Kirjoittaja Aihe: Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua  (Luettu 48867 kertaa)

Cassa

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 161
  • Liked: 488
Mikä tuossa mietityttää, että mikä aiheutti sen kapeamman raahausjäljen ankkurin irrottua. Onko pelkkä kettinki voinut aiheuttaa moisen? Ja rikkonut Elisan datakaapelin? Tietysti, jos kaikki kettinki on ollut ulkona.

Normiankkuroinnissa sen ankkuriketjun paino pitää sen aluksen paikallaan - sen verran kovaa tekoa se. Että varmaan menee teräsvahvistettu valokuitu ihan helpolla.

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 031
  • Liked: 14159
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Nyt siis selvitetään ankkurin laahauttamisen tahallisuutta, kun todennäköisesti kiinalaisvarustamon konttialus on tuhon syyllinen. Siltä puuttuu vasen etuankkuri, ja aikataulut täsmäävät. Kettinkiä pidetään hyvin mahdollisena datakaapelin vaurion aiheuttajana, koska ilmeisesti ketju on raahautunut kymmeniä kilometrejä merenpohjassa kohti datakaapelia:

https://yle.fi/a/74-20056840

Lainaus
Kaasuputken vierestä on nostettu ankkuri – tämä tutkinnasta tiedetään nyt

- -

Keskusrikospoliisi kertoo, että tutkinta keskittyy seuraavaksi siihen, oliko teko tahallinen vai ei. Poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt kiinalaisalus Newnew Polar Bearin osallisuuden selvittämiseen.

KRP:n päällikkö Robin Lardot sanoi, että nyt tutkinnassa paneudutaan myös Newnew Polar Bear -aluksen mahdollisiin Venäjä-kytköksiin. Venäläinen Sevmorput-alus ei enää kuulu tutkinnan päälinjaan.

Balticconnector-kaasuputken rikkoutuminen sopii ajallisesti myös Suomen ja Viron välisen datakaapelin rikkoutumiseen. Rikkoutunut ankkuri löytyi kaasuputken vauriokohdan vierestä.

Keskusrikopoliisin rikosylikomisarion Risto Lohen mukaan on mahdollista, että ankkuri on irronnut kaasuputken kohdalla, minkä jälkeen ankkurin ketju olisi vaurioittanut Suomen ja Viron välistä datakaapelia.

- -

Putken molemmin puolin on useita kymmeniä kilometrejä raahautumisjälkiä, joita Merivoimat on seurannut.

- -

Viranomaiset yrittivät ottaa yhteyttä esitutkinnan päälinjalla olevaan Hongkongiin rekisteröityneeseen rahtialukseen nimeltä Newnew Polar Bear.

Alus oli kuitenkin jo ehtinyt lähteä liikkeelle Pietarin satamasta, joten alukseen yritettiin saada yhteys merellä, mutta Lohen mukaan alus oli vastahakoinen yhteistyöhön.

Viranomaiset kuitenkin huomasivat, että alukselta näyttäisi puuttuvan vasen keula-ankkuri. - -

Viranomaiset olivat varautuneet aluksen puhutteluun ja pysäyttämiseen, jos alus olisi tullut Suomen aluevesille. Alus seilasi siis Suomen talousvesillä, jossa juridiset pakkokeinot eivät ole mahdollisia.

- -

Minun silmiini tämä näyttää vähintään huolimattomuudella aiheutetulta vahingolta. Mikä luonteva syy olisi ollut laahata keula-ankkuria merenpohjaan pitkin, kun se ei selvästi pysty konttialusta pidättelemään, ja ankkurin katkettua jättää kettinki kymmenien kilometrien matkalta raahautumaan pohjassa.

Myrskyn tähden ankkurointi ei tälle alukselle vaikuta uskottavalta syyltä toisin kuin pienemmille laivoille kuten venäläiselle SGV FlotIlle, joka vietti viikonlopun ankkurissa kaasuputken lähellä ja jota ensin epäiltiin sabotaasista. Eihän tämä NewNew Polar Bear pysy paikallaan yhden ankkurin varassa vaan käyn näin, että ketju katkeaa varsinkin, kun kone käy ja laiva etenee ankkuri pohjassa.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 761
  • Liked: 7708
Väkisinkin tulee mieleen, että ne tärkeimmät, eli Estlink 1 ja Estlink 2 sähkönsiirtokaapelit Suomesta Eurooppaan pelastuivat kaasuputkeen pysähtyneen ankkurin ansiosta.

Ja se pistää hiukan silmään Newnew Polar Bearista levinneestä hyvälaatuisesta valokuvasta, ettei siinä oikein näy mitään ketjun aihettamia hankausjälkiä. Laiva ajoi sentään satoja kilometrejä 3 metrin aallokossa kireää ankkuriketjua vetäen.
Satoja kilometrejä?? Mistä tää tieto?
Kuinka ollakaan, meni juuri siitä kohdasta missä EI ole betonisuojausta.
Paattiin liittyvät verkkosivut kuulemma .ru
Majailee ny Arkangelissa Venäjällä. Koillisväylä jo jäässä et miksi tuolla?
Äärimmäisen harvinainen onnettomuus ja miksi juuri nyt kun Suomi liittyi NATOon???
Kapteeni välttelee keskustelua...
Ihan selkeä homma = TAHALLINEN!
Tarkoitus oli takuulla "vahingossa" katkoa kaikki kaapelit Suomen Lahdella, mutta valitettavasti ketju katkesi ja ankkuri jäi rikospaikalle.

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 897
  • Liked: 5712
Se mitä tämä tapaus paljastaa on salaliittoteoreetikot ;D
*** Kommunismi toimii maimiosti - muurahaisilla ***

Cassa

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 161
  • Liked: 488
Minun silmiini tämä näyttää vähintään huolimattomuudella aiheutetulta vahingolta. Mikä luonteva syy olisi ollut laahata keula-ankkuria merenpohjaan pitkin, kun se ei selvästi pysty konttialusta pidättelemään, ja ankkurin katkettua jättää kettinki kymmenien kilometrien matkalta raahautumaan pohjassa.

Myrskyn tähden ankkurointi ei tälle alukselle vaikuta uskottavalta syyltä toisin kuin pienemmille laivoille kuten venäläiselle SGV FlotIlle, joka vietti viikonlopun ankkurissa kaasuputken lähellä ja jota ensin epäiltiin sabotaasista. Eihän tämä NewNew Polar Bear pysy paikallaan yhden ankkurin varassa vaan käyn näin, että ketju katkeaa varsinkin, kun kone käy ja laiva etenee ankkuri pohjassa.

Minun silmiini tämä näyttää ei pelkästään täysin tahalliselta, mutta myös suunnitelmalliselta - siinähän meni hieman teknisempi  merentutkimusalus Sibiryakov aiemmin syyskuussa. Eikä kukaan kapteeni ala ankkuroimaan väylälle, eikä varsinkaan kaasuputken kohdalle!

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 824
  • Liked: 3924
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Kiinalaisvarustamon omistuspohja:

Lainaus
Established in November 2021, Yangpu Newnew is owned by Hainan Fute Trading (50%), Huatong Automobile Investment (20%), Haikou Liang’en Multimodal Transport (15%) and Shanghai Torgmoll Supply China Management (15%). Hainan Fute was incorporated in June 2021 and is owned by Zhang Chuanrong (97%) and Wang Peng (3%), who is also Yangpu Newnew’s general manager.
    https://theloadstar.com/police-probe-role-of-yangpu-newnew-box-ship-in-gas-pipeline-damage/

Vaikea saada tuosta mitään suoraa venäläiskytköstä.

Varustamon business idea vaikuttaisi olevan kuljetukset koillisväylän kautta. Tällaiseen Iivanan myöntämä liikennöintilupa on tietysti vaatinut suhteita.

Vakuutettu Lontoossa:
Lainaus
… It is entered with London Club on behalf of Hainan Xin Xin Yang Shipping Co Ltd. As of October 10th it was moored at St Petersburg, Russia.
    https://insurancemarinenews.com/insurance-marine-news/chinese-owned-containership-traverses-nsr-reaches-kaliningrad/

