Kirjoittaja Aihe: Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua  (Luettu 43147 kertaa)

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 011
  • Liked: 5763
Pidän Venäjän "pikkujäynää" mahdollisena ellei todennäköisenä, mutta olisi hyvä selvittää kaikki vaihtoehdot, ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Jos Venäjää syytetään jostakin joka myöhemmin paljastuukin vahingoksi, näyttää Suomi tyhmältä, ja Venäjä saa perusteen syyttää meitä russofobiasta.
Suurin pelko on siis, että "näytämme tyhmältä" ja "russofobia"  :roll: ;D
Voi Jessus...

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 017
  • Liked: 5357
  • Aavikolla roskiksessa
Pidän Venäjän "pikkujäynää" mahdollisena ellei todennäköisenä, mutta olisi hyvä selvittää kaikki vaihtoehdot, ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Jos Venäjää syytetään jostakin joka myöhemmin paljastuukin vahingoksi, näyttää Suomi tyhmältä, ja Venäjä saa perusteen syyttää meitä russofobiasta.
Suurin pelko on siis, että "näytämme tyhmältä" ja "russofobia"  :roll: ;D
Voi Jessus...

Onhan Suomessa viranomaiset jääneet kiinni housut kintuissa. Silloin vaan vaietaan. Sitten myöhemmin kaikki muistaa jutut ihan eri tavalla, mitä todellisuus oli.

Median jutut jo odotusarvoisesti sisältää vaan propagandan julistuksen jonnekin suuntaan, jolla on motiivi näkyä mediassa.

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 011
  • Liked: 5763
Mikä teitä Venäjä ja palestiina fiilejä  oikein vaivaa?

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 203
  • Liked: 8488
Suomen ja Viron toiminnassa on merkittävä ero. Viro pyrkii tiedottamaan heti virallisia kanavia pitkin. Ensin Viron merivoimien komentaja kertoi Suomen kuvaaman ja heille luovuttaman aineiston perusteella, kuinka putki näytti siltä, että se olisi vedetty rikki. Eilen talous- ja viestintäministeriö kertoi seuraavaa.

Yle 17.10.2023
Lainaus
Ruotsin ja Viron välinen tietoliikennekaapeli vahingoittunut – Viro: Ei tietoa, että liittyisi Suomenlahden kaapeli- ja putkirikkoihin
...

Viro: Ei syytä yhdistää aiempiin vauroihin


Viron talous- ja viestintäministeriön alustavien tietojen mukaan ei ole syytä olettaa, että kaapelivauriolla olisi yhteyttä Suomenlahden kaapeli- ja kaasuputkirikkoihin, kertoo Viron yleisradioyhtiö ERR.

Vastaavia pienempiä vikoja on tapahtunut tälle kaapelille aiemminkin, ministeriö kertoi tiedotteessaan ERR:n mukaan.

Ministeriön mukaan kaapeli vaurioitui noin 50 kilometriä Hiidenmaalta länteen. Se kertoo saaneensa tiedon tietoliikennekaapelin häiriöstä viime viikon keskiviikkona 11. lokakuuta.

Suomenlahden kaasuputkivuoto ja kaapelin katkeaminen tapahtuivat viikonloppuna 7.–8. lokakuuta.

Viron mukaan tietoliikennekaapeli toimii jälleen täydellä teholla.

https://yle.fi/a/74-20055713




Suomessa aloitti presidentti, pääministeri, poliisi, rajavartiolaitos ja puolustusvoimat hirveällä showlla jonkun edellä mainituista vuotaen pitkin päivää lehdistölle vihjeitä ennen ensimmäistä tiedotustilaisuutta, jonka kärkiparin muodostivat pääministeri ja poliisi. Sittemmin annetut tiedot ovat olleet ihan lässynlässyä. Juuri tämän takia ”tiedotusvastuu” jää heille, jotka suostuvat kertomaan omia fiiliksiään asiasta.

IS 18.10.2023
Lainaus
Johtuvatko Ruotsin ja Viron välisen kaapelin vauriot sabotaasista? Asiantuntija: ”Hieman liian monta peräkkäistä sattumaa”

Pekka Toveri ja Aapo Cederberg uskovat, että Ruotsin teleliikenne­kaapelin, Balticconnectorin sekä Suomen ja Viron välisen datakaapelin vaurioitumisella on jotakin tekemistä keskenään.

...
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009930091.html
Varautumisen suurvalta

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 968
  • Liked: 9184
Ruotsin ja Viron välisen Telian tietoliikennekaapelin vaurio on kv-vesialieella.

Äsken SVT:n kl. 19.30 (20.30) uutisissa Ruotsin hallituksen puhuva pää kertoi, että Ruotsin-Viron välisen kaapelin virhekohta olisi ollut Viron talousvyöhykeellää. Maken järki, koska kaapeli on näköjään vedetty Hiidenmaan kautta, todnäk Paldiskiin. Eli Elisan fin-est kaapeli ja tämä Telia Eestin kaapeli Ruotsiin suht lähellä toisiaan.

Tätä linkkiä postattu tänne aikaisemminkin.
  https://www.submarinecablemap.com/

Edit: Varmaan toi kiinalaisen CiticTelin Tallinna-Helsinki-Tukholma -kaapeli rantautuu myös Paldiskiin.

Jeps, Ruotsin ja Viron välisen tietoliikennekaapelin vauriopaikaksi tarkentui ~50km Hiidenmaasta länteen, joten osuu Viron talousvyöhykkeelle, toisin kun ensimmäisissä uutissa eilen kerrottiin.

Mielenkiintoiset yksityiskohdat;

- vaurio sijaitsee talousvyöhykkeellä, mutta ei suvereenin hallintaoikeuden aluevesillä. Eli aluevesien suhteen täsmälleen samalla tavalla kun kaksi aikaisempaakin vauriopaikkaa.
- uusimman vauriopaikan ja Balticconnectorin vauriopaikan välinen etäisyys on noin n.150km (~80nm)
- vettä uusimman vauriopaikan kohdalla taitaa olla reilusti yli 100m (vahvistamatta)


Lainaus
Ruotsin ja Viron välinen tietoliikennekaapeli vahingoittunut – Viro: Ei tietoa, että liittyisi Suomenlahden kaapeli- ja putkirikkoihin

Viro: Ei syytä yhdistää aiempiin vauroihin
Viron talous- ja viestintäministeriön alustavien tietojen mukaan ei ole syytä olettaa, että kaapelivauriolla olisi yhteyttä Suomenlahden kaapeli- ja kaasuputkirikkoihin, kertoo Viron yleisradioyhtiö ERR.

– Vastaavia pienempiä vikoja on tapahtunut tälle kaapelille aiemminkin, ministeriö kertoi tiedotteessaan ERR:n mukaan.

Ministeriön mukaan kaapeli vaurioitui noin 50 kilometriä Hiidenmaalta länteen. Se kertoo saaneensa tiedon tietoliikennekaapelin häiriöstä viime viikon keskiviikkona 11. lokakuuta.

Suomenlahden kaasuputkivuoto ja kaapelin katkeaminen tapahtuivat viikonloppuna 7.–8. lokakuuta.
https://yle.fi/a/74-20055713
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 09:33:18 kirjoittanut Pakkanen »

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 751
  • Liked: 65665
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Jos ankkuri raahautuu pohjaa pitkin vaikka kilometrin verran, siihen voi tarttua yhtä sun toista.

Ei se ankkuri siellä pohjassa raahaudu. Isoissa aluksissa tarvitaan ankkurointiin moninkertaisesti ankkurointisyvyyden verran sitä ankkuriketjua, joka on aikamoisen painavaa. Se alus ei pysy paikoillaan sen ankkurin varassa, vaan sen pitkän ankkuriketjun muodostaman kitkan ja painon vuoksi.

Nämä ankkurilla raahaamiset on näitä hollywoodista lähteneitä tarinoita ilman todellisuuspohjaa.

Juutuubista löytyikin hyvä video, jossa asia selvitetään helposti ymmärrettävässä muodossa:

https://www.youtube.com/watch?v=2YvwXJGsbEg

Niin siis videossa kerrotaan tilanteesta, jossa halutaan aluksen pysyvän paikoillaan.

Entä sitten jos halutaan käyttää ankkuria naarana, jolla kerätään kaikki kaapelit ja putket mukaan?

Eli jos kyse on tahallinen vaurio ja sen tekemiseen on käytetty ankkuria? Mahdotontako?

Peltoakin kynnetään kyntöauralla ja kaapeleita asennetaan maahan auraamalla. Ruumiita ja tavaraa naarataan naarausankkurilla.

Tässä vaiheessa todisteiden valossa kaikki "myrskyn" onnettomuuden mahdollisuudet (yksi putki ja kaksi kaapelia) alkavat olla pois suljettu. Nyt vaan mietitään millä ne on revitty ja miten. Yksi alus kaikki kolme vai kaksi vai kolme alusta? Edelleen pidän Jack Sparrowia yhtenä vaihtoehtona, kuten myös opetettuja valaita. Toki sukellusvene on myös vaihtoehto.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Murkula

  • Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Viestejä: 1 783
  • Liked: 3345
  • Ex-mersupersu
Niinkin konkreettista asiaa, kuin kaasuputken vaurioitumista ja sen tutkinnan etenemistä olisi vaan ollut mukavaa seurata tässä ketjussa ilman hörhöilyä.

Vilkaisin Leveli-kanavan hätälähetystä tänään, ja todellakin tutkinta näyttää edenneen siten, että Marine Traficin karttatietojen mukaan yksi alus seilasi vuotokohdan yli kolmasti.

(Olen vain viestintuoja tässä keississä, eli älkää ampuko pianistia...)

Slim Mill heitti linkin faktapohjaiselle tietosivustolle, mutta jokainen arvioikoon ite:

Suomalainen Otso lavasti kaasuputki- ja kaapelivauriot.
-naps-
Eikös tämä Otso ollut aikaisemminkin paikalla? Siellä Flot ja Otso missä ongelma?

Nyt se oikea kysymys on, että mitähän ovat olleet tekemässä? Tihutyössä vai etsimässä jotain kolmatta osapuolta?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista

mökkihöperö

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 734
  • Liked: 1399
Pidän Venäjän "pikkujäynää" mahdollisena ellei todennäköisenä, mutta olisi hyvä selvittää kaikki vaihtoehdot, ennen kuin ruvetaan huutelemaan. Jos Venäjää syytetään jostakin joka myöhemmin paljastuukin vahingoksi, näyttää Suomi tyhmältä, ja Venäjä saa perusteen syyttää meitä russofobiasta.
Suurin pelko on siis, että "näytämme tyhmältä" ja "russofobia"  :roll: ;D
Voi Jessus...

Joo, ilman muuta kannattaa aina samantien ilman todisteita ruveta vittuilemaan.

Myös kaikkiin maailman konflikteihin kannattaa heti ottaa jyrkkä, mustavalkoinen näkökulma ja asettua hyvisten puolelle pahiksia vastaan.

Onhan se nyt selvä, että ihmisten välisissä kiistoissa on aina yksi osapuoli joka on täysin oikeassa ja toinen, joka ei ole.

Kaasuputketkin olisivat paremmassa turvassa, jos vain oltaisiin tarpeeksi aktiivisesti tuomittu Venäjän toiminta, asetettu pakotteita ja liitytty Natoon.

Olisipa caucasian Suomen presidentti, olisi ulkopolitiikka hallussa.

Ajattelija2008

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 655
  • Liked: 12549
50 km Hiidenmaalta länteen meren syvyys 50 m - 140 m, todennäköisesti tuo 100 metriä.

Ymmärsin niin, että se on huono paikka ankkuroitua, kun pohjoisesta puhaltaa myrsky. Isot aallot ja meri liian syvä.

Tässä on kolme yksittäistapausta samalla hetkellä viime toissa viikon lauantaina. Joko myrsky oli epätavallinen ja sai laivat raahaamaan ankkureita sinne tänne, tai sitten osa teoista oli tahallisia.

Itämerellä on viime vuosina ollut kymmeniä vastaavia myrskyjä. Mutta vain tämä yksi rikkoi kolme vedenalaista linjaa. Näillä tiedoilla tahallinen teko on todennäköinen. Sabotööri on ehkä tarkoituksella valinnut ajankohdaksi myrskyn. Lisää tietoa tarvitaan. Löytyykö jokaisesta paikasta samanlaisia jälkiä?

https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Sea

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 017
  • Liked: 5357
  • Aavikolla roskiksessa
Suomi aina rajusti rähmällään joka suuntaan. Aina pitää olla joku taho jota syvästi kumartaa. Sata vuotta itsenäisyyttä ei ole riittänyt poistamaan orjamentaliteettia.

Itämerellä on viime vuosina ollut kymmeniä vastaavia myrskyjä. Mutta vain tämä yksi rikkoi kolme vedenalaista linjaa. Näillä tiedoilla tahallinen teko on todennäköinen. Sabotööri on ehkä tarkoituksella valinnut ajankohdaksi myrskyn. Lisää tietoa tarvitaan. Löytyykö jokaisesta paikasta samanlaisia jälkiä?

Eikös Virosta sanottu suhteessa tähän Ruotsin kaapeliin, että on ollut aiemminkin vastaavaa?
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 10:54:15 kirjoittanut ApuaHommmaan »

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 977
  • Liked: 25714
Jos kaikki putket ja kaapelit peitettäisiin soralla, ei aitoja ankkurivahinkoja pääsisi tapahtumaan. Kaikki häiriöt olisivat tahallisia, ja tahallisen vahingon aiheuttaminen muuttuisi vaikeammaksi.
Aluevesirajan korjaus laajentamalla poistaisi ongelman ilman rahan kaatamista merenpohjaan.

Tietenkin venäjälle voi nöyristellä niin paljon että oma niska katkeaa.

Juuri noin. "Viaton läpikulku" olisi mahdollista, mutta voitaisiin pistää ankkurointikielto noiden putkien ja kaapaleiden alueelle, kun ne olisivat Suomen ja Viron aluevesillä.

Silloin pohjarakenteiden tuho ei olisi enää "vahinko".

Venäjä näköjään haluaa itselleen lisää haasteita. ;)
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 028
  • Liked: 14132
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Tämä juttu ketjuun, jotta myrskyn ja sattuman todennäköisyyksillä spekuloijat ehkä miettisivät, miksi laivalta on kaksi ankkuria poissa, eikä sillä ole silti tekemistä Balticconnectorin hajoamisen kanssa. Loviisalaiset kyllä ensin niin luulivat. Molemmat ankkuriketjut katkesivat tuossa myrskyssä. Jos juridinen päättely perustuu todennäköisyyteen, että tietoliikennekaapeli ja kaasuputki eivät voi samanaikaisesti vaurioitua myrskyssä ei puolilla Itämerta, olisin kiinnostunut toki tietäämään, millä todennäköisyydellä kaksi ankkuriketjua katoaa myrskyssä. Todennäköisyys lienee molemmissa nollaa suurempi. Sillä perusteella on langettava tuomio tahallisuudesta kulmakarvoja nostava yhteiskunnassa, jossa tiemmä kaikki (juridiset) päätökset perustuvat aukottomaan matemaattiseen päättelyyn.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009930823.html

Lainaus
Huhu­mylly käynnistyi, kun ankkuriton alus saapui Loviisaan – tästä on kyse
”Kyllä se ihmisissä herätti mielenkiintoa.”

Miikka Hujanen
19:19

LOVIISAAN sunnuntaina saapunut säiliöalus Scorpius on saanut paikallisten mielikuvituksen liikkeelle, sillä Valkon satamassa aluksessa on yksi huomiota herättävä seikka: sen molemmat ankkurit näyttävät puuttuvan.

Aluksesta aiemmin otetuissa kuvissa näkyy selkeästi kaksi keulassa olevaa ankkuria. Nyt niitä ei näy missään.

Syy mielenkiintoon liittyy Suomen ja Viron viranomaisten parhaillaan tutkimaan kaasuputkivaurioon. Maiden välillä kulkevassa Baltic­connector-maakaasu­putkessa ja tietoliikennekaapelissa havaitun vaurion epäillään syntyneen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 7.–8. lokakuuta

- -

ANKKURITTOMALLA säiliöalus Scorpiuksella ei kuitenkaan mitään tekemistä kaasuputken rikkoutumisen kanssa.

Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-sivuston mukaan Scorpius on ollut kaasuputkivaurion tapahtuma-aikaan muualla. Se lähti Porvoon Kilpilahdesta varhain torstaiaamuna 5. lokakuuta kohti Ruotsin Umeån satamaa. Lauantaiaamuna se oli jo Maarianhaminan tienoilla ja saapui perille määränpäähänsä sunnuntai-iltana.

Loviisan Sanomien entinen päätoimittaja Arto Henriksson kertoo IS:lle saaneensa Scorpiuksen omistavalta varustamolta tiedon, jonka mukaan ankkurien ketjut katkesivat myrskyssä. Aluksen oli tarkoitus mennä Kilpilahden satamaan, mutta ketjujen katkeamisen jälkeen hinaaja avusti sen Valkon satamaan.

– Kyllä se ihmisissä herätti mielenkiintoa. Onhan se harvinainen tilanne, että alukselta on molemmat ankkurit kadonneet. Kaikenlaista spekulaatiota liikkui, Henriksson sanoo.

- -

Korostus minun.

Edit. Typo
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 20:27:11 kirjoittanut duc »
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

SatuSetä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 029
  • Liked: 2311
Kaipa sitä pitäisi Suomen ja Viron tehdä "kiinat" ja luoda parit saaret Itämerelle siten, että aluevesirajat olisivat yhtenevät...
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 342
  • Liked: 7705
Kaipa sitä pitäisi Suomen ja Viron tehdä "kiinat" ja luoda parit saaret Itämerelle siten, että aluevesirajat olisivat yhtenevät...

Ei tarvita huijaamista keinosaarilla. Ihan normaalit 12 mpk rajat riittävät, ihan nykyisistä peruspisteistä laskettuna, siihen että Suomen ja Viron aluevesirajat yhtyvät.

Suomi ja Viro ovat erikseen *pidättäytyneet* ottamasta normaaleja 12 mpk rajoja käyttöön ja jättäneet väliinsä Suomenlahdelle kansainvälisen merialueen. Käsittääkseni mikään kansainvälinen sopimus tai käytäntö ei olisi siihen velvoittanut, eikä velvoita edelleenkään.

Tarkennetaan sen verran että asiasta on Suomen ja Viron välinen sopimus vuodelta 1993. Sopimuksessa ei ole muita osapuolia, ja osapuolet voivat luonnollisesti halutessaan muuttaa sitä.
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1995/19950040/19950040_2
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 23:22:39 kirjoittanut jmk »

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 977
  • Liked: 25714
^ Jep. Jos Venäjä on tavallisella perseilyllä noiden tuhojen takana. Siis vaikka myrskyllä väylällä suoritettu ankkurilla laahaus putkien ja kaapelien alueella on sellainen...

Ei tässä jää paljoa vaihtoehtoja, kuin laajentaa aluevedet suojaamaan putkia koko matkalle, jolloin läpikulkua voidaan valvoa paremmin ja määrätä tietyille alueille ankkurointikielto, jota voidaan valvoa.

Vanja toki voi kulkea kv-merisopimusten mukaisesti läpi, mutta osoitettua väylää. Lonnimaan ei saa jäädä. Sama sota-alusten kanssa. Vain läpi suoraan
näkyvästi, sukellusveneet vain pinta-ajossa.


Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

insinörtti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 012
  • Liked: 5119
^ Jep. Jos Venäjä on tavallisella perseilyllä noiden tuhojen takana. Siis vaikka myrskyllä väylällä suoritettu ankkurilla laahaus putkien ja kaapelien alueella on sellainen...

Ei tässä jää paljoa vaihtoehtoja, kuin laajentaa aluevedet suojaamaan putkia koko matkalle, jolloin läpikulkua voidaan valvoa paremmin ja määrätä tietyille alueille ankkurointikielto, jota voidaan valvoa.

Vanja toki voi kulkea kv-merisopimusten mukaisesti läpi, mutta osoitettua väylää. Lonnimaan ei saa jäädä. Sama sota-alusten kanssa. Vain läpi suoraan
näkyvästi, sukellusveneet vain pinta-ajossa.

Ankkurointi on jo nyt kielletty - niin laivaväylälle kuin kaasuputkien, kaapelien yms läheisyyteenkin. Jos näitä kansainvälisiä sääntöjä on vaikea noudattaa Itämerellä, eräs hyvä vaihtoehto on ohjata paskavaltioiden laivaliikenne toimimaan Vladivostokin sataman kautta.

Murkula

  • Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Viestejä: 1 783
  • Liked: 3345
  • Ex-mersupersu
^Voi luoja ja se varmaan onnistuukin ilman selkkausta.  ;D

Kun ei tuolla järjenkäytöllä vain siirryttäisi kaapelivahingoista laivavahinkoihin...
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 766
  • Liked: 3747
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Tämä juttu ketjuun, jotta myrskyn ja sattuman todennäköisyyksillä spekuloijat ehkä miettisivät, miksi laivalta on kaksi ankkuria poissa, eikä sillä ole silti tekemistä Balticconnectorin hajoamisen kanssa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009930823.html
Lainaus
ANKKURITTOMALLA säiliöalus Scorpiuksella ei kuitenkaan mitään tekemistä kaasuputken rikkoutumisen kanssa.

Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-sivuston mukaan Scorpius on ollut kaasuputkivaurion tapahtuma-aikaan muualla. Se lähti Porvoon Kilpilahdesta varhain torstaiaamuna 5. lokakuuta kohti Ruotsin Umeån satamaa. Lauantaiaamuna se oli jo Maarianhaminan tienoilla ja saapui perille määränpäähänsä sunnuntai-iltana.

Tässä jutussa oli jotain niin outoa, että mitään rajaa. Tarkistin vielä ChatGPT:ltä ja Quoralta, milloin ja miksi laiva myrskysäässä hukkaa ankkurinsa ja vastaus, että jos se on jäänyt johonkin kiinni.


Joten kysyin faijalta, entiseltä ammatiltaan merikapteeni ja joka aloitti työuransa 50-luvulla, matruusina FÅA:n laivoilla ankkureita nostaen ja jatkoi työuraa saman varustamon banaanilaivoilla vielä 60-luvulla:

Jos ankkurit ovat olleet ylhäällä klyyseissä kiinni ja kettinkivinssit kunnolla lukittuna, niin ankkurit eivät irtoa. Piste. Jos kettinki on ajan mittaan venynyt liikaa, ne se vaihdetaan. (Kyseessä siis Neste Shippingin entinen tankkeri, joka on luokiteltu Suomen ja Ruotsin talviolosuhteisiin, tarkoittaa että vanhaa kulunutta kettinkiä ei käytetä)

Jos taas ankkurit eivät ole olleet kunnolla lukittuna, alhaalla leputtamasssa, niin myrskyyn tultaessa, keula olisi rikkoutunut ankkureiden heilumisliikkeestä.

Ainoa järkevä selitys, että ankkurit ovat olleet jossain vaiheessa laskettuna myrskyn aikana. Toimittelija ei tietysti älynnyt kysyä, että miksi ankkurit hukattiin myrskyssä. Varustamon sisäisestä raportista tämä varmaan selviäsi ja olisi varmaan myös varustamon intresseissä julkaista tämä tieto. Jos ketju on katkennut lähellä ankkuria, niin kettinkiä on silloin laivassa kiinnyttynä vastaava määrä. Viimeisestä lenkistä saadaan selvitettyä, onko kettinki katkaistu tahallaan (hitsauspillillä) vai ei (ts. ulkopuolinen voima on venyttänyt kettinkilenkin hitsaussauman auki). Jos kaikki ankkurikettinki on merenpohjassa, niin kapteeni voinee kertoa, missä se hukattiin.

Faijani korjasi myös luulojani, milloin isoissa paateissa ankkureita käytetään ajoankkureina, jos käytetään:

Kukaan täyspäinen päällikkö ei avomerellä ja myrskysäässä käyttäisi perä- tai keula-ankkureita ajoankkureina. Satamaan tultaessa ehkä. (Ison öljytankkerin pysähtymismatka voi olla jopa 15 nm)

Jos halutaan, että ankkuri ottaa pohjaan kiinni, niin kettinkiä lasketaan 3-5 krt veden syvyys. Jos taas halutaan, että ankkuri naaraa pohjaa pitkin, niin lasketaan sen verran kettinkiä, että kettingin laskukulma on noin 45 astetta (tähän vaikuttaa tietysti laivan nopeus), jolloin ankkurin kourat tarttuu (putkeen) parhaiten.

(Tämä siis ei sulje pois, etteikö laivan päällikkö olisi keksinyt kännipäissään tai tahallaan, käskyttänyt matruusia laskemaan Inkoon edustalla ankkurikettinkejä 100m tjsp.)

Ja vielä, boldattuun tekstiin: Jos joku on tahallaan tai vahingossa naarannut putken mukaansa, niin mikä sanoo, että putki on revennyt juuri silloin? Onko se voinut revetä vasta tunteja myöhemmin? Ts. vasta silloin kun seismografiset asemat ovat rekisteröineet lähistöllä jotain paukahdusta.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:156373/shipname:SCORPIUS?order=date_uploaded
Sepittelee, koska sepitekin voi toimia oikein hyvin

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 342
  • Liked: 7705
Tarkistin vielä ChatGPT:ltä ja Quoralta, milloin ja miksi laiva myrskysäässä hukkaa ankkurinsa ...

Se on aina hyvä idea. Minäkin kysyin ChatGPT:ltä, kohtaavatko Suomen ja Viron aluevedet, ja vastaus oli, että jees jees, kyllä kohtaavat. Lisäselityksenä, että ne kohtaavat Suomenlahdella, joka muodostaa osan kummankin maan itärajaa.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 977
  • Liked: 25714


Ankkurointi on jo nyt kielletty - niin laivaväylälle kuin kaasuputkien, kaapelien yms läheisyyteenkin. Jos näitä kansainvälisiä sääntöjä on vaikea noudattaa Itämerellä, eräs hyvä vaihtoehto on ohjata paskavaltioiden laivaliikenne toimimaan Vladivostokin sataman kautta.

No kv-vesillä ei ole mitään auktoriteettia, joka valvoisi vaikka ankkurointia väylälle tai putkien ja kaapeleiden alueelle, kun KV- vesialueet eivät kuulu kenenkään juridisen vallan alaisuuteen.

Siksi Suomen ja Viron aluevedet yhteen, niin voidaan laittaa merivartiosto/laivasto nousemaan väylällä ankkuroivaan/ putken/kaapelin päällä ankkuroivaan laivaan ja lopettamaan moinen.

Ja lonniminen sekä venäläisten "tutkimusalusten" pyöriminen kv-alueella putkien ja kaapeleiden päällä loppuisi. Läpikulku olisi sallittu kv-lailla, mutta sen on oltava läpikulkua. Alueelle ei voi jäädä pyörimään päiviksi kuten nyt, vaan on purjehdittava läpi lyhintä tietä samaa matkaa.

Jos sinne jää lonnimaan, niin laivasto nousee alukseen...

Venäjän laivasto voi purjehtia läpi, mutta sen on oltava "siirtoajoa", siis lyhin reitti pysähtymättä. Lippu salossa ja tunnisteet esillä. Sukellusveneet saavat kulkea vain pinnassa.

Nyt kun siellä on kv-vesi välissä, niin siellä saa tehdä ihan mitä vaan.

Niitä putkia ja kaapeleita ei rikottu juuri siksi aluevesillä.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2023, 12:27:56 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Radio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 799
  • Liked: 5429
  • Radiomiina
Mikä teitä Venäjä ja palestiina fiilejä  oikein vaivaa?
Kulttuurithan ne ovat maailmanvalloituksen takana. Eivätkä mitkään korkeakulttuurin edustajat vaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan nojaavat rosvojen ja ryövärien kansoittamat ja hallitsemat (veikkaisin) sosialistiset ryhmät. Tasa-arvon ja rasismin johdosta emme voi puhua ääneen kansojen luonteesta.
Merten rauhan rikkojat ovat kyllä pahinta paskasakkia ever. Todellisia maailmansodan agentteja ovat!
Daavidin linko on valittu Suomen puolustusvoimille korkeatorjuntajärjestelmäksi. Hankinta sisältää Stunner-ohjuksia, ohjuslavetteja, datalinkkejä ja Elta Systemsin sensoreita. ITSUKO-hankeen tarjouspyynnöissä ehtona oli 15 kilometrin korkeusulottuvuus.

Joutselkä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 325
  • Liked: 357
  • Joutselän taistelu oli mottisodan esimerkki
Suomi aina rajusti rähmällään joka suuntaan. Aina pitää olla joku taho jota syvästi kumartaa. Sata vuotta itsenäisyyttä ei ole riittänyt poistamaan orjamentaliteettia.

Itämerellä on viime vuosina ollut kymmeniä vastaavia myrskyjä. Mutta vain tämä yksi rikkoi kolme vedenalaista linjaa. Näillä tiedoilla tahallinen teko on todennäköinen. Sabotööri on ehkä tarkoituksella valinnut ajankohdaksi myrskyn. Lisää tietoa tarvitaan. Löytyykö jokaisesta paikasta samanlaisia jälkiä?

Eikös Virosta sanottu suhteessa tähän Ruotsin kaapeliin, että on ollut aiemminkin vastaavaa?

Tjaa, enpä tiedä kumartelusta mutta pääasia että uskalletaan taas 80 vuoden jälkeen  pyllistää idän suuntaan.
Tšeka (zeka) oli bolševikkijohtaja Vladimir Leninin aloitteesta joulukuussa 1917 perustettu Neuvosto-Venäjän salainen poliisi.

Nato on poliittinen ja sotilaallinen liittouma, jossa on yhteensä 32 eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista jäsenmaata.

Missä on Valeri Gerasimov?

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 028
  • Liked: 14132
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Vahingon/"vahingon" tekijäksi ilmeisesti epäillään kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -alusta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009937903.html

Lainaus
Krp: Merestä tehty löytö – tämän aluksen liikkeet sopivat yhteen kaasuputken vaurion kanssa
Keskusrikospoliisi selvittää lisäksi, onko merestä löytyneellä esineellä yhteyttä syntyneeseen vaurioon.

POLIISI on esitutkinnassa saanut selvitettyä, että Hongkongin lipun alla liikennöivän, kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -aluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa. Krp kertoo asiasta tiedotteessa.

Muun muassa tästä syystä poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt aluksen osallisuuden selvittämiseen.

- -

Lohi kertoo lisäksi, että tutkinnassa on löytynyt painava esine läheltä kaasuputken vauriokohtaa.

- -

Meren pohjasta on lisäksi tutkinnan yhteydessä löytynyt möykky vastikään kerrostunutta maata, jonka sisällä on ilmeisesti jokin erittäin painava esine. Selvitämme nyt, mikä esine on ja liittykö se putken vaurioon, Lohi kertoo.

Esine on syvällä savisessa merenpohjassa. Vielä ei Lohen mukaan ole pääteltävissä, mistä esineestä on kyse.

- -
Korostus minun.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 339
  • Liked: 15906
  • Manner-Suomen Tasavalta
Jos putken rikkoi kiinalaisten ankkuri tai muu esine, Kiinalla on vahva intressi myöntää tapahtunut, pyytää anteeksi ja maksaa vahingot. Kiina ei halua luoda mielikuvaa, että olisi rahtireittien häirikkö.

Jos syyksi paljastuu kiinalaisalus, Venäjä pääsee syyttämään kaikkia heitä nyt julkisesti epäilleitä venäläisvastaisuudesta, ja -vihamielisyydestä.

Ehkä kuitenkin olisi parempi, että tapaus ei virallisesti selviä, niin siitä saadaan tekosyy levittää aluevedet. Toisaalta, jos tapahtunut paljastuu kiinalaisten syyksi, kaikki Venäjää jo syyttäneet ehkä oppivat vastaisuudessa olemaan vähemmän innokkaita, ennen kuin asiassa on todisteita.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Augustus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 230
  • Liked: 2764
Jos putken rikkoi kiinalaisten ankkuri tai muu esine, Kiinalla on vahva intressi myöntää tapahtunut, pyytää anteeksi ja maksaa vahingot. Kiina ei halua luoda mielikuvaa, että olisi rahtireittien häirikkö.

Jos syyksi paljastuu kiinalaisalus, Venäjä pääsee syyttämään kaikkia heitä nyt julkisesti epäilleitä venäläisvastaisuudesta, ja -vihamielisyydestä.

Ehkä kuitenkin olisi parempi, että tapaus ei virallisesti selviä, niin siitä saadaan tekosyy levittää aluevedet. Toisaalta, jos tapahtunut paljastuu kiinalaisten syyksi, kaikki Venäjää jo syyttäneet ehkä oppivat vastaisuudessa olemaan vähemmän innokkaita, ennen kuin asiassa on todisteita.
Jos kiinalaiset olivat asialla, niin voihan venäläiset ihan oikeutetusti syyttää venäläisvastaisuudesta. Onhan tämäkin ketju pullollaan varmaa tietoa tai melkein varmaa spekulaatiota, että ryssähän se siellä. Media meillä ja muuallakin on tiennyt asian melko varmasti ja NATO on lisäämässä läsnäoloa Itämerellä, asiaa "tarkasti" pohdittuaan.

Eli ihan fiilispohjalla ketjussa, mediassa ja NATO:ssa mennään, Niinistökin saattoi heittää jotain ihan fiilispohjalta. Harmi ettei saatu tästä ydinsotaa aikaiseksi, olisi siinä 2200-luvun historiantutkijoilla naurussa pitelemistä, kun toteaisivat, että koko sota alkoi jostain vtun kiinalaisaluksen törttöilystä.

Siksi kannattaa kelata ketjua taaksepäin ja havaita omat (et sinä, vaan yleensä) ennakkoluuloiset asenteet ja spekulaatiot ja miten sitten kävikään. Huoneen seinälle kannattaa tulostaa erityisesti ne omat varmat käsitykset siitä mitä on tapahtunut. Se on opettavaista.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 017
  • Liked: 5357
  • Aavikolla roskiksessa
Kostoksi en syö kiinalaisessa ainakaan viikkoon.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 017
  • Liked: 5357
  • Aavikolla roskiksessa
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009938637.html
Lainaus
Tutkijalta varoitus Ruotsille Putinin aikeista

Ruotsin Ulkopoliittisen instituutin tutkija analysoi Balticconnectoria, ja muistutti vuoden 2015 tapahtumista.

Kragh viittaa kirjoituksessaan Suomen Ulkopoliittisen instituutin johtava tutkija Matti Pesun kirjoitukseen viestipalvelu X:ssä, jossa hän arvioi Balticconnectorin tapahtumia Suomen näkökulmasta.

Pesun mukaan Venäjän johdolla on todennäköisesti kaksi tavoitetta Suomen suhteen.

Tämä antaa kuvaa miten Suomen valtiollinen propaganda toimii. Eli on kaasuputkivaurio, jonka KRP tutkii asiallisesti. Tässä täytyy sanoa, että noin ehdottomasti on. Eli toki sitä ehkä jossain määrin voi kritisoida, ettei tutkintaa saatu tehtyä esimerkiksi nopeammin asian luonteen takia, mutta no joo se olisi aika turhan kovaa kritiikkiä.

KRP tutkii ja saa vastauksen, että kiinalainen alus on ainoa joka sopii, ja selittää kaikki kolme vauriota.

Mitä tapahtuu: tällä ei ole mitään vaikutusta valtiojohtoiseen propagandaan Suomessa. He elävät ja painostavat muita elämään rinnakkaistodellisuudessa, jossa keksitään asioiden kulku, ja ohitetaan asioiden looginen käsittely.

Tämä on samaa sarjaa sen kanssa, että Suomessa on hyvin vähän korruptiota lattiatasolla. Pomot sitten elävät todellisuudesta ulkona juhlasta juhlaan seonneina.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2023, 15:48:23 kirjoittanut ApuaHommmaan »

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 751
  • Liked: 65665
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Lainaus
Meren pohjasta on lisäksi tutkinnan yhteydessä löytynyt möykky vastikään kerrostunutta maata, jonka sisällä on ilmeisesti jokin erittäin painava esine. Selvitämme nyt, mikä esine on ja liittykö se putken vaurioon, Lohi kertoo.

Esine on syvällä savisessa merenpohjassa. Vielä ei Lohen mukaan ole pääteltävissä, mistä esineestä on kyse.

- -
Korostus minun.

Vaurion on aiheuttanut siis UDO. Unidentified Diving Object.

LIekö ulkoavaruuden alus tullut ja ilmakehä ollut liian ohut ja painunut merenpohjaan ja kyntänyt siellä jonkin matkaa.



On mielenkiintoista myös (nyt en syytä ketään täällä), että useatkin asiantuntijat sanovat, että vain hullu ankkuroi myrskyssä ja että myrskyssä ei ankkuri raahaa eikä sitä eikä tätä.

Sitten Loviisan satamaan saapuu laiva jossa ei ole ankkureita ja kapteeni väittää hukanneensa ne myrskyssä.

Ankkurittoman laivan reitti ei ihan sovi tapahtumahetkiin. Reitin saa AIS-lähettimestä. Mikä nyt todistaa, ettei scorpius ole laittanut johonkin pelastus/partioveneeseen AIS-lähetintään ja seilannut itse ihan jossain muualla kuin AIS-tiedot antavat ymmärtää. Laivan signaali olisi toisaalla ja laiva itse toisaalla.

Jos rahtilaivan AIS-lähetintä ei saa irti, niin tarkistin wikipediasta, että AIS-lähettimeen ei kuulu mitään lähetinlaitteen tunnistuskoodia. Ainoastaan laivan uniikkeja koodeja MMSI ja IMO käytetään identifiointiin ja molemmat voi syöttää lähettimeen kuin lähettimeen. Eli perus maritimekaupasta saatava AIS-lähetin johonkin kalastajapaattiin valehtelemaan Scorpiuksen sijainti ja laiva itse laahaamaan ankkureitaan sabotaasimielessä.

Järjestelmä ei tiedä, tuliko AIS-lähetys ensin hunghang-merkkisestä laitteesta Scorpiuksen kannelta ja jonkun sopivan hetken jälkeen hanghung-merkkisestä laitteesta jonkun kalastajapaatin kapyysistä. Lähete on standardi. Ja jos signaalin voimakkuudet eivät korreloi, niin myrskyssä kaikki on mahdollista ja tarkempia signaalitietoja tuskin talletetaan mihinkään.

Tätä teoriaa en vielä nähnyt noissa artikkeleissa.

-i-
« Viimeksi muokattu: 21.10.2023, 16:02:54 kirjoittanut ikuturso »
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 028
  • Liked: 14132
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Mitä tämä uusi tieto tarkoittaa muuta kuin, että ankkurin laskeminen hetki ennen kaasuputkea on ollut mahdollista ongelmitta? Kun meren pohjasta löytynyt esine saadaan ylös selvinnee tarkemmin, mikä putken on rikkonut. Taitaa jäädä kuitenkin osoittamatta kiistatta, että pohjaa pitkin tahallisesti laahattiin, jotta putki hajoaisi. Se ei tietenkään poista mahdollisuutta, että putkirikko oli tahallinen. Epäilys jäänee molempiin suuntiin.
Lainaus
Uusi tieto: Kiinalais­alus näyttää pysähtyneen avo­merellä juuri ennen kaasu­putkea
- -

Kaasuputki vaurioitui yöllä 7.-8. lokakuuta. Silloin Newnew Polar Bear -alus kulki Suomenlahdella noin 11 solmun matkanopeutta kaakkoon. Kello 1.12 Suomen aikaa aluksen kulkutietoihin on tallentunut kummallinen poikkeama: vauhti putosi kulkutietojen mukaan vain 1,1 solmuun eli käytännössä alus näyttää lähes pysähtyneen.

Tuolloin laiva oli kartasta katsoen noin 1,4 merimailin eli noin 2,6 kilometrin päässä merenpohjassa kulkevan kaasuputken linjasta. Newnew Polar Bear ylitti kaasuputken noin kahdeksan minuuttia myöhemmin eli kello 1.20 aamuyöllä. Juuri samaan aikaan norjalainen Norsar-tutkimuslaitos teki merenpohjassa seismologisen havainnon kaasuputken tietämillä.


Newnew Polar Bearin pysähdys avomerellä on niin lyhyt, että se ei erotu esimerkiksi Marine Traffic -palvelussa aluksen reitin yleiskuvassa vaan näkyy vasta tarkemmista tiedoista.

Teoriassa kyse voi olla esimerkiksi AIS-tietoihin vahingossa tai tahallaan tehdystä väärästä ilmoituksesta.

Pysähdyksensä aikaan Newnew Polar Bear myös ilmoitti datan mukaan merellä statuksekseen ”moored” eli ”kiinnitetty”. Aluksen miehistö syöttää tavallisesti itse statuksensa AIS-järjestelmään. Newnew Polar Bearin ilmoittamalle ”kiinnitetty”-statukselle ei ole järkeenkäypää selitystä. Jos alus olisi ankkuroitu merellä, siitä normaali ilmoitus AIS-järjestelmään olisi ”anchored” eli ankkuroitu.

YKSI teoria kaasuputken vaurioitumisesta on se, että jonkin aluksen ankkuria on vedetty merenpohjassa, ja se on repinyt kaasuputken rikki.

Keskusrikospoliisi kertoi perjantaina, että se tutkii myös merenpohjasta löytynyttä ”möykkyä”, jonka sisällä on ilmeisesti painava esine. Teoriassa esine voisi olla esimerkiksi irronnut ankkuri tai sen osa.

Merikapteeni Magnus Winberg on aiemmin pitänyt ankkuriteoriaa epätodennäköisenä. Hän pitää uusia tietoja mielenkiintoisina.

Winberg toimii opettajana merenkulkualan Aboa Mare -oppilaitoksessa. Winbergin mielestä olennaista uusissa tiedoissa on se, että Newnew Polar Bearin nopeus näyttää pudonneen yhtäkkiä noin yhteen solmuun.

“Se muuttaa tilanteen. Alus on ollut pysähdyksissä. Silloin on ankkuri voitu laskea”, hän sanoo.

Matkavauhdissa aluksen keula-ankkuria ei hänen mukaansa voisi laskea, koska pohjaan kiinnittyessään ankkuri kääntäisi aluksen ympäri. Ankkuriin myös kohdistuisi niin suuret voimat, että se todennäköisesti repeytyisi irti ja voisi vahingoittaa alusta.

- -

NEWNEW Polar Bearin ankkuriin liittyy lisäksi kysymyksiä herättävä havainto. Kun alus saapui Pietarin satamaan, siitä julkaistiin 9. lokakuuta uutinen merenkulkuun erikoistuneella venäläisellä Portnews-sivustolla. Samaisessa uutisessa julkaistiin Global Ports -satamaoperaattorin ottama päiväämätön kuva, jossa aluksen paapuurin puolen etuankkurin kettinki on laskettu veteen.

Tämä on epätavallista, koska satamassa ei ole yleensä tarvetta laskea ankkuria, kun alus on jo kiinnitetty laituriin.

Merikapteeni Winbergin mukaan ankkurikettingin laskeminen kuvassa näkyvällä tavalla ei ole tavallista, mutta siihen voi olla syynsä, jos esimerkiksi ankkuripeliä huolletaan.

Uusien tietojen valossa kuva herättää kysymyksiä.

”Kuvassa näkyy ankkurin kettinki. Voihan se olla, että loput puuttuu”, Winberg sanoo.

- -

Tavallisesti rahtialuksella ei pitäisi olla erityistä syytä pysähtyä kesken matkan keskelle suurta laivaväylää, kuten Newnew Polar Bear näyttää tehneen. Mahdollinen selitys voisi olla kyseisenä viikonloppuna Itämerellä raivonnut myrsky ja siitä johtuva ongelmatilanne. Tuuli oli raju, ja aallokko korkea.

Kiinalaisen New New Shipping - varustamon edustaja kertoi HS:lle perjantaina, että Newnew Polar Bear -aluksen lokikirjassa ei näkynyt mitään erikoista 8. lokakuuta.

- -

Ankkurin putoaminen veteen vahingossa on periaatteessa mahdollista mutta epätavallista.

Tavallisesti ankkurissa on kolminkertainen varmistus. Ankkurikettinkiä hidastavat sekä jarrut että niin sanottu kettinkikarhu, jossa on ympärille kiristyvät leuat. Kolmantena on vielä varmistuskettinki, joka on kytketty ankkurikettinkiin.

”Voi ankkuri pudota vahingossa. Mutta siinä tapauksessa ankkurilaitteistoa on kyllä käsitelty väärin”, sanoo merikapteeni Winberg.

- -
Korostus minun.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009941718.html
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Lyyti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 731
  • Liked: 6555
  • Sananvapaustaliban.
Jos merenpohjan tunnistamaton esine on rahtilaivan ankkuri tai sen osa, voidaanko siitä tunnistaa alus jolle se kuului?
Vastuullista öyhötystä vuodesta 2017.

Vale, emävale, yle.

Tagit: