Kirjoittaja Aihe: Yrittäjyyden tuhoaminen Suomessa  (Luettu 8049 kertaa)

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 44909
  • Kompostitarkastaja
Vs: Yrittäjyyden tuhoaminen Suomessa
« Vastaus #60 : 02.08.2022, 23:21:43 »
"Ymmärsitte väärin," toteaa Stahanov-palkittu työntekemisen ja yrittämisen kokemusasiantuntija ministeri Sarkkinen.

Yrittäjät taisi ymmärtää ihan oikein.

Niin, tässä on vielä muutamia näitä välivaiheita, ennen kuin kulakit päästään pidättämään.
RASISMIN PERUSAJATUS on, että omaa viiteryhmää pidetään ylempiarvoisena kuin muita ihmisiä, sanoo vanhempi yliopistonlehtori, rasismitutkija Alemanji Aminkeng Atabong Åbo Akademista.

vainukoira

• Jäsen^^^
  • Liked: 831
  • Totuus ei pelkää tutkintaa.
« Vastaus #61 : 03.08.2022, 12:37:32 »
Miten on, määritelläänkö yrittäjäksi sellainen kaveri, joka omistaa 100% minkä tahansa muotoisesta yhtiöstä?
Ky, Asoy, Tmi, Ay, Oy, Oyj tai Osk? Ja tällöin on velvollinen maksamaan yrittäjän eläkevakuutusta?

Entä jos omistaa yrityksestä vain osan? Vaikkapa 5%, 90% 0,3%, 29% tai 35%. Onko omistaja myös tällöin yrittäjä? Ja velvollinen maksamaan yrittäjän eläkevakuutusta?

No. Etsin ja löysin hieman tietoa. Kuinka ollakkaan, ei tarvitse omistaa 100%. Riittää ihan jo 50% tai jopa 15%.
https://www.tilastokeskus.fi/meta/kas/yritlkm.html
https://www.erto.fi/palvelut/tyottomyysturva/yrittajille

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 46170
  • Kekkosen re-inkarnaatio
« Vastaus #62 : 03.08.2022, 14:41:39 »
Mulla oli kaverin idean pohjalle rakennettu yritys. Siksi jaettiin 55-45% osuudet.
Lisäksi lakimies neuvoi, että kahden hengen yrityksessä toimarilla kannattaa olla vähintään 51%, sillä jos osakkeet jaetaan tasan, niin kiistatilanteissakin päätäntävalta on minun sanani vastaan sinun sanasi. Jos jommalla kummalla on edes hienoinen enemmistö, niin päätös tulee ehkä tehtyä jos ei tavalla niin toisella.

No, sen aikainen lainsäädäntö oli, että kun minulla oli yli 25% yrityksestä jossa olin töissä, olin päätoiminen yrittäjä, enkä saanut huonoina kuukausina mitään työttömyysapurahaa, enkä mitään muutakaan sairaspäivärahaa tms. Mutta kun minulla oli alle 50% en voinut maksaa itselleni myöskään eläkevakuutusta, jolloin myöskään yrittäjän sairaspäivärahat ym. eivät minua koskeneet.

Siis olin paskimmassa mahdollisessa paikassa. Koska aloittelevan yrityksen kaikki raha meni käytännössä tuotekehittelyyn, koneisiin ja työkaluihin ja tuotantovälineisiin, ei meillä ollut muutamaan vuoteen varaa maksaa käytännössä palkkaa. Näin ollen koska en saanut palkkaa, en myöskään saanut työeläkekertymää. Kollegani oli 55% osuudella yrittäjä, joten hänelle maksettiin samaan aikaan koko ajan minimi YEL:iä. Hän siis sai eläkekertymää, minä en.

YEL-velvoite alkaa vasta yli 8000 euron työtulosta. Jos olet toiminimiyrittäjä, ja tienaat yhtenä vuonna 10 000, joudut ottamaan minimi YEL-vakuutuksen. Jos seuraavana vuonna puolessa vuotta tulotaso tyrehtyy (esim ohjelma-alan yrittäjillä korona-aikaan) ja olet maksanut alkuvuoden YEL:iä, niin vaikka loppuvuonna et tienaisi mitään, et saa maksamiasi YEL-maksuja takaisin alkuvuodesta. Köyhä mielellään ottaisi vaikka ne puolen vuoden pakolliset minimit vajaa 1500 euroa takaisin, jos muuta ei tule.

Ja kuten jäsen @Sivulause tuossa aiemmin kommentoi, jos et maksa YEL:iä, et saa myöskään sairaspäivärahaa etkä muitakaan toimentuloon sidottuja etuuksia. Kun sairastut, tulot on nolla. Jos haluat tukia, lopeta yritys, vaikka työnäkymät olisivat tulevaisuudessa kuinka hyvät.

Viime vuonna minulla oli toiminimi eikä muita töitä. Olin päätoiminen yrittäjä. Tällä hetkellä minulla on palkkatyö ja sama toiminimi edelleen voimassa. Olen sivutoiminen yrittäjä. Menemällä töihin toimivasta yrityksestäni tuli minulle sivutoiminen. Jos nyt jäisin työttömäksi, saisin työttömyyskorvauksia, sillä toiminimi katsotaan sivutoimiseksi ja mahdolliset sen kautta saamani tulot ehkä alentaisivat korvauksia. Sen sijaan ilman vieraan töitä, jos toiminimeltäni olisi loppunut työt, ja olisin halunnut pitää "laskutusinstrumentin voimassa" hankkiakseni edes osan toimeentulostani markkinoilta enkä valtiolta, en olisi voinut muuttaa yritystäni sivutoimiseksi ja ryhtyä päätoimiseksi työttömäksi.

Eli ihminen voi olla päätoiminen työtön ja vähentää valtion tukitaakkaa sivutoimisena yrittäjänä. Mutta siihen tilaan ei pääse yrittäjyydestä suoraan, vaan pitää kulkea vieraan työnantajan kautta. Teoriassa pitäisi onnistua suoraan, mutta käytännössä se ei onnistu.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Hae-won

• Jäsen^^^
  • Liked: 1931
« Vastaus #63 : 04.08.2022, 08:43:43 »
Yrittäjien eläkkeistä kolmasosa ja maatalousyrittäjien eläkkeistä yli 70% on veronmaksajien maksamia. Tämä ei ole toivottu asiantila.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008977660.html

Lainaus
Yrittäjien eläkkeitä ei tule kaataa veron­maksajien niskoille

Yrittäjän eläkkeiden perusteena on yrittäjän työpanoksen rahallinen arvo. Sen määrittämisen pitää perustua vastaavasta työstä maksettavaan palkkaan. Nyt tuota lakia ollaan tarkentamassa, jotta lain tarkoitus toteutuisi paremmin.

