Kiinnitin huomiota tähän; en muista nähneeni, että media olisi aiemmin myöntänyt että 2015 järjestetyssä invaasiossa ne tulijat olivat pääasiassa nuoria miehiä; muistaakseni muistivat kyllä ottaa kuvia naisista jotka varmaan olivat vaan kuvausrekvisiittaa tai jotain. Voin olla väärässä. Eli joskus se mediakin lipsauttaa totuuden ulos, tosin usein aivan turhan myöhään.
Tilanteen ollessa päällä media puhui aika innokkaasti ensin syyrialaisista naisista ja lapsistä ja sitten Syyrian sotaa pakoon lähteneistä ihimsistä. Kumpikaan ei todellisuudessa pitänyt paikkansa.
Tunne itse hyvin kavereita, jotka olivat kirjaamassa ylös tulijoita - "Tiedämme jokaisen tulijan" sanoi itse Päivi Nerg. Paras tarina oli kaveri, jonka kieltä kukaan ei ymmärtänyt, mutta joka selvästi vastusti Suomeen tuloa ja jouduttiin odottamaan ennen kuin saatiin paikalle tulkki, joka sitten käänsi miehen tarinan. Hän oli jostain Keski-Afrikasta matkustanut Ruotsiin tapaamaan sukulaisiin. Hänet oli sitten rautatieasemalla ohjattu junaan ja junasta Haaparantaan menevään bussiin, josta oli ohjattu Tornioon. Hänet onnistuttiin sitten sentään käännyttämään Ruotsiin, mutta hän olikin ainoa, koska hän itse sinne tahtoi, eikä ollut hakemassa turvapaikkaa mistään.
Käytännössä Syyrian sotaa paossa olevia naisia ja lapsia tuli aivan minimaalinen määrä ja lapsia ilman vanhempia yksi. Muuten lähinnä irakilaisia ja afganistalaisia miehiä.
Tätäkin, kun se tuli aivan ilmeseksi kaikille, selitettiin sillä kieroontuneella tavalla, että nuoret miehet voidaan lähettää vaaralliselle pakomatkalle ja he voivat perille päästyään sitten kutsua naiset ja lapset turvaan perheenyhdistämisen merkeissä. Omasta mielestäni on kuitenkin aika kyseenalaista, jos nuoret miehet jättävät perheensä naiset ja lapset sodan keskelle ja lähtevät itse pakoon. Jo pelkästään tämän pitäisi herättää terveessä järjessä epäilyksiä, mutta meillä nyt ei enää ole tervettä järkeä.