Tätä mä ihmettelen, kun toiset oppii ja toiset ei.
Mun ystävä meni naimisiin meksikolaisen naisen kanssa 4,5 vuotta sitten. Tästä naisesta tuli myös mun ystävä ja puhuu nyt noin suunnilleen täydellistä suomenkieltä, valmistui juuri ammattiin ja sai vakituisen työn. Ja ei ollut helppoa, itki monta kertaa, kuinka vaikeaa on. Mutta halusi oppia, että voi työskennellä ja oli tosi iso kynnys alkaa yleensäkään puhumaan vieraiden kanssa suomeksi, kun teki alkuun niin paljon virheitä.
Ensin hän meni jonnekin kielikurssille ja siellä kävi sellainen tapaus, että heillä oli unkarilainen, erittäin hyvä, mutta tiukka opettaja. Siellä oli tän ystäväni puheiden mukaan muslimi miehiä, jotka ei sitä sulattaneet. Halusivat rukoilla kesken tunnin, tulla milloin huvittaa tai olla tulematta jne.
Opettaja ei sitten hyväksynyt sitä ja nämä muslimit otti yhteyttä paikalliseen sanomalehteen. Toimittaja oli erään muslimin vaimon tuttava ja siitähän sitten saatiin hauska lehtijuttu, kuinka koulussa muka vain luettiin kalevalaa jne, mikä ei ollut totta.
Tämä mun ystävä sitten laittoi lehteen viestiä, että juttu on soopaa. Ja sieltä tuli joku koululle kuvaamaan.
Mutta uutta juttua ei koskaan julkaistu, vastattiin vain, että päätoimittaja kirjoittaa jne.
Tää mun ystävä vähän ihmettelee sitä, että jotkun on maassa kymmenen vuotta, eikä vieläkään halua oppia kieltä. Hän halusi oppia, että pääsee töihin.
Joku kysely tuli oppilaille sitten koskien opetusta, että valitettavasti ne syytökset otettiin todesta, vaikka tosiaankin opettaja oli tän meksikolaisen naisen mielestä erinomainen, eikä kukaan muu oppilas yrittänyt opettajaa puolustaa,kuin hän.