HALLITUS on jättänyt eduskunnalle esityksen yrittäjän eläkelain (yel) muuttamisesta. Esityksellä pyritään nostamaan yrittäjien yel-eläkevakuutusten perusteena olevaa työtuloa samalle tasolle kuin mitä yksityisellä sektorilla samantyyppistä työtä tekevälle maksetaan.

Muutostarve syntyi, kun Finanssivalvonta (Fiva) huomasi eläkeyhtiöitä tarkistaessaan, että eläkeyhtiöt ovat valvoneet löperösti nykylain määräystä siitä, että yrittäjän eläkemaksun määrittävän työtulon tulisi vastata palkkaa, jonka yrittäjä maksaisi samaa työtä tekemään palkkaamalleen ulkopuoliselle.

Monissa menestyvissä yrityksissä yrittäjät nostavat harkitusti pientä palkkaa ja maksavat pieniä yel-maksuja. Oman työpanoksen tulos kotiutetaan verosyistä mieluummin yrityksen voitoksi. Työpanoksen tuloksen voi jakaa useammalle vuodelle, ja sen voi ottaa ulos yhtiön pääomien karttuessa huojennettuina pääomatuloina. Moni yrittäjä ajattelee, että näin taloudellisen riippumattomuuden ja turvan voi saavuttaa edullisemmin kuin eläkemaksuja maksamalla.

Yrittäjäeläkkeet maksetaan periaatteessa nyt työtä tekevien yrittäjien eläkemaksuista. Mutta kun iso osa yrittäjistä on alivakuutettuja ja eläkkeellä olevien yrittäjien elinikä nousee, maksut eivät riitä. Niinpä valtio on kuitannut maksujen ja eläkkeiden erotuksen. Valtion eli veronmaksajien maksettavaksi kaatuva osuus on kasvanut nopeasti. Kun vuonna 2012 valtion osuus yrittäjien eläkkeistä oli viisi prosenttia, nyt maksu on jo kolmasosan luokkaa, Eläketurvakeskus arvioi. Tänä vuonna valtion osuus on noin 400 miljoonaa euroa.

SUOMEN työeläkejärjestelmä perustuu pitkään työuraan, jossa eläkemaksut määräytyvät palkan suuruuden mukaan. Suurta palkkaa saaneille maksetaan myös korkeaa eläkettä. Yrittäjien pitää määrittää työtulonsa toimialan palkkoja vastaavaksi, mutta menestyessään he pystyvät lisäksi hyödyntämään työpanoksensa tuomien voittojen kotiuttamista kevyemmin verotettuina pääomatuloina.

Yrittäjän eläketurvasta puhuttaessa on kohtuullista, että sen kustannuksia ei ajeta veronmaksajien maksettaviksi. Laki edellyttää jo nyt, että yrittäjän työtulo vastaisi vastaavaa palkkatuloa. Hallituksen lakiesitys pyrkii juuri siihen, että tuo vanha tavoite toteutuisi nykyistä paremmin. Se on perusteltua.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 09:08:57 kirjoittanut Hae-won »
Maahanmuuton vaikutus maanosien väliseen kilpailuun - onko Eurooppa häviäjä?

Kovimmat rajakit ja suvakit ovat saman kolikon kääntöpuolia.

Köhösen Keijo

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1113
« Vastaus #64 : 04.08.2022, 09:06:13 »
Eihän siinä kauaa mennyt, kun vasemmiston lempilapsi, eli pääomatulot lyödään tiskiin ja etenkin ne pääomatulot, mitkä saa huojennettuina. Tämähän ei mene jakeluun vasemmistolle, vaikka sen piirtäisi taululle.
Jos jollain yrityksellä on varaa kerryttää huojennettuihin pääomatuloihin vaatima summa yrityksen voitoista, niin todennäköisesti veronmaksajien maksamaa tuloa tarvitaan tämän lisäksi 0 euroa. Kuten tyypillisemmissä tapauksissa tuota ei saada kasaan ja pääomatuloista maksetaan joko 30% tai 34%. Tämän lisäksi luonnollisesti maksetaan ansiotuloista veroa. Nyt kerro paljonko riittää?
Täällä puhutaan pienyrittäjistä ja tuo paska raapustus ei ansaitse paikkaansa tässä ketjussa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 09:08:25 kirjoittanut Köhösen Keijo »

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Liked: 8405
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #65 : 04.08.2022, 13:38:53 »
Lainaus
Yrittäjien eläkkeistä kolmasosa ja maatalousyrittäjien eläkkeistä yli 70% on veronmaksajien maksamia. Tämä ei ole toivottu asiantila.

Tuossa taas yksi rikkiviisas tokaisi että nosta hintoja niin, että riittää sitten kuluihin ja eläkkeisiin. Niinpä niin, todellisuus on se, että moni ala on niin kilpailtua, ettei hintoja voi yksinkertaisesti nostaa ilman asiakkaan menettämistä - yleensä lopullisesti.

Kaikki kommarit ja heidän kaverinsa voivat nyt vapaasti kertoa minulle, että mistä se ylimääräinen laskennallisesta mediaanitulosta määritelty eläkemaksuraha revitään? Jos kerran yrittäjällä - anteeksi yrityksellä - ei ole varaa tiettyä tasoa enempää, niin mistä se raha ilmestyy?

Se ilmestyy sieltä yrittäjän perseestä vai mistä? Kerro nyt, kun tunnut tietävän?

Se, että minimieläkkeitä eli se noin 850 euroa maksetaan niille yrittäjille, jotka eivät ole pärjänneet kovin hyvin, niin mitä siihen sitten sanoisi? Ovat kuitenkin eläneet ilman valtion subventiota aktiivisina veronmaksajina siihen mennessä.

YEL on musta aukko. Sinne häviää yli puolet maksetuista rahoista. Jos kommareilla on kiinnostusta, niin voin tarjota vastaavaa diiliä ilman ylärajaa. Sijoittamalla rahat kymmeneksi vuodeksi, vähintään tuplaan ne. Sinulle annan takaisin 40% alkuperäisestä maksetusta summasta.

Diili?

KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Hae-won

• Jäsen^^^
« Vastaus #66 : 04.08.2022, 13:52:52 »
Lainaus

Tuossa taas yksi rikkiviisas tokaisi että nosta hintoja niin, että riittää sitten kuluihin ja eläkkeisiin. Niinpä niin, todellisuus on se, että moni ala on niin kilpailtua, ettei hintoja voi yksinkertaisesti nostaa ilman asiakkaan menettämistä - yleensä lopullisesti.
Ymmärränkö mä oikein, että sä syytät muita kommareiksi, samalla kun itse vaadit että valtion eli veronmaksajien on maksettava yrittäjien eläkkeet? Jos näin, niin on hyvä esimerkki tilanteesta jossa oikeistolaisena itseään pitävä kommari syyttää muita kommareiksi. Sähän se kovin kommunisti tässä olet jos vaadit veronmaksajien maksavan yrittäjien eläkkeet.

Yrittäjyys ei ole kaikille. Yrittäjyys ei ole suojatyöpaikka. Siihen kuuluu epäonnistuminen. Silloin pitää yrittää uudestaan tai siirtyä palkansaajaksi.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 14:08:10 kirjoittanut Hae-won »

P

• Jäsen^^^
  • Liked: 16789
« Vastaus #67 : 04.08.2022, 14:19:48 »
Lainaus

Ymmärränkö mä oikein, että sä syytät muita kommareiksi, samalla kun itse vaadit että valtion eli veronmaksajien on maksettava yrittäjien eläkkeet? Jos näin, niin on hyvä esimerkki tilanteesta jossa oikeistolaisena itseään pitävä kommari syyttää muita kommareiksi. Sähän se kovin kommunisti tässä olet jos vaadit veronmaksajien maksavan yrittäjien eläkkeet.

Yrittäjyys ei ole kaikille. Yrittäjyys ei ole suojatyöpaikka. Siihen kuuluu epäonnistuminen. Silloin pitää yrittää uudestaan tai siirtyä palkansaajaksi.

Tällä hallituksen tarjoilemalla YEL-uudistuslinjalla pedataan lähtökohta, jossa yrittämisessä tulee onnistumaan vain harva.

Pitäisi katsoa sitä, että yrittäjät ovat poissa yhteiskunnan nisältä ja keräävät liikevaihdostaan 24% valtiolle... Jos aloittava yrittäjä tai yksinyrittäjä monella alalla pakotetaan paksamaan hatusta kiskaistu "alan palkansaajan mediaanipalkkaa vastaava" summa pohjana YEL-maksua, niin ei se yrittäminen tule kannattamaan, kun firma ei usein tuota kuin sen vertaa, että tuhansien eläkemaksu per kk kaataa sen...

Jos systeemi rigataan isoja firmoja suosivaksi ja yrittämisen tappavaksi jo alussa... Ei kannata yrittää edes sitä eka kertaa, jos osaa laskea.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #68 : 04.08.2022, 14:55:00 »
Lainaus
Ymmärränkö mä oikein, että sä syytät muita kommareiksi, samalla kun itse vaadit että valtion eli veronmaksajien on maksettava yrittäjien eläkkeet?

Koskee ainoastaan niitä pienipalkkaisimpia yrittäjiä. Heidänkin kohdallaan veroja lienee kerätty kuitenkin enemmän valtion kirstuihin kuin mitä tulevat eläkkeenä saamaan. Muut - kuten minä - elelevät omaisuutensa tuotolla pääosin. Vassarit jaksavat jostain syystä hehkuttaa sopimusyhteiskuntaa aina kun he haluavat jonkun maksavan joitain niistä tuhansista tuista, joita verorahoilla kustannetaan. Sitten kun kyse on yrittäjistä ja näiden olemattomasta sosiaaliturvasta, niin tuntuu se yrittäjäviha nostavan päätään. Tässä maassa yritykset on kuitenkin se ainoa, joka oikeaa lisäarvoa tuottaa. Sillä lisäarvolla sitten kustannetaan kaikki se kiva, mitä meille on tarjolla.

Lainaus

Mihin voin allekirjoittaa? Sellainen mediaanipalkka nyt vaikka aluksi. Kaikesta huomaa, ettei sinulla ole alkeellisintakaan käsitystä yrittäjien arjesta.
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

parpoltos

• Jäsen
  • *
  • Liked: 35
« Vastaus #69 : 04.08.2022, 15:28:21 »
Miksi ylipäätään eläkkeen tarvitsee olla sidottu työtuloihin? Minusta riittäisi että valtio määrittäisi minimieläketason, jonka mukaan maksut määräytyisivät. Tuon päälle saisi kukin ottaa vapaaehtoisen lisäeläkevakuutuksen jos haluaa. Kaikki palkansaajat ja yrittäjät saisi laittaa samalla viivalle, samoille säännöille.
Saisi aika monta pykälää tällä muutoksella lakkautettua.

Augustus

• Jäsen^^^
  • Liked: 1649
« Vastaus #70 : 04.08.2022, 15:55:21 »
Miksi ylipäätään eläkkeen tarvitsee olla sidottu työtuloihin? Minusta riittäisi että valtio määrittäisi minimieläketason, jonka mukaan maksut määräytyisivät. Tuon päälle saisi kukin ottaa vapaaehtoisen lisäeläkevakuutuksen jos haluaa. Kaikki palkansaajat ja yrittäjät saisi laittaa samalla viivalle, samoille säännöille.
Saisi aika monta pykälää tällä muutoksella lakkautettua.
Tämä on se ainoa oikea ratkaisu kaikenlaisiin eläkejuttuihin. Yksinkertainen ja kevyt. Ei byrokratiaaa. Eläkeläisen välttämätön elintaso taattu valtion toimesta.

Tuollainen systeemi on mielestäni niin sulavalinjaisen hieno että ihan heikottaa. Valitettavasti koko eläkesysteemi on rakennettu pyramidihuijauksen tapaiseksi rakennelmaksi, josta ei oikein voi käytännössä luopua. Tarvitaan varmaan joku suurempi sota tai tappava paiserutto, jotta järjestelmän muutokseen löytyisi tahtoa, muuten ei varmaan onnistu.

Edit: kirjoitusvirhe

sakarit

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 302
« Vastaus #71 : 04.08.2022, 17:55:59 »

Kysymys ei ole etteikö nykyiset yrittäjät maksaisi jo nyt omat eläkkeensä. Näin me tehdään joko YEL:n kautta tai omilla säästöillä. Tuo 400 miljoonan vaje nykyisten eläkeläisten, entisten yrittäjien ja YEL-maksajien, eläkemaksuista johtuu siitä, että heidän YEL-maksunsa olivat poliittisista päätöksistä johtuen liian alhaisia luvattuihin eläkkeisiin verrattuna. Nyt hallitus haluaa maksattaa heidän "maksuvajettaan" nykyisillä yrittäjillä, joilla ei ole mitään tekemistä näiden eläkeläisten kanssa.

