Kirjoittaja Aihe: Bensan hinta yli kaksi euroa?  (Luettu 67558 kertaa)

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 133
  • Liked: 49671
  • Satans rasistiska finnjävlar!
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #750 : 24.08.2022, 11:25:27 »
Pitäisi huomioida myös uudemman kiesin arvonalenema, jolloin laskelmasi heittääkin häränpyllyä.

marjanpoimija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 896
  • Liked: 3837
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #751 : 24.08.2022, 11:29:21 »
Ihmiset hankkivat sähköautoja, hybridejä yms. jotka kuluttavat vähemmän. Hyvä niin. Mietin vain valtion asemaa, verotulot vähenevät ja ne tullaan jostain ottamaan mutta mistä. Jotkut verot tai maksut tulevat nousemaan se on aivan varma. Ei autoilu halvempana jatku älkää huijatko itseänne.
Tuo on totta. Jos kaikki vaihtaisivat täyssähkäriin, menettäisi valtio 8 miljardia. Jostainhan se 8 on otettava. Joku käyttöveron korotus tuohon tulee varmasti. Se on selvä. Mutta itse nautiskelen "halvasta", tai ainakin halvemmasta ajosta nyt ainakin jonkin aikaa. Eli en ole itsäni huijaamassa  :)

Ehkä jotain suuntaa tulevan verotuksen suhteen antaa öljymaa Norja. Siellä uusista autoista on n.80% täyssähkäreitä. Mielenkiinnolla ja kauhulla seuraan, millaiset verot ja maksut täräyttävät.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

marjanpoimija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 896
  • Liked: 3837
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #752 : 24.08.2022, 11:32:02 »
Pitäisi huomioida myös uudemman kiesin arvonalenema, jolloin laskelmasi heittääkin häränpyllyä.
Tämäkin on täysin totta. Laskelmissani laskin vain polttoaine ja käyttöverokuluja. Mielellään sitä ei omistaisi autoa ollenkaan. Kallista puuhaa. Mutta, jos aikoo maalla asua, töissä, kaupassa ja harrastuksissa käydä, niin pakollinen paha.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Nuivake

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 730
  • Liked: 11248
  • Слава Україні!
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #753 : 24.08.2022, 15:14:15 »
Ihmiset hankkivat sähköautoja, hybridejä yms. jotka kuluttavat vähemmän. Hyvä niin. Mietin vain valtion asemaa, verotulot vähenevät ja ne tullaan jostain ottamaan mutta mistä. Jotkut verot tai maksut tulevat nousemaan se on aivan varma. Ei autoilu halvempana jatku älkää huijatko itseänne.

Totta puhut. Jatkossa puuttuvat tulot kaivetaan todennäköisesti ammattiliikenteestä ja työkoneista. Ne kun ovat vielä pirun vaikeita saada sähköisiksi merkittävissä määrin. Sitä kautta sitten se kuuluisa "kaikki" taas kallistuu.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 38 514
  • Liked: 40030
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen☦
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #754 : 24.08.2022, 15:42:05 »
Ehkä jotain suuntaa tulevan verotuksen suhteen antaa öljymaa Norja. Siellä uusista autoista on n.80% täyssähkäreitä. Mielenkiinnolla ja kauhulla seuraan, millaiset verot ja maksut täräyttävät.

Norja on erittäin huono ellei huonoin verrakkimaa Suomeen nähden.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Norjan_talous

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_talous

Ja sitten se kuinka paljon ulkomaanvelkaa jokaisella suomalaisella vauvasta vaariin:

Lainaus
sinun osuutesi valtionvelasta
24 232,02 euroa
http://velkakello.fi/

Norjalaisella velkaa? Jokainen norjalainen jo syntyessään on miljonääri.

Lainaus
Lainaus
Jokaisella norjalaisella on öljyrahaston kautta sijoitusomaisuutta keskimäärin 208 000 euroa.

Maailman tärkeimmät osakemarkkinat nousivat väkevästi viime vuonna ja alkuvuodestakin nousu on jatkunut. Se tarkoittaa sitä, että Norjan valtion omistama öljyrahasto paisui viime vuonna 24 prosenttia. Se tarkoittaa myös sitä, että rahaston arvo on noussut yli 10 biljoonaan norjan kruunuun eli 10 000 miljardiin. Euroissa potti on ylittänyt maagisen yhden biljoonan euron rajan, eli lähes 1040 miljardia euroa. Öljyrahasto on maailman suurin rahasto.

Rahaston tuotto vuonna 2019 oli 1800 miljardia kruunua, mikä on rahaston historian tuottoisin vuosi.

Norjan valtion öljyrahasto on, virallisesti Norjan hallituksen eläkerahasto on maailman suurin valtiollinen sijoitusrahasto.

https://www.salkunrakentaja.fi/2020/01/norja-oljyrahasto-1000-miljardia-dollaria/

Sähkökään ei taida maksaa paljon mitään kun se tuotetaan vesivoimalla.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 133
  • Liked: 49671
  • Satans rasistiska finnjävlar!
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #755 : 24.08.2022, 18:46:01 »
^ Tyhmät norjalaiset eivät ole vielä ymmärtäneet, että 'oma kansa ensin' -ajattelu on vahingollista.

keskivertokaveri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 235
  • Liked: 781
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #756 : 25.08.2022, 12:23:01 »
Oma ratkaisuni hintojen nousuun: Vaihdoin bensarosvon hybridiin. Oliko se fiksua, vaikea sanoa. Matemaattisesti kyllä, ainakin mun matikkapäällä.
...
Semmosta. Saa olla eri mieltä.

Oma ratkaisuni on taas olla investoimatta tässä vaiheessa uudempaan ajoneuvokalustoon, mutta bensa-autoon asensin etanolimuunnossarjan, joka nykyisellä E98 vs E85 hintaerolla tarkoittaisi vuosittaisessa työmatka-ajossani reilun 300 euron säästöä/vuosi. Oikeastihan toki huijaan tässäkin itseäni, kun ei bensa-autolla ole aikoihin tullut noin paljoa ajoa/vuosi. Meillä on taloudessa kaksi muuten lähes samanlaista autoa, mutta toisen käyttövoimana on bensa ja toisen diesel. Kaikki mahdolliset ajot kannattaa ajaa dieselautolla. Dieselin kulutus keskimäärin 5,5 litraa/100km, kun bensalla noin 8 ja etanolilla 10 l/100km. Polttoainekustannukset 20tkm ajolla ovat luokkaa diesel: 2400€, E85: 3400€ ja E98: 3700€

Dieselillä siis vuodessa liki 1000 euroa halvemmat kodin ja työpaikan väliset polttoainekulut, kuin etanolilla. Dieselin käyttövoimavero tulee kuitattua jo 10tkm ajolla, ja perusvero sillä on jopa hiukan bensaversiota halvempi, koska määräytyy päästöjen mukaan.

Andy_81

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 559
  • Liked: 993
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #757 : 25.08.2022, 15:06:09 »
Pitkästä aikaa bensan hinta oli alle 2 euroa. 95 maksoi sopivasti 1,999€.
En tosin ole tankannut 95 enää vuosikausiin 98lla mennään.


marjanpoimija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 896
  • Liked: 3837
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #758 : 06.09.2022, 16:56:58 »
Pitkästä aikaa bensan hinta oli alle 2 euroa. 95 maksoi sopivasti 1,999€.
En tosin ole tankannut 95 enää vuosikausiin 98lla mennään.
Joo, nyt suunta on oikea. Tuskin enää palataan entisiin 1,6-1,7 hintoihin, mutta nyt saa jo useammasta paikasta alle kahen. Polttoaine.netin mukaan halvin 1.917 joka on jo huomattavasti inhimillisempi, kuin kevään 2,6-2,7
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

AngleHedd

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 619
  • Liked: 1357
  • Bayraktar!!!
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #759 : 06.09.2022, 19:14:18 »
Kiisselin hinta vaan jaksaa vituttaa.
Kiipeää ja pysyy ylhäällä, ja käyttövoimavero pauhaa yhä vanhaan punatyyliin.
Pitänee ostaa kohta joku 20V Micra päivittäiseen liikkumiseen.
Verotus on tarjous josta et voi kieltäytyä.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 702
  • Liked: 2212
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #760 : 06.09.2022, 19:20:10 »
^ Tyhmät norjalaiset eivät ole vielä ymmärtäneet, että 'oma kansa ensin' -ajattelu on vahingollista.

Norjassa muuten bensa ja diesel maksaa enemmän kun Suomessa. Eli siellä paisutellaan sitä öljyn tuomaa vaurautta valtion omistuksiin eikä käytetä halventamaan polttoaineiden hintaa. Mut Norja on tosiaan se Pohjolan öljysheikkimaa. Ei siinä oikein talouksia voi vertailla kun toiset vuolee tuurilla saamaansa kultaa merenpohjasta niin kauan kun maailma sitä haluaa ostaa.

Norskit "jostain syystä" kuitenkin tukee sähköautoilua hyvin avokätisesti, minkä voisi toki nähdä öljyvaltiolta jopa omaan polveen ampumiselta eikä "oma kansa ensin"- ajattelulta.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2022, 19:22:02 kirjoittanut Vesa Heimo »
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 821
  • Liked: 9859
  • Mullaki o kissa
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #761 : 06.09.2022, 19:32:32 »
^On melko täysin päinvastaista tuo talouspolitiikka kuin Suomessa. Täällä olisi hassattu öljyrahat ja oltaisiin jo "pakkasen puolella".
Mitä tulee sähköautoilun tukemiseen, niin ... en ymmärrä, miksi. Kai siksi, että heillä on varaa?
-

Atte Saarela

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 715
  • Liked: 2674
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #762 : 12.11.2022, 21:29:53 »
Rotterdamissa menossa lakkoon 400000 barrelia päivässä öljynjalostuskapasiteettia
Lainaus
Industrial action at one of Europe’s largest oil refineries is set to start on Monday after British oil giant BP rejected the salary demands from Dutch unions representing works in Rotterdam, the unions told Quantum.

The ultimatum submitted by BP workers at the 400,000-bpd Rotterdam refinery is set to expire on Monday, November 14 at 1200 local time, after which the two unions will start their actions.

The refinery is a key producer of diesel in northern Europe, with the unions' actions fuelling a potential new wave of diesel shortages.
https://www.qcintel.com/article/exclusive-staff-at-bp-rotterdam-refinery-to-strike-9785.html
« Viimeksi muokattu: 12.11.2022, 22:33:03 kirjoittanut Atte Saarela »

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 307
  • Liked: 34945
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #763 : 13.03.2023, 08:53:30 »
Bensan hinta nousee 2024. Iltaläpyskä kysyi puolueilta mitä he aikovat tehdä asialle:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a6a34dc8-dcc5-4c84-8b49-667fb6adc2b8

Lainaus
Polttoaineen hinta nousemassa 23-50 sentillä – Puolueet kertovat, mitä aikovat tehdä

Bensiinin ja dieselin hinta uhkaa nousta rajusti ensi vuoden alussa. Nousun aiheuttaa polttoaineen biokomponenttien jakeluvelvoite – Iltalehti kysyi eduskuntavaaleihin osallistuvilta puolueilta, mitä ne aikovat tehdä asialle.

Vuosi sitten rajusti nousseiden fossiilisten polttoaineiden hintapaineen helpottamiseksi nykyinen hallitus laski tilapäisesti jakeluvelvoitetta 13 prosenttiin. Tällä olikin jonkinnäköinen vaikutus, mutta kun liikenteen päästötavoite on karkaamassa liian hitaan sähköistymisen myötä koko ajan kauemmas, se tarkoittaa että jakeluvelvoitetta pitää kiristää.
...

Jakeluvelvoite on nyt maailman politiikan nostaman polttoaineen hinnan vuoksi alhainen 13 prosenttia, mutta ensi vuoden alusta se nousee 28 prosenttiin. Sen arvioitu vaikutus fossiilisten polttoaineiden hintaan on 23-50c/litralta jo siis vuoden 2024 alusta. Millä tätä iskua kansalaisten rahapussiin voitaisiin pehmentää?

Demarit vastaa:

Lainaus
... Jakeluvelvoite on tärkein yksittäinen työkalu liikenteen päästöjen vähentämisessä.
SDP korostaa kuitenkin, että liikenteen päästöjen vähentäminen tulee toteuttaa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti.

SDP kannattaa tarvittavien tukimekanismien valmistelua muun muassa pienituloisille, syrjäseutujen kotitalouksille ja vientimarkkinoilla toimiville yrityksille siirtymän sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kansallisen kilpailukyvyn turvaamiseksi.

Eli ensin demarit korottavat hintoja ja sen jälkeen keksiä uusia tukia alentamaan hintoja; klassista sosialistipolitiikkaa, jossa otetaan yhdellä kädellä ja annetaan vähemmän toisella. Keskiluokka tämänkin tietysti maksaa koska sitähän voi verottaa loputtomiin. Muut vihervasemmistolaiset kauppaavat täsmälleen samaa reseptiä kun demarit, joten en siteeraa heitä sen enempä.

Persut vastaa:

Lainaus
En kannata jakeluvelvoitteen kiristämistä, sillä se koituisi autoilijoille kohtuuttoman kalliiksi. Velvoite pitäisi poistaa kokonaan ja antaa biopolttoaineiden toimia vientituotteena, sikäli jos koko tuotanto ei mene kaupaksi Suomessa markkinaehtoisesti. ...


Persuilla on suuspuolueista ainoa järkevä ja myös realistinen lähtökohta itseaiheutettuun lailla säädettyyn inflaatioon.


Kokkarit vastaa:

Lainaus
Lienee realismia, että sekoitevelvoitteen nosto vuoden 2023 tasolta vuodelle 2024 on liian korkea. Nykyisen aikataulun mukainen huima korotusesitys vuodelle 2024 on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta.

On epäselvää, löytyykö markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja nykyisillä toimitusketjuilla ja tuotantoteknologioilla jakeluvelvoitteen nostamiseksi, siten etteivät polttoaineiden hinnat nouse pilviin.
Kokoomus kannattaa puhtaan liikennesähkön lisäämistä jakeluvelvoitteeseen, jotta liikennesähköllä voidaan täyttää jakeluvelvoitetta, ja siten kustannuspaineita dieselpolttonesteitä käyttävälle raskaalle ammattiliikenteelle laskea.

Kokkarit pysyvät vihermädätyksen linjalla koska Orpo on hirttänyt itsensä vihervasemmiston köydellä. He sanovat kuitenkin haluavansa siirtää hinnankorotuksen. Aikataulua ei kerrota joten ilmeisesti 2025 on sitten hintakorotuksen paikka.

Kokkarit sentään huomioivat, että biopolttoaineita ei ainakaan Suomessa ole edes lähimainkaan hallituksen päättämään sekoitustarpeeseen. Tämä viisaus tosin ei estä ajamasta epärealistista ilmastopolitiikkaa kun käärmettä pyssyyn.

Kepu vastaa:

Lainaus
Muuttuneessa maailmantilanteessa ja inflaatiopaineissa polttoaineen biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa, jos biojakeen osuuden nostaminen korottaa polttoaineen hinnan kohtuuttomuuksiin.

Pidemmällä tähtäimellä sekoitevelvoitteen lisääminen on järkevää, koska biopolttoaine on kotimaista polttoainetta ja se vähentää Suomen riippuvuutta ulkomaisesta energiasta.

Kepu ajaa jälleen omaa maatalouden tukiaispolitiikkaansa kauppaamalla biopolttoainetta "kotimaisena". Biovouhotushan vaatii massiivisia tukia kun polttoaineeksi prosessoitavaa tähteitä pitää alkaa keräämään ympäri metsiä, viljelemään kannattamattomasti kesantopelloilla ja kaapimaan mäkkärin grillirasvoja talteen.

Sosialistien tavoin kepun tukiaiset maksaa tietenkin keskiluokka. Tosin kovin kotimaista biopolttoaine ei tule koskaan olemaan, siihen ei yksinkertaisesti riitä raakaineita Suomessa, mutta pääasia on, että kepun tukiautomaatti pyörii.

Bonusvastaus Feministeilta:

Lainaus
Vähennetään ihmisten tarvetta kulkea autoilla. Työnantajien tulisi tukea joukkoliikenteen ja pyörän käyttöä työmatkoilla. Lisäksi etätyöskentely on hyvä tapa välttää turhaa matkustamista.

Kaupungit ja kunnat ovat avainasemassa, jotta ympäristö on mieluisa ja suosii esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn mahdollisimman monella päivittäisellä arjessa tehdyllä matkalla.

Feministit, tervetuloa Lapin lumihankiin pyöräilemään 30 km kauppaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
 - kansanviisaus

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 146
  • Liked: 56353
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #764 : 13.03.2023, 10:44:33 »
^On melko täysin päinvastaista tuo talouspolitiikka kuin Suomessa. Täällä olisi hassattu öljyrahat ja oltaisiin jo "pakkasen puolella".
Mitä tulee sähköautoilun tukemiseen, niin ... en ymmärrä, miksi. Kai siksi, että heillä on varaa?

Norjan vesivoima on lähes ilmaista. Sitä voi myydä ulkomaille vain rajatun määrän sähköverkkojen rakenteen vuoksi, mutta öljyn voi tankkerilla kuskata mihin tahansa.

Vaikeammin vietävissä olevaa luonnonvaraa pyritään hyödyntämään maksimaalisesti kotimaassa ja helpommin vietävä myydään ulkomaille?

Toiseksi, öljykentät ehtyvät joskus, mutta Kölivuoriston vesipumppu jatkaa porskuttamistaan. Sinä päivänä on hyvä, jos ajoneuvokanta on tuon vesipumpun eikä öljyn varassa.

-i-
« Viimeksi muokattu: 13.03.2023, 10:46:27 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 032
  • Liked: 6763
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #765 : 13.03.2023, 11:27:19 »
En ole ikinä tajunnut tuota pakkojalostamista. Jos tarvitsemme energiaa, niin viljan poltto suoraan tuo enemmän energiaa kuin monen prosessin kautta huonolla hyötysuhteella sen jalostaminen alkoholiksi ja auton tankkiin.

Kepulointia varmaan?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Äpyli

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 679
  • Liked: 2696
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #766 : 13.03.2023, 12:16:49 »
Bonusvastaus Feministeilta:

Lainaus
Vähennetään ihmisten tarvetta kulkea autoilla. Työnantajien tulisi tukea joukkoliikenteen ja pyörän käyttöä työmatkoilla. Lisäksi etätyöskentely on hyvä tapa välttää turhaa matkustamista.

Kaupungit ja kunnat ovat avainasemassa, jotta ympäristö on mieluisa ja suosii esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn mahdollisimman monella päivittäisellä arjessa tehdyllä matkalla.

Feministit, tervetuloa Lapin lumihankiin pyöräilemään 30 km kauppaan.

Miten feministit konkreettisesti aikovat vähentää ihmisten tarvetta kulkea autoilla? Eiköhän se ole jo lähes täysin tarveperusteista jo tällä hetkellä. En ainakaan tunne ketään, joka ajelisi huvikseen. Feministit saisivat kyllä ihan reilusti viestiä, mitä kustannusten nousu tarkoittaa sekä yleisimpien ammattien että mies- ja naisvaltaisten alojen suorittavan työn tekijöille. Puhutaan sadoista tuhansista duunareista. Eli laskelmia pöytään. Kun esimerkiksi katsoo naisvaltaisimpien alojen listaa, niin ei siellä juurikaan mahdollisuuksia etätyöhön ole (sama pätee tietysti myös miesvaltaisiin aloihin).

Keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka oli v. 2015 14km. Se tarkoittaa talviolosuhteissa noin tunnin rykäisyä suuntaansa, hyvissä olosuhteissa hieman allekin jos kunto on hyvä. Useimmat tarvinnevat lisäksi aikaa suihkussa käymiseen. Koska kyse oli keskimääräisestä työmatkan pituudesta, aika moni ajaa tyypillisesti 20-40km työmatkaa. Tällöin tulee matka-ajasta jo melkoinen investointi jokaisena työpäivänä siitä ilosta, että saa ajaa pyörällä.

Lisäksi pyöräilyn etuja aina hehkutetaan, mutta onko kukaan arvioinut, kuinka paljon lisääntyisivät onnettomuudet jos ajatusleikillisesti kaikki duunarit alkaisivat pyöräillä työmatkansa myös talvisin. Monin paikoin talviajo pyörällä on suorastaan hengenvaarallista koska kunnollinen pyöräilytie puuttuu ja vaikka sellainen olisikin, sen talvikunnossapito joka paikassa ei ole realismia. Itse lisäisin vielä jokaisena vuodenaikana pyöräilyä harrastaneena, ettei sekään ihan ilmaista ole. Saa aika sissi olla mikäli vetää syys- ja talvikauden läpi ilman a) kunnon pyörää, b) kunnon varusteita.

Minä kyllä kannatan pyöräilyä monessa asiassa, mutta työmatkapyöräily ei ole realistinen vaihtoehto kuin valitulle joukolle. Suurin osa maksaisi sitten jakeluvelvoitteen noston ihan omasta tilipussistaan.

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 032
  • Liked: 6763
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #767 : 13.03.2023, 19:45:36 »
Eiköhän se ole jo lähes täysin tarveperusteista jo tällä hetkellä. En ainakaan tunne ketään, joka ajelisi huvikseen.
...
Keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka oli v. 2015 14km.
...
Saa aika sissi olla mikäli vetää syys- ja talvikauden läpi ilman a) kunnon pyörää, b) kunnon varusteita.
Taas postaus jota kukaan ei liketä:
Noissa keskimääräisissä matkoissa ja alle, ei polttoaine maksa suht mitään. Eli mennään autolla kun semmoinen jo on.

Noita matkoja vetää ilolla pyörällä 75% ajasta. Jos on kylmää, niin laittaa takin päälle ja pipoa silmille. Ihan tosissaan, kokeilkaa joskus. Jos tuulee ja tuivertaa, niin sitten pyörä jää kotiin.

Mutta ainahan on liian kylmää tai kuumaa. Kummasti vaan vanhat mummot tuolla pyöräilee antiikkisilla helkaman ainoilla.

https://youtu.be/Uhx-26GfCBU

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

totuuspuheasiamies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 816
  • Liked: 2900
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #768 : 13.05.2023, 12:59:17 »
Lainaus
Asiantuntijakin yllättyi: Suomessa on nyt koko Euroopan kalleinta bensaa

Suomi komeilee ykkösenä EU-komission polttoaineiden tuoreimmassa toukokuun alun hintalistauksessa. Täällä 95 bensiini maksaa 1,943 euroa litralta eli selvästi eniten. Tanska ja Ranska tulevat seuraavana.

Yleensä listauksen kärjessä on ollut Tanska, mutta kevään aikana yhä useammin Suomi.

[...]

– Hiukan yllättävää. Toki Suomi on kärkikolmikossa ollut ennenkin, mutta ei yleensä kärjessä, sanoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

[...]

Mutta Suomen kärkisijan pääsyy on tuttu eli verotus.

Bensiinin ja dieselöljyn verotus koostuu valmisteverosta eli polttoaineverosta sekä arvonlisäverosta.

– Meillä on tällä hetkellä Euroopan korkein bensiinin verotaso ja se nostaa hintaa. Yleensä bensiinin verotus on ollut korkeampaa esimerkiksi Tanskassa ja Hollannissa, mutta tällä hetkellä verotaso on korkein Suomessa. Monissa maissa on tehty energiakriisin takia muutoksia polttoaineveroihin kuluttajien ostovoiman parantamiseksi ja kuljetuskustannusten alentamiseksi. Esimerkiksi Ruotsissa alennettiin fossiilisten polttoaineiden valmisteveroa, sanoo Kalenoja.

Komission EU-maiden listauksessa bensiinin hinnasta keskimäärin 51 prosenttia on veroa. Suomessa bensiinin vero-osuudeksi saatiin 57 prosenttia. Dieselin hinnasta veroa on 47 prosenttia, mikä vastaa EU:n keskiarvoa.

[...]

Yksi selitys Suomen kärkisijaan löytyy juuri uusiutuvien jakeluvelvoitteesta. Se ei vaikuta niin suoraviivaisesti kuin verotus.

[...]

– Jakeluvelvoitteen alentaminen johtaisi siihen, että Suomi ei tulisi saavuttamaan päästötavoitteitaan ja siitä tulisi, esimerkiksi päästöoikeuksien ostamisen takia, vaikeasti ennakoitavissa olevia kustannuksia.

[...]
https://yle.fi/a/74-20031310

totuuspuheasiamies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 816
  • Liked: 2900
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #769 : 13.06.2023, 22:07:00 »
Lainaus
Tyly ennuste bensan hinnasta – litrahinta nousee reilusti yli kahden euron

Bensiinin hinta nousee ensi vuonna tämänvuotisen notkahduksen jälkeen, arvioi POP Pankki kansalaissuhdanne-ennusteessaan. Se odottaa että bensalitra maksaa tuolloin 2,15 euroa.

Pankki perustelee arvioitaan öljyn maailmanmarkkinahinnan nousulla.

Viime vuodesta bensiinin hinta on laskenut ja POP Pankki arvioi, että tänä vuonna bensiini maksaa keskimäärin 1,96 euroa litralta.

Hinnan lasku johtuu siitä, että raakaöljy on halventunut talouskasvun hidastumisen vuoksi. Lisäksi hintaa Suomessa on painanut jakeluvelvoitteen lasku.

Jakeluvelvoite määrittelee, miten suuri osuus polttoaineiden jakelijoiden myymästä polttoaineesta pitää olla uusiutuvaa polttoainetta. Tänä vuonna velvoite on 13,5 prosenttia. Sitä laskettiin väliaikaisesti Venäjän aloittaman hyökkäyssodan takia.

[...]
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009649820.html

Bensiinin hinta suurenee entisestään, mikä heikentää maan kilpailukykyä.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 702
  • Liked: 2212
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: Bensan hinta yli kaksi euroa?
« Vastaus #770 : 13.06.2023, 22:24:03 »

Bensiinin hinta suurenee entisestään, mikä heikentää maan kilpailukykyä.

Ei nouse jos PS on hallituksessa. Lupasivat että laskee.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Tagit: