Suomen julkisessa sektorissa olisi varmasti aika lailla leikattavaa. Persuilla on jo hyviä leikkauskohteita aikamoinen lista, minusta liberaalipuolueen esittämä leikkauslista vaikuttaa myös erittäin mielenkiintoiselta ..
#LeikattavaaLöytyy on Liberaalipuolueen varjobudjetti, jolla haluamme osoittaa, että nykyiselle tuhlauspolitiikalle ja valtion holtittomalle velanotolle on olemassa vaihtoehto.
Varjobudjetissa ei käytetä juustohöylää, vaan karsitaan kokonaan pois tehtäviä, jotka näkemyksemme mukaan eivät kuulu valtiolle ensinkään. Menokohteet tärkeysjärjestykseen laittamalla voidaan taata riittävä rahoitus koulutuksen, terveydenhuollon ja sosiaaliturvan kaltaisille ydintoiminnoille. Veronalennuksiinkin on varaa ilman alijäämiä ja lisävelkaa.
https://liberaalipuolue.fi/leikattavaaloytyy/Tuolla on kyllä hyviä pointteja. Julkisen sektorin rahankäyttö on yleensä ottaen erittäin löysää, oliko esimerkiksi ihan pakko käyttää vuoden 2022 aikana 0.91 miljoonaa Koiviston muistomerkin suunnitteluun? Ja tarvitaanko tosiaan ulkoasiainhallintoon n. 256 miljoonaa euroa vuodessa? Jos ajatellaan Suomen ulkoasiainhallintoa esimerkiksi suhteessa EU:hun tai maahanmuuttopolitiikkaan, mitä hyvää se itse asiassa on saanut aikaan? Putoaisiko maailma niskaamme jos tuosta saataisiin karsittua esim. puolet pois? (Minua oikeasti kiinnostaa tietää, jos joku osaa selittää mitä menisi pieleen jos tähän ei käytettäisi niin paljon rahaa!)
Jos luin tätä oikein, Ahvenanmaallekin maksetaan näköjään tällä hetkellä melkein 300 miljoonaa vuodessa eli laskujeni mukaan noin 10000 euroa vuodessa jokaista Ahvenanmaan asukasta kohti. Onhan tuo aika reilusti kieltämättä, mikäli siis tosiaan luin tätä oikein.
Ja onko "EU ja kansainväliset järjestöt" vuosittaiset menot tosiaan luokkaa 2.5 miljardia..?
Osion "taide ja kulttuuri" menot 600 miljoonaa vuodessa?? Maailmassa taitaa olla monia maita jotka tulevat varsin hyvin toimeen ilman mitään tällaisia vastaavia tukia, eikä taide ja kulttuuri Suomestakaan mihinkään katoaisi jos näitä karsittaisiin aika rankasti.
Työvoimatoimistot vievät noin 270 miljoonaa vuodessa. Liberaalipuolue esittää, että nämä voisi lakkauttaa, ja olen samaa mieltä! Ihmiset löytävät mainiosti töitä ilmankin valtion "apua".
---
Vaihtoehtobudjetissa on todella paljon hyviä pointteja, ja hienoa työtä mielestäni.. Toivottavasti näistä ideoista parhaat päätyvät hallitusohjelmiinkin mahdollisimman pian, sillä Suomen on joka tapauksessa aivan pakko leikata turhista menoista ja mitä pikemmin sitä parempi..
Itse ehdottaisin vielä että RAY:n tulot voisi ohjata suoraan valtion budjettiin ja nykyiset yhdistystuet ajaa alas.
Ja omasta mielestäni esim. lastensuojelusta voisi myös leikata, muuttamalla lastensuojelujärjestelmää sellaiseksi että se ei tuottaisi niin paljoa aiheettomia huostaanottoja. (Kuntaliiton mukaan ainakin joka viides lasten sijoitus olisi estettävissä!)