked: 8054
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #186 : 10.12.2021, 11:58:13 »
Bensan ja dieselin verotus ja lataushybridien käyttövoimaverotus on jo liian hankalia edes arvattavaksi. Tai no nousevat, mutta kuinka paljon?

Elä, elä ala manata! Maksan SUV-mallisesta lataushybridistä, jossa on 2,5 litran bensakoneen mukana sähkömoottorikin, 110 e per vuosi. Kaikki käyttömaksut ja ympäristöverot yhteensä. Kestääköhän perse korotuksia  8)
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

insinörtti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 813
  • Liked: 4044
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #187 : 10.12.2021, 12:55:58 »

Bensan ja dieselin verotus ja lataushybridien käyttövoimaverotus on jo liian hankalia edes arvattavaksi. Tai no nousevat, mutta kuinka paljon?


Täyssähköautojen dieselvero tuplaantui jo; se on karkeasti kaksinkertainen verrattuna nyt käytössä olevaan dieseliin (pakettiautoksi rekisteröity ha). Siinähän sitä riittää tytöille urakkaa, kun yrittävät kerätä nykyiset 8 miljardia autoilijoilta ilman polttoaineveron tai autoveron tuottoa.

Mikke70

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 994
  • Liked: 605
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #188 : 11.12.2021, 20:22:01 »
Onkos valistuneita- tai muuten vaan arvauksia mitä tulee tapahtumaan päivämäärän 31.12.2021 jälkeen? Aika vähän on hiiskuttu mitä valmisteilla.

Bensa-autojen muuntotuki kaasukäyttöiseksi ja sähköautojen hankintatuki oli katkolla 30.11.2021, mutta sille tuli kuukauden jatkoa sellaisenaa, eli nykyiset muunto- ja hankintatuet päättyvät vuodenvaihteessa.

Nykyisiä tukia olisi varmastikin jatkettu sellaisenaan enemmän kuin 1kk, ellei muutoksia olisi tulossa.

En tiedä pystyykö esim. kaasuautojen kohdalla päättelemään siitä jotain, kun bio- ja maakaasun hintaero tankkausasemilla on poistunut? Ennen edullisempi fossiilinen maakaasu on nyt jopa hiukan biokaasua kalliimpaa, ikään kuin ennakoiden kaasuautojen käyttövoimaveron muutosta?

Heitän itse arvauksen, että ilmastohallitus ampuu itseään jalkaan tukemalla autoteollisuusmaita korottamalla sähköautojen hankitatuen 6000 euroon. Kaasuautojen kohdalla arvaus on siinä ja siinä pysyykö muuntotuki ennallaan vai kaksinkertaistuuko, mutta biokaasu tultaneen pitämään verotuksellisesti maakaasua edullisempana ja siten houkuttelevampana vaihtoehtona ja kaasuautojen käyttövoimaveron arvaan laskevan täyssähköautojen tasolle.

Bensan ja dieselin verotus ja lataushybridien käyttövoimaverotus on jo liian hankalia edes arvattavaksi. Tai no nousevat, mutta kuinka paljon?

Siinä oma profetiani  :P

Bensa-autojen muunnos kaasulle ei ole kovin simppeli  juttu. Nykimistä, vikakoodeja, auton sammahtelua. Yleinen vika noissa. Osat tehty Italiassa sikäläisiin oloihin eivätkä tykkää kylmästä.

Muunnostukia tosiaan 1000 euroa. Valtio palkitsee kaasuautoilijaa ylimääräisellä n 200 euron maksulla bensa-autoon verrattuna vuosittain. Kaasuautot muutoinkin tulevat olemaan menneisyyttä, koska polttomoottoriautot eivät ole suosiossa eu:ssa ja autoyhtiöt näin ollen ei niitä* juurikaan valmista.

esit.. kaasuautoja siis
« Viimeksi muokattu: 11.12.2021, 23:05:42 kirjoittanut Mikke70 »
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don’t find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 327
  • Liked: 46042
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #189 : 26.12.2021, 01:31:49 »
Ruotsissa menee hyvin.

Uuden sähkövolkkarin, ID4:n käyttöohjeissa on, että jos ulkona on alle -30 asteen lämpötila, autoa pitää käyttää joka päivä, muuten tehdas ei vastaa mahdollisista pakkasvaurioista...

Ruotsin autoliiton mukaan Volkswagen ei riittävästi infoa ostajia aiheesta. Radikaalein ehdotus autoliitolta onkin, että se esittää että Volkswagen saa markkinoida autoa ainoastaan kesäkäyttöön.

Tervetuloa sähköautot. Kuolevaiset tervehtivät sinua.

Lähde:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahko-volkkareiden-kayttoehdoissa-erikoinen-maininta-ruotsissa-arahdettiin-myyjan-on-kerrottava-naista-ennen-kaupantekoa/8317762#gs.kdv2no

Oleellinen avattu tekstiin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 436
  • Liked: 7056
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #190 : 13.01.2022, 13:08:14 »
Bensan hinta singahti yli kahteen euroon ja markkinat ovat harvinaisen sumeat – ”Paras ennuste on nykyinen hinta” (IS)

Lainaus
95-oktaanisen bensan hinta kohosi tiistaina yli kahteen euroon litralta, kertoo polttoaineiden hintoja vertaileva Polttoaine.net -nettisivusto.

Polttoaineen hintaan vaikuttavat raakaöljyn hinta, euron ja dollarin valuuttakurssit, paikallinen kilpailu sekä verotus. Raakaöljyn hintaan ja valuuttakursseihin heijastuvat häiriöt ja kriisit, kuten koronaviruspandemia. Toukokuussa 2020 95 E10 maksoi vain 1,28 euroa litralta, kertoo Tilastokeskus.

...

– En usko 50 centin nousuun. Kesällä kysyntä lisääntyy, mutta en uskalla arvioida, että silloin oltaisiin yli kahden euron litrahinnassa, Kaitila jatkaa.


Uskon tähän "Ei voi olla kesällä yli kahta euroa litra" -ennusteeseen yhtä vakaasti kuin Helenin "ei koskaan toteutuviin 30% hinnankorotuksiin"(IL), johon kaikki muut puolueet paitsi Perussuomalaiset (IL) näyttivät uskovan järkähtämättä.

Ketjun "Bensiiniä se MIÄS tankkaa, tai DIISSELIÄ, kun se on se viisain teko kuulkaas" -ihmisille esitän itse edelleen toistuvan kysymyksen: Missä ovat ne Suomen fossiiliset energiavarat, joita voisimme käyttää? Pro-Tippien Pro-Tip: Ei missään tietenkään.

Sinä Bensa- tai Diesel-mies(tai nainen): Joka kerta, kun tankkaat autosi, niin jokaisesta litrasta menee vajaa euro Putinin porukan taskuihin, toinen vajaa euro Suomen kommunistien ja sosialistien taskuihin ja n. viisi prosenttia liikenneväylien ja muun tieinfran ylläpitoon. Pidätkö oikeasti tätä toimintaa järkevänä ja isänmaallisena? Jos kyllä, niin varmaan käyt Burger Kingissä syömässä, niin kommarien rahapussi lihoo entisestään.

Mitä nopeammin pääsemme fossiiliorjuudesta eroon, niin sen parempi. Vaikka annettaisiin kymppitonni valtion puolelta sponsorirahaa täyssähkäreiden ostajille, niin se on kaikki kotiinpäin, koska jokikinen lati on pois kommarien ja ryssien kuukausituloista. Tätä väittämää ei pystytä fakta-argumentein kumoamaan.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 838
  • Liked: 24748
  • Blues for Allah
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #191 : 13.01.2022, 13:29:19 »
Tähän kohtaan sopii se @Matias Turkkila n heitto "bensankorottajista". Miksi palkita "bensankorottajia" ylimääräisellä tulolähteellä?
Olen itse samaa mieltä, ettei mulkkuja pidä valita mihinkään lisävirkaan, koska tausta paljastaa kaiken. >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 811
  • Liked: 1735
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #192 : 13.02.2022, 11:40:34 »
Kirjoitin aiemmin tänne kommentin miten sähköautoilu sopii sille joka tykkää harrastaa sähköautolla ajoa: Auton lataamista, varauksen ja "rangen" tarkkailua, reittien suunnittelua lataamismahdollisuuksien perusteella, latauspaikkojen hintojen vertailua, lyhyelläkin matkalla tuntikausia pidempien matka-aikojen hyväksymistä, kalliit autot (harrastukset saavat maksaa), jne.

Muutkin ovat huomanneet saman.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon-taustalla-yksi-syy/3979aa6c-e05a-4d63-84bb-9955faa6fa27
Lainaus
Joka kolmas sähköautolla ajanut vaihtoi sähköstä pois, useimmiten bensiiniautoon - Taustalla yksi syy

Auton lataamisen vaiva voi selittää sähköautosta luopumista.

(maksumuuri ilmestynyt, oli hetken kokonaan luettavissa)
[Yo. "voi" sanaa ei muistaakseni käytetty leipätekstissä tuossa yhteydessä]

Edit: Pidempi juttu ilman maksumuuria:
https://www.verkkouutiset.fi/kl-joka-kolmas-sahkoautoilija-vaihtoi-takaisin-bensiiniin/
Lainaus
Lisäksi yhtenä pääasiallisena syynä sähkön pois vaihtamiseen saattaa olla auton lataamisesta koettu liika vaiva arjessa.

– Vaikka julkinen latausinfra kasvaa jatkuvasti, niin arjen mahdollistajana kotilatausasema on tärkeä monelle, Tuominen huomauttaa.

Suomessa on parhaillaan liikenteessä jo noin 100 000 ladattavaa autoa. Luku koostuu täyssähköautoista ja ladattavista hybrideistä. Viime vuoden sähköautoilijoista kato kävi eniten bensiiniin, johon siirtyi 14,2 prosenttia. Bensiinistä sähköön puolestaan siirtyi noin 1,6 prosenttia autoilijoista.

Kaikista eniten siirtyjiä – noin 18,4 prosenttia – keräsivät kuitenkin viime vuonna ladattavat bensiinihybridit.


Mitä bensan hintaan tulee, niin täysin käyttökelpoisella viiden tonnin skooda-avensiksella ajellessa bensalitra saa maksaa aika paljon ennenkuin aletaan puhuta samoista summista kuin mitä sähköautoilessa kuluu.

Käsi ylös ne, jotka (koska ei ole varaa tai halua maksaa uudesta autosta) haluavat ryhtyä sähköauton kolmanneksi omistajaksi, siinä vaihessa kun aiemmat omistajat ovat ajelleet pois akku- ja muu takuut, ja vaihtaneet uudempaan.

