Kirjoittaja Aihe: Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi  (Luettu 78247 kertaa)

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 038
  • Liked: 10429
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Ministeri Lintilä antoi tv-uutisissa ymmärtää, että rahoittajakandeja on jo jonossa...
Ei rahoitusta, ei omia asiantuntijoita, ei kannattavuuslaskelmia, mutta suuret aikeet ja Suomen päättäjien varaukseton tuki. Kuulostaa Guggenheimilta (terästehdas ei kelvannut norjalaisille ja sitä on tarjottu jo ties minne), etenkin kun täysin uudenlaiseen teknologiaan perustuvan neljän miljardin euron tuotantolaitoksen rahoitus selviää kuulemma vasta vuonna 2025 ja tuotannon pitäisi käynnistyä vuonna 2026.
Guggenheimia ja Tallinna-tunnelia (Peter Vesterbackan mukaan valmis ensi vuoden jouluna) ovat myös poliitikkojen reaktiot:
Tehdas veisi melkein kymmenesosan Suomen sähköstä eli ei tosiaankaan voi nojata pelkkään tuulisähköön vaan ydinvoimaan, kuten jossain haastattelussa totesivatkin. Yhdessä SSAB:n kaavaileman tehtaan kanssa sähkökulutuksen osuus nousisi jo lähemmäs kahteenkymmeneen prosenttiin.

Mä en myös oikein pidä kovin uskottavana tuota projektia. Tässä eniten töksähtäviä juttuja:

- Vetypelkistykseen perustuvia Fe3O4 (magnetiitti)/Fe2O3 (hematiitti) sulattoja ei ole kaupan hyllyltä ostettavissa
- Vetypelkistystä kehittävät miljardi-liikevaihdon omaavat firmat kuten SSAB, eikä niillä ole aikomustakaan tehdä teknologiastaan jaettua
- Vetypelkistys on siis tarkkaan varjeltu kehitystyön kohde, eikä tällä Blastrilla ole edes omaa demolaitosta kasassa, eikä mitään prosessiesittelyä sivuillaan
- Vetypelkistyksessä on edelleen ratkaisemattomia haasteita, mikäli tämän kanditaattityön mainitsemia juttuja ei ole ratkaistu
- Näyttää siis siltä, että raaka-aineen vaatimukset ovat hyvin paljon korkeammat, kuin mitä perinteisessä masuunisulattamisessa vaaditaan hiilen kanssa
- Tämä ei ole "mahdotonta", mutta aika huono sijoittaja pitää olla, jos antaa Blastrille ilman teknisiä näyttöjä neljä miljardia tähän projektiin.
- Inkoon ei pitäisi tässä vaiheessa tehdä muuta kuin nyökkäillä, mutta jättää mahdolliset suojatyöpaikat, investoinnit, tonttien raivuut tekemättä. Tehdään ne sitten, kun Blastrilla on kassassa sijoittajien rahat. Muuten käy kuin Sunny Carissa tai niissä akku- ja biodiesel-tehdasprojekteissa, eli mitään ei saada aikaiseksi, mutta rahaa katoaa peruuttamattomasti.


Tuulivoimapuisto ei sinällään ole ongelma, koska sitä ei tässä projektissa tarvitse edes synkronoida valtakunnan verkkoon. Vedyn tekemiseen kelpaa tasavirta, joten koko puiston tuotanto voidaan tuoda järeillä DC-yhteyksillä tehtaan alueelle ja käyttää kaikki sähkö saatavuuden mukaan vaikkapa sen vedyn tekemiseen.

Huomattavasti käytännöllisempi olisi korkean lämpötilan helium-jäähdytteinen ydinreaktori, josta saisi n. 800-asteista prosessilämpöä 24/7, joka voidaan vielä sitten tulistaa entistä hurjempiin lämpötiloihin sähkön avulla, joka olisi tuollaisen ydinvoimalaitoksen sivutuote. Tällöin vetyä saadaan huomattavasti korkeammalla hyötysuhteella irti, tai siis ei ainakaan tarvita älyttömiä määriä sähköä sen tuottamiseen.

Mutta tosiaan, nyt kannattaa jättää ne kuohuvat kylmään ja antaa upporikkaitten norskien hankkia se rahoitus. Se ei ole noille herroille ongelma, jos pääsevät oikeiden ihmisten kanssa juttusille ja jos sitä teknologiaa sattumalta onkin jo jossain valmiina tai ostettuna.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2023, 12:41:02 kirjoittanut toumasho »
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 696
  • Liked: 12583
Inkoossa väsätään vuonna 2026 vihreää terästä, enään ei puutu kun rahat tehtaan rakentamiseen.
https://yle.fi/a/74-20011357 

Onko tehtaalle ja/tai yritykselle funtsittu jo nimeä?  Minusta "Valco" voisi olla sopiva.  Onko moiselle mitään juridisia esteitä?
 

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 705
  • Liked: 42774
  • Ego sum Spartacus
Tästä "terästehtaasta" tulee mieleen Nocartin puliveivaukset Sitran apustuksilla.


https://twitter.com/EY_EOY/status/1008013008491118594


Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 536
  • Liked: 51523
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
Hetken kesti norjalaisilta puliveivareilta löytää Euroopan hölmöimmät päättäjät, Hölmölästä. Mutta kohta tulee kehittämisrahoja suokuokalla.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 257
  • Liked: 88821
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Ihan vaan keskustelun vuoksi, tietääkö kukaan:

a) Onko vihreä teräs laadultaan parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?
b) Onko vihreä teräs hinta/laatu -suhteelta parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?

Olisin hiukkasen sitä mieltä, että kukaan ei osta huonompaa tavaraa kalliimmalla, paitsi jos veronmaksajat sponssoroivat, jos silloinkaan: monissa tapauksissa vain parempi teräs on tarpeeksi hyvää.
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 038
  • Liked: 10429
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Ihan vaan keskustelun vuoksi, tietääkö kukaan:

a) Onko vihreä teräs laadultaan parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?
b) Onko vihreä teräs hinta/laatu -suhteelta parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?

Olisin hiukkasen sitä mieltä, että kukaan ei osta huonompaa tavaraa kalliimmalla, paitsi jos veronmaksajat sponssoroivat, jos silloinkaan: monissa tapauksissa vain parempi teräs on tarpeeksi hyvää.

Ei pitäisi olla merkitystä sillä, että miten ne happiatomit kikkaillaan irti rautaoksidista. Rauta sitten modataan teräkseksi valokaariuuneissa ihan perinteisellä seostuksella, jolloin laatukontrolli huolehtii siitä, että saadaan toivotunlaista terästä.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Timo Rainela

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 777
  • Liked: 4127
  • fundamentalisti patriootti - pro deep squatter®
Lainaus käyttäjältä: Lalli IsoTalo
a) Onko vihreä teräs laadultaan parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?
b) Onko vihreä teräs hinta/laatu -suhteelta parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?

"Teräksen hinta riippuu sen ominaisuuksista, ei siitä, miten se on toimitettu".

Löytyy Eeva Helena Oehlandtin ketjusta:
https://www.facebook.com/eeva.oehlandt/posts/pfbid02CBg8swdDHXMxC5zRu5SHDYmXCHL8JFureswRg6Yit45YFCtrLKjAcV1MXHqEYLERl

TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 257
  • Liked: 88821
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Ihan vaan keskustelun vuoksi, tietääkö kukaan:

a) Onko vihreä teräs laadultaan parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?
b) Onko vihreä teräs hinta/laatu -suhteelta parempaa, yhtä hyvää vai huonompaa kuin markkinoilla olevat teräkset?

Olisin hiukkasen sitä mieltä, että kukaan ei osta huonompaa tavaraa kalliimmalla, paitsi jos veronmaksajat sponssoroivat, jos silloinkaan: monissa tapauksissa vain parempi teräs on tarpeeksi hyvää.

Ei pitäisi olla merkitystä sillä, että miten ne happiatomit kikkaillaan irti rautaoksidista. Rauta sitten modataan teräkseksi valokaariuuneissa ihan perinteisellä seostuksella, jolloin laatukontrolli huolehtii siitä, että saadaan toivotunlaista terästä.

Ok.

Muistelen tässä takavuosilta, että joku suomalainen olisi keksinyt tavan valmistaa kovempaa terästä. Kun en asiasta esitä mitään tietäväni, koska en tiedä, niin lainaan wikipediaa, jota sitäkään en tujua kovin hyvin:

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Teräs#Teräslajeja
Englannissa upokasteräksen teollinen tuotanto alkoi 1740. Upokasterästä pidetään yhä tänäänkin kaikkein korkealuokkaisimpana teräksenä, ja seostamalla siitä saadaan erikoisteräksiä. Se sopii erityisesti työkaluterästen valmistukseen. Historiallisen wootzin valmistustaito rekonstruoitiin uudelleen arkeologien, metallurgien ja seppien yhteistyönä 1980-luvulla Englannissa, ja Suomessa se on tuotteistettu teolliseksi prosessiksi.

 :P
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 074
  • Liked: 2673
https://www.hs.fi/talous/art-2000009304539.html

Tuolla on aika hyvin selitetty miten toi vetyä käytetään teräksen valmistuksessa.Halutaan alkaa käyttää vetyä koksin sijasta.Se että on "hyvää" terästä taitaa tarkoittaa sitä että se on koko ajan tasalaatuista."Vihreän" teräksen valmistaminen taitaa olla vielä kallimpaa johtuen siitä että vedyn tekemiseen tarvitaan paljon sähköä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2023, 13:35:44 kirjoittanut Melbac »

Peltipaita

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 342
  • Liked: 11408
  • Politiikan tutkija ja taidekriitikko
Inkoossa väsätään vuonna 2026 vihreää terästä, enään ei puutu kun rahat tehtaan rakentamiseen.
https://yle.fi/a/74-20011357 

Onko tehtaalle ja/tai yritykselle funtsittu jo nimeä?  Minusta "Valco" voisi olla sopiva.  Onko moiselle mitään juridisia esteitä?
Valco yritysnimenä on otettu jo uusiokäyttöön. Firma myy vastamelukuulokkeita. https://www.valco.fi/
Hauskat sivut
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

ämpee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 17 406
  • Liked: 27079
Inkoossa väsätään vuonna 2026 vihreää terästä, enään ei puutu kun rahat tehtaan rakentamiseen.
https://yle.fi/a/74-20011357 

Onko tehtaalle ja/tai yritykselle funtsittu jo nimeä?  Minusta "Valco" voisi olla sopiva.  Onko moiselle mitään juridisia esteitä?

"Sunny Steel Center" taitaa olla vapaana ilman mitään juridiikkaa.
Mikäli päättäjämme tuohon huijaukseen retkahtavat niin järjen määrän etsiskely pitää suorittaa jo elektronimikroskoopilla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Hohtis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 451
  • Liked: 8632
  • Mikä röyhkeys

Lainaus
Inkoossa väsätään vuonna 2026 vihreää terästä, enään ei puutu kun rahat tehtaan rakentamiseen.

Kyllä tässä vahvasti haisee EU:n vihreän siirtymän tuen piiriin pääseminen. Sinnehän niitä elpymispaketin rahoja piti leijonanosa kohdentaa.

Ideologisesti tuettu teollisuus vääristää kilpailutilannetta markkinoilla, kuten kävi tuulivoiman kanssa (syöttötariffit) ja loppu onkin historiaa. Siitä tuli "too big to fail" ja siitä kärsii nyt koko Eurooppa sähkölaskuissaan. Mutta ainahan kommunismia voi kokeilla uudestaan, jospa se nyt onnistuisi ja samat lähtöarvot tuottaisivat erilaisen lopputuloksen!  :flowerhat: :silakka: :facepalm:




Eihän se käy tietenkään, koska vihreä siirtymä on helvetin iso bisnes. Jos Suomen katsottaisiin tehneen osuutensa vihreästä siirtymästä jo aiemmin kuten onkin jo tehnyt, ei olisi enää perustetta syyllistää veronmaksajia ja mennä heidän lompakolleen.
Never criticize a rifleman until you have walked a mile in his shoes. That way, he will be barefoot and you will be out of range.

Väestönvaihtaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 049
  • Liked: 2480
  • Tolkun ihminen.
Norjassa viime vuonna myydyistä uusista autoista jo lähes 80% oli sähköautoja. Muutaman vuoden päästä Suomessa ollaan samassa tilanteessa.

Kumulatiiviset hiilidioksidipäästöt asukasta kohti vuosilta 1850-2021. Kyllä meidän suomalaisten tulee tehdä vihreää siirtymää.


sakarit

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 579
  • Liked: 1032
Norjassa viime vuonna myydyistä uusista autoista jo lähes 80% oli sähköautoja. Muutaman vuoden päästä Suomessa ollaan samassa tilanteessa.

Näin norjalaiset ostavat itselleen hyvän mielen, katsokaa kaikki, emme aiheuta päästöjä edes liikenteessä. Norjalaisilla on kalliisiin sähköautoihin reilusti varaa, norjalaiset ovat varakkaita, koska ...

Norja pumppaa isot määrät öljyä ja kaasua merenpohjasta ja myy kalliilla hinnalla ulkomaille. Siellä muualla nämä fossiiliset tuotteet sitten poltetaan energiana ja aiheutetaan massiiviset päästöt. Näin edistetään ilmastonmuutosta, saastumista yms. Hieman on norjalaisetkin tästä nolona, mutta auttaahan se kun kompensoi massiivisen tuhon muutamalla sähköautolla.

Mutta ovat norjalaiset sentään parempia kuin jotkut muut öljyvaltiot. Niissä ei ole mitään väliä.

Väestönvaihtaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 049
  • Liked: 2480
  • Tolkun ihminen.
Norjassa viime vuonna myydyistä uusista autoista jo lähes 80% oli sähköautoja. Muutaman vuoden päästä Suomessa ollaan samassa tilanteessa.

Näin norjalaiset ostavat itselleen hyvän mielen, katsokaa kaikki, emme aiheuta päästöjä edes liikenteessä. Norjalaisilla on kalliisiin sähköautoihin reilusti varaa, norjalaiset ovat varakkaita, koska ...

Norja pumppaa isot määrät öljyä ja kaasua merenpohjasta ja myy kalliilla hinnalla ulkomaille. Siellä muualla nämä fossiiliset tuotteet sitten poltetaan energiana ja aiheutetaan massiiviset päästöt. Näin edistetään ilmastonmuutosta, saastumista yms. Hieman on norjalaisetkin tästä nolona, mutta auttaahan se kun kompensoi massiivisen tuhon muutamalla sähköautolla.

Mutta ovat norjalaiset sentään parempia kuin jotkut muut öljyvaltiot. Niissä ei ole mitään väliä.
Ilmeisesti pidät vihreää siirtymää tarpeellisena kun kirjoitat fossiilisten polttoaineiden aiheuttavan massiivisen tuhon? Se on hyvä, että tiedostat vihreän siirtymän tarpeellisuuden. Sähköautot ovat osa vihreää siirtymää.

Myös Ruotsissa sähköautojen osuus uusista autoista on merkittävä. Autoilun sähköistyminen on nykään selviö. Muutamia vuosia sitten asiaa saattoi epäillä, mutta nyt sähköautot yleistyvät siihen malliin, ettei polttomoottoriautoilla ole tulevaisuutta.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 536
  • Liked: 51523
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
Pohjoismaiden rutiköyhimmät hölmöläiset joutunevat siis tulevaisuudessa tyytymään apostolinkyytiin. Ihan mahtava siirtymä hei.  :roll:

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 074
  • Liked: 2673
Norjassa viime vuonna myydyistä uusista autoista jo lähes 80% oli sähköautoja. Muutaman vuoden päästä Suomessa ollaan samassa tilanteessa.

Kumulatiiviset hiilidioksidipäästöt asukasta kohti vuosilta 1850-2021. Kyllä meidän suomalaisten tulee tehdä vihreää siirtymää.

Norjassa sähköautolle annetaan jotain 7k€ tukea,autoveroa ei ole eikä autosta ole tarvinnut maksaa alv:tä joten onko ihme että siellä on ostettu sähköautoja?.Paljos suomessa maksaa samanlainen sähköauto kuin norjassa?.En oikein usko että suomessa ollaan parin vuoden kuluttua samassa tilanteessa koska sähköautojen lataamiseen ei ole kunnon infraa.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 257
  • Liked: 88821
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Autoilun sähköistyminen on nykään selviö.

Ei ole toudellakaan ole. Nykyisen kaltaisia akkuja ei lähimainkaan riittäisi autokannan sähköistämiseen, ehkä promileen siitä. Ja akut pitäisi uusia 7-10 vuoden välein. Nouwei.

Säästetään sähköt lämmitykseen ja sähköaitoihin, kunnes akkutekniikka paranee.
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Pahani Julmu

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 116
  • Liked: 293


Kumulatiiviset hiilidioksidipäästöt asukasta kohti vuosilta 1850-2021. Kyllä meidän suomalaisten tulee tehdä vihreää siirtymää.



Niin, toisilla vaan on päästöjen trendi ylös ja toisilla alas. Kiina on jo per capitassa mennyt Suomen ohi.

Köhösen Keijo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 312
  • Liked: 1584
Tämä Wittusen projektihan on täysin selkeä kusetus. Kepillä kokeillaan, että kuka maksaisi heidän tehtaalleen sähköt. Vain Suomi tarttui onkeen. koko vihreä siirtymä on ollut alusta asti kusetus. Kukaan ei ole pystynyt sanomaan, että millaisia yrityksiä me tänne haalitaan vihreän siirtymän nimissä. Eikä kukaan ole kyllä kysynytkään.

Nyt on sitten esimerkki. Yritys ei tiedä alasta mitään, yrityksellä ei ole minkäänlaista toimintasuunnitelmaa, yrityksellä ei ole asiakkaita ja yrityksen pääoma on syöty, kun yhdelle ihmiselle, eli johtaja Wittuselle on maksettu palkka.
Se, että meillä poliitikot lähtevät edes keskustelemaan tästä kertoo kaiken meidän poliitikkojen tasosta. Se kertoo myös meidän median tasosta. IS:n joku neropatti kirjoitteli eilen, että tämä on esimerkki mitä vihreä siirtymä voisi olla. Ikävä kyllä se on esimerkki, mutta ei ihan sitä mitä toimittaja tarkoitti.

Katsokaa jonkun Iltalehden tai Iltasanomien kommentteja tästä uutisesta. Kansa on paljon viisaampi kuin meidän päättäjät ja media. Enää ei mene ihan mikä vaan läpi.

Väestönvaihtaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 049
  • Liked: 2480
  • Tolkun ihminen.
Akkutuotanto kasvaa kun siihen investoidaan. Autokannan sähköistymiselle ei ole mitään estettä. Väitteet autokannan sähköistymisen mahdottomuudesta tullaan muistamaan samanlaisina muinaiset väitteet siitä, ettei internetistä tule joka kodin vekotinta.

En oikein usko että suomessa ollaan parin vuoden kuluttua samassa tilanteessa koska sähköautojen lataamiseen ei ole kunnon infraa.
Höpöhöpö.

https://latauskartta.fi/

Reino Rivimies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 472
  • Liked: 1626


Kumulatiiviset hiilidioksidipäästöt asukasta kohti vuosilta 1850-2021. Kyllä meidän suomalaisten tulee tehdä vihreää siirtymää.



Niin, toisilla vaan on päästöjen trendi ylös ja toisilla alas. Kiina on jo per capitassa mennyt Suomen ohi.

Ei jokin populaatio voi ratkaista päästöongelmaansa sikiämällä voimakkaammin mitä päästöt kasvavat, jolloin päästöt per capita
pienenevät vaikka kasvavatkin. Siksi esimerkiksi co2- päästöjä ei kannata tarkastella per capita, vaan suhteessa siihen mitä kyseinen alue hiiltä sitoo.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 257
  • Liked: 88821
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Akkutuotanto kasvaa kun siihen investoidaan.

1. Totta kai akkutuotanto kasvaa mitä enemmän siihen investoidaan, mutta siinä vaiheessa kun investointi energiatuotannon säilyttämiseen akussa kuluttaa enemmän energiaa kuin akusta saadaan energiaa irti, menetetään energiaa. Tämä siis puhtaasti energiamielessä.

2. Voidaan myös ajatella asiaa siten, että kyse ei ole energiataseesta, vaan sähköistetyn energian säilytyksen hinnasta. Jos valtio sponsoi akkujen tuotantoprsessia veronmaksajien kustannuksella, ja verottaa perinteisiä energiamuotoja, sähköautot saadaan paperilla näyttämään hyviltä.

3. Voidaan myös ajatella asiaa siten, että riippumatta valtion sponsoroinnista, afrikkalaislapset eivät voi määräänsä enempää terveydyttään tuhoten tuottaa kobolttia, koska tunnetut koboltti- ja neekerilapsivarannot.

Niitä akkuja ei kertakaikkiaan ole tulossa toistaiseksi.
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Totuus EPT

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 048
  • Liked: 2856
  • Pernau
Akkutuotanto kasvaa kun siihen investoidaan. Autokannan sähköistymiselle ei ole mitään estettä. Väitteet autokannan sähköistymisen mahdottomuudesta tullaan muistamaan samanlaisina muinaiset väitteet siitä, ettei internetistä tule joka kodin vekotinta.

En oikein usko että suomessa ollaan parin vuoden kuluttua samassa tilanteessa koska sähköautojen lataamiseen ei ole kunnon infraa.
Höpöhöpö.

https://latauskartta.fi/
Ja bullshittia taas.


Lainaus
GTK:n tutkimus: nykyiset mineraalivarat eivät riitä fossiilittomaan energiaan pohjautuvan infrastruktuurin rakentamiseen
.
.
Uusi arvio, joka sisältää eri ajoneuvoluokat, osoittaa selkeästi, että tällä hetkellä tiedossamme olevat mineraalivarat eivät riitä kattamaan maailmanlaajuisesti edes yhtä sukupolvea sähköautojen akkuja ja niiden energian varastointia nykyisenlaisessa globaalissa teollisessa ekosysteemissä.
https://www.gtk.fi/ajankohtaista/gtkn-tutkimus-nykyiset-mineraalivarat-eivat-riita-fossiilittomaan-energiaan-pohjautuvan-infrastruktuurin-rakentamiseen/
Missä ******i siellä ongelma.

Köhösen Keijo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 312
  • Liked: 1584
Kannattaa katsoa, kun Joe Rogan haastattelee ihmisoikeusaktivisti Siddharth Karaa. Siinä kerrotaan, että kuinka humaania touhua se koboltin kaivaminen oikein on.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 257
  • Liked: 88821
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Joe Rogan: EXPOSES The Battery Mining Industry!! EXTREME Problems In The Harshest Conditions !?!
https://www.youtube.com/watch?v=piXwDW36jBQ

Lainaus
... throughout the whole history of
slavery I mean I'm going back centuries
never never in human history has there
been more suffering
that generated more profit and was
linked to the lives of more people
around the world ever ever in history
than what's happening in the Congo right
now and the reason I say that is this
the Cobalt that's being mined in the
Congo
is in every single lithium-ion
rechargeable battery manufactured in the
world today ...
« Viimeksi muokattu: 04.01.2023, 15:39:36 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 074
  • Liked: 2673
Akkutuotanto kasvaa kun siihen investoidaan. Autokannan sähköistymiselle ei ole mitään estettä. Väitteet autokannan sähköistymisen mahdottomuudesta tullaan muistamaan samanlaisina muinaiset väitteet siitä, ettei internetistä tule joka kodin vekotinta.

En oikein usko että suomessa ollaan parin vuoden kuluttua samassa tilanteessa koska sähköautojen lataamiseen ei ole kunnon infraa.
Höpöhöpö.

https://latauskartta.fi/
Laske nyt itse kuinka kauan auton lataaminen kestää vs tankin täyttäminen ja kerro se latauspisteiden määrällä sekä sillä kuinka monta autoa voi tulla samaan aikaan lataamaan akkua/tila mitä ne autot vie sen latauksen ajaksi.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2023, 16:04:22 kirjoittanut Melbac »

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7378
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Kaikki minun tuntemat sähköautoilijat lataavat omasta seinästä. Sieltä saa näppärästi öisin sen 10km/h ladattua kantamaa. Keskimääräisen autoilijan matka on kuitenkin alle 60km/pvä. Tarve yleiselle laturille vain pidempiä matkoja ajettaessa. Siinäpä laskemista tarpeelle...

Akut kehittyy, muutaman vuoden päästä koboltin tarve on huomattavasti pienempi. Ja muutkin tarveaineet kehittynyt yleisempiä kohti.

Hommallakin rääyttiin autojen paskuutta kun t-hoppa tuli markkinoille.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 966
  • Liked: 18673
  • Kuka jos en minä
Kaikki minun tuntemat sähköautoilijat lataavat omasta seinästä. Sieltä saa näppärästi öisin sen 10km/h ladattua kantamaa. Keskimääräisen autoilijan matka on kuitenkin alle 60km/pvä. Tarve yleiselle laturille vain pidempiä matkoja ajettaessa. Siinäpä laskemista tarpeelle...

Akut kehittyy, muutaman vuoden päästä koboltin tarve on huomattavasti pienempi. Ja muutkin tarveaineet kehittynyt yleisempiä kohti.

Hommallakin rääyttiin autojen paskuutta kun t-hoppa tuli markkinoille.

50cent/khwh=40kwh(häviöittä laskettu helppouden vuoksi) akullinen jolla pääsee 300 km+siirrot sun muut meinaa sitä samaa 5-10e/100km minkä pikkubensakin kuluttaa. Poislukien 10-15vee välein vaihdettava tankin vaihto joka maksaa viisinumeroisia rahoja. Kokonaistaloudellisesti ei vielä näillä sähkön hinnoilla ja futuureilla kovinkaan kannattavaa. Jonka lisäksi kaikki mahdolliset ja mahdottomat lastenviat mitä ekoissa sukupolvissa aina on. Mulla ei haittaisi ajella hyvän hintalaatusuhteen sähköhopalla. Mutta ideologinen hirttäytyminen yhteen teknologiaan ja totaalinen sokeus siihen liittyville ongelmille pistää vituttamaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 074
  • Liked: 2673
Kaikki minun tuntemat sähköautoilijat lataavat omasta seinästä. Sieltä saa näppärästi öisin sen 10km/h ladattua kantamaa. Keskimääräisen autoilijan matka on kuitenkin alle 60km/pvä. Tarve yleiselle laturille vain pidempiä matkoja ajettaessa. Siinäpä laskemista tarpeelle...

Akut kehittyy, muutaman vuoden päästä koboltin tarve on huomattavasti pienempi. Ja muutkin tarveaineet kehittynyt yleisempiä kohti.

Hommallakin rääyttiin autojen paskuutta kun t-hoppa tuli markkinoille.
Itse ajattelen helsinkiläisen mittakaavassa en maalla asuvien/pikkukaupunkien.Kaikissa taloyhtiöiden autopaikoissa pitäisi olla sitten se latauspiste koska latauspaikkojen määrä pk-seudulla ei ole riittävä.