Kirjoittaja Aihe: Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi  (Luettu 78103 kertaa)

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7376
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Samaa liki kaikissa muissakin bisneksissä. Pitää kuulemma nostaa hintaa koska korona/energian hinnannousu/Ukraina jne, mutta firmoilla jää entistä enemmän viivan alle.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

pienivalkeapupu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 864
  • Liked: 3683
  • Maanantaikappale
Ehkä kepun olisi aika kaivaa luurankokaapeistaan Sirkka-Liisa Anttilan vuonna 2009 salaama selvitys siitä, kenen taskuun kallistuneen ruoan hinta menee.

Tällainen selvitys siis tehtiin todella kepun maatalousministerin toimesta ja tulokset lukittiin kassakaappiin.

Teksti kopioitu Suomi24-palstalta
Lainaus
Anttila salaa ruoan hintarohmut
Tiistai 17.3.2009 klo 10.52

Ministeri Sirkka-Liisa Anttila kieltäytyy kertomasta, keitä ruoan hinnan nousu on rikastuttanut.

- Tiedän kyllä keiden taskuun raha on mennyt, mutta en suostu sitä kertomaan, ilmoitti maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila Radio Voiman haastattelussa Lahden vierailullaan.

Anttila perusti viime vuonna työryhmän selvittämään, onko ruoan hinnan nousu siirtynyt tuottajille, teollisuudelle, kaupalle vai kuluttajille. Selvitys paljasti hintarohmut, mutta niitä ei kerrota julkisuuteen.

- Emme hae syyllisiä. Se ei vie hankettani eteenpäin, Anttila perustelee.

Julkisuudessa on syytetty etenkin kauppaa ruoan hintojen nostamisesta, mutta Anttila ei kauppaa syyllistä.

- Kauppa on vahva ja se saakin olla, Anttila kuittaa.

Tieto ruoan hinnasta hyötyjistä suljetaan ministerin kassakaappiin. Asiaa selvittänyt työryhmä on saanut uuden toimeksiannon. Se miettii nyt keinoja, joilla kuluttaja saadaan hyväksymään ruoan hinnan nousu.
Tää pisti sanattomaksi  :o  Muttei kuitenkaan yllättänyt :facepalm:
"Beneath the thin veneer of life lies excruciating pain and untold suffering"

pyrokatti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 466
  • Liked: 2254
  • Transvegaani
YLE on tehnyt jutun tuulivoimatukien järjettömyydestä. Rahaa on palanut jo 1,6 miljardia euroa ja lisää tarvitaan vielä arviolta puoli miljardia. Mitä tällä rahalla sitten on saatu? Vanhaa tekniikkaa käyttäviä tehottomia tuulimyllyjä, kirkkaampia sädekehiä ja pienelle joukolle leveämpiä hymyjä matkalla pankkiin.

Tämäkin on varoittava esimerkki siitä millaisia ongelmia utopistiseen hiilineutraalisuuden tavoitteluun vuonna 2035 sisältyy. Jos tässäkin olisi maltettu odottaa 8 vuotta, niin koko tukea ei olisi tarvittu lainkaan. Nyt hiilineutaalisuuteen pyritään 15 vuotta ennen muuta EU:ta.

Lainaus käyttäjältä: YLE
[...]
Järjestelmään hyväksytyt tuulivoimalat ovat saaneet tavoitehinnan ja markkinahinnan erotuksen mukaista tukea, eli mitä matalampi sähkön hinta on, sitä suurempi on tuki.
Ripatin mukaan tuulivoimaloiden syöttötariffitukea on maksettu viime vuoden loppuun mennessä yhteensä 1,6 miljardia euroa.

Entä paljonko vielä menee?

– Riippuu sähkön tulevasta hinnasta. Negatiivisilta tunneilta ei makseta tukea lainkaan. Eikä tukea makseta myöskään yli 8,35 sentin kilowattitunnin ylittävistä tukkuhinnoista. Niinpä arvelisin parin vuoden päähän ulottuvien sähköfutuureiden perusteella, että tukea maksetaan vielä noin puoli miljardia euroa.

Yhteensä tuulivoiman tuki tulisi siis maksamaan veronmaksajille 2,1 miljardia euroa.

Tukieuroille olisi valtiolla nyt muutakin käyttöä. Voiko tukea keskeyttää?

– Järjestelmään hyväksyminen oli yksityisoikeudellinen sopimus valtion ja yritysten välillä. Purkaminen olisi sopimusrike. En usko, että valtio lähtee tästä oikeudessa riitelemään.

Kuinka paljon tuulivoimatuottajille on maksettu liikaa tukea?

– Syöttötariffin päättymisen jälkeen järjestettiin vuonna 2018 uudenlainen tukihuutokauppa. Tuolloin tuulivoimainvestointi osoittautui kannattavaksi, jos markkinahinnan päälle sai keskimäärin 2,5 euroa megawattitunnilta, kun enimmäistuki syöttötariffissa oli 53,50 euroa megawattitunnilta.

Ero on yli kaksikymmentäkertainen ja kaiken lisäksi tiukkojen ehtojen takia sitä tukea on tähän mennessä tarvinnut maksaa vain runsaat 20 000 euroa.

– Se huutokauppa paljasti valtiolle paitsi alan teknologisen kehityksen nopeuden, toimialan taloudellisen tilanteen ja todellisen tukitason tarpeen.
[..]
Mikä selittää tuen tarpeen vähentymistä uudemmissa voimaloissa.

– Teknologian kehitys, joka oli aivan huikeaa. Nykyiset voimalat tuottavat vuodessa kolme kertaa enemmän sähköä kuin mitä vuonna 2010 rakennettu voimala. Käyttöikäkin on pidentynyt 25 vuodesta 35 vuoteen.
[...]
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 708
  • Liked: 38307
Vetybisneksellä ei näyttäisi menevän kovin hyvin. Shell sulkee kaikki kevyen liikenteen vetytankkausasemansa Californiassa:

https://www.hydrogeninsight.com/transport/shell-permanently-closes-all-of-its-hydrogen-refuelling-stations-for-cars-in-california/2-1-1596104

Lainaus
Shell permanently closes all of its hydrogen refuelling stations for cars in California

Shell has this week permanently closed its seven hydrogen refuelling stations for passenger cars in California, citing “supply complications and other external market factors”.

This leaves the oil major only operating three H2 filling stations for heavy-duty vehicles in the state.

Shell had last September told Hydrogen Insight that it had “discontinued its plan to build and operate additional light-duty vehicle fueling stations in California”, effectively scrapping the 48 new sites it had previously announced it would build.

...

A Shell spokesman told Hydrogen Insight on Friday: “Shell discontinued the build out of its light-duty hydrogen station network in California in 2023, and after temporary closure of five of its seven light-duty stations, made the decision to permanently close its light duty station network in California in early 2024. This was due to a number of market factors.”

...

This decision could also reflect a lack of demand. While California was one of the few markets for hydrogen-powered vehicles to grow this year, only 3,143 were registered in 2023 — less than 1% of battery-electric cars in the same period, according to the most recent figures from the California Energy Commission.

The oil major had in 2022 closed down all three of its hydrogen filling stations in the UK, with the company and its partner Motive citing a similar focus on serving heavy-duty trucks, which the sites would not be able to accommodate.

Tässä on mielenkiintoinen juttu vetyautoilun käytännön todellisuudesta:

https://insideevs.com/features/701062/toyota-mirai-buying-hydrogen-cost/

Lainaus
When I told Mike, a Toyota Mirai driver I bumped into at a hydrogen fuel pump in Oakland, California, that I was considering buying an off-beat, zero-emission car just like his, the first three words out of his mouth told me everything I needed to know: “Don’t do it.”

...

But after chatting with Mike and doing some digging of my own, I’m pretty sure a Mirai isn’t for me. It sucks because I found some really amazing, overlooked benefits to owning one. For example: Toyota offers $15,000 of free fuel to new owners. I think it says something when even that isn’t quite enough to convince me.
...

Amid all the 200,000-mile Priuses and Civics, I kept seeing shiny Mirais from 2017 or 2019 asking something like $7,500 or $10,000. That's for a car that costs something like $60,000 new. 

...

A Mirai takes a total of five kilograms of hydrogen. So a full tank would cost around $180 and return 312 miles of EPA-estimated range (taking the 2018 model as an example). That works out to 58 cents per mile, which is abysmal. Taking the average price of gas in California ($4.64/gallon) and a hypothetical car with decent fuel economy, let's say 25 mpg, you wind up with just 18 cents per mile

That makes the aforementioned $15,000 of free fuel more of a necessity than just a nice benefit. You can get that if you buy new or certified pre-owned, which costs a bit more than regular-old used. I found certified Mirais in my area going for as little as $11,000, not factoring in the used EV tax credit that lops off 30% of the purchase price, up to $4,000.

...

He’d [Mike] bought a certified Mirai, depleted his free fuel, and was now dismayed at the cost of hydrogen, which he said had roughly tripled since he bought his car. (Other than the high running cost and shaky infrastructure, he really likes his car.)

When he tried to trade it in, he told me, a dealership offered him $1,000.

:facepalm:

"Vetytalous" on täydellinen fiasko, joka ei kannata edes tuettuna. Kaliforniassa on 55 vedyn tankkausasemaa, josta Shell siis sulkee 7 kannattamattomana.

Vetyautoja on myyty tai liisattu koko USA:ssa 17 953 kappaletta ( https://h2fcp.org/by_the_numbers ), josta osa on jo poistunut käytöstä. Suurin osa autoista on Kaliforniassa, jossa vetyautoilua tuetaan raskaasti ( https://calmatters.org/environment/2023/09/hydrogen-cars-california-funding-legislature/ ).

Tankkausasemia on kuitenkin enää 48 tuhansille autoile eli jo toimivan tankkiaseman etsimiseen kuluttaa merkittävästi polttoainetta ja ihmiset jonottavat tankille pääsyä.

Tankkausasemat ovat myös epäluotettavia ja usein rikki. Californiassa toimiva japanilainen kaasufirma Iwatani, joka toimittaa tankkausasemia on haastanut norjalaisen H2Stations järjestelmätoimittajan virheellisistä vaarallisista laitteista ( https://www.hydrogeninsight.com/transport/fraud-false-promises-concealment-iwatani-files-lawsuit-against-nel-over-faulty-hydrogen-refuelling-stations/2-1-1595967 ).

Vedyn hinta on myös pompsahtanut pilviin koska sen tuottaminen elektrolyysistä maksaa maltaita. Toyota Mirai jutussa laskettiin vetyautoilun maksavan yli kolme kertaa enemmän kun bensa-autoilu vaikka Kaliforniassa on kallis bensiini. Vaihtoehto on tuottaa vety halvemmalla metaanista kuten yleensä tehdään, mutta silloin vety ei enää ole "puhdasta".

Vetyautoiluun liittyvä ongelmat ja kallis käyttöhinta ovat johtaneet siihen että autoja saa pilkkahintaan mutta myös jälleenmyyntihinta on olematon, jutun esimerkissä 1000 dollaria.

Vetyautoilun ongelmat ovat sinänsä täysin odotettuja. Kyseessä on teknisesti hankala ja epäkypsä energiateknologia ilman tankkauslogistiikkaa. Ainoa tapa saada "vetytalous" toimimaan on rahoittaa se käytännössä kokonaan veronmaksajien taskusta.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
 - kansanviisaus

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7376
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
...
Rahaa on palanut jo 1,6 miljardia euroa ja lisää tarvitaan vielä arviolta puoli miljardia. Mitä tällä rahalla sitten on saatu?
...
Jos tässäkin olisi maltettu odottaa 8 vuotta, niin koko tukea ei olisi tarvittu lainkaan.

Jos ruvetaan odottamaan valmista ja edullista huipputekniikkaa, niin ei sitä voi ostaa koskaan. Esimerkkinä tv, aina odottamalla puolivuotta saa parempaa halvemmalla. Jo vuosikymmeniä.

Rupesi mietityttämään tuo voimaloiden tukeminen vs. öljy.
2300MWx1000x24hx365dx0,25 saanti=5037000000kWh/y
Öljybarrelin energia 1700kWh=>n.3000000barrelia vuodessa
Barrelin hinta 60e=> 178miljoonaa euroa

Jos muuttaa arvoja hieman tuulivoimalle parempaan suuntaan:
2300MWx1000x24hx365dx0,33 saanti=6648840000kWh/y
Öljybarrelin energia 1700kWh=>n.3900000barrelia vuodessa
Barrelin hinta 80e=> 313miljoonaa euroa

Raakaöljyn tuonti 2022 7miljardia ihan vertailun vuoksi.

Jos ajattelisi tuulimyllyn maksaneen 1,5 miljoona/MW,
noiden 2300MWn investointi maksoi 3,45miljardia eli tuolla paremmalla tuulivoima/öljynhintalaskelmalla tuulivoimalan hinta olisi kiritty 11 vuodessa.

Tämä ihan ajatusharjoitteluna. Onko tuo tukiraha sitten mennyt hukkaan on toinen asia. Saatiinko nuo tänne energiaa tahkoamaan hieman aikaisemmin kuin ilman tukia? Selvää on että nyt pienemmät ja heikommat myllyt varaavat paikkoja tehokkaammilta peleiltä. Toki tuolla parilla tukimiljardilla + 3,5miljardilla myllynhinnoilla olisi saanut jo puolet ydinvoimalasta...



Eu:ssa voitaisiin jo pikkuhiljaa alkaa toimimaan ympäristön hyväksi. Eli jätettäisiin pohjoismaat rauhaan ja keskityttäisiin todellisiin saastuttajiin. Jos CO2 lasketaan saasteeksi...

https://www.weforum.org/agenda/2023/02/europe-electricity-renewable-energy-transition/

https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/energy-2023

https://app.electricitymaps.com/map

Ilman pienhiukkaset:
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/premature-deaths-attributable-to-exposure
« Viimeksi muokattu: 12.02.2024, 07:16:13 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Jaska Pankkaaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 589
  • Liked: 11976
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
Lainaus
Vaihtoehto on tuottaa vety halvemmalla metaanista kuten yleensä tehdään, mutta silloin vety ei enää ole "puhdasta".

Eurooppalainen ratkaisu voisi olla tehdä sitä vetyä venäläisestä maakaasusta ja kieltää ehdottomasti sen maakaasun käyttö suoraan polttomoottoreissa. Julkisen sektorin paksuperseet pistävät jotta kaaakkaaakkaaa = äänestävät äärivasemmistoa joka pelastaa ilmaston ja estää persujen autoilun.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7376
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vetybisneksellä ei näyttäisi menevän kovin hyvin.
...
Vetyautoilun ongelmat ovat sinänsä täysin odotettuja. Kyseessä on teknisesti hankala ja epäkypsä energiateknologia ilman tankkauslogistiikkaa. Ainoa tapa saada "vetytalous" toimimaan on rahoittaa se käytännössä kokonaan veronmaksajien taskusta.
Onhan sen jo nähnyt pidemmän aikaa, että liikenne tulee olemaan pääosin sähköistä tulevaisuudessa. Minkälaisia akkuja ja lataustapoja käytetään, on vielä auki.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Torspo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Liked: 3216
Lainaus
Vaihtoehto on tuottaa vety halvemmalla metaanista kuten yleensä tehdään, mutta silloin vety ei enää ole "puhdasta".

Eurooppalainen ratkaisu voisi olla tehdä sitä vetyä venäläisestä maakaasusta ja kieltää ehdottomasti sen maakaasun käyttö suoraan polttomoottoreissa. Julkisen sektorin paksuperseet pistävät jotta kaaakkaaakkaaa = äänestävät äärivasemmistoa joka pelastaa ilmaston ja estää persujen autoilun.
Ideassa on hyvin vähän järkeä. Metaani-infra on jo ympäri Eurooppaa ja se on hinnaltaan murto-osa vetyinfrasta.

Metaanimolekyyli on isompi, tarvitaan pienempi siirtopaine ja säilytyspaine, lisäksi se ei mene yhtä helposti mikroskooppisten reikien läpi. Vedyn tuottaminen metaanista vie energiaa ihan turhaan, kun metaani on jo valmiiksi erittäin hyväää polttoainetta.

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7376
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Metaanissa kasvihuonekaasuna on ongelmana että siitä menee osa palamatta ilmakehään. Googlella löytyy methane slip. En tiedä saako sen jonkunlaisella katalysaattorilla poltettua.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 708
  • Liked: 38307
...
Rahaa on palanut jo 1,6 miljardia euroa ja lisää tarvitaan vielä arviolta puoli miljardia. Mitä tällä rahalla sitten on saatu?
...
Jos tässäkin olisi maltettu odottaa 8 vuotta, niin koko tukea ei olisi tarvittu lainkaan.

Raakaöljyn tuonti 2022 7miljardia ihan vertailun vuoksi.

Jos ajattelisi tuulimyllyn maksaneen 1,5 miljoona/MW,
noiden 2300MWn investointi maksoi 3,45miljardia eli tuolla paremmalla tuulivoima/öljynhintalaskelmalla tuulivoimalan hinta olisi kiritty 11 vuodessa.

Raakaöljyhän ei suinkaan makseta verorahoista vaan kuluttajat maksavat sen tankatessaan ja valtio verottaa lopputuotteen (bensiinin, dieselin, polttoöljyn) noin 2,5 miljardin edestä. Öljyn tuonti on siis nettohyöty valtiolle. Tuulimyllyihin työnnetyt tukimiljardit ei ole nettohyöty valtiolle vaan se on hävitettyä rahaa, jota ei koskaan saada takaisin tuulivoimanheikon kannattavuuden takia.

Toisekseen (tuuli)sähkö ei ole vaihtokelpoinen tuote öljylle. Öljyä ei tällä hetkellä voi korvaa sähköllä, joka alentaa tulivoimasta saatua energian hyötypotentiaalia huomattavasti. Ts. tuulivoimaa rakentamalla ei saavuteta mitään erityistä energiahyötyä koska sen sähkö ei voi käyttää vaikkapa bensiinin korvikkeena ennen kun kaikki ajavat sähköautolla, mikä ei ole lähimainkaan tilanne tällä hetkellä.

Tuulivoimaan heitetyt miljardit ovat siis pitkälti menneet kankkulan kaivoon tuli raha sitten yksityisiltä sijoittajilta tai valtiolta.

---

Ruotsissa ollaan selvitetty tuulivoiman kannattavuus ja se on surkea.

https://archive.ph/yDuSQ

Lyhyt referaatti:

Markbygden Ett on kiinalainen tuulivoimayhtiö pohjoisessa Ruotsissa, jolla on 179 voimalaa (yhteensä 500 voimalaa samalla alueella). Yritys on asetettu velkasaneeraukseen 425 miljoonan euron velkojen takia ( https://archive.ph/zStLp#selection-1634.0-1634.2 ). Yhtiö teki tappiota viimeisessä tilinpäätöksessä 52 miljoonaa euroa. Tappioiden taustalla on huono sähköntuotto, jonka puitteissa yhtiö ei pystynyt toimittamaan Norsk Hydrolle sähköä luvattu määrä.

Vuodesta 2017 tuulivoimayhtiöt ovat tehneet tappiota 13,4 miljardin kruunun edestä ja jokainen vuosi siitä lähtien on ollut toista miljardia kruunua pakkasella. Tuulivoimayhtiöiden mukaan voitot tulevat myöhemmin kun investointikustannukset on kuolletettu, mutta kannattavuusselvitykset osoittavat että mitään tällaista ei ole ollut näkyvissä ainakaan viimeisten 13 vuoden aikana. Suuremmat laitokset eivät myöskään ole sen kannattavampia kun pienemmät, josta Markbygden Ett on esimerkki.

---

Realiteetti tuulivoiman kanssa on, että se on tappiobisnes, joka toimii vain sijoittajien ja pankkien kärsivällisyyden ja valtion tukien varassa. Kun jokin näistä loppuu, firma menee konkkaan.

Ruotsin karuista esimerkeistä pitäisi nopeasti tehdä kotiläksyt Suomessa ja lopettaa kaikki uudet tuulivoimahankkeet.

Tuulivoimayritykset tulevat kaatumaan valtion ja veronmaksajien syliin ennemmin tai myöhemmin ja jos sähkön tuotanto rakennetaan tuulen varaan, huoltovarmuus on suuressa vaarassa kun tuulifirmat ovat konkassa eikä kukaan jatka toimintaa. Linjoilta voi hävitä gigawattien edestä tehoa muutamassa vuodessa kun tuulifirmat heittävät pyyhkeen kehään. Millä se korvataan?

Ongelma ei ole vaan Suomen tuulivoimassa vaan Ruotsin tuulivoiman konkurssit vaikuttavat myös meihin sähköpörssin kautta. Tuplakatastrofi syntyisi jo Ruotsin ja Suomen tuulivoimabisnekset alkavat menemään konkkaan samoihin aikoihin. Silloin 10 euron sähköhinnat olisi arkipäivää ja Norja kerää rahat pois tyhmiltä naapureiltaan.

Onko hallituksessa kukaan hereillä ja ymmärtää mikä potentiaalinen ongelma meillä on edessä jot tätä kahjoa energiapolitiikkaa jatketaan?

Sosialisti on mätä ydintä myöten.
 - kansanviisaus

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7376
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Sen olikin tarkoitus olla pikku laskumietelmä asiasta. Ei mikään ultimaattinen totuus.

Mutta tuohon aikaan tyynet hetket olisi voitu hoitaa vesivoimalla, oli niin vähäistä tuulivoimatuotanto.

Sähköä ei voi käyttää ennenkuin kaikki ajavat sähköautoilla?

Öljyssä on hankaluutena että kun sen on kerran polttanut, niin se on mennyttä ja pitää hankkia uutta ulkomailta valuutalla. Ehkä valtio mietti että kannattaa kokeilla uusiutuvaa kertainvestoinnilla.

Uskon, että Ruotsissa on melkein ilmaisen vesivoiman kanssa, hankala tehdä tuulivoimabisnestä.

Onko joku tsekannut Suomen tuulivoimayritysten taloutta?

Mutta tukemiset on mennyttä, ei kannata siihen takertua...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 695
  • Liked: 12579

Realiteetti tuulivoiman kanssa on, että se on tappiobisnes, joka toimii vain sijoittajien ja pankkien kärsivällisyyden ja valtion tukien varassa. Kun jokin näistä loppuu, firma menee konkkaan.

Sähkön hinnalla ja tuulen voimakkuudella on käänteinen riippuvuus, joten tuulivoimayhtiöt eivät hyödy kummoisesti sähkön hintapiikeistä.

Löytyykö jostain tilastoja, minkä hinnan eri tyypin sähköntuottajat saavat keskimäärin tuottamastaan sähköstä?

Mikä on alhaisin sähkön hinta, jolla tuulivoimayhtiöt saavat katettua pääoma- ja huoltokustannukset? 

Torspo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Liked: 3216
...
Uskon, että Ruotsissa on melkein ilmaisen vesivoiman kanssa, hankala tehdä tuulivoimabisnestä.
...
Ilmaisen vesivoiman kanssa voi tehdä todella hyvää businesta tuulivoiman kanssa, mutta vain jos omistaa sen vesivoiman. :)

Silloinkin pitää mitoittaa kapasiteetit oikein, ettei joudu ostamaan markkinoilta sähköä. Vanhaan aikaan perussääntö oli, että satunnaisvoimaa saa olla enintään kolmannes säätövoiman määrästä. Vihreät kaikkien alojen asiantuntijat ovat muuttaneet suhdeluvun väärinpäin, eli yhtä vesivoimawattia kohden onkin ok rakentaa kolme tuulivoimawattia ja jotkut laskevat vielä ydinvoimankin nykyään säätövoimaksi.


Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 064
  • Liked: 15220
  • Manner-Suomen Tasavalta
Oulun kaupunki suunnittelee, että siirtyisi osin sähkölämmitykseen: sähköllä tehtäisiin vetyä, ja hukkalämpö hyödynnettäisiin kaukolämpönä.

En ole ekonomi enkä insinööri, mutta epäilen ajatuksen kannattavuutta: ajatus toimii sitä paremmin, mitä enemmän kysyntää lämmölle on, ja mitä halvempaa sähkö on. Mutta eikö yleensä kylmällä ole myös kallis sähkö, ja päinvastoin? Ja eikö lämpöpumppu tuottaisi sähköllä lämpöä paremmalla hyötysuhteella, kaikkina paitsi kaikkein kylmimpinä päivinä? Eli olosuhteet, joissa elektrolyysin hukkalämpö on kokonaisuutena paras lämmöntuotantotapa, ovat melko harvinaiset.

Mutta toisaalta kyllä, elektrolyysi on vähän kuin valokaari vesiämpärissä, joten ainakin teknisesti sen voi (kai?) kytkeä nopeasti päälle ja pois, ja siten kulutushuippuja saadaan tasattua. Mutta valvontahenkilökunnalle pitää maksaa yö-, viikonloppu-, jne. palkkalisät koska sähkö on halvinta noina aikoina. Hukkalämmön hyödyntäminen on myös tietysti hyvä idea, mutta epäilen silti taloudellista kannattavuutta.

Kuinka kallista muuten on ilmasta tislattu happi? Jos se on elektrolyysihappea halvempaa, niin sivutuotehappi pitää myydä tappiolla.

Lainaus
Teknologia

Ouluun suunnitellaan isoa vetylaitosta, jonka sivutuotteena syntyvä lämpö käytettäisiin kaukolämmön tuotantoon

--

Laanilan teollisuusalueelle kaavailtu hankekokonaisuus sisältäisi alustavan suunnitelman mukaan kapasiteetiltaan jopa 100 megawatin elektrolyysilaitoksen, hiilidioksidin talteenottolaitoksen, vety- ja hiilidioksidin varastot sekä jatkojalostuslaitoksen.

RISTO DEGERMAN
14.2. 16:30

--

Lisäksi suunnitelmiin kuuluu jatkojalostamo, jonka lopputuotteena voisi syntyä esimerkiksi metaania tai metanolia. Prosessissa syntyvä happi voitaisiin hyödyntää teollisuuden tarpeisiin.

--

Prosessin sivutuotteena saadaan alustavan arvion mukaan lämpöenergiaa vuosittain noin 200–400 gigawattituntia (GWh), joka voitaisiin siirtää kaukolämpöverkkoon.

--

– Näin voisimme tuottaa lämpöä ilmastoystävällisesti ja parantaa kaukolämmön kilpailukykyä, Alatulkkila sanoo.

--

Oulun tuorein vetyhanke julkistettiin keskiviikkona Oulussa järjestetyssä Northern Power -tapahtumassa, joka on osa Oulun Nordic Hydrogen Weekin tapahtumia.
https://yle.fi/a/74-20074391

"Ilmastoystävällinen tapa tuottaa kaukolämpöä" = epäsuora sähkölämmitys ties millä hyötysuhteella.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2024, 18:49:25 kirjoittanut Outo olio »
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tunkki

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 095
  • Liked: 15939
^Ja tuo "Laanilan teollisuusalue" on yhtä kuin entinen Typpi OY, se joka 60-luvulla räjähti.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 064
  • Liked: 15220
  • Manner-Suomen Tasavalta
Ja taas me tienataan. Tienaustapa on sellainen, että kun "toimitushäiriösähkön" osuus kasvaa, niin "toimitusvarmuuspalveluille" on entistä enemmän kysyntää, ja korkeampaan hintaan.

Lainaus
Energia

Akkuvarastoja pulpahtelee nyt Suomeen kuin sieniä sateella – selvitimme, mistä on kyse

Muun muassa Lappeenrannassa on pian jo kolme sähköakkuvarastoa.

Lappeenrannan Energia toivoo sähköakkuvaraston tuovan lisää tuloja kaupungille.

EMMA KILPINEN, SIRKKA HAVERINEN
11:30 • Päivitetty 17:46

Sähköakkuvarastojen pystyttäminen kiinnostaa ympäri Suomen.

--

Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan sähköakkuvarasto löytyy myös Helsingistä. Rakenteilla on varastoja Lempäälään ja Nurmijärvelle.

Mikä akkuvarasto on?

--

Mihin akkuvarastoa tarvitaan? Kuka sitä käyttää?

Sähköverkkoihin täytyy syöttää tasan sen verran energiaa kuin verkosta otetaan ja sitä kuluu. Sen täytyy olla jatkuvasti tasapainossa.

Akkuvarasto on nykyaikana tarpeellinen palvelu, sillä moni uusiutuva energiamuoto kuten tuulivoima tuottaa sään mukaan vaihtelevan määrän energiaa.

Joskus voi tuulla paljonkin, jolloin energiaa muodostuu liikaa. Joskus taas tuulee niin vähän, että siitä saatava energiamäärä on liian pieni. Tällöin tarvitaan nopeasti lisää energiaa.

--

Millainen rooli sillä on tulevaisuudessa?

Sähköakkuvarastot mahdollistavat sen, että uusiutuvien luonnonvarojen käyttö energiamuotona on taloudellisesti kannattavampaa.

Sähköakkuvarasto hyödyttää myös muunlaisissa äkillisissä tilanteissa.

--

Miten tästä luodaan bisnestä?

Fingrid on suomalainen yritys, joka kehittää ja ylläpitää Suomen sähkönsiirron kantaverkkoa. He ovat asiakkaana sähköakkuvarastolle, jotta voisivat pitää tuotannon ja kulutuksen tasapainossa. Nämä markkinat mahdollistavat sen, että sähköakkuvarastolla voi tehdä rahaa.

Juttuun on haastateltu Energiateollisuuden johtaja Pekka Salomaata, Lappeenrannan Energian toimitusjohtaja Arto Nikkasta sekä Merus Powerin myyntijohtaja Markus Ovaskaista.
https://yle.fi/a/74-20075004
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 708
  • Liked: 38307
Ja taas me tienataan. Tienaustapa on sellainen, että kun "toimitushäiriösähkön" osuus kasvaa, niin "toimitusvarmuuspalveluille" on entistä enemmän kysyntää, ja korkeampaan hintaan.

Lainaus
Energia

Akkuvarastoja pulpahtelee nyt Suomeen kuin sieniä sateella – selvitimme, mistä on kyse
https://yle.fi/a/74-20075004

YLEllä on on myös aiheeseen liittyvä toinen juttu Lappeenrannasta, josta saa käsityksen näiden akkuvarastojen hinnoista:

https://yle.fi/a/74-20066714

Lainaus
Uusiutuvaan energiaan erikoistunut Neoen-yhtiö rakentaa Lappeenrantaan toisen akkuvaraston. Se on samalla yhtiön toinen akkuvarasto Suomessa.

Neoen kuvailee akkuvarastoa Pohjoismaiden suurimmaksi. Sen teho on noin 56 megawattia ja energiakapasiteetti noin 113 megawattituntia.

Neoenin Suomen maajohtajan Jerri Loikkasen mukaan toisen akkuvaraston rakentamista Lappeenrantaan edisti hyvä neuvotteluyhteys kaupungin kanssa.

...

Investoinnin arvo on noin 40 miljoonaa euroa.

Uuden litiumioniakkuvaraston toiminta alkaa täydellä teholla vuoden 2025 aikana. Se liitetään kantaverkkoyhtiö Fingridin Yllikkälän sähköasemaan maakaapelilla.

...

Nyt rakennetaan niin kutsuttu kahden tunnin akku. Yksinkertaistaen se tarkoittaa sitä, että täydestä akusta riittää energiaa kahdeksi tunniksi. Edeltäjässä energiaa on tunniksi.

Neoen on ranskalainen firma, jolla on monta tuulipuistohanketta myös Suomessa ( https://finland.neoen.com/fi/#hankkeethttps://neoen.com/en/ ).

Jutun akuston keston sanotaan olevan 2 tuntia 56 MW teholla.

Asennettua tuulivoimaa on nimellisteholtaan 6946 MW edestä ( https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoima-suomessa/toiminnassa-olevat-puretut ), joka siis on noin puolet (!) Suomen maksimikulutuksesta ( https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinainformaatio/kulutus-ja-tuotanto/ ).

Neoenin akku pystyy siis kattamaan 8 promillea tuulivoimakapasiteetista 2 tunnin ajan. Tuulivoiman täydellinen kompensoiminen edellyttäisi 124 samanlaista akustoa, joiden yhteishinta on 4,9 mrd euroa. Tällä lähes 5 mrd sijoituksella sähköä riittäisi vain 2 tunniksi tuulettomina päivinä. Selvästikään näillä akuilla ei voida korjaa tuulivoiman massiivisia ongelmia, etenkään kun tuulivoimaa lisätään vimmatuilla vauhdilla.

Jos Suomen tuulivoimayhdistystä on uskominen ( https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoima-suomessa/sunnittelussa-olevat-hankkeet ), tuulivoimahankkeita olisi suunnitteilla 134 300 MW edestä! Siis noin 10 kertaa enemmän kun Suomen maksimi sähkönkulutus!!

Vaikka vain murto-osa näistä hankkeista toteutuisi, tuulivoima kattaisi nimellisteholtaan koko Suomen maksimikulutuksen ja sähköverkosta joudutaan sulkemaan kaikki muut voimalat välttääkseen koko verkon sulamisen tuulisena päivänä. Mikään järjellinen säätövoima ei pysty kompensoimaan monen tuulivoiman gigawatin heittoja jota tästä seuraisi. Suomen sähkön saanti olisi siis käytännössä kokonaan tuulesta riippuvainen ja sähkökatkot ja laajat verkkoviat olisi päivittäinen riesa.

Jos hankkeista toteutuu edes puolet, tuulisähköä on tuulisena päivänä niin paljon, että koko kantaverkko ja siirtolinjat ulkomaille pamahtaa ellei myllyjä pysäytetä kautta maan.

Tuulivoimaluvut ovat niin järjettömiä että aloin jo epäilemään luinko oikein. Olen nyt tarkistanut luvut moneen otteeseen ja kaikesta päätelleen ( https://tuulivoimayhdistys.fi/media/tuulivoimahankkeet-1_2024_fin.pdf ) olemme todellakin menossa kohti tuulivoima-apokalypsiä ja täydellistä sähköverkon romahtamista jos nämä hankkeet toteutuvat edes osittain.

Tuulivoimaa ei vaan voi rakentaa tällaisia määriä ilman sähköjärjestelmän täydellistä romahdusta. Maisemat pilataan läpi koko Suomen ja massiivinen sähköntuotannon ylikapasiteetti tarkoittaa, että tuulivoimapuistot tulevat olemaan konkurssissa muutaman vuoden sisällä ja miljardilasku lankeaa veronmaksajille.

Ovatko poliitikot hereillä tämän järisyttävän ongelman edessä? Kuka on antanut luvat näihin tajuttomiin tuulivoimahankkeisiin? Kuka on vastuussa tästä hulluudesta?
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
 - kansanviisaus

Pallopääkissa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 204
  • Liked: 6886
  • Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi
Jos tuulivoimalat ja aurinkopaneelit tehdään Kiinassa, se on yksistään syy miksi niitä ei pidä käyttää. Palataan asiaan ja katsotaan mitä on sitten kun Kiina ei dominoi näiden valmistusta.

Kiina ei itse varmaankaan käytä noita, kun se avaa koko ajan uusia hiilivoimaloita. Avaisi edes ydinvoimaloita mutta en ole kuullut niistä mitään.