Palkansaajapuolella vastaavaa olisi, jos turkulaiselle työssäkäyvälle sairaanhoitajalle sanottaisiin, että pellolainen eläkeläinen entinen bussikuski on aikoinaan maksanut liian vähän eläkemaksuja luvattuun eläkkeeseen nähden, kyllä sinun sairaanhoitaja pitää kustantaa tuota erotusta.

Nykyiset yrittäjät kyllä maksavat omat eläkkeensä, ei mitään huolta. Mutta mitä tapahtuu, jos hallituksen lakiesitys toteutuu? Tällöin nykyisten yrittäjien luvatut eläkkeet nousevat maksujen kasvaessa, kuka ne sitten 20-40 vuoden päästä maksaa, koska osa kunkin eläkemaksuista meneekin ihan muuhun kuin oman eläketurvan varmistamiseen?

Varmaankin on niin että ei kukaan tiedä, eikä edes välitä. Nykyiset poliitikot ovat tuolloin jo kierrossa tai palkkioviroissa,  asia on toisten ongelma.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 18:03:17 kirjoittanut sakarit »

Köhösen Keijo

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #72 : 04.08.2022, 18:18:34 »
Niin siis tämä koko aivoton idea on lähtenyt siitä, että vasemmistopuolueissa yllätyttiin, että yksikään meidän pizzerioiden omistajista ei maksa täyttä eläkettä itselleen. Jokainen uusi markkinoille tullut yritys perustuu siihen, että työntekijät on yrittäjiä.
Uber, Wolt, Foodorat jne. Ja myöskin taksit tänä päivänä.  Ja täysin totta on, että heillä ei juurikaan kerry eläke. Nämä itse asiassa usein hakevat myös toimeentulotukea/asumistukea, koska palkka on niin pieni.
Toisin sanoen tämäKIN ongelma on meidän poliitikkojen aiheuttama.

Sitten on se todella paljon isompi osa yrittäjiä, jotka maksavat minimi YEL-maksuja, kasaavat itselleen omaisuutta ja rahaa, tai saavat eläkerahat yrityskaupan kautta.
Kun meillä ei ole olemassa ratkaisua ylempänä olevaan ongelmaan, eikä sitä uskalleta sanoa ääneen, niin tämä isompi ryhmä yrittäjiä tulee kärsimään siitä, tai jopa lopettamaan yritystoimintansa. Saati sitten, että uusille yrittäjille olisi kovin helppoa astua markkinoille.
Tämmöisiä Uunoja meidän kansanedustajat on. Tykätään globalisaatiosta ja pöhinästä tajuamatta yhtään mitä se tarkoittaa.
Kärsijänä AINA rehellinen yrittäjä.

Viimeinen suomalainen

• Jäsen^^^
  • Liked: 11096
  • "Yhdessä eteenpäin"
« Vastaus #73 : 04.08.2022, 20:27:12 »
Lainaus

Kaikki kommarit ja heidän kaverinsa voivat nyt vapaasti kertoa minulle, että mistä se ylimääräinen laskennallisesta mediaanitulosta määritelty eläkemaksuraha revitään? Jos kerran yrittäjällä - anteeksi yrityksellä - ei ole varaa tiettyä tasoa enempää, niin mistä se raha ilmestyy?

Se ilmestyy sieltä yrittäjän perseestä vai mistä? Kerro nyt, kun tunnut tietävän?

Se, että minimieläkkeitä eli se noin 850 euroa maksetaan niille yrittäjille, jotka eivät ole pärjänneet kovin hyvin, niin mitä siihen sitten sanoisi? Ovat kuitenkin eläneet ilman valtion subventiota aktiivisina veronmaksajina siihen mennessä.

YEL on musta aukko. Sinne häviää yli puolet maksetuista rahoista. Jos kommareilla on kiinnostusta, niin voin tarjota vastaavaa diiliä ilman ylärajaa. Sijoittamalla rahat kymmeneksi vuodeksi, vähintään tuplaan ne. Sinulle annan takaisin 40% alkuperäisestä maksetusta summasta.

Diili?

Pentecost tietää mistä puhuu. Tässä maassa on niin paljon kaikenmaailman viranomaismääräyksillä/EU-säädöksillä/lainsäädännöllä, suuryrityksiä suosivilla yritystuilla/kilpailutuksilla, globalismin tukemisella, joka vuosi lisääntyneillä velvoitteilla, YEL:lillä jne. puun ja kuoren väliin ajettuja pienyrittäjiä että oksat pois!!
Tämä muutos alkoi nähdäkseni jo vuosituhannen vaihteessa. Kaikki poliittiset päätökset ja markkinoiden kehitys ajavat pienyrittäjiä ahdinkoon. Tämä ei ole mitään sattumaa, vaan lobbarien/sijoittajien/pankkiirien/poliitikkojen aikaansaama tarkoin harkittu ja ajettu tapahtumien kulku.

Ette usko vai? No, missä ovat yksittäiset hammas/lääkärit, putkimiehet, sähköasentajat, kohta myös nuohoojat ja vastaavat, terveys- ja kuntoutusalan toimijat, taksiautoilijat joille ennen pystyi soittamaan suoraan ja sopimaan työn suorittamisesta? Useimmat näistä ovat nykyään/tulevaisuudessa suurempien klikkien puhelinvaihteen "kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuina" takana eikä asiakas saa haluamaan palvelua. Ja jos saa, se hinta on aivan eri kuin ennen kun sillä pitää elättää tiskien takana luuhaavat turhat paperinpyörittäjät ja isoimman potin keräävät, kasvottomat sijoittajat.

Esimerkki YEL-systeemistä ja sen toimivuudesta: viime syksynä olin leikkauksen jälkeen saikulla 3 viikkoa. Arvatkaa korvaus? 300 euroa. Koko tämän ajan yritykseni kiinteät kulut pyörivät. Meni pitkästi kuluvan vuoden puolelle, että sain edes pään pinnalle. Sairasloman korvaus perustuu yrittäjänä maksamaani YEL-maksuun, jota ei ole ikinä pystynyt maksamaan riittävällä tasolla(etenkin korona-aikaan) tähän nähden. Hieno systeemi! Myös koronasulun aikaiset tappiot 2,5 vuoden ajalta jäivät itse kärsittäviksi, kun korvaukset menivät isommilta osin konsulteille ja suuryrityksille.

