Lapsiasiavaltuutettukin katsoo S2-koneen olevan peruskoulujen leimaamista ja (ilmeisesti) toivoo sen sammuttamista:
Leimaamispuheet tulevat käytännössä aina niiltä, jotka itse näyttävät huonolta kun joku ongelma nostetaan esiin. Ts. he ovat itse osa ongelmaa ja "leimaaminen" käytetään kilpenä torjua kritiikki vetoamalla johonkin oletetusti "heikkoon" ryhmään. Se on siis retorinen tapa käyttää siviilejä ihmiskilpenä omaksi suojaksi.
Käytännön tasolla leimaamispuheilla pyritään sensuroimaan keskustelu sellaisista asioista, jossa leimausväitteen esittäjä itse päätyy huonoon valoon.
Nykyinen koulukaaos on tietenkin suora seuraus suuresta mamumäärästä ja erinäisistä koulu-"uudistuksista", jotka ovat menneet täysin päin helvettiä. Molempien takana on vihervasemmisto, suvakkivirkamiehet ja "kasvatustieteen asiantuntijat". Juuri nämä tahot ovat ne, jotka jatkuvasti haluavat sulkea keskustelun vetoamalla mm. "leimaamiseen".
Kasvatustieteen asiantuntijoista puheen ollen olen joskus jutellut muutaman kanssa ja mielikuvani on, että kyseessä on poikkeuksellisen fanaattiset ja vähä-älyiset ihmiset vaikka he väittävät olevansa korkeasti koulutettuja ja fiksuja.
Kyseisellä alalla on nimittäin erinomaisen paljon "totuuksia" ja dogmeja, joiden mukaan lapsia pitäisi kasvattaa. Vanhempien oma harkinta on lähes täysin poissuljettu ja lapsi pitäisi kasvattaa erinäisten akateemisten oppien mukaan "vapaa kasvatuksen" merkeissä. Yleinen konsensus on mm. se, että lapsen fyysinen ojentaminen on rikollista, lapsi on pieni aikuinen joka ymmärtää puhetta ja ohjeita jne.
Eräskin (mies) esitti, että lapsen pitäisi käytännössä määrää talossa ja vanhempien rooli on lähinnä palvella tätä. Ajattelin itsekseni, että jos hän kasvattaa tulevat pentunsa tällä metodiikalla, niin onnea vaan tulevalle sarjamurhaajan isälle.
"Kasvatustieteessä" on varsin suuri määrä täysiä idiootteja, jotka myös ovat pesiytyneet koululaitoksen eri lokeroihin. Tulos on sen mukainen.