^Venäjän pienten rajamaiden intresseissä on olla naapurin suurvallan kanssa hyvää pataa.
Nimitettäköön sitä sitten vaikka juoksupoikana toimimiseksi, jos siltä tuntuu. Minä kutsun sitä Paasikiven linjaksi.
Sanavalinnasta päätellen vastasit minulle, vaikka viestini veli Karjalalle onkin poistettu. Orban ei asu eikä hallitse venäjän naapurimaassa, vaan Nato- ja EU-maassa. Putinin lieassa liehakointi on hänen oma valintansa. Se menee EUn piikkiin että Fidesz ja muut kansallismieliset ja sellaisiksi halajavat on pakotettu marginaaliin. Tämä on EUn ja koko läntisen mokutussfäärin sisäinen ongelma. Skylla. Sitten on ryssän aggressiivinen laajenemis- ja kansanmurhapolitiikka, Kharybdis. Ulkoinen uhka kaikille, mutta sillä on agentti Euroopan sydämessä. Oman energiapolitiikkansa ja mahdollisten henkilökohtaisten etujensa vuoksi (lue: sekä uhkailtu että lahjottu, kuten ryssän "ystävät" aina).
Paasikiven linja mahdollistaa diktaattorien vaikutusvallan leviämisen. Pakkorako synnytti Paasikiven linjan, ja mihin se johti? Kekkosen linjaan ja Tehtaankadun perstaskuun. Sinnekö mieli tekee? Jos historiasta haetaan rauhaisan rinnakkaiselon kausia niin 1920-1938 sopii minulle. Ei kauppaa, ei suhteita, magnumit valmiina. Kuka halusi sai lähteä itään rakentamaan loistavaa tulevaisuutta, ja löysi sen kuopan pohjalta Nagantin kuula niskassa. Hyvää matkaa.
Taas kerran yksisilmäisiltä jää ymmärtämättä että voi kannattaa Ukrainaa sen oikeutetussa taistelussa ryssää vastaan JA samaan aikaan kritisoida EUta joka on suurta paskaa, epädemokraattinen hirviö joka toivottavasti hajoaa. EU on tässä työkalu, jolla tunkataan vastahankainen himoläski Saksa samaan rintamaan kuin reaalipoliittiset reunavaltiot joille venäjän uhka on eksistentiaalinen.
Sebun puolesta en osaa sanoa mitään, hän on aika turha tapaus vaikka onkin ravistellut suvakkeja meihin öyhöihin vetoavalla tavalla. Veli Karjalan kysymys numero 2 taas herättää kysymyksen voiko ilman älyäkin olla älyllisesti epärehellinen.