YEL on oikein kouluesimerkki asioiden ryssimisestä. Itsekin olen rahoittanut Ilmarisen marmoritiskejä jo 90-luvun alusta enkä siitä kovin hääviä eläkettä saa. Olen toiminut pienyrittäjänä parillakin eri alalla ja työllistänytkin joskus vuosittain useitakin työntekijöitä, mutta nykyisessä toimintaympäristössä se on mahdotonta. Hinnat on poljettu niin alas, ettei pysty rahastamaan mitä kuuluisi, saati maksamaan oikeaa YEL-maksua (mitä ei ole voinut ikinä tehdä).Mites se meni, "Yksin oon mä vain":
https://youtu.be/N5W1hkSNADo

Suurin ongelma on siinä ettei kukaan aja meidän asiaamme. Jos me lyömme pillit pussiin ja rekat parkkiin motarien liittymiin, tämä maa pysähtyy. Sitä tarvittaisiin juuri nyt ja tässäkin asiassa!!! Meiltä puuttuu järjestö, joka ajaisi meidän asiaamme. Kuka ottaa pallon kiinni? Liityn ensimmäisenä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 21:08:17 kirjoittanut Viimeinen suomalainen »
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Sivulause

• Jäsen^^^
  • Liked: 1434
  • Saatan olla väärässäkin.
« Vastaus #74 : 04.08.2022, 21:49:28 »
Tämä YEL-farssi kiihdyttää suomifirmojen valumista ulkomaisiin käsiin tai keskittymistä muutamien jättiläisten omistukseen.

Lupaavat korkean teknologian firmat menevät jo nyt alkuvaiheen rahoituskierroksilla ulkomaille, ja viimeistään nyt pienemmät karvaperseduunareiden pumput ajetaan nurin ja/tai äijät isojen toimijoiden palkkalistoille. Hyvä että saadaan innokkailta vauhti pois, se on nykyaikaa.

Sääliksi käy tulevia sukupolvia. Miten kokea osallisuutta yhteiskunnassa, joka möi kaiken ja jätti vesoilleen kuhnurin roolin. Mikä on tulevaisuuden näkymä innokkaalle mutta koulunkäyntiä karsastavalle metsäkonekuskille, putkarille, timpurille, yms.

Kaikki vaan S-ryhmälle/SOLille/Arelle/Workpowerille tai vastaavalle töihin, niin kenenkään ei tarvitse olla kateellinen. Tulee maksettua eläkkeet vimosen päälle eikä kukaan pistä yhtään pitkää lounasta kirjanpitoon.

Kohta sitten taas luetaan uutimista ihmettelyä missä ovat ne ihastuttavat pienet kuppilat ja miksei ne ole auki niinkuin apsi, eikä se yksittäinen riutunut yrittäjänpirukaan osaa edes hymyillä tiskin takaa.

Ai vittu miten uljasta maailmaa tässä rakennetaan. Epäilemättä mikään ei voi mennä vikaan.

Viimeinen suomalainen

• Jäsen^^^
  • Liked: 11096
  • "Yhdessä eteenpäin"
« Vastaus #75 : 04.08.2022, 21:59:31 »
Tämä on kyllä paras ketju pitkään aikaan. On huojentavaa huomata, että moni muukin on havainnut mikä tässä maassa on vikana. On varmaa, että kaikesta tulee aivan helvetin paljon kalliimpaa ilman alipalkalla/pakon edessä liian pienillä eläkemaksuilla toimineita pienyrittäjiä. Entäs sitten, kun niitä uusia pienyrityksiä ei enää tulevaisuudessa synny?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Köhösen Keijo

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #76 : 04.08.2022, 22:52:25 »
Annan oman esimerkkini: Olen ansainnut jo sen verran eläkettä 50-vuotiaana ansiotöistä, että ehkä joku muu tulee ansaitsemaan koko työuransa aikana . Tarkoittaa myös, että olen maksanut helvetisti veroja. Myönnän, että olen siinä etuoikeutetussa asemassa. Tämän hetkisen inflaation mukaan sillä ei tule tekemään yhtään mitään, kun pääsen eläkkeelle. Muutamia vuosia sitten ymmärsin, että kannattaa perustaa oma yritys, koska minulla on alalle erikoisosaamista. Teinkin heti diilin ulkomaalaisen yrityksen kanssa ja he maksavat minulle x-summan kuukaudessa. Maksan luonnollisesti minimin YEL:sta.
Säästän omat eläkerahani.

Tämä on se tulevaisuus, koska yritykset eivät pysty/halua maksaa huimia eläkemaksuja työntekijöille.

Nyt, jos minut pakotetaan maksamaan isompaa YEL:a, niin lyön lapun luukulle. Miten valtio voittaa tässä? Veikkaan, että meitä on monta.

Lopputulema tästä on, että minä en ole rikas, tai edes hyvin toimeentuleva, enkä maksa enää kenenkään eläkettä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 22:57:07 kirjoittanut Köhösen Keijo »

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 46170
  • Kekkosen re-inkarnaatio
« Vastaus #77 : 05.08.2022, 00:43:55 »
Vai että veronmaksajat maksavat yrittäjien eläkkeet?

Liittyykö tämä siihen, että jos yrittäjä ei maksa YEL:iä, tämä jää kansaneläkkeen varaan, mitä ei ole missään rahastoituna, vaan menee budjetista tms?

Jos maksaa minimi YEL:in, saa mitätöntä työeläkettä, johon lisätään ehkä vähän kansaneläkettä, ettei ihan tule nälkä.

Kukas maksaa kaikkien näiden kansanedustajien ja virkakyöstien eläkkeet? Valtiokonttori. Ja mistäpä valtiokonttori saa rahansa? Niinpä.

Haistakaa paska koko valtiovalta. Siellä taitaa vieläkin olla vanhan lain mukaan kirjanpitoa puliveivaavia "yrittäjiä" tai "konsultteja", jotka nautiskelevat täyttä kansanedustajan eläkettä. Ja sen maksavat? NIinpä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #78 : 05.08.2022, 10:43:19 »
On varmaa, että kaikesta tulee aivan helvetin paljon kalliimpaa ilman alipalkalla/pakon edessä liian pienillä eläkemaksuilla toimineita pienyrittäjiä. Entäs sitten, kun niitä uusia pienyrityksiä ei enää tulevaisuudessa synny?

Siinä sitten ihmetellään, kun ollaan jossain hieman etäämpänä keskuksista, että mistä saadaan putkifirma, katonkorjaaja, sähkömies tai vastaava paikalle, kun lähin melkein ainoa toimija on 150 kilometrin päässä.

Se iso toimija ensin kertoo, että heillä on aivan tarpeeksi hommia lähempääkin ja jos he nyt armosta lähtevät paikalle, niin se on sitten sellainen 200 euroa matkakuluja plus 90 euroa tunti + ALV ja tarvikkeet tietty listahinnan mukaan.

Niin siinä käy. Kilpailu tapetaan, niin käytännössä tulee olemaan muutama iso tarjoaja eikä mitään yhden miehen puljua. Jos jokin persvakoduunarin firma ilmestyy markkinoille, niin sille äijälle keksitään pari viikkoa koulutusta vuodessa siihen hommaan, jonka se osaisi muutenkin tai on sitä tehnyt viimeiset 20 vuotta. Yhden koulutusviikon hinta sitten 5000 euroa plus ALV. Samaan aikaan ne siot tukkurit myyvät tuotteita isoille toimijoille 40% alennuksella. Pienille tätä ei tarjota.

Tällein hivuttamalla tapetaan Suomesta kaikki ilo ja pienyrittäjät. Itsekään en tienaa mediaanipalkkaa, mutta koen oman työni arvokkaaksi ja nautin siitä, että saan puuhata omiani. Lisäksi kun olen aiheesta melkoisen perillä, niin asiakkaani ovat monesti kiitelleet neuvoista jälkeenpäin.

Tässä oikeasti odotan, että missä muodossa tuo yrittäjien Lypsämislaki tulee voimaan. Sitten saattaa olla, että Suomessa on taas yksi yrittäjä vähemmän. Nykyisin ne kontit saa kulkemaan ja siirtämään koko firman tavaroineen pois täältä verohelvetistä.

Hae-won

• Jäsen^^^
« Vastaus #79 : 05.08.2022, 11:07:25 »

Kysymys ei ole etteikö nykyiset yrittäjät maksaisi jo nyt omat eläkkeensä. Näin me tehdään joko YEL:n kautta tai omilla säästöillä. Tuo 400 miljoonan vaje nykyisten eläkeläisten, entisten yrittäjien ja YEL-maksajien, eläkemaksuista johtuu siitä, että heidän YEL-maksunsa olivat poliittisista päätöksistä johtuen liian alhaisia luvattuihin eläkkeisiin verrattuna. Nyt hallitus haluaa maksattaa heidän "maksuvajettaan" nykyisillä yrittäjillä, joilla ei ole mitään tekemistä näiden eläkeläisten kanssa.

Palkansaajapuolella vastaavaa olisi, jos turkulaiselle työssäkäyvälle sairaanhoitajalle sanottaisiin, että pellolainen eläkeläinen entinen bussikuski on aikoinaan maksanut liian vähän eläkemaksuja luvattuun eläkkeeseen nähden, kyllä sinun sairaanhoitaja pitää kustantaa tuota erotusta.
Näinhän on eläkejärjestelmässä yleisemminkin. Nuoret työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olevien vanhuksien eläkkeet. Nuoret eivät saa eläkerahoilleen vastaavaa tuottoa kuin vanhemmat ihmiset.

Veronmaksajien taakkaa ei voida loputtomasti kasvattaa. Jo nyt kolmaosa yrittäjien eläkkeistä ja yli 70% maatalousyrittäjien eläkkeistä tulee veronmaksajien kukkarosta. Se kukkaro ei ole pohjaton, vaikka Suomessa niin moni ajatteleekin. Joku ratkaisu asiaan on löydyttävä.

Hae-won

• Jäsen^^^
« Vastaus #80 : 05.08.2022, 11:42:10 »
260000 työtöntä joista 106000 pitkäaikaistyötöntä ja sinä olet vilpittömästi sitä mieltä, että veronmaksajien taakkaa pitää keventää kurittamalla lisää yrittäjiä, joista hyvin moni työllistää ihmisiä? Jopa ajaa heidät työttömäksi.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”

― Margaret Thatcher

sakarit

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 302
« Vastaus #81 : 05.08.2022, 13:26:41 »

Näinhän on eläkejärjestelmässä yleisemminkin. Nuoret työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olevien vanhuksien eläkkeet. Nuoret eivät saa eläkerahoilleen vastaavaa tuottoa kuin vanhemmat ihmiset.

Veronmaksajien taakkaa ei voida loputtomasti kasvattaa. Jo nyt kolmaosa yrittäjien eläkkeistä ja yli 70% maatalousyrittäjien eläkkeistä tulee veronmaksajien kukkarosta. Se kukkaro ei ole pohjaton, vaikka Suomessa niin moni ajatteleekin. Joku ratkaisu asiaan on löydyttävä.

Nimenomaan on näin, osittain. Ei eläkemaksujen ja eläkkeellä olevien eläkkeet kuitenkaan mene kädestä suuhun, vaan osa nykyisisten maksajien rahoista menee eläkeyhtiöiden sijoitusvarallisuuden kasvattamiseen, eli ns. omaan eläketurvaan, osa suoraan nykyisille eläkeläisille eläkkeinä. Näitä maksetaan myös sijoitusvarallisuuden tuotoista.

Mitä nyt aiotaan tehdä on kasvattaa tuota suoraan nykyisiltä maksajilta nykyisille eläkeläisille menevää summaa. Samalla luvataan nykyisille maksajille tulevaisuudessa paremmat eläkkeet, kuin mihin he nyt olisivat oikeutettuja, näin vaikka eläkeyhtiön sijoitusvarallisuuteen menevää osuutta ei olla kasvattamassa. Kuulostaako mahdolliselta? Minun mielestä ei, vaan eräänlaiselta pyramidipeliltä. Mutta mitäs siitä, se laukeaa vasta muutaman kymmenen vuoden päästä ja silloin on eri tyypit vastuussa tehtävistä päätöksistä.

sancai

• Jäsen^^^
  • Liked: 7094
« Vastaus #82 : 05.08.2022, 13:45:18 »
On olemassa vain yksi ratkaisu ongelmaan, että nykyeläkeläiset nauttivat liian suurta eläkettä suhteessa maksamiinsa eläkemaksuihin, eli eläkkeiden runsas leikkaaminen. Tähän ei ole minkäänlaista poliittista tai julkista tahtoa, joten joku muu maksaa. Kenen sitten pitää maksaa? Kuka on vastuussa siitä, että boomerit maksoivat liian matalia eläkemaksuja? Mielestäni ei kukaan nyky-yrittäjä tai nykypalkansaaja, joten ei ole mitenkään kohtuullista, että heidät nakitetaan vastuuseen. "Reiluinta" on nakittaa kustannukset edes sitten kaikille tasaisesti, eli kustantaa rahoitusvaje verovaroista.

Vasemmistolta tulee nyt sellaista narratiivia, että "te ahneet yrittäjät nostatte liikaa eläkkeitä, joten teidän eläkemaksuja pitää nostaa!". Aivan kuin yrittäjät olisivat joku identiteettiryhmä, jotka ovat keskenään vastuussa toisistaan. Eivät tietenkään ole. Yksinyrittäjä Jonne 25v on aivan yhtä vähän vastuussa Raimon 75v ylisuurista eläkkeistä kuin kunnan virkamies demaritäti Raija 45v, mutta demaritädin mielestä Jonnea pitää nyt rangaista yrittäjien kollektiivisen vastavallankumouksellisen perisynnin takia.

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #83 : 05.08.2022, 14:07:30 »
Ainoa syy, miksei eläkemaksuihin saada mitään toimivaa systeemiä on se, että eläkerahastojen omaisuus lasketaan mukaan valtion "varallisuuteen". Muutoin koko velkapyramidi näyttäisikin siltä, mikä se oikeasti on, rauniolta.

Tässä maassa maksetaan helvetisti veroja, suorastaan maaiilmanennätystasoa, ja mikään ei riitä. Mihin ne fyrkat menevät?

No, ne menevät julkisen puolen perseilyihin, viimeisenä soteuudistus, joka ainoastaan kasvattaa kuluja vaikka toisin piti olla. Ne menevät maailmanhalailuun Tytti Tuppuraisen julistaessa, että muut maat ja niiden kansalaiset ensin. Ne menevät tehottomuuteen, typeriin investointeihin, muiden maiden - kuten Ruotsin - kiitäessä edelle. Suomen talous ei massiivisesta velkaantumisesta huolimatta kasvanyt yhtään viimeiseen kymmeneen vuoteen. Ruotsissa kasvua oli 20%.

Ja nyt sitten halutaan inflaation laukatessa, hintojen sekä kustannusten noustessa, kasvattaa yrittäjien maksutaakkaa. Sikäli hyvä, että kun ne viimeisetkin lopettavat, niin Suomessa ei toimi enää mikään.

Täysi sosialismi on saavutettu!

Reagan oli oikeassa. Suomi on toiminut juuri näin:

Lainaus
Government’s view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 44909
  • Kompostitarkastaja
« Vastaus #84 : 06.08.2022, 11:23:27 »
Yhdenlainen yrittäjätarina.

Lainaus
Palkitun yrittäjän kaupat Fazerin kanssa johtivat kyyneliin ja ulosottoon

Miljonääritarinat eivät ole ainoa totuus siitä, miten yrityskaupoissa voi käydä. Pirkko Hämäläisen tekemät kaupat Fazerin kanssa ovat kolikon toinen puoli.

Kahvilayrittäjä Pirkko Hämäläinen, 64, herää leipomispäivinä aamuviideltä. Kuudelta ensimmäisiä taikinoita on jo uunissa, pienessä leipomokahvilaksi muutetussa liiketalossa.

Hartolassa sijaitsevan La Kar de Mumman herkkukammarissa on kotoisa, mutta hiljainen tunnelma. Myynti kattaa menot, mutta ei Hämäläisen kannatakaan tienata mitään.

Tilanne on outo, sillä vielä muutamia vuosia sitten Hämäläinen johti isohkoa Vuohelan Herkkua, gluteenittomien leipomotuotteiden pioneeria. Vuohelalla oli mylly Joutsassa, nykyistä kammaria paljon isompi, hyvällä paikalla Hartolassa sijaitseva kahvila-ravintola sekä uudenaikainen leipomotehdas ja myymälä Lahdessa.

Hämäläinen oli Vuohelan keulakuva: vuoden valtakunnallinen yrittäjänainen 2013, Päijät-Hämeen maakunnallinen vuoden yrittäjä 2017. Leipomo oli KasvuOpen-voittaja ja Päijät-Hämeen lupaavin kasvuyritys vuonna 2019.

Tammikuussa 2020 kaikki muuttui, kun Fazer osti Vuohelan Herkun. Näin yhtiö sai tukevan jalansijan gluteenittomien markkinassa. Tästä Fazer iloitsi tiedotteessa viime vuoden lokakuussa. Juuri samalla viikolla Päijät-Hämeen käräjäoikeus oli vahvistanut Hämäläisen konkurssikahvilan kohtalon: velkaa 2,3 miljoonaa euroa. ...

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008265692.html
RASISMIN PERUSAJATUS on, että omaa viiteryhmää pidetään ylempiarvoisena kuin muita ihmisiä, sanoo vanhempi yliopistonlehtori, rasismitutkija Alemanji Aminkeng Atabong Åbo Akademista.

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #85 : 06.08.2022, 12:02:15 »
Nyt on Eläketurvakeskuskin lähtenyt luomaan tuhoa...eiku...luovaa tuhoa kannatamaan...

Lainaus
Toimittajatkin jauhavat nyt luovasta tuhosta, mutta mitä käsite tarkoittaa? Eläketurvakeskuksen tutkimusjohtaja Jaakko Kiander avaa muotikäsitteen.

https://areena.yle.fi/audio/1-50732266

Noin kohdasta 20:00 min

Siinä Jaakko Kiander maalaa 1990 -luvun lamankin syöveriin vajonneet yritykset ja niiden konkurssit ainoastaan sen syyksi, etteivät ne muka omaksuneet uutta teknologiaa. Jokainen tuon ajan elänyt tietää syiden olevan aika erilaiset pääosin.

Paperiteollisuus on muka jäänyt uuden ajan jalkoihin. No, ei ole. Tuotantoa on siirretty sinne, missä se kannattaa. Kun kysytään, että miksi BKT laahaa, ja miksi muualla kuten Ruotsissa menee paremmin, niin kuulemma se on normaali tila Suomessa, että jäämme aina jälkeen! Voi V***U!

