Mulla oli kaverin idean pohjalle rakennettu yritys. Siksi jaettiin 55-45% osuudet.
Lisäksi lakimies neuvoi, että kahden hengen yrityksessä toimarilla kannattaa olla vähintään 51%, sillä jos osakkeet jaetaan tasan, niin kiistatilanteissakin päätäntävalta on minun sanani vastaan sinun sanasi. Jos jommalla kummalla on edes hienoinen enemmistö, niin päätös tulee ehkä tehtyä jos ei tavalla niin toisella.
No, sen aikainen lainsäädäntö oli, että kun minulla oli yli 25% yrityksestä jossa olin töissä, olin päätoiminen yrittäjä, enkä saanut huonoina kuukausina mitään työttömyysapurahaa, enkä mitään muutakaan sairaspäivärahaa tms. Mutta kun minulla oli alle 50% en voinut maksaa itselleni myöskään eläkevakuutusta, jolloin myöskään yrittäjän sairaspäivärahat ym. eivät minua koskeneet.
Siis olin paskimmassa mahdollisessa paikassa. Koska aloittelevan yrityksen kaikki raha meni käytännössä tuotekehittelyyn, koneisiin ja työkaluihin ja tuotantovälineisiin, ei meillä ollut muutamaan vuoteen varaa maksaa käytännössä palkkaa. Näin ollen koska en saanut palkkaa, en myöskään saanut työeläkekertymää. Kollegani oli 55% osuudella yrittäjä, joten hänelle maksettiin samaan aikaan koko ajan minimi YEL:iä. Hän siis sai eläkekertymää, minä en.
YEL-velvoite alkaa vasta yli 8000 euron työtulosta. Jos olet toiminimiyrittäjä, ja tienaat yhtenä vuonna 10 000, joudut ottamaan minimi YEL-vakuutuksen. Jos seuraavana vuonna puolessa vuotta tulotaso tyrehtyy (esim ohjelma-alan yrittäjillä korona-aikaan) ja olet maksanut alkuvuoden YEL:iä, niin vaikka loppuvuonna et tienaisi mitään, et saa maksamiasi YEL-maksuja takaisin alkuvuodesta. Köyhä mielellään ottaisi vaikka ne puolen vuoden pakolliset minimit vajaa 1500 euroa takaisin, jos muuta ei tule.
Ja kuten jäsen
@Sivulause tuossa aiemmin kommentoi, jos et maksa YEL:iä, et saa myöskään sairaspäivärahaa etkä muitakaan toimentuloon sidottuja etuuksia. Kun sairastut, tulot on nolla. Jos haluat tukia, lopeta yritys, vaikka työnäkymät olisivat tulevaisuudessa kuinka hyvät.
Viime vuonna minulla oli toiminimi eikä muita töitä. Olin päätoiminen yrittäjä. Tällä hetkellä minulla on palkkatyö ja sama toiminimi edelleen voimassa. Olen sivutoiminen yrittäjä. Menemällä töihin toimivasta yrityksestäni tuli minulle sivutoiminen. Jos nyt jäisin työttömäksi, saisin työttömyyskorvauksia, sillä toiminimi katsotaan sivutoimiseksi ja mahdolliset sen kautta saamani tulot ehkä alentaisivat korvauksia. Sen sijaan ilman vieraan töitä, jos toiminimeltäni olisi loppunut työt, ja olisin halunnut pitää "laskutusinstrumentin voimassa" hankkiakseni edes osan toimeentulostani markkinoilta enkä valtiolta, en olisi voinut muuttaa yritystäni sivutoimiseksi ja ryhtyä päätoimiseksi työttömäksi.
Eli ihminen voi olla päätoiminen työtön ja vähentää valtion tukitaakkaa sivutoimisena yrittäjänä. Mutta siihen tilaan ei pääse yrittäjyydestä suoraan, vaan pitää kulkea vieraan työnantajan kautta. Teoriassa pitäisi onnistua suoraan, mutta käytännössä se ei onnistu.
-i-