Moikka kaikki.
Jokainen on varmasti nähnyt millainen humanitaarinen kriisi on tällä hetkellä menossa. n.10 miljoonaa pakolaista, joista yli kolme miljoonaa on paennut rajojen ulkopuolelle. Luku tulee varmasti vielä kasvamaan merkittävästi. En pohjusta asiaa enempää. Jokainen kyllä tietää.
Moni on auttanut parhaakseen katsomallaan tavalla. Moni ei mitenkään. Joku on laittanut rahaa erilaisten järjestöjen kautta, joku lahjoittanut suoraan asevoimille. Joku lahjoittanut tavaraa, tai tehnyt muuta hyvää. Tämä EI ole kilpailu, että kuka auttaa eniten, vaan jokainen oman taloustilanteensa mukaan.
Tehdäänkö jotain yhdessä? Autetaan. Nuivat yhdessä rintamassa. Joku haaste tai kampanja. Ei kuitenkaan sellaista, johon tarvitaan rahankeräyslupaa. Ideoita? Täältä foorumilta löytyy kyllä niin fiksua porukkaa, että kivoja ideoita varmasti löytyy.
Esimerkki-idea / haaste.
Avataan uusi ketju. Ei peräkammariin, vaan niin että kirjautumattomatkin näkee. Aina kun on lahjoittanut jonkin summan, niin kirjoittaa ketjuun: Lahjoitettu! Unicef 10€, Lahjoitettu! 20€ Kirkon ulkomaanapu, Lahjoitettu! 5€ Ukrainan ulkomaan apu. Viestiin ei siis kirjoitettaisi yhtään mitään muuta. Vain LAHJOITETTU ja huutomerkki, euromäärä ja kohde. Halutessaan voisi vielä laittaa kuvakaappaukset lahjoituksestaan, mutta ei mitään muuta.
Tässä on samalla sen verran "opportunismia", että on siinä suvakit ihmeissään, kun Homman rasistiset ihmisvihaajat lahjoittavat ulkomaalaisille rahaa

Eli tämä palvelee myös meidän agendaa. Ehkä joku huomaa, ettei me ollakaan rasistisia ihmisvihaajia, vaan täysin normaalia porukkaa, joka kritisoi aiheesta maahanmuuttopolitiikkaa, mutta auttaa oikeasti sotaa pakoon lähteneitä naisia ja lapsia.
Ei tehdä tästä hankalaa. Ei riidellä, ei väitellä. Tämä ei ole taivaspaikan lunastamista. Tämä ei ole: Hei katsokaa, minä lahjoitin, minä olen hyvä ihminen. Tämä ei ole kilpailu. Tämän tarkoitus olisi olla yksinkertaisesti aitoa auttamista. Älkää pliis teilatko minua (enää). En ole mukana politiikassa, en hyödy tästä mitenkään. Tehdään yhdessä hyvää

Tottakai jokainen voisi tässäkin huijata. Kertoisi lahjoittaneensa 20€, muttei kuitenkaan olisi sitä edes tehnyt jne.
Miljoonilla ihmisillä on oikeasti nyt hätä ja ajat ovat ennennäkemättömät.
Mitäs tuumaatte?