Sama logiikka toki siinäkin, että kun tehdään vaikka nyt sitten tuo YEL maksun korotus, niin se on vain sitä luovaa tuhoa. Veikkaan käsitteen keksijän pyörivän haudassaan. Luova Tuho kun ei käsitteenä tosiaan tarkoita sitä, että valtiovalta ja muut sössivät hommat kannattamattomaksi.

Jaakko Kianderin kaltaisia viisaita tässä maassa ei tarvita IMHO. Ja tietty maahanmuuton riemu on se pelastus!

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #86 : 06.08.2022, 12:17:30 »
Lainaus
Palkitun yrittäjän kaupat Fazerin kanssa johtivat kyyneliin ja ulosottoon

Tuntematta asiaa sen kummemmin, tuosta välittyy sellainen fiilis, että on tehty ainakin seuraavat virheet:

- ei ole erotettu esimerkiksi leipomo ja kahvilatoimintaa eri yhtiöiksi
- ei ole erotettu työtilaa/kiinteistöä erilliseksi yhtiöksi
- ei ole pidetty huolta siitä, että jäisi itselle jotain vuosikymmenien työuran jälkeen

Moni sinänsä lahjakas yrittäjä ei ymmärrä liiketoiminnan riskejä ja muuttuvaa toimintaympäristöä. En väitä, että minäkään kaikkia riskejä osaisin ennakoida, kuten tätä koronahulluutta, joka ajoi aika monen yrittäjän sinne kuilun reunalle. Mutta sen verran olen tehnyt, että liiketoiminnan eri alueet on eriytetty eri osakeyhtiöihin. Se maksaa toki jonkin verran kirjanpitokuluina vuodessa, mutta sitä vaan nukkuu niin paljon paremmin, kun jos olisi itse henkilökohtaisesti vastuussa veloissa.

En ole aivan ihastunut myöskään tuohon suomalaiseen työhulluuteen, josta kuitenkaan ei jää kuin reikä leipojan käteen. Mitä tulee Fazeriin, niin kuka nyt edes luulee heidän olevan jokin ystävällismielinen taho. Taustalla on luultavasti sanottu velkojille, että jos ette halua kaupan kaatuvan, niin tämä on se hinta minkä maksamme. Siinä ei paljoa goodwillistä puhuta, kun konkurssi kolkuttaa ovella.

Lucce

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 655
« Vastaus #87 : 06.08.2022, 12:47:13 »
"Työtulon määrittämisen lähtökohdaksi esitetään jatkossa toimialan mediaanipalkkaa."

Yrityksen pyörittämisessä (varsinkin pienyrityksen) on niin paljon liikkuvia osia ja kausivaihtelua, että ei sitä noin voi
määrittää. Harri Hellsten on ihan oikeassa.
Yrittäjyyttä pitää mielestäni lähtökohtaisesti tukea, mutta materiaalin pitää olla" puhdasta" eli kaikki tarkoitukselliset kikkailut, ammattikusettajat ja Kelan kuormasta syömiset, vaikka fyrkkaa on taskut pullollaan  tyyppiset jutut on niitä mitä pitääkin seurata.
Lakiluonnosta pitää trimmata vielä että siitä tulee tasapainoinen.

Sympatiat on myös tällaisten sitkeiden rehellisten innovatiivisten yrittäjien kuten Pirkko Hämäläisen puolella joka ilmeisesti joutui klassisen kieron yritysvaltauksen kohteeksi. Pirkon kohtalo ei ole mennyt oikein.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2022, 13:03:24 kirjoittanut Lucce »

Penan kaveri Eki

• Jäsen^^^
  • Liked: 1993
  • Impivaarana 56 maata ja päälle 200 kaupunkia
« Vastaus #88 : 06.08.2022, 16:15:16 »
Onhan tässä vasemmistohallituksen tilaamassa ja EK:n siunaamassa uudistuksessa perustavaa laatua oleva valuvika:

Elämäntapaintiaani voi mennä palkkatöihin ja saada korvausta (yleissitovan) minimin mukaan, jolloin myös eläkemaksu määräytyy ko. minimin mukaan.

Jos sama elämäntapaintiaani ryhtyy yrittäjäksi voi hän mittauttaa työmääränsä ja palkkaansa vastaamaan samaa minimiä. Mutta eläkemaksu määräytyy alan mediaanin mukaan.

Uudistus tarkoittaisi siis, että yrittäjä joutuisi aina maksamaan enemmän eläkemaksuja kuin puolet palkansaajista ko. alalla.

Tämä uudistus jos menee läpi, tulee hävittämään monia artesaaniammatteja, missä yrittäjä tekee työnsä ja saa toimeentulonsa lähinnä aus Liebe zur Kunst -periaatteella.

Toivottavasti tämä happotestataan perustuslain takaaman omaisuuden suojan ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Toivelistalla myös, että persut ja varsinkin älykön maineessa oleva Sakari Puisto nostavat riittävän määrän hullabaloota tästä, heti syyskauden alettua.
Tässä ei dialogi toiminut.

Pentecost

• Jäsen^^^
  • Hummeriälykkö
« Vastaus #89 : 06.08.2022, 16:57:52 »
Sympatiat on myös tällaisten sitkeiden rehellisten innovatiivisten yrittäjien kuten Pirkko Hämäläisen puolella joka ilmeisesti joutui klassisen kieron yritysvaltauksen kohteeksi. Pirkon kohtalo ei ole mennyt oikein.

Minusta jo se, että Fazer teetätti selvityksen siitä, menikö kauppa oikein pykälien mukaan, on selvä todiste siitä, ettei moraalisesti ainakaan mennyt.

Fazerilla on hartioita ja oli luultavasti ainoa kiinnostunut taho. Lopputulos olisi todennäköisesti ollut parempi Pirkon kannalta, jos olisi ilmaantunut vaihtoehtoinen taho kilpailemaan.

Sitten taas, tätähän suomalaiset haluavat. Koko lainsäädäntöä kuljetetaan siihen suuntaan, ettei pieni yksinkertaisesti voi pärjätä. Pienet hävitetään kartalta ja kohta on yksi ainoa iso leipomo olemassa. Leivät esileivotaan vaikka Virossa.

Sitten on se ihana yrittäjän riski. Tässä tapauksessa se toteutui täydellisesti. Luultavasti tätä edelsi useampi huono päätös, mistä Pirkko saa kyllä syyttää ainoastaan itseään. Julma on maailma. Silti sympatiani ovat puolellaan, mitä sillä sitten arvoa onkaan. Meni kaikki. Silti jaksaa.

Minä en jaksaisi.

Tagit: talous