Käytetystä sähköautosta voi onnistua tekemään suositun räjäytysvideon Juutuupiin, mutta tuleehan siinä videokuvaus-harrastukselle hintaa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2022, 12:18:25 kirjoittanut haermae »

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 548
  • Liked: 2151
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #193 : 13.02.2022, 12:56:41 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Gamma

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 409
  • Liked: 311
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #194 : 13.02.2022, 13:02:01 »
Samaan aikaan kun bensan ja kaasun hinta nousee, eräät entiset puoluejohtajat ovat sitä mieltä, että naapurissamme olevan ison energiantuottajan kanssa olisi epämoraalista neuvotella asiaan vaikuttavista kysymyksistä. Pihalle ne bensan ja energian hinnan korottajat perkele.

insinörtti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 813
  • Liked: 4044
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #195 : 13.02.2022, 13:28:07 »
Samaan aikaan kun bensan ja kaasun hinta nousee, eräät entiset puoluejohtajat ovat sitä mieltä, että naapurissamme olevan ison energiantuottajan kanssa olisi epämoraalista neuvotella asiaan vaikuttavista kysymyksistä. Pihalle ne bensan ja energian hinnan korottajat perkele.

Öljyntuottajalla ei liene mitään sitä vastaan, että samasta tuotteesta saa 5-kertaisen hinnan verrattuna vuoteen 2020 (hinta 18 vs $96/bbl). Näin ollen heillä ei myöskään ole intressiä laskea hintaa, neuvottelipa siitä tai ei. Sen verran otetaan mitä markkinoilta voi saada - ihan sama sähkön osalta.

Itse tuota hintavaihtelua olisi toki hyvinkin helppoa säädellä verotuksellisin keinoin, koska niin suuri osa polttoaineen hinnasta on veroa.

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 811
  • Liked: 1735
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #196 : 13.02.2022, 15:52:08 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Jokseenkin äärimmäinen esimerkki tuo.

500 tkm tarkoittaisi 15 v. autolle 33 tkm vuosittaisia ajoja, mikä on jo aika paljon. 300:kin tarkoittaa 20 tkm/v, mikä sekin on yli keskiarvon (15 tkm/v). Alle 200 tkm ajettujakin löytyy, miksi ostaa noin paljon ajettu.

Vastaan siis että voisin olla (ja olen ollutkin) tuollaisen auton omistaja, jos olen ollut sitä jo viimeiset 100-300 tkm.

Kunhan huolehtii huollot ja kuluvien osien vaihdot ajallaan, niin bensa- ja diesel-autoilla ei ole "viimeistä käyttöpäivää" siinä missä sähköautoilla käsittääkseni on, akkuteknologian rajoitteiden takia.

Esim. tässä esimerkissä 8 vuotta vanhaan sähköautoon oli jo kertaalleen vaihdettu akut edellisen omistajan aikana ja uusi 20000 euron akkuremontti oli odottamassa.

8 v. bensa-autolla olisi ajettu luokkaa 120-150 tkm. Sen räjäyttämiseen hirmuisten remonttikulujen takia ei yleensä ole tarvetta vielä tuossa vaiheessa, vaan siitä saa kelpo pelin 2. tai 3. omistajalle.


Tosin täytyy myöntää että bensa-autoissakin on menty vahvasti kertakäyttökulttuurin suuntaan. Nykyisten hinnat alkaen -mallien litraiset turboahdetut 100+ hv koneet eivät ole paras vaihtoehto pitkäikäisyyttä ajatellen. Noihin en käytettynä koskisi, enkä kyllä uutenakaan.

Parempien koneidenkin päälle rakennetut autot on pilattu turhilla tietokoneilla ja niiden bugisilla ohjelmilla.

E: Toinen juttu jarrutusavustimien iloista.

Windowsille silloin alkuaikoina naureskeltiin että jos autot olisivat kuten Windows, autoissakin olisi sellaisia ongelmia että se pitäisi sammuttaa, käydä ulkona, ja sitten käynnistää uudelleen. En ymmärtänyt ennustukseksi, luulin vitsiksi.

Suhtautuminenkin alkaa olla jokseenkin samaa. Nää nyt vaan on tämmöisiä että välillä mittaristö kääntyy ylösalaisin ja auto vetää omia aikojaan tönkköjarrutuksen motarilla. Pitää vaan uudelleenkäynnistää ja asentaa päivitys.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2022, 16:54:45 kirjoittanut haermae »

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 548
  • Liked: 2151
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #197 : 13.02.2022, 16:34:40 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Jokseenkin äärimmäinen esimerkki tuo.

500 tkm tarkoittaisi 15 v. autolle 33 tkm vuosittaisia ajoja, mikä on jo aika paljon. 300:kin tarkoittaa 20 tkm/v, mikä sekin on yli keskiarvon (15 tkm/v). Alle 200 tkm ajettujakin löytyy, miksi ostaa noin paljon ajettu.

Vastaan siis että voisin olla (ja olen ollutkin) tuollaisen auton omistaja, jos olen ollut sitä jo viimeiset 100-300 tkm.

Kunhan huolehtii huollot ja kuluvien osien vaihdot ajallaan, niin bensa- ja diesel-autoilla ei ole "viimeistä käyttöpäivää" siinä missä sähköautoilla käsittääkseni on, akkuteknologian rajoitteiden takia.

Esim. tässä esimerkissä 8 vuotta vanhaan sähköautoon oli jo kertaalleen vaihdettu akut edellisen omistajan aikana ja uusi 20000 euron akkuremontti oli odottamassa.

8 v. bensa-autolla olisi ajettu luokkaa 120-150 tkm. Sen räjäyttämiseen hirmuisten remonttikulujen takia ei yleensä ole tarvetta vielä tuossa vaiheessa, vaan siitä saa kelpo pelin 2. tai 3. omistajalle.


