Olen aina ollut epäileväinen, onko iskulauseilla mitään vaikutusta mihinkään.
On niillä, ,ei niitä muuten käytettäisi. Pari asiaa kannattaa huomioida:
1. Mitkä ovat kohderyhmät?- Omat äänestäjät, pidettävä tyytyväisiä, ei heitä pidä ärsyttää.
- Epävarmat äänestäjät, joita houkuteltava kallistumaan omalle puolelle
- Punavihreät, jotka eivät ikinä äänestäisi PS:ää, mutta voivat
ärsyyntyessään herättää keskustelua somessa
2. Hyvän sloganin ominaisuudet- Omaperäinen, erottamiskykyinen, massasta poikkeava
- Kiteyttää keskeisen teeman, lupauksen tai edun yhteen kirkkaaseen ajatukseen
- Mahdollistaa oivalluksen mahdollisuuden, joka tuottaa mielihyvän tunteen, eli siis ...
- On monimerkityksinen: ensinäkemällä tai -kuulemalla se avautuu yhdellä tavalla, mutta lähempi tarkastelu tuo siihen uusia merkityksiä. Teho on siinä, että sitä pysähdytään miettimään.
- Herättää positiivisia tunteita omassa kohderymässä, mutta voi provosoida vastustajien äänestäjiä meuhkaamaan somessa
- Ei liian lattea, ei liian vaikea, ei liian väkinäinen
Jos ei puolue pysty kiteyttämään sloganin tai iskulauseksi jotain tärkeää ja merkittävää, se merkki siitä, ettei puolue tiedä, mikä on sen olemassaolon tarkoitus.
Kiteytetäänpä vielä voittajalauseiden olemus viiteen pointtiin.
1. Slogan huomataan.
2. Slogan kiteyttää jotain olennaista puolueen aatteesta tai ohjelmasta.
3. Slogan on kielellisesti harkittu ja viimeistelty. Se voi olla lyhyt ja ytimekäs tai pitempi ja suorastaan tarinallisempi, se voi sisältää sanaleikin, soinnuttelua tai muuta runollisuutta, se voi olla monitulkintainen, se voi tietoisesti rikkoa kielellistä normia, se voi olla humoristinenkin.
4. Slogan viittaa suoraan tai epäsuoremmin muualta tuttuun kielenkäyttöön, teoksiin, keskusteluihin, ideoihin tai ajattelutapoihin. Slogan on siis kiinnostavalla ja hoksauttavalla tavalla intertekstuaalinen.
5. Slogan tuntuu todelta, aidolta. Se vetoaa tietoon ja tunteeseen. Slogan on tehty tosissaan, mutta ei ole totinen.