Sijoitan tähän ketjuun, koska Harri Römpötin arvostelu Elokapinassa toimivista (myös) kolmesta nuoresta tehdystä (myös) Ylen (myös) neliosaisesta Kapinalliset-dokumenttisarjasta on niin mahtava kontrasti Suomineidot-sarjan saamaan murskaavaan kritiikkiin. Römpötin arvostelua voisi luulla kieli poskessa kirjoitetuksi. Sitä se ei ole, vaan humoristisuus on tahatonta.
Kaikki kääntyy ylösalaisin, kun dokumentin kohde vaihtuu. Lain rikkominen on nyt "määrätietoisuutta" ja dokumentin nuoret osoittavat "rohkeutta" esiintymällä sarjassa "avoimesti". Arvatenkin ohjaaja ei haasta nuorten mielipiteitä, mistä Suomineidot-sarjan ohjaajaa ja tilaaja-Yleä ankarasti kritisoitiin, mutta se ei ole elokapinalaisten laittomuuksista ja lain rikkomiseen yllyttämisestä huolimatta tällä kertaa minkäänlainen ongelma.
Ylen Luovat sisällöt ja media -yksikön vastaava toimittajalta Ville Vilén joutui kuukausi sitten
puolustelemaan Suomineidot-sarjaa sillä, että
"tietenkään ei saa esittää laittomuuksia". No, nyt saa esittää.
Dokumenttikamera pääsee Elokapina-liikkeen ytimeen ja osoittaa nuorten kansalaisaktivistien määrätietoisuuden
Kapinalliset-dokumenttisarjassa seurataan Kesäkapinan valmistelua vuonna 2021.
NYKYNUORTEN sukupolvi ei ole kokenut aikaa ilman ilmastohuolta. Heille on syydetty jatkuvasti varoituksia vääjäämättä etenevästä uhasta, jolle on tehty kovin vähän. Siitä ristipaineesta on syntynyt Elokapina-liike.
Juho Reinikaisen dokumenttisarjassa Kapinalliset (2022) kolme nuorta antaa kasvot Elokapinalle. Neljällä jaksolla on yhteensä mittaa pitkän dokkarin verran.
Sarjassa seurataan, kuinka Kaisla, Ada ja Anton suunnittelevat Kesäkapinaa, jossa aktivistit tukkivat Mannerheimintien Eduskuntatalon edessä viime vuonna.
...
Helsingin Sanomat 27.4.2022
ON NIITÄKIN, jotka luulevat, että Elokapinan kansalaistottelemattomuus tarkoittaisi satunnaista hillumista. Dokumenttisarja näyttää, että toiminta on kaikkea muuta. Nuoret suunnittelevat tapahtumaansa kuukausia ja toimivat hyvin järjestäytyneesti.
Aivan varmasti toiminta on ohjattua ja järjestäytynyttä. Olennaisempaa on, mihin järjestelmällisellä toiminnalla oikeasti pyritään.
Hillumista dokumentissa edustaa äärioikeisto, joka örveltää ja uhkailee elokapinallisia. Enimmäkseen he jäävät kuvan ulkopuolelle, jonne kuuluvatkin.
Suomineidot-sarjassa pahiksia toimittajille olivat dokumentin esittelemät kansallismieliset nuoret naiset, "natsit", ja tällä kertaa pahiksia edustaa "äärioikeisto", joka "hilluu", "örveltää" ja "uhkailee".
ELOKAPINA ei edes asemoi itseään yhteiskunnan ulkopuolelle. Se suuntaa vaatimuksensa poliittisille päättäjille. Väkivallattomat keinot ovat tuttuja jo Mahatma Gandhilta. Ja gandhimaista malttia nuoret osoittavat keskustellessaan poliisien kanssa.
Mielenlujuus on hienoa varsinkin, kun edellisenä vuonna poliisit suihkuttivat kaasua nuorten naamalle Kaisaniemessä.
Mahtavaa valkopesua. Römpötti ei missään vaiheessa ota esille, että Elokapinan keinot ovat laittomia ja että sen tavoite on saada vaatimuksensa läpi demokraattisen prosessin ulkopuolella luottaen siihen, että länsimainen yhteiskunta ei pysty käsittelemään tarpeeksi suuren massan systemaattista lain rikkomista.
Kukaan ei ole kai väittänyt Elokapinan asemoivan itsensä
yhteiskunnan ulkopuolelle. Sen sijaan se asemoi itsensä
demokratian ulkopuolelle ja haluaa kaataa länsimaisen yhteiskuntajärjestelmän. Elokapinan vaatimukset ja yhteiskunnalliset analyysit ovat loppujen lopuksi vain samaa 60-luvun lopun vasemmistokapinaa hieman pinnalta modernisoituna. Tällä kertaa kapitalismin kaatamista perustellaan kaiken muun ohella myös aiemmasta "ympäristökriisistä" apokalyptiseksi päivitetyllä "ilmastokriisillä".
KAISLA, Ada ja Anton osoittavat rohkeutta esiintymällä sarjassa avoimesti. Toivottavasti se edistää ymmärrystä, sillä kuten he toteavat, kamppailu ei ole ohi.
Suomineidot-sarjassa kritisoijia ärsytti suunnattomasti Ylen puolustelu, että sarjan on tarkoitus edistää ymmärrystä toisenlaisesta ajattelusta. Mutta tämäkin on nyt toisin.