Ihan amerikkalaiselta nationalismilta kuulostaa. Kuinka monia hommalaisia kiinnostaisi Ukrainan sota, jos Venäjän ja Ukraina olisivat valtioita Etelä-Amerikassa tai Afrikassa, tai vastaanottaa pakolaisia sieltä?
Sanoisin, että lähempääkin saattaisi löytyä esimerkki. Olen muutamia kertoja kysellyt, kuinka moni olisi (ollut) valmis tukemaan Valko-Venäjää, jos se olisi nyt samassa tilanteessa kuin Ukraina. Ensimmäisen kerran kyselin ehkä noin vuonna 2015 ja taas uudestaan viime vuonna. Yksi ainokainen henkilö vastasi, että ilman muuta Valko-Venäjää pitäisi tukea myös. Sitäkin olen kysellyt, miten Venäjän paloittelulla hekumoivat kirjoittajat hoitaisivat homman ja mitä he itse olisivat valmiita tekemään asian eteen. Hiljaista on ollut.
Ukrainan brändäys on onnistunut erinomaisesti. Olen joskus ihmetellyt, miksi tarina upposi heti. Voinee sanoa, että koko länsimaailma oli välittömästi polvillaan, vaikka Ukrainan kriisin yksi alkuunpanija ja arkkitehti Victoria Nuland lähetti heti alussa Euroopalle f-alkuiset terveisetkin. En oikein pysty uskomaan, että Valko-Venäjälle olisi käynyt samalla tavalla, että EU olisi lähtenyt kilpailemaan siitä, kumpi saa Valko-Venäjän ja sen tulevat laskut maksettavakseen.
Mutta vielä ehtii hyvin, ja toivottavasti hyväkkäät saavat verhoutua seuraavaksi punavihreään. Ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja voisi kantaa puvun takissaan myös punavihreää pinssiä. Sinikeltaisen pinssin kantaminen on ihailtavaa ja valkosinipunaisen pinssin kantaja haukutaan maanrakoon, vaikka ainoan oikean värin pitäisi olla sinivalkoinen.
Harva täällä on intoillut Amerikan geopoliittisten tavoitteiden tukemisesta esimerkiksi Syyriassa, Afganistanissa tai Libyassa, koska meille on ollut niistä toimista vain haittaa.
Kirjoittiko Halla-aho koskaan mitään näistä valtioista ja omista näkemyksistään? Nythän hän olisi halunnut Naton Ukrainaan, ettei sille käy kuin Aleppolle. Tulkitsin tämän niin, ettei kyse ollut Aleppon historiallisten kohteiden pelastamisesta vaan tuesta amerikkalaisten hegemoniapyrkimyksille. Sääntöpohjainen mailmanjärjestys jne. Mainitaan ihan perussuomalaisten ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ohjelmassa. Nolla kommenttia Hommalla.