Julistetaan turve uusiutuvaksi ja tehdään sillä sähköä. Lisäksi turvedieseliä voisi tehdä moottoreita varten. Vai mikä on se neste jota tehdään turpeesta. Biopolttoaine se on kuten öljykasveista tehty öljy.

Pystyykö pelloilla kasvattamaan öljykasveja joiden öljyä voi käyttää moottoreissa?

Junat ja ratikat saavat sähköt johdoista. Mutta autot, rekat, ja sitten isommat härvelit kuten laivat ja lentokoneet. Näissä pitää olla akkuja. Miten nämä kaikki saa sähköisiksi ilman lisäydinvoimaa, ja ilman että kotitalouksien sähkölaskut eivät kallistu nykyisestä?

« Viimeksi muokattu: 19.02.2024, 00:31:38 kirjoittanut Pallopääkissa »
Kissafani

Totti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 708
  • Liked: 38307
Entisen kansanedustajan Antero Vartian perustama Compensate oy on ajautumassa konkurssiin. Kuluttajille tarkoitettu Compensate-säätiö jatkaa toimintaansa.

https://www.hs.fi/visio/art-2000009551502.html

Soppa sakenee ja on käsittämätöntä, että vihreiden talousrikollisuutta muistuttavasta toiminnasta ei kirjoiteta valtamediassa mitään vaan ainoa lähde on "natsilehti":

https://www.partisaani.com/news/business/2024/02/17/vihreiden-yhtiolle-miljoonien-rahoitus-valtiolta-huippupalkat-design-sisustus-ja-macbookit-veivat-konkurssiin/

Lainaus
Valtamedian otsikoissa Vartian yhtiön velat on esitetty harhaanjohtavasti alakanttiin. Uutisissa keskityttiin Business Finlandin myöntämään 7 miljoonan euron pääomalainaan. Valtiokonttorin Partisaanille toimittamista asiakirjoista kuitenkin selviää, että Business Finlandin pääomalainalle oli ehtinyt kertyä korkoa viime kesään mennessä jo 817 538 euroa.

Lisäksi Compensate sai rahoitusta Suomen ja muiden Pohjoismaiden veronmaksajien omistamalta Nefcolta 500 000 euroa, jolle ehti kertyä korkoa noin 5 000 euroa. Kun mukaan lasketaan myös Compensaten ALV-velat verottajalle (12 724 euroa) ja veronmaksajien harteille sälytetyt yli 7 000 euron työsuhdevelat entiselle henkilökunnalle, kapuaa vihreän siirtymän lippulaivan lopullinen velkapotti veronmaksajille reippaasti yli 8,3 miljoonaan euroon. (Compensaten velat yksityisille yrityksille ovat kokonaan oma lukunsa.)

...

Liiketoiminta muodostui konkurssipesän hoitajan mukaan ”yrityksille ja kuluttajille myydyistä päästökompensaatiopalveluiden tuottamisesta, jossa velallisyhtiö [Compensate] on ohjannut myynnistä saadut rahat päästövähennysyksiköiden eli hiilikrediittien hankintaan”.

Mistään uudesta innovaatiosta Compensaten toiminnassa ei ollut kyse, sillä päästökauppa on yksi kiistellyimmistä globaaleista toimialoista tällä hetkellä. Tästä huolimatta muun muassa Business Finland yritti Compensaten kaatumisen jälkeen perustella 7 miljoonan euron pääomalainapäätöstään väittämällä, että Vartian yhtiöstä olisi voinut tulla uraauurtava suomalaisen talouden ”kasvumoottori”, joka voisi ”luoda vaurautta Suomen kansantaloudelle”. Kun konkurssipaperit oli jo toimitettu käräjäoikeudelle, Business Finland jatkoi oman kuoppansa kaivamista maalailemalla suurella pensselillä vaihtoehtoista historiaa: ”Compensaten liiketoiminnalla arvioitiin onnistuessaan olevan poikkeuksellisen suuri, miljardiluokkaan yltävä liikevaihto- ja vientipotentiaali.”

...

Kannanotossaan Vartia kieltäytyi myöntämästä, että Compensaten tuhlaileva rahankäyttö olisi aiheuttanut konkurssin. Sen sijaan vihreä poliitikko syytti epäonnistumisesta Suomen tiukkaa rahankeräyslakia ja Vladimir Putinia.

...

Compensaten omistivat vihreä ex-kansanedustaja Antero Vartia Integrity Capital Oy:n (3271747−9) kautta ja niinikään vihreänä poliitikkona toiminut Niklas Kaskeala No Harm Oy:n (3323184−1) kautta. Compensaten konkurssin jälkeen Kaskeala päätti viime syksynä vaihtaa No Harmin nimen The Impact Office Oy:ksi.

Kaskealan yhtiö ei ole toimittanut kaupparekisteriin tilinpäätöksiä. Vartian yhtiö ei puolestaan ole tehnyt kaupparekisteriin lakisääteistä edunsaajailmoitusta. Business Finland ja Nefco eivät kuitenkaan pitäneet näitä asioita esteinä yhteensä miljoonien eurojen lainarahoitukselle.

...

Helsingin käräjäoikeudelle toimittamassaan 12.7.2023 päivätyssä konkurssihakemuksessa Vartia ilmoitti, että ”yhtiön ainoa merkittävä omaisuuserä on jäljellä olevat käteisvarat”. Kun konkurssiprosessi alkoi edetä, joutui vihreä poliitikko muuttamaan ilmoitustaan. Selvisi nimittäin, että Compensaten taseessa oli käteisvarojen ohella kymmenientuhansien eurojen edestä käyttöomaisuutta, johon sisältyi muun muassa kallista design-sisustusta ja Applen elektroniikkaa.

...

Velallisselvityksestä ilmenee myös, että Compensaten tulos oli jokaisella tilikaudella pahasti pakkasella. Konkurssivuotta edeltäneillä tilikausilla yrityksen henkilöstökulut huitelivat vuosittain noin miljoonan euron tuntumassa, mikä teki Compensatesta taloudellisesti erittäin houkuttelevan suojatyöpaikan pääkaupunkiseudun vihreälle eliittinuorisolle.

...

Varsinaisia ydinliiketoimintaan liittyviä kompensointiostoja Compensaten velallisselvitykseen oli merkitty vain vuodelle 2022. Sen sijaan pesänhoitajan laatimasta pesäluettelosta selviää, että toimistotilojen sisustuksessa ja yhtiön kirjanpidon kautta suoritetuissa elektroniikkahankinnoissa kallis design oli Vartian, Kaskealan ja heidän sisäpiirinsä mieleen. Käyttöomaisuusluettelosta nousee esiin brändejä, kuten Apple, Andreu World, Hartô Marius, Globen Lightning ja Magis. Muhkeat palkat ja prameat puitteet vaikuttavat olleen vihreälle koplalle huomattavasti korkeampia prioriteetteja kuin veronmaksajien rahoittaman yhtiön kassavirran puskeminen plussalle.

...

Compensaten tragikoomisessa tarinassa ei sinänsä ole mitään uutta tai ihmeellistä. Partisaani uutisoi jo kesällä 2021 tapauksesta, jossa suomalaiset veronmaksajat ostivat silloisen vihreän sisäministeri Maria Ohisalon puolison johtamalta St1:ltä Tuulivoltti-yhtiön tappiollisen tuulivoimabisneksen yli 70 miljoonalla eurolla. Ennen arvoa tuhoavan liiketoiminnan hankintaa Suomen valtio oli tukenut Tuulivoltin edeltäjää Tuuliwattia sadoilla miljoonilla euroilla. Kyse oli suuresta puhalluksesta, jossa vihreän ministerin puolison sisäpiiri siirsi zombiyhtiön valtion taseeseen tuntuvaa korvausta vastaan.

Loput seikkaperäisestä jutusta alinkin takaa.

Vihreiden poliitikkojen puliveivaaminen "vihreän siirtymän" ympärillä alkaa yhtä enemmän näyttämään kirjaesimerkistä talousrikollisuudesta missä poliittisia suhteita käytetään veronmaksajien rahojen siirtämiseen omiin taskuihin. Ilmankos vihreät puskevat tätä "siirtymää" kun käärmettä pyssyyn kun on miljoonatilit tiedossa.

Compensaten tarina osoittaa kaikki velallisen epärehellisyyden tunnusmerkit missä valtion tarjoamien pääomalainojen puitteissa nostetaan itselleen täysin perusteettomia ökypalkkoja ja sisustetaan työpaikka designkamalla jota konkurssissa yritetään piilottaa velallisilta.

Jutun tietojen perusteella Compensatella ei ole voinut koskaan rehellisesti olla muuta tarkoitusta kun vaurastuttaa firman omistajat velkojien rahoilla. Toiminta on ollut niin leväperäistä ja kulut niin yliampuvia ja irti varsinaisesta toiminnasta, että varsinainen liikeidea ei ole koskaan edes voinut toteutua ennen rahojen ehtymistä.

Tämä juttu haisee taivaaseen saakka ja pitää penkoa perin pohjin. Lonkerot ylettyvät takuulla kauas päätekijä Antero Vartiasta ja myös Business Finlandin todella holtiton rahoituskuvio on pakko käydä läpi. Ei voi välttyä mielikuvalta, että BF:ssä on vihreälle agendalle myötämielisiä virkamiehiä, jotka jakelevat rahoja vihreille kavereilleen heppoisin perustein. Leimallista on, että jälleen Sipilän hallitus pulpahtaa esiin Business Finland kuviossa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2024, 14:57:37 kirjoittanut Totti »
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
 - kansanviisaus

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 064
  • Liked: 15220
  • Manner-Suomen Tasavalta
Soppa sakenee ja on käsittämätöntä, että vihreiden talousrikollisuutta muistuttavasta toiminnasta ei kirjoiteta valtamediassa mitään vaan ainoa lähde on "natsilehti":

https://www.partisaani.com/news/business/2024/02/17/vihreiden-yhtiolle-miljoonien-rahoitus-valtiolta-huippupalkat-design-sisustus-ja-macbookit-veivat-konkurssiin/

Lainaus
Valtiokonttorin Partisaanille toimittamista asiakirjoista kuitenkin selviää, että

--

Compensaten omistivat vihreä ex-kansanedustaja Antero Vartia Integrity Capital Oy:n (3271747−9) kautta ja niinikään vihreänä poliitikkona toiminut Niklas Kaskeala No Harm Oy:n (3323184−1) kautta. Compensaten konkurssin jälkeen Kaskeala päätti viime syksynä vaihtaa No Harmin nimen The Impact Office Oy:ksi.

Kaskealan yhtiö ei ole toimittanut kaupparekisteriin tilinpäätöksiä. Vartian yhtiö ei puolestaan ole tehnyt kaupparekisteriin lakisääteistä edunsaajailmoitusta.

--

Konkurssivuotta edeltäneillä tilikausilla yrityksen henkilöstökulut huitelivat

--

Partisaani uutisoi jo kesällä 2021 tapauksesta, jossa suomalaiset veronmaksajat ostivat silloisen vihreän sisäministeri Maria Ohisalon puolison johtamalta St1:ltä Tuulivoltti-yhtiön tappiollisen tuulivoimabisneksen yli 70 miljoonalla eurolla. Ennen arvoa tuhoavan liiketoiminnan hankintaa Suomen valtio oli tukenut Tuulivoltin edeltäjää Tuuliwattia sadoilla miljoonilla euroilla. Kyse oli suuresta puhalluksesta, jossa vihreän ministerin puolison sisäpiiri siirsi zombiyhtiön valtion taseeseen tuntuvaa korvausta vastaan.

Suomessa on "maailman vapain media", ja rekisterit julkisia, mutta asiakirjoja tilailee lähinnä jokin "kansallisradikaali ja vallankumouksellinen" ryhmä. :D :( :'(
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?