Bensan hinta nousee 2024. Iltaläpyskä kysyi puolueilta mitä he aikovat tehdä asialle:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a6a34dc8-dcc5-4c84-8b49-667fb6adc2b8Polttoaineen hinta nousemassa 23-50 sentillä – Puolueet kertovat, mitä aikovat tehdä
Bensiinin ja dieselin hinta uhkaa nousta rajusti ensi vuoden alussa. Nousun aiheuttaa polttoaineen biokomponenttien jakeluvelvoite – Iltalehti kysyi eduskuntavaaleihin osallistuvilta puolueilta, mitä ne aikovat tehdä asialle.
Vuosi sitten rajusti nousseiden fossiilisten polttoaineiden hintapaineen helpottamiseksi nykyinen hallitus laski tilapäisesti jakeluvelvoitetta 13 prosenttiin. Tällä olikin jonkinnäköinen vaikutus, mutta kun liikenteen päästötavoite on karkaamassa liian hitaan sähköistymisen myötä koko ajan kauemmas, se tarkoittaa että jakeluvelvoitetta pitää kiristää.
...
Jakeluvelvoite on nyt maailman politiikan nostaman polttoaineen hinnan vuoksi alhainen 13 prosenttia, mutta ensi vuoden alusta se nousee 28 prosenttiin. Sen arvioitu vaikutus fossiilisten polttoaineiden hintaan on 23-50c/litralta jo siis vuoden 2024 alusta. Millä tätä iskua kansalaisten rahapussiin voitaisiin pehmentää?
Demarit vastaa:
... Jakeluvelvoite on tärkein yksittäinen työkalu liikenteen päästöjen vähentämisessä.
SDP korostaa kuitenkin, että liikenteen päästöjen vähentäminen tulee toteuttaa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti.
SDP kannattaa tarvittavien tukimekanismien valmistelua muun muassa pienituloisille, syrjäseutujen kotitalouksille ja vientimarkkinoilla toimiville yrityksille siirtymän sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kansallisen kilpailukyvyn turvaamiseksi.
Eli ensin demarit korottavat hintoja ja sen jälkeen keksiä uusia tukia alentamaan hintoja; klassista sosialistipolitiikkaa, jossa otetaan yhdellä kädellä ja annetaan vähemmän toisella. Keskiluokka tämänkin tietysti maksaa koska sitähän voi verottaa loputtomiin. Muut vihervasemmistolaiset kauppaavat täsmälleen samaa reseptiä kun demarit, joten en siteeraa heitä sen enempä.
Persut vastaa:
En kannata jakeluvelvoitteen kiristämistä, sillä se koituisi autoilijoille kohtuuttoman kalliiksi. Velvoite pitäisi poistaa kokonaan ja antaa biopolttoaineiden toimia vientituotteena, sikäli jos koko tuotanto ei mene kaupaksi Suomessa markkinaehtoisesti. ...
Persuilla on suuspuolueista ainoa järkevä ja myös realistinen lähtökohta itseaiheutettuun lailla säädettyyn inflaatioon.
Kokkarit vastaa:
Lienee realismia, että sekoitevelvoitteen nosto vuoden 2023 tasolta vuodelle 2024 on liian korkea. Nykyisen aikataulun mukainen huima korotusesitys vuodelle 2024 on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta.
On epäselvää, löytyykö markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja nykyisillä toimitusketjuilla ja tuotantoteknologioilla jakeluvelvoitteen nostamiseksi, siten etteivät polttoaineiden hinnat nouse pilviin.
Kokoomus kannattaa puhtaan liikennesähkön lisäämistä jakeluvelvoitteeseen, jotta liikennesähköllä voidaan täyttää jakeluvelvoitetta, ja siten kustannuspaineita dieselpolttonesteitä käyttävälle raskaalle ammattiliikenteelle laskea.
Kokkarit pysyvät vihermädätyksen linjalla koska Orpo on hirttänyt itsensä vihervasemmiston köydellä. He sanovat kuitenkin haluavansa siirtää hinnankorotuksen. Aikataulua ei kerrota joten ilmeisesti 2025 on sitten hintakorotuksen paikka.
Kokkarit sentään huomioivat, että biopolttoaineita ei ainakaan Suomessa ole edes lähimainkaan hallituksen päättämään sekoitustarpeeseen. Tämä viisaus tosin ei estä ajamasta epärealistista ilmastopolitiikkaa kun käärmettä pyssyyn.
Kepu vastaa:
Muuttuneessa maailmantilanteessa ja inflaatiopaineissa polttoaineen biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa, jos biojakeen osuuden nostaminen korottaa polttoaineen hinnan kohtuuttomuuksiin.
Pidemmällä tähtäimellä sekoitevelvoitteen lisääminen on järkevää, koska biopolttoaine on kotimaista polttoainetta ja se vähentää Suomen riippuvuutta ulkomaisesta energiasta.
Kepu ajaa jälleen omaa maatalouden tukiaispolitiikkaansa kauppaamalla biopolttoainetta "kotimaisena". Biovouhotushan vaatii massiivisia tukia kun polttoaineeksi prosessoitavaa tähteitä pitää alkaa keräämään ympäri metsiä, viljelemään kannattamattomasti kesantopelloilla ja kaapimaan mäkkärin grillirasvoja talteen.
Sosialistien tavoin kepun tukiaiset maksaa tietenkin keskiluokka. Tosin kovin kotimaista biopolttoaine ei tule koskaan olemaan, siihen ei yksinkertaisesti riitä raakaineita Suomessa, mutta pääasia on, että kepun tukiautomaatti pyörii.
Bonusvastaus Feministeilta:
Vähennetään ihmisten tarvetta kulkea autoilla. Työnantajien tulisi tukea joukkoliikenteen ja pyörän käyttöä työmatkoilla. Lisäksi etätyöskentely on hyvä tapa välttää turhaa matkustamista.
Kaupungit ja kunnat ovat avainasemassa, jotta ympäristö on mieluisa ja suosii esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn mahdollisimman monella päivittäisellä arjessa tehdyllä matkalla.
Feministit, tervetuloa Lapin lumihankiin pyöräilemään 30 km kauppaan.