Tosin täytyy myöntää että bensa-autoissakin on menty vahvasti kertakäyttökulttuurin suuntaan. Nykyisten hinnat alkaen -mallien litraiset turboahdetut 100+ hv koneet eivät ole paras vaihtoehto pitkäikäisyyttä ajatellen. Noihin en käytettynä koskisi, enkä kyllä uutenakaan.

Parempien koneidenkin päälle rakennetut autot on pilattu turhilla tietokoneilla ja niiden bugisilla ohjelmilla.
Toi oli vastaus tohon @haermae heittoon että kuka haluaa ostaa second hand-sähköauton?

No suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin (ihan ulkomuistista) n. 300 tuhatta niiden koko elinkaaren aikana. About samoihin pääsee hyvin nykyisillä sähköautojen akuilla. Jos ajokilometrit on keskiarvolla 14000 vuodessa, niin se akkujen kestävyys ei edelleenkään pitäisi olla mikään ongelma.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 926
  • Liked: 6923
  • Dirty white boy
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #198 : 13.02.2022, 17:38:53 »
^ Akun kestoon vaikuttaa myös ikä, ei pelkät kilometrit. Ja silläkin on väliä miten akkua on ladattu ja miten sitä on säilytetty pidempien ajotaukojen välillä. Ei välttämättä ylitsepääsemätön ongelma isossa mittakaavassa, mutta joku ne ”kesäsähkärit” tai jatkuvasti tyhjästä täyteen pikaladatut autot käytettynä ostaa. Joku Tesla-taksin nopeaan tahtiin ajettu 300 tkm ei vielä kerro koko totuutta. Aika näyttää miten kalliiksi tämä pakkosyötetty pikasähköistys tulee.
Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 152
  • Liked: 10351
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #199 : 13.02.2022, 18:00:33 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä jonkun verovaroilla pyöritettävän leikkityökeskuksen kerskapalkkaisen lokin sähköauton maksajaksi?
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Andy_81

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 459
  • Liked: 811
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #200 : 13.02.2022, 18:54:02 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä jonkun verovaroilla pyöritettävän leikkityökeskuksen kerskapalkkaisen lokin sähköauton maksajaksi?

Ei tarvia kysellä, kun maksamaan joudumme joka tapauksessa.  :roll:





Tuttavapiirissä oli kokeilu ensin hybridiin ja sitten täyssähkäriin. Vähin äänin hän palasi sitten bensakäyttöisen omistajaksi. Syytä en ole ilennyt kysellä, kun ei ole kuin hyvän päivän tuttu.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 436
  • Liked: 7056
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #201 : 13.02.2022, 19:23:17 »
Minulla on täydellinen ratkaisu korkeaan bensan hintaan. Se ei valitettavasti miellytä intohimoisia sähköautojen vastustajia, eikä heitä, jotka haluavat laskea polttoaineiden hintaa, joten lukeminen kannattaa lopettaa tähän ja siirtyä omaan turvalliseen tilaan Esson baarin perälle.

Ratkaisu: Bensan ja dieselin hintaa ei lasketa, mutta sen verokomponentista otetaan säästöön 75% tankkaajalle avattavaan rahastoon. Rahastoon siirtyy siis 75% sen polttoaineveron määrästä joka kerta, kun tankkaat fossiilisia. Rahaston yläraja on kymmenen tuhatta euroa, eli sen summan kerryttyä rahaston arvo ei enää kasva. Kun autoilija on ostamassa sähköautoa, niin tuon rahastossa olevan summan, oli se sitten satanen, tonni tai kymppitonni, saa käyttää sähköauton hankintahintaan alv 0%. Rahaa ei saa nostaa muihin käyttötarkoituksiin.

Ylläoleva olisi mukava porkkana saada tavikset vaihtamaan sähköautoihin, jotka vääjäämättä korvaavat fossiili-laita-raha-Putinin-tai-norjalaisen-taskuun -autot. Muistutan jälleen, että vaikka miten miehekkäältä ja kätevältä se fossiilisten tankkaaminen tuntuukin, niin ei, Suomella ei ole omia fossiilisia energiavaroja. Kaikki, mitä tankkiin laitetaan, rahoittaa naapuriemme joko hyviä tai huonoja projekteja. Jokainen öljytoimitus on myyjien hyvän tahdon varassa. Jokainen euro on pois Suomen kansantaloudesta tai se rahoittaa pelleprojekteja. Sähköön siis kannattaa vaihtaa mahdollisuuksien mukaan, vaikka se ei vielä ole samalla tasolla kuin fossiiliautot. Ennustettavaa on, että sähkön varastointitekniikat ensin saavuttavat ja sitten menevät ohi fossiiliautojen energiavarastoista/hyötysuhteesta.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 811
  • Liked: 1735
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #202 : 13.02.2022, 19:32:49 »
No suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin (ihan ulkomuistista) n. 300 tuhatta niiden koko elinkaaren aikana. About samoihin pääsee hyvin nykyisillä sähköautojen akuilla. Jos ajokilometrit on keskiarvolla 14000 vuodessa, niin se akkujen kestävyys ei edelleenkään pitäisi olla mikään ongelma.

Akkujen "viimeinen käyttöpäivä" on sidottu kalenteriaikaankin eikä pelkästään latauskertojen määrään.

https://stek.fi/question/sahkoauton-akun-kayttoika/
Lainaus
Litiumakun varauskyky todella heikkenee ajan ja lataus-purkusyklien kertymisen myötä. Karkeasti voidaan arvioida, että yksi akku kestää noin 10-15 vuoden ja 200-300 tuhannen kilometrin käytön, ennen kuin akun varauskyky ja siten auton toimintasäde on pudonnut 70 %:iin uudesta.

Ikääntymisen ja käytön yhteisvaikutusta on akun kapasiteetin hiipumiseen vaikea arvioida etukäteen.

300 tkm kertyisi 14 tkm/v tahdilla 21 vuodessa. Autojen keski-ikä on nykyään 12,5 vuotta, joten 21 vuotiaitakin on joltinenkin määrä käytössä, ja vanhempiakin. 90-luvun autotkin ovat liikenteessä vielä melko tavallisia.

Varovainen käytetyn ostaja olettaa että akusto kestää 10 vuotta, jonka ajan takuukin hoitanee ongelmat. Jos akustoa ei ole vaihdettu, 10 vuotiaalla sähköautolla ei ole montaa ajovuotta jäljellä.

Jos auto on tarkoitus ns. ajaa loppuun, ei ole järkeä ostaa 10 v autoa josta tietää jo ostaessa, että 5 v päästä se on käytännössä käyttökelvoton ja arvoton, jos ei halua teettää 10000+ euron akkuremonttia. 10-vuotiaalla skooda-avensiilla ajaa vielä toiset 10 vuotta ja kauemminkin, kunhan huollattaa asiallisesti.

Eikä käytettyä autoa tiheämpäänkään vaihtavien kannata ostaa 10 vuotiasta sähköautoa. Esim 14 v sähköautoa vaihtoon tarjotessa autokauppias saattaa olla nihkeä. Eikä sitä kukaan osta suoralla kaupallakaan. Vaikka ilmaiseksi antaisi, se maksaisi silti ostajalle akuston vaihdon hinnan. Akkuremontin hinnalla ja vähän lisää laittamalla saa uudemman sähköauton, jossa voi olla vielä akkutakuukin hetken voimassa.
14 v (vm. 2008) skooda-avensii puolestaan on vielä ihan käypää tavaraa nettiautossa.

IS kirjoittaa hauskasti: https://www.is.fi/autot/art-2000008074186.html
Lainaus
Kuinka paljon maksaa sähkö- ja hybridiautojen akkujen uusiminen? Alan insinöörit lyövät nyt eurot pöytään
Nykyaikaisessa sähköautossa akku suunnitellaan kestämään koko ajoneuvon käyttöiän, joten erillistä mahdollisen akun vaihdon kustannusta ei liene mielekästä laskea muuten kuin esimerkkimielessä.

Jutussa unohtui mainita suunniteltu käyttökä vuosissa. Akkujen hinta sentään tulee ilmi (10-35 t€), kuin myös akkutakuun esimerkkikesto 8 vuotta.
Enemmän jutun juurta on löydetty 100 tkm vuodessa ajavien taksien akkukustannuksesta per km, joka ei ole kauhean relevanttia 15 tkm vuodessa ajavalle, käytettyä alle 10 t€ euron sähköautoa harkitsevalle.


Sähköauton akkujen lataaminenkin on näköjään omanlaistansa magiaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html
Lainaus
Myös käyttäjä voi itse vaikuttaa akun kestoikään – ajaminen aivan tyhjäksi ja lataaminen täysin täyteen ikäännyttää akkua nopeammin kuin akun käyttäminen esimerkiksi 30–90 % varaustiloissa. Toisaalta akku täytyy aika-ajoin ladata myös aivan täyteen, jotta akunhallintajärjestelmä pystyy tasapainottamaan kennojen välille syntyneet varauserot.

Vs. perinteisen auton tankkaus, jossa laitetaan tankkauspistoolin liipaisin pohjaan ja odotetaan kunnes kuuluu naps ja bensan tulo lakkaa.

En tietenkään usko että kukaan uutena autonsa ostava sähköautoilija noin akkua lataa. Akkuhuolet ovat 2. ja 3. omistajien murhe.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2022, 19:38:20 kirjoittanut haermae »

haermae

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 811
  • Liked: 1735
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #203 : 13.02.2022, 22:11:40 »
Ratkaisu: Bensan ja dieselin hintaa ei lasketa, mutta sen verokomponentista otetaan säästöön 75% tankkaajalle avattavaan rahastoon. Rahastoon siirtyy siis 75% sen polttoaineveron määrästä joka kerta, kun tankkaat fossiilisia. Rahaston yläraja on kymmenen tuhatta euroa, eli sen summan kerryttyä rahaston arvo ei enää kasva. Kun autoilija on ostamassa sähköautoa, niin tuon rahastossa olevan summan, oli se sitten satanen, tonni tai kymppitonni, saa käyttää sähköauton hankintahintaan alv 0%. Rahaa ei saa nostaa muihin käyttötarkoituksiin.

10000 € ei riitä uuden sähköauton ostoon, tarvitaan omaakin rahaa jota kaikilla ei ole irrottaa kymmenin tuhansin.

Keskimäärin 12,5 v vanhalla bensa-autollaan ajava, turhia ajoja välttävä kerryttää 10000 km/v mittariin. Bensaa kuluu 7 l/100 km, eli 700 litraa/v, jolloin hinnaksi tulee 1400 €/v pyöreästi. Verojen osuus on noin puolet, eli 700 €/vuosi kertyisi säästötilille.

Jos matematiikka meni oikein, 10000 € olisi kasassa reilun 14 vuoden päästä. Jos samana aikana säästäisi ~30000 euroa muusta turhasta kulutuksesta (vain 2100 €/v), pääsisi valkkaamaan uutta keskiluokan sähköautoa.

Siinäpä köyhällekin jotain mitä odottaa.

Täytyisi vain toivoa, ettei nykyinen auto petä kesken projektin, ja pakollinen remontti tai autonvaihto vie sähköauton ostoon säästettyjä rahoja, siirtäen tavoitetta kauemmaksi. Ja ettei tule muutakaan yllättävää pakollista kulua. Eikä sairastumista tai työttömyyttä.

Ai niin, saahan autoja osamaksullakin jos ei onnistu säästämään. 10000 € verosäästö riittää käsirahaksi ja 30000 euron osamaksusumma 6 v ajalle jaettuna ei tee kuin 416 €/kk. Plus koron/kk. 20 vuoden päästä jo olisi osamaksajakin uuden sähköauton omistaja.
Mutta 6 v ajettu sähköauto pitäisi pikapuoliin laittaa vaihtoon, ennenkuin arvo alenee liikaa. Ei hätää, vaihtoauto käy välirahaksi, ja loppu taas kätevästi maksuun osamaksulla.


Minusta tuntuu, että tuo ruletti ei ole sellaista mihin keskimäärin 12,5 v autolla (jonka arvo on keskimäärin 3600 euroa) ajelevan kannattaa lähteä mukaan. Vaikka haukuttaisiin tekomiehekkääksi fossiili-tankkaajaksi.

Järkevämpää on jättää tämä sähköautojen kokeiluvaihe niiden maksettavaksi, joilla on siihen varaa ja halua. Heille se on tarkoitettukin. Kukaan tuskin vakavissaan ajattelee, että parin tonnin avustus saa muutaman tonnin kotteroilla suhaavat tavikset massoittain investoimaan 30-40 t€ euroa lainarahaa sähköautoon. Takataskuista ei tuollaisia summia löydy. Romutuspalkkio on hyvätuloisten ikioma porkkana, niiden joilla olisi varaa sähköautoon ilman mitään avustuksiakin.

Autoilijoiden vastuuttaminen ulkomaille menevien öljyrahojen käytöstä on melko kohtuutonta.

Ei silläkään pääse henkseleitään paukuttelemaan, että akkujen metalleja raapivat kasaan kehitysmaiden pikkulapset kaivoksissa paljain käsin. Sähkö tuotetaan Suomessa pitkälti ulkomaista alkuperää olevilla välineillä, ja tuonnin osuus on koko ajan suuri. Kotimaisia sähköauton valmistajia ei taida olla yhtään (pl. alihankinta), joten sähköautojen kotimaisuusaste on kokonaisuudessaan varsin vähäinen. Lataussähkön siirron osaltakin valtio on tehnyt voitavansa, että jokaisesta siirretystä wattitunnista menisi maksu ulkomaisille omistajille.

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 194
  • Liked: 8054
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #204 : 13.02.2022, 22:51:18 »
Tässä sähköautoasiassakaan ei Suomen tule olla kärjessä. Annetaan muiden sählätä lapsentaudit pois sähköautoista ja aletaan me sähköistämään autokantaamme vasta sitten.

On typeryyttä, älyllistä epärehellisyyttä tai vain provoilua heittää "kummalla ajaisit mieluummin...", koska samaahan kysyttiin jo 1900-luvun alkuvuosina "kummalla mieluummin, automobiililla vai hevospelillä"  :facepalm:

Se, että lataustekniikka, latauspisteiden tiheys ja akkutekniikkakin ovat TÄNÄÄN jollain auttavalla tasolla, ei tarkoita sitä, että niin olisi asian laita vuonna 2032. Sähköauto akkukäyttöisenä on seuraava steppi vääjäämättä, mutta ei kehitys siihen jää. Polttokennot syrjäyttävät akut jossain tulevaisuudessa, vaikka ei ehkä kokonaan.

Eli yllä olevalle keskustelulle: Ajakaa diesel-Skodilla ja bensa-Opeleilla mikäli se sopii teille paremmin kuin Tesla. Hallitus pitää vaihtaa sellaiseen, että se ei aja sähköautoja Suomeen kuin käärmettä pyssyyn. Jos ensin saataisiin pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun kunnollinen infra sähköautoille, niin kyllä muu Suomi tulisi perässä jollain aikataululla, kun saman aikaisesti tekniikka kehittyy pidentäen teslojen toimintasädettä. Ei tarvita hallintovirkamiehiä kertomaan kansalaisille, mikä on parasta, markkinat sen hoitaa.
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 438
  • Liked: 9905
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #205 : 13.02.2022, 22:58:58 »

Järkevämpää on jättää tämä sähköautojen kokeiluvaihe niiden maksettavaksi, joilla on siihen varaa ja halua. Heille se on tarkoitettukin.


Kyllä, ja tämän järjen soveltaminen hallitustasolla tarkoittaisi sitä ettei yritettäisi ajaa kansalaisia ostelemaan sähköautoja, varsinkaan kehityksen tässä vaiheessa mutta ei myöhemminkään.

Käytäntöön sovellettuna ja konkreettisemmin tämä tarkoittaa:
  • Ei polttomoottoriautoihin suunnattuja romutuspalkkioita eikä uusia lisäveroja jo olemassaolevien päälle.
  • Ei sähköautoihin suunnattuja erityisiä tukia eikä verohuojennuksia.
Kun jokin tekniikka on kehitetty riittävän kypsäksi kuluttajille, nämä löytävät sen ilman yhteiskunnan tukiakin. Tämä koskee myös sähköautoja.
Kansalaisaloite: Energiaitsenäisyys – irti roistovaltioiden energiakahleista!

Jokainen joka ei myönnä Suomen olevan vekselivetoinen velkaelvis voi jättää ministerinsalkkunsa ovelle ja painua vaikka helvettiin.
—Waldseemüller

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 548
  • Liked: 2151
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #206 : 14.02.2022, 01:22:02 »
Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä 300-500 tuhatta ajetun Avensis-octavian omistajiksi?

Käsi ylös ne ketkä haluaa ryhtyä jonkun verovaroilla pyöritettävän leikkityökeskuksen kerskapalkkaisen lokin sähköauton maksajaksi?
Mihin tää nyt viittasi?

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 548
  • Liked: 2151
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #207 : 14.02.2022, 01:31:38 »
Suomi oli 2020 kai 14. Sijalla EU-alueen maista mitä tulee uusien täyssähköautojen rekisteröintiin. Monesko pitäisi olla että ei oltaisi ”eturintamassa”?

Ludicrous

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 264
  • Liked: 1203
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #208 : 14.02.2022, 05:22:45 »
Suomi oli 2020 kai 14. Sijalla EU-alueen maista mitä tulee uusien täyssähköautojen rekisteröintiin. Monesko pitäisi olla että ei oltaisi ”eturintamassa”?

Suomi oli vielä joku vuosi sitten 18. sijalla kotitalouksien nettovarallisuudessa ennen ostovoimakorjauksia. Sijoitus on toki varmasti parantunut Britannian eron ja meidän aivan huikean nousukauden myötä.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 436
  • Liked: 7056
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #209 : 14.02.2022, 16:51:03 »
Ratkaisu: Bensan ja dieselin hintaa ei lasketa, mutta sen verokomponentista otetaan säästöön 75% tankkaajalle avattavaan rahastoon. Rahastoon siirtyy siis 75% sen polttoaineveron määrästä joka kerta, kun tankkaat fossiilisia. Rahaston yläraja on kymmenen tuhatta euroa, eli sen summan kerryttyä rahaston arvo ei enää kasva. Kun autoilija on ostamassa sähköautoa, niin tuon rahastossa olevan summan, oli se sitten satanen, tonni tai kymppitonni, saa käyttää sähköauton hankintahintaan alv 0%. Rahaa ei saa nostaa muihin käyttötarkoituksiin.

10000 € ei riitä uuden sähköauton ostoon, tarvitaan omaakin rahaa jota kaikilla ei ole irrottaa kymmenin tuhansin.
Keskimäärin 12,5 v vanhalla bensa-autollaan ajava, turhia ajoja välttävä kerryttää 10000 km/v mittariin. Bensaa kuluu 7 l/100 km, eli 700 litraa/v, jolloin hinnaksi tulee 1400 €/v pyöreästi. Verojen osuus on noin puolet, eli 700 €/vuosi kertyisi säästötilille.
Jos matematiikka meni oikein, 10000 € olisi kasassa reilun 14 vuoden päästä. Jos samana aikana säästäisi ~30000 euroa muusta turhasta kulutuksesta (vain 2100 €/v), pääsisi valkkaamaan uutta keskiluokan sähköautoa.

Mutta 6 v ajettu sähköauto pitäisi pikapuoliin laittaa vaihtoon, ennenkuin arvo alenee liikaa. Ei hätää, vaihtoauto käy välirahaksi, ja loppu taas kätevästi maksuun osamaksulla.
Minusta tuntuu, että tuo ruletti ei ole sellaista mihin keskimäärin 12,5 v autolla (jonka arvo on keskimäärin 3600 euroa) ajelevan kannattaa lähteä mukaan. Vaikka haukuttaisiin tekomiehekkääksi fossiili-tankkaajaksi.
Järkevämpää on jättää tämä sähköautojen kokeiluvaihe niiden maksettavaksi, joilla on siihen varaa ja halua. Heille se on tarkoitettukin. Kukaan tuskin vakavissaan ajattelee, että parin tonnin avustus saa muutaman tonnin kotteroilla suhaavat tavikset massoittain investoimaan 30-40 t€ euroa lainarahaa sähköautoon. Takataskuista ei tuollaisia summia löydy. Romutuspalkkio on hyvätuloisten ikioma porkkana, niiden joilla olisi varaa sähköautoon ilman mitään avustuksiakin.
Autoilijoiden vastuuttaminen ulkomaille menevien öljyrahojen käytöstä on melko kohtuutonta.
Ei silläkään pääse henkseleitään paukuttelemaan, että akkujen metalleja raapivat kasaan kehitysmaiden pikkulapset kaivoksissa paljain käsin. Sähkö tuotetaan Suomessa pitkälti ulkomaista alkuperää olevilla välineillä, ja tuonnin osuus on koko ajan suuri. Kotimaisia sähköauton valmistajia ei taida olla yhtään (pl. alihankinta), joten sähköautojen kotimaisuusaste on kokonaisuudessaan varsin vähäinen. Lataussähkön siirron osaltakin valtio on tehnyt voitavansa, että jokaisesta siirretystä wattitunnista menisi maksu ulkomaisille omistajille.

Jes! Oikein odotin, että joku tuuppaa kaikki legendajutut ja väärinymmärrykset samaan viestiin, kiitos!

Näkemyksellesi ikäviä, mutta todellisia faktoja: Me suomalaiset emme ole kaikki sillä keskimääräisen ikäisellä autolla ajavia, tarkoittaen sitä kolmen tonnin pommia. 2021 myytiin reilut 98 000 ihan uutta autoa. Uudet autot eivät ole valtaosaltaan kymppitonnin Dacioita, vaan niiden keskihinta on 36 000 euroa!!! Voitko kuvitella! Et tainnut tietää tuota! Eli niitä ihmisiä, joilta joko irtoaa niitä kymppitonneja taskusta, tai he vievät vanhan auton vaihdossa ja ostavat uuden osamaksulla, on meillä useita satoja tuhansia, luultavimmin yli miljoona suomalaista kykenee siihen. Eli takataskussa on sittenkin rahaa, jipii!

Ai että "Miten niin"? No siksi niin, että autojen myynti on jokavuotista hommaa. Eli joka vuosi n. satatuhatta autoilijaa, suhdanteista riippuen +- 20 000, ostaa sen ihan uuden auton, eikä asialla ole tyhjätaskut. Vain aniharva lykkää eurot autokauppiaan käteen, suurin osa antaa sen muutaman vuoden vanhan auton vaihdossa ja saa siitä mallista riippuen yli kymppitonnin, tai useamman kymmenen tuhannen euron hyvityksen. Loppu on lähes nollakorkoista velkaa. En ole kuullut, että auton velaksi ostaminen ajaisi massoittain ihmisiä konkurssiin, vaikka aina joku löytyykin, jonka talous syystä tai toisesta romahtaa. Vaan se ei ole sääntö eikä ilmiö.

Nyt, jos bensiiniveroa kartutettaisiin rahastoihin, niin liki jokainen noista muutaman vuoden, tai yli kymmenvuotiaan auton vaihtajista menisi kauppaan sillä evästyksellä, että hän voi vaihtaa aivan kuin aiempinakin vuosina uuteen fossiiliautoon ilman mitään bonuksia. Eli mikään ei muutu siinä suhteessa nykyiseen verrattuna.  Vaan jos valikoimista löytyy ostajalle sopiva sähköauto, niin hän voi käyttää omia rahastoituja varojaan sen hankkimiseen. Tämäkö on nyt jotenkin huonompi vaihtoehto kuin nykyinen? Onko kivempi, että siskon kaiman kummin pelletyöpaikasta saatu palkka maksetaan sinun maksamilla polttoaineveroilla? Kiitos, mutta jättäisin itse tuon diilin tekemättä.

Kerrataanpa vielä nykyinen tilanne: Maksamastasi polttoaineverosta ei jää yhtään mitään sinulle itselle! Jos koet, että nykyinen polttoaineveron keruu ja käyttö on ok, niin lienee selvää myös se, että ketä äänestät, ja se ei ole eräs täällä suosittu puolue, vaan pikemminkin joku niistä, joita ei pidetä täällä kovin suuressa arvossa.

Mitä tulee kummallisiin argumentteihin "sähkön tuotantolaitteista", niin en saa niistä kiinni. Energiaa tuottavat pääosin yksityisomistuksessa olevat yhtiöt, heillä on omilla rahoilla ostettuja ydinvoimaloita, vesivoimaloita ja fossiilivoimaloita. Laitokset ovat erittäin pitkäikäisiä, eikä niiden käytöstä tarvitse maksaa ulkomaille mitään. Vain polttoaineet maksavat ja ne muodostavat joko suuren (fossiiliset) tai olemattoman pienen (ydinvoima) energian hinnasta. Vain tuulivoimaa tuottavilla on veronmaksajien rahoilla kustannettuja satunnaista sähköä tuottavia voimalaitoksia. Joten missä kohtaa tässä on jokin ongelma, joka liittyy joko bensiinin korkeaan hintaan tai sähköautojen koettuun "mahdottomuuteen"? En keksi.

Suomessa on autojen kokoonpanoa suorittava tehdas, mutta sen valmistamat autot eivät juurikaan käy kaupaksi Suomessa. Eli oli auto sitten fossiilisia käyttävä tai täyssähköinen, niin se joudutaan kaikissa tapauksissa tuomaan ulkomailta tänne.
Artisaanikaivannaisten osuus on muutaman prosentin luokkaa akkujen tietyissä raaka-aineissa ja minusta on aivan mahtavaa, että neekerit voivat tehdä työtä, joka jollakin tavalla on hyödyllistä niin heille itselleen kuin globaalille taloudelle. En siis näe akkumineraaleissa ongelmaa. Akkumineraalien kaivuun vaikutukset ovat maksimiennusteissakin vain prosentin murto-osia siitä, mitä tuhoa fossiilisten tuotto on maapallon pinnalle tehnyt.

Tosiaankin jos minun pointti jäi epäselväksi niin se tulee tässä: Minua ei kiinnosta paskan vertaa, että onko jollakin persaukisella kolmen tonnin kotteron omistajalla asiaa autokauppaan vai ei. Köyhät ovat tässä kuviossa se merkityksetön komponentti. Se, mikä taas kiinnostaa, on se, että miten ne, jotka ostavat 100 000 x 36 000 euron auton, saadaan tarttumaan n. viidestä kymmeneen tuhanteen euroa kalliimpiin sähköautoihin. Jos uusien autojen virta saadaan muutettua fossiilisista sähköiseksi, niin voimme pian haistattaa paskat fossiili-isännille ja unohtaa 2€ litra hinnat, kun niitä kymmen+vuotiaita sähköautoja riittää myös niille kolmen tonnin autoilla ajeleville ihmisille.

Niin, ja kenenkäs vastuulla se sitten on, jos ei autoilijoiden itsensä, että bensaa kaadetaan tankkiin ja rahaa lähetetään ulkomaille? En ihan laittaisi Sannan piikkiin sitä. Jos poltat tupakkaa, niin vastaat tupakanpolton seurauksista itse. Jos poltat bensiiniä, niin vastaat bensiininpolton seurauksista itse. Niin helppoa tämä on.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Tagit: