"Petteri Orpon, Sanna Marinin ja Riikka Purran kielitaito testissä – opiskelijat arvioivat pääministeriehdokkaiden osaamista"
https://yle.fi/a/74-20021265
"Keräsimme englannin kielen näytteet kolmen suurimman puolueen puheenjohtajilta. Yle arvioi Petteri Orpon, Sanna Marinin ja Riikka Purran kielitaitoa yhdessä englannin kielen opiskelijoiden, Ella Inkeröisen ja Axel Meyerin kanssa."
Tiivistän tulokset: Sanna ❤️
Ehkä YLE arvioi jo huomenna kuinka Orpolta, Sannalta ja Purralta sujuu ruotsi, koska muutoin ajattelisin YLE:n harrastavan vaalivaikuttamista.. 
Tuo olisi pitänyt muokata muotoon, kuinka näiltä onnistuu
ulkomaan kielen puhuminen, niin kukaan ei voisi vaatia ruotsin kielen osaamista sellaisessa.
Ja miksi julkisesti tentata puoluejohtajilta jotain, missä tiedetään jo etukäteen Marinin olevan huono ja vain tekevän itsensä naurunalaiseksi. Voisihan myös olla, että Marin ei edes suostuisi sellaiseen tenttiin. Vetoaisi pääministerin kiireisiin. Macron voi soittaa minä hetkenä hyvänsä.
Toki joku voisi kysyä Marinilta jossain haastattelussa ruotsiksi, että "Miksi kannatatte pakkoruotsia? Mihin ruotsin kieltä Suomessa tarvitaan". Vastaus - tai sen puuttuminen - olisi ... no kaikki sen tietää. Ja juuri siksi kukaan ei kysy Marinilta pakkoruotsista ruotsiksi.
Joku voisi myäs kysyä miksi pääministeri puhuu suamen kiältä näin. Mua ainakin vituttaa aina kun pääministeriltä tulee siältä, tualla, hiano, ruakaa, jne. Nämä tietyt diftongit pitäisi johtavan naispoliitikon osata lausua. Kun ne eivät ole edes murretta vaan yksinkertaisesti ääntämysvirheitä. Muistan vielä, kun ala-asteella näitä diftongeja treenattiin niin kauan, että pianostakin tuli pieno.
Jaa, wikipedia sanoo kyseistä ilmiötä "diftongien avartumiseksi".
Suomen murteissa diftongien avartumista tavataan lounaismurteissa, hämäläismurteissa ja eteläpohjalaisissa murteissa, heikkona myös Oulun ja Raahen seudulla ja Viipurin länsipuolella. Toisaalta diftongit ovat säilyneet avartumattomina osassa Etelä-Pohjanmaata ja Turun ja Salon välisissä lounaismurteissa.
Näköjään diftongien avartumista tavataan joissain murteissa enemmän, mutta silti minulle tuollainen kieli antaa todella sivistymättömän ja moukkamaisen vaikutelman pääministerin puheenvuaroissa.
-i-