Persuja olen äänestänyt useissa vaaleissa ja myös edellisissä eduskuntavaaleissa...
Tuota nyt ei usko kukaan. 
Jep, se on varmasti vaikea uskoa, että kaltaiseni humanitaarisen maahanmuuttopolitiikan kriitikko, joka samalla toivottaa osaamisperäiset maahanmuuttajat tervetulleiksi, on äänestänyt persuja. Minun ja persujen ero on siinä, että minä kritisoin humanitaarista maahanmuuttoa tulijoiden heikon työllistymisen ja rikollisuuden takia, en siksi, että he ovat erilaisia ihmisiä. Persuja taas pelottaa erilaisuus itsesään ja täten esimerkiksi amerikkalainen väitöskirjatutkija tai japanilainen insinööri on persuille pelottava asia. 
Haha, tuohon et kyllä usko itsekään. Itse en ole muita kuin persuja äänestänytkään sitten vuoden 2007 (paitsi Salea toisella kierroksella Haaviston pitämiseksi poissa presidentin linnasta) enkä aio muita äänestääkään niin kauan, kun persut pysyvät suomalaisten etujen puolella. Mutta voisin lyödä vetoa, että olen paljon kansainvälisempi kuin sinä enkä tosiaankaan pelkää erilaisuutta, kunhan erilaisuus ei muodosta uhkaa turvalliselle yhteiskunnalle rikollisuuden, verorahojen kuppaamisen, luottamuksen rapautumisen jne. kautta. Enkä silloinkaan niinkään pelkää, vaan tunnen vastenmielisyyttä.
Tunnen ihmisiä joka mantereelta useammista maista, Etelämannerta lukuunottamatta. Olen tehnyt töitä amerikkalaisten, brasilialaisten, zimbabwelaisen, somalin, kamerunilaisen, afgaanin, korealaisten ynnä monen muun kansallisuuden kanssa. Lakkasin laskemasta maita yli 15 vuotta sitten, kun samassa toimistossa työskennelleitä kollegoita oli ollut 35 maasta ja aloin seota laskuissani. Siihen vielä päälle samassa firmassa, mutta eri maassa työskennelleet työkaverit, joiden kanssa tein tiiviisti yhteistyötä. Ynnä asiakkaat ja muut yhteistyökumppanit (tavarantoimittajat, huolitsijat). Kovin montaa maata ei ole, syvintä Afrikkaa ja Polynesian pikkuvaltioita lukuunottamatta, mihin minulla ei olisi jonkinlaista kontaktia ollut. Tosin olen vaihtanut työpaikkaa sen verran usein ja saanut sitä kautta kontakteja eri aloilla, että jonkun samassa firmassa 10-15 vuotta olleen ihmisen on miltei mahdotonta päästä samaan.
Sinusta en tiedä, mutta arvelisin sinulla olevan aika vähän oikeita kontakteja oikeisiin ulkomaalaisiin. Tunnut kirjoittavan sen verran teoreettisesti ja todellisuudesta irrallaan olevasti, ettei sinusta tule kuvaa maahanmuutosta käytännön tasolla jotain ymmärtävänä ihmisenä. Tietysti voin olla väärässäkin. Tai ehkä ongelma onkin siinä, ettet tunne ihmisiä eri yhteiskuntaluokista ja siksi teet päättömiä oletuksia mm. persujen ajattelusta. Minä taas olen duunarisuvun korkeakoulun käynyt jälkeläinen ja ylpeä suvustani. Tiedän oikeasti, miten fiksua porukkaa ihan tavallisissa työssäkäyvissä ihmisissä on, eikä minun tarvitse luoda olkiukkoja tyhmistä duunareista, joiden ajattelukyky ei riitä ymmärtämään eri maahanmuuttajaryhmien eroja.
Töiden kautta tuntemilleni ihmisille on yhteistä se, että heille on jo kotoa lähtien painotettu työn ja koulutuksen ja omasta itsestään vastuun kantamisen tärkeyttä. Kehitysmaissa se tarkoittaa (ylempää) keskiluokkaista taustaa. Tuntemani somalinainen oli paennut perheineen lapsena levottomuuksien alkaessa Hollantiin. Hänen äitinsä oli lääkäri Somaliassa ja Hollantiin tultuaan hän opetteli mahdollisimman pian hollannin kielen ja hankki lääkärin pätevyyden Hollannissakin. Lapsia taisi olla 5 ja äiti piti kovaa kuria sen suhteen, että lapset tekivät parhaansa koulussa, opettelivat kielen ja hankkivat ammatin. Somaliassa hän ei ollut käynyt sitten sieltä lähdön jälkeen, eikä kukaan muukaan hänen perheestään. Samassa työpaikassa ollut afgaaninainen kävi 2007 Afganistanissa sukua tapaamassa ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun Neuvostoliiton tukema hallitus oli kaatunut. Hänen isänsä oli ollut liikemies, joka oli tehnyt paljon kauppaa NL:n kanssa ja siksi oli vaarallista jäädä maahan. Hänellä oli hyvä syy mennä Afganistaniin: hän halusi miehensä kanssa naimisiin lain edessä. Heidät oli voitu vihkiä vain islamin mukaisesti eikä Hollannin lain mukaan, koska hänen syntymätodistuksensa oli perheen sieltä paetessa jäänyt mukaan ottamatta. Hänen piti saada afganistanilaisviranomaisilta uusi syntymätodistus, jotta hän voisi mennä virallisesti naimisiin Hollannissa. 2007 tilanne oli sen verran rauhoittunut, että hän uskalsi lähteä matkalle.
Niistä japanilaisista insinööreistä en tiedä, kun en henkilökohtaisesti tunne, mutta miten olisi japanilainen herkkusieniviljelmän johtaja? Sattuu olemaan sähköpostikaverini. Hän oli edellisessä firmassa asiakkaani ja kun meillä oli ollut aina mukavaa juttua kulttuureista ja harrastuksista työasioiden ohessa, hän halusi pitää yhteyttä senkin jälkeen, kun vaihdoin työpaikkaa. Sain häneltä kivan lahjankin uuden työpaikan kunniaksi, ja itse lähetin joululomalla hänelle vastalahjaksi suomalaisia karkkeja yms. Pientä kulttuurivaihtoa puolin ja toisin. Että sellainen erilaisuudesta mitään ymmärtämätön persu se täällä Hollannissa hilluu.
Edit. lisätty puuttunut "sen jälkeen" lauseeseen Afganistanin vierailusta.