https://www.londonpandi.com/

I’m Donald Trump and I approve this message.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 193
  • Liked: 5633
  • Aavikolla roskiksessa
Tämä tapaus esiintuo Suomen hallinnon mädännäisyyttä erittäin hyvin. Kun hallinnolla on yhteinen vihollinen, johon pitää purkaa vihaa ettei todelliset temput tulisi päivänvaloon niin niinpä tehdään. Asiaa spinnataan vimmalla, kunnes lopulta ollaan salaliittoteoriassa, jossa kiinalaisalus oli täynnä ryssän kätyreitä, koska vielä ei ole hyväksyttyä pitää Kiinaa vihollisena ja katkaista kauppasuhteita.
Lainaus
Suomen vienti Kiinaan vuonna 2021 muodosti 5 prosenttia Suomen ulkomaanviennistä. Tuonnissa Kiinan osuus oli 8 prosenttia. Suomesta Kiinaan suuntautuneen viennin arvo oli noin 4,7 miljardia euroa vuonna 2021 (noin 9 prosentin kasvu vuoteen 2020 verrattuna, luku sisältää tavarat ja palvelut).

Katkotaan kaik vaan hyperinflaatio ei voi tulla, koska keskuspankki voi aina printata.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Pallopääkissa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 761
  • Liked: 8388
  • Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi
Poistetaan Kiinan kehitysmaa-asema. Halpatuonti Kiinasta ei ole perustunut pelkästään halpoihin palkkoihin/orjatyövoimaan vaan myös kehitysmaa-asemaan jonka takia kuljetus sieltä on halpaa.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2023, 23:55:25 kirjoittanut Pallopääkissa »
Kissafani

Reino Rivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 551
  • Liked: 1800
Jos ankkurisysteemiin kohdistuu niin suuri äkkinäinen voima, että ketju ja ankkurikin murtuu, niin luulisi myös ankkuria liikuttavan mekaniikankin vaurioituvan. Eli jäljelle jäänyttä ketjua ei saatu ylös vaan se piti raahata satamaan asti. Siksi kapea vana merenpohjassa ja ketju vedessä satamassa.

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 824
  • Liked: 3924
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Ruotsin merivoimien tutkimuspelastusalus Belos on nyt Elisan Fin-Est kaapelin kohdalla. Vieressä näkyy kaasuputken vaurioitumiskohdan varoalue.

    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:320281/zoom:9

SVT:n uutisissa mainittiin, että Telian kaapelissa on kuusi kuituparia, josta neljä on poikki.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2023, 00:40:34 kirjoittanut Penan kaveri Eki »
I’m Donald Trump and I approve this message.

Cassa

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 161
  • Liked: 488
Tuoltahan löytyi kuva tuosta vauriostakin:

https://img.ilcdn.fi/6LENktHxeOF8Pg1w17yvFNPGluM=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/aa3cae5f88025ce69a042e124ce0b856f63d5d903e73a49c400e80f6f83f4f5b.jpg

Aikamoisesti on jopa raudoitteet - ilmeisesti ruostumaton teräsverkko - vääntyneet sisäisen paineen vuoksi. Tämä kertoo jo siitä, mistä ne seismiset havainnot ovat lähteneet - koko putki revennyt hetkessä ja se noin 70 bar riittää kyllä vääntämään metallit ja putken vaipan hetkessä.

Ois kyllä kiva nähdä ne seismiset lukemat sekä kaasuputken paineenlasku - jos siitä on jotain graafia (epäilen, että ei välttämättä ole).

Ihmetyttää kyllä, että tommosta pamausta ei muka ole kuulunut - täälläkin on vedenalaisen toiminnan seuraamista hydrofoneilla - tiedän sen inttiajoilta.  Varmaan eivät halua vaan kertoa, kun voisi samalla paljastua vähäisessä määrin kuuntelupaikatkin.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 20 422
  • Liked: 27716


Ja se pistää hiukan silmään Newnew Polar Bearista levinneestä hyvälaatuisesta valokuvasta, ettei siinä oikein näy mitään ketjun aihettamia hankausjälkiä. Laiva ajoi sentään satoja kilometrejä 3 metrin aallokossa kireää ankkuriketjua vetäen.

Itse olen sen verran ollut laivalla töissä, että laivan kunnossapitoon kuuluu vähän kokoajan myös maalaaminen. Laivalla on laivan värimaailma maaleja varastossa. Pensselit ja telat jatkovarsilla. Teräsharjat ja raapat myös.

Jos kansimiehillä on luppoaikaa tärkeämmistä hommista ja sää on kohdillaan, paikkamaalataan uusia skrobuja piiloon.

Siis isoa teräslaivaa maalataan käytännössä nonstop... Jos se halutaan pitää muuna, kuin ruosteen värisenä.

Siellä on voinut käydä kansimiestiimi satamassa, kun oli paapuurin puoli töijattuna telailemassa jatkovarsilla paikkamaalaamassa kylkeä...

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 20 422
  • Liked: 27716
Mikä tuossa mietityttää, että mikä aiheutti sen kapeamman raahausjäljen ankkurin irrottua. Onko pelkkä kettinki voinut aiheuttaa moisen? Ja rikkonut Elisan datakaapelin? Tietysti, jos kaikki kettinki on ollut ulkona.

Normiankkuroinnissa sen ankkuriketjun paino pitää sen aluksen paikallaan - sen verran kovaa tekoa se. Että varmaan menee teräsvahvistettu valokuitu ihan helpolla.

Ankkurista oli myös murtunut kohta, jolla se ketju on kiinni. Siis sen ketjun päässä ankkurin irtoamisen jälkeenkin oli ollut kiinni aika jyty teräspala...

Mutta kuten totesin ankkuroinnissa laivan pitää paikallaan se ketjun paino. Joten jytyä tavaraa tuon kokoisessa.

Ja tämä ankkurin raahaaminen vahvistaa ketun merkityksen. Ketjua pitää pistää pohjaan vähintään noin 3 kertaa ankkurointisyvyys metreinä. Usein enemmänkin. Jos siellä Polar bearilla olisi ollut ankkuri ja yli 150 m ketjua ei vauhtia olisi ollut kuin muutama solmu. Nyt ketjua on ollut vain hivenen enemmän kuin syvyys ja ankkuri on tullut pohjaa viistäen mukana.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 20 422
  • Liked: 27716


Ihmetyttää kyllä, että tommosta pamausta ei muka ole kuulunut - täälläkin on vedenalaisen toiminnan seuraamista hydrofoneilla - tiedän sen inttiajoilta.  Varmaan eivät halua vaan kertoa, kun voisi samalla paljastua vähäisessä määrin kuuntelupaikatkin.

Jossain oli laskettu, että putken hajoaminen päästi hetkessä energiaa noin 100 kg tnt -paukun verran. Se on kyllä luultavasti Suomen kuuntelulaitteissa kuulunut. Mutta niistä saatavaa tietoa ei levitellä juuri mainitsemastasi syistä.

Mutta on se paukku lähes putken päällä olleessa Polarbearissakin pitänyt huomata. On ketju putkeen tarttuessaan rytissyt ja paukkanut runkoon ja on Jysäys kuulunut. Kannen alla olevat, kuten konevalvomossa olleet ovat sen rungosta kuulleet...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 968
  • Liked: 9185


Ja se pistää hiukan silmään Newnew Polar Bearista levinneestä hyvälaatuisesta valokuvasta, ettei siinä oikein näy mitään ketjun aihettamia hankausjälkiä. Laiva ajoi sentään satoja kilometrejä 3 metrin aallokossa kireää ankkuriketjua vetäen.

Itse olen sen verran ollut laivalla töissä, että laivan kunnossapitoon kuuluu vähän kokoajan myös maalaaminen. Laivalla on laivan värimaailma maaleja varastossa. Pensselit ja telat jatkovarsilla. Teräsharjat ja raapat myös.

Jos kansimiehillä on luppoaikaa tärkeämmistä hommista ja sää on kohdillaan, paikkamaalataan uusia skrobuja piiloon.

Siis isoa teräslaivaa maalataan käytännössä nonstop... Jos se halutaan pitää muuna, kuin ruosteen värisenä.

Siellä on voinut käydä kansimiestiimi satamassa, kun oli paapuurin puoli töijattuna telailemassa jatkovarsilla paikkamaalaamassa kylkeä...

Eikun niin tosiaan. Kuva olikin näköjään otettu kun laiva oli lähdössä takaisin ulos.

Kertoo ehkä vähän varustamon välinpitämättömyydestä, kun yhdellä keula-ankkurilla takaisin koillisväylälle. Maailman haavoittuvimmalle merialueelle.

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 968
  • Liked: 9185
Jos ankkurisysteemiin kohdistuu niin suuri äkkinäinen voima, että ketju ja ankkurikin murtuu, niin luulisi myös ankkuria liikuttavan mekaniikankin vaurioituvan. Eli jäljelle jäänyttä ketjua ei saatu ylös vaan se piti raahata satamaan asti. Siksi kapea vana merenpohjassa ja ketju vedessä satamassa.

Tietämättä ton laivan kanskoneista mitään, normaalisti vintturin ketjupyörässä on kyllä kitkajarru joka luistaisi, jos ketjun veto olisi jäänyt sen varaan. Silloin ankkuri ketjuineen olis päätynyt mereen.

Ja laivassa on kyllä muitakin kansikoneita mooring-vinsseistä lähtien, jolla ankkuri saataisiin tarvittaessa ylös vaikka pätkä kerrallaan. Mutta toki suuremmalla vaivalla. Eli edes vintturin hajottua, kyseessä ei olisi ollut mikään force majeure, vaan tuottamuksellista ja huonoa merimiestapaa yms.

Arvaan laivan omistusjärjestelyjen olevan lopulta niin monimutkainen, ettei edes haastetta pystytä toimittaan, puhumattakaan maksajan löytymisestä.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 897
  • Liked: 69759
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Mutta miettikääpä sitä, että jos siellä on kilometrien laahausjäljet pohjassa ja noiden kolmen vaurion etäisyyskin on kymmeniä kilometrejä....

Ilmeisesti koko tuon matkan ankkuri tai sen jämä on laahannut enemmän tai vähemmän pohjaa pitkin... Jos satamassa ketju vielä roikkui, tuon putkivaurion jälkeen ei varmaan ole saatu sitä kelattua ylös. Näin ollen mitä kaikkea muuta siellä on joko rikki tai sitten menossa rikki?

Onhan siinä kyllä mahdollisuus, että ketjukoneet toimivat ja ketju roikkui meressä, jotta katkennen ankkurin jämät eivät näy laivan kylkeä vasten...

En oikein usko siihen, että tuommoiset ankkurintuhoajat olisivat mitenkään niin taitavia, että kaikista merenpohjan kaapeleista ja infrasta olisi valittu juuri nuo. Jos minkä tahansa merenalaisen valokuitukaapelin suojavaippa on rikki, niin siellä voi olla kohta tukivaijeri ruosteessa ja poikki ja eipä se itse kaapelikaan tykkää, jos sinne menee suolavesi sisään kuitujen väliin.

Veikkaan, että nyt merenalaisten kaapelien omistajat ja operoijat ovat - tai ainakin tulisi olla - huolissaan tarkkailemassa datavirtoja, virheenkorjausta ja sähkökaapelien vuotovirtoja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pakkanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 968
  • Liked: 9185
Ekan ja viimeisen vauriopaikan välinen etäisyys on lähes 200km ja tiedotustilaisuudesta syntyi mielikuva, että Purunpää seurasi jälkeä vielä Ruotsin kaapelia pidemmälle.

No onpahan tuolta linjalta vanhat miinat nyt raivattu  ;D

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 259
  • Liked: 8695
Mutta miettikääpä sitä, että jos siellä on kilometrien laahausjäljet pohjassa ja noiden kolmen vaurion etäisyyskin on kymmeniä kilometrejä....

Ilmeisesti koko tuon matkan ankkuri tai sen jämä on laahannut enemmän tai vähemmän pohjaa pitkin... Jos satamassa ketju vielä roikkui, tuon putkivaurion jälkeen ei varmaan ole saatu sitä kelattua ylös. Näin ollen mitä kaikkea muuta siellä on joko rikki tai sitten menossa rikki?

Onhan siinä kyllä mahdollisuus, että ketjukoneet toimivat ja ketju roikkui meressä, jotta katkennen ankkurin jämät eivät näy laivan kylkeä vasten...

En oikein usko siihen, että tuommoiset ankkurintuhoajat olisivat mitenkään niin taitavia, että kaikista merenpohjan kaapeleista ja infrasta olisi valittu juuri nuo. Jos minkä tahansa merenalaisen valokuitukaapelin suojavaippa on rikki, niin siellä voi olla kohta tukivaijeri ruosteessa ja poikki ja eipä se itse kaapelikaan tykkää, jos sinne menee suolavesi sisään kuitujen väliin.

Veikkaan, että nyt merenalaisten kaapelien omistajat ja operoijat ovat - tai ainakin tulisi olla - huolissaan tarkkailemassa datavirtoja, virheenkorjausta ja sähkökaapelien vuotovirtoja.

-i-

Tämänkin vuoksi olisi tiedotustilaisuudessa pitänyt kysyä, onko tietoa, vaurioituiko esim. Kaliningradin kaapeli. Samoin olisi pitänyt kysyä, kuinka monesta kaapelista ankkuri meni yli. Tämä olisi suhteellisen helppo tietysti median selvittää itsekin, kun varmaan kaikilla mediataloilla on nyt viimeistään Marinetrafficin tai vastaavan tunnukset.

Sitten on hyvä muistaa, että Venäjä on merikaapelilla kytköksissä Kotkaan ja Helsinkiin. Ei mitään käryä, kuinka tietoliikenne on järjestelty, mutta periaatteessa voisi ajatella, että Suomen ja Viron välillä katkotut kaapelit voisivat vaikuttaa myös heihin. Tästäkin voisi kysyä, kun tehdään haastatteluja.

Ymmärrän, jos viranomaiset, erityisesti puolustusvoimat, eivät halua vastata kaikkeen. En silti ymmärrä toimittajia, jotka eivät tahdo kysyä ja selvittää asioita.
Varautumisen suurvalta

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 141
  • Liked: 11027
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan. Syy: juurikin tämä, eli ei haluta, että trooli tai ankkuri poimii sen mukaansa. Tässä itseasiassa näyttää siltä, että tuo ankkuri on modattu tarkoituksella tuollaiseksi yksipuoliseksi. Kaksihampaisena se tulisi lappeellaan merenpohjaa pitkin, nyt se toimi kyntöaurana. Tuota voisi joku ihan perusfysiikka-simussa testata, että mikä on ankkurin painopiste. Olen silmämääräisesti täysin varma, että tuo toimi juuri sillä tavoin, kuin tekijät halusivat.

Tässä "kuka ja miksi" keskustelussa ei oikein edelleenkään jää muita vaihtoehtoja kuin ryssät. Se on helppo päätellä etsimällä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Kuka hyötyisi länsimaiden kaasuputkien ja tietoliikennekaapelien rikkomisesta? Venäjä.
2. Mikä valtio ilkeilee näin ja on tehnyt samaa jo aiemmin Norjassa? Venäjä.

Kun tähän ynnätään tiedot kaasuputkien ja kaapelien päällä passissa olleisiin ryssän tutkimus- ja tihutyölaivoihin, niin ei kauheasti jää epäilyä siitä, että mistähän ihmeestä tässä on kyse. Ryssä tekemässä juttujaan ja tyypilliseen tapaan yrittää maskeerata jutun niin, ettei heitä voida suoraan syyttää. Vaan sattumalta jokin suurempi voima vastustaa ryssiä. Itse ekassa viestissä aiheesta ennustin, niin tämäkin juttu kusi siihen, että rikoksentekoväline meni rikki ja jäi todisteeksi merenpohjaan. Tilannetta ei yhtään paranna se, että kiinalainen laiva käyttäytyy kuin rikollinen Itämerellä. Se vaan vahvistaa käsitystä siitä, että laivaa ohjaa ryssäkontrollissa olevat rikolliset tahot.

Kiina on roistokapitalistinen kommaridiktatuuri. Sieltä saa rahalla ihan mitä vaan. Jonkin pikkuvarustamon ohjailu rahalla tekemään tämmöisiä pikku tihutöitä onnistuu itseasiassa helpommin kuin vastaavien teettäminen ryssillä. Ryssät kun sattumalta tietävät, että mikä on Itämeri, Suomi ja Viro. Siellä voi mahorkka-askin kanteen tehdyn riskianalyysin jälkeen tulla protestointia ja sellainen hinta, että kremlin ryssä alkaa etsiä halvempaa tekijää.

Olen täysin varma, että tuon kiinalaisen laivan miehistö ei osaisi näyttää kartalta, että missä nuo paikat olevat, tai edes sijaintiaan. Siellä vedetään A->B autopilotilla ja navigaatio-ohjelmilla, eikä taatusti edes mietitä, että "Minkähän takia joku taho maksoi meille 25 000 dollaria siitä, että kiskomme päivän risaa ankkuria perässämme? Aivan sama, rahat on saatu!" Ei tämmöisestä jutusta mene tieto Kiinan politbyroolle, tai edes paikalliselle kommarijehulle, siis ennen kuin nyt.

Nyt sitten todistamme varmaankin seuraavaksi maailmanennätystä laivan pilkkomisessa romuksi, kaikkien paperien ja miehistön totaalista katoamista ja yrityksen haihtumista savuna ilmaan. Kas kun Kiinan kommareille on tärkeämpää säilyttää kasvot, kuin alkaa hikoilla tämmöisen jutun kanssa Eurooppalaisissa oikeusistuimissa.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 259
  • Liked: 8695
Kaikkihan me spekuloidaan ja käytetään mielikuvitusta.

Ankkurin modaaminen katkaisemalla hammas vaikuttaisi aika erikoiselta. Hammasta muuten etsitään ja ties vaikka löytyisi. En tiedä, oliko Elisan kaapeli kuinka syvässä urassa, mutta tuo ankkurihan ei mennyt Elisan kaapelin yli, vaan ankkuriketju ja mitä siinä oli jäljellä.

Vieläkään ei tiedetä, mistä kaikesta muusta tuo laiva on mennyt yli.

Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä? Alus ajoi kovassa myrskyssä. Jos ketjua ei ole ollut tarpeeksi ulkona ns. normaaliin ankkurointiin (3-5 kertaa ketjua ankkurointisyvyyteen nähden), niin onko mahdotonta, että laivaa ohjanneet ovat luulleet aluksen käyttäytymisen johtuvan myrskystä? Vaihtoehtoisesti eivät ole välittäneet, vaikka ovat tienneet ankkurin olevan ulkona?

Vahvistamattomissa kuvissa, joissa alus saapuu Arkangeliin, on sillä myös osa konteista vinossa. Tämä siis tietysti Suomenlahden tapahtumien jälkeen. Kuitenkaan kuvat konteista ei juuri kieli siitä, että laivalla ja/tai sitä palvelevilla toiminnoilla olisi kaikki kunnossa.
Varautumisen suurvalta

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 761
  • Liked: 7708
Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä?
Liikaa sattumia. Eli epätodennäköisyys tolkuttoman suuri.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 141
  • Liked: 11027
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Kaikkihan me spekuloidaan ja käytetään mielikuvitusta.
Ankkurin modaaminen katkaisemalla hammas vaikuttaisi aika erikoiselta. Hammasta muuten etsitään ja ties vaikka löytyisi. En tiedä, oliko Elisan kaapeli kuinka syvässä urassa, mutta tuo ankkurihan ei mennyt Elisan kaapelin yli, vaan ankkuriketju ja mitä siinä oli jäljellä.
Vieläkään ei tiedetä, mistä kaikesta muusta tuo laiva on mennyt yli.
Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä? Alus ajoi kovassa myrskyssä. Jos ketjua ei ole ollut tarpeeksi ulkona ns. normaaliin ankkurointiin (3-5 kertaa ketjua ankkurointisyvyyteen nähden), niin onko mahdotonta, että laivaa ohjanneet ovat luulleet aluksen käyttäytymisen johtuvan myrskystä? Vaihtoehtoisesti eivät ole välittäneet, vaikka ovat tienneet ankkurin olevan ulkona?
Vahvistamattomissa kuvissa, joissa alus saapuu Arkangeliin, on sillä myös osa konteista vinossa. Tämä siis tietysti Suomenlahden tapahtumien jälkeen. Kuitenkaan kuvat konteista ei juuri kieli siitä, että laivalla ja/tai sitä palvelevilla toiminnoilla olisi kaikki kunnossa.

Ehkä ensimmäisen ankkurin jäätyä merenpohjaan sen kettinki kelattiin ylös ja laskettiin toinen ankkuri alas, jolla viimeisteltiin hommat? Kun tuli valmista, niin ankkuri kelattiin ylös. Saatavilla olevat kuvat eivät kerro, että onko tuolla juurikin se ankkuri kiinni, joka oli seilatessa mukana. Ammattimiehiltä tuollaiset pikku kikkailut käyvät tunneissa, ei muuta kuin polttoleikkaamalla ketju poikki ja joku toinen ankkuri kiinni, eikä eroa huomaa. Kuten huomaat, niin tässä jää tuolle tihutyön tekijälle runsaasti aikaa lavastaa juttua haluamansa näköiseksi.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Reino Rivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 551
  • Liked: 1800
Putkivaurio ja tutkimukset kustantavat veronmaksajille satoja miljoonia euroja. Olipa teko tahaton tai tahallinen ja syyllinen Kiina tai Venäjä, niin kenelle lähetät laskun jos eivät ole asiasta kiinnostuneita? Tai jos lasku lähetetään, niin millä lihaksilla sitä karhutaan? Mikä on Naton "yhtenäinen ja päättäväinen" vastatoimi?

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 259
  • Liked: 8695
Tässä yksi näkemys.

HS 25.10.2023
Lainaus
”Voisin kuvitella, että päitä alkaa Kiinassa putoilla” – Merireitissä on pelissä myös Kiinan arvovalta, tutkija arvioi

Yksityinen kiinalaisvarustamo Newnew Shipping avasi pohjoisen reittinsä Kiinan ja Venäjän välillä vasta viime kesänä. Avajaisia vietettiin juhlallisesti Moskovassa.

KIINAN-tuntijalle on täysi mysteeri, mikä mahdollisten kiinalaistahojen motiivi voisi olla Suomenlahden kaasuputkirikossa.

”Minun mielestäni kiinalaisella valtion taholla ei voi olla mitään järjellistä motiivia”, sanoo Maanpuolustuskorkeakoulun erikoistutkija Matti Puranen.

”On myös vaikea nähdä erityisen kirkasta motiivia yksityiselle yritykselle”, Puranen sanoo viitaten Newnew Polar Bear -rahtialukseen. Sen omistaa Newnew Shipping -niminen varustamo, joka näyttäisi olevan kiinalaisessa yksityisomistuksessa.


”Jos ajatellaan, että he [varustamo] olisivat tietoisesti lähteneet sabotoimaan putkea – ehkä yhteistyössä jonkun venäläisen tahon kanssa –, niin kai he nyt ovat ymmärtäneet, että tästä jää kiinni ja sitten syyttävä sormi osoittaa kiinalaiseen firmaan.”

JOS tuhotyö on ollut varustamolta tahallinen, Puranen pitää todennäköisenä, että se on toiminut ilman Kiinan valtion siunausta.

”Voisin kuvitella, että päitä alkaa Kiinassa putoilla”, Puranen sanoo. ”Yleensä Kiina näkee tällaiset tapaukset kasvojen menetyksenä. Joku taho tulee todennäköisesti kärsimään.”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009946895.html
Varautumisen suurvalta

Augustus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 320
  • Liked: 2924
Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä?
Liikaa sattumia. Eli epätodennäköisyys tolkuttoman suuri.
Todennäköisyydet ovat ala joita on hyvin vaikea mitenkään eksaktisti määritellä tälläisissä tapahtumissa. Jäihän tässä noin viikko sitten pääkaupunkiseudullakin kaksi ihmistä junan alle eri keisseissä parin tunnin aikaerotuksella, mikä on varmasti harvinainen tapahtuma. Todennäköisyys sille, että esimerkiksi tämä toistuisi esimerkiksi Tampereella ihan samalla tavalla noin seuraavan sadan vuoden aikana on aika lähellä nollaa. 

Occamin partaveitsenä tunnettu ajattelun periaate tässäkin auttaa, joka sanoo likimäärin (tässä keississä), että yksinkertaisin tapahtuman selittävä teoria on se todennäköisesti oikea, kaikki monimutkaiset spekulaatiot ovat enemmänkin olkiukkoilua ja salaliittoteorioita. Mutta ihmiset rakastavat spekulointia ja siksihän kaikki salaliittoteoriat rehottavat, eikä siinä sinäsnä mitään väärää ole, mielestäni, mutta Occamia kannattaa käyttää omassa ajattelussa.  Ihan verrokkiklassikkona se Kennedyn murha 1963.



L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 259
  • Liked: 8695
Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä?

On se tieto kiirinyt laivallekin että kaapeleita ja kaasuputki on katkennut. Siinäkään kohtaa ei ole tultu ulos että joo oli meidän ankkuri kun kynsi 200 km merenpohjaa, sori siitä.

MUOKS Kusipäisyys asiassa on hankala nähdä muuna kuin tahallisuutena.

On tietysti alukselle ja sen miehistölle noloa, jos kyseessä oli vahinko.  Lisäksi he voivat joutua vastuuseen ja varustaja melko isoon vahingonkorvausvastuuseen. Kyllä nämä ovat ihan loogisia syitä, miksi alus ei ilmoittaudu tekijäksi ja välttelee Suomen viranomaisten puhutuksia.

EDIT: Tuossa muuten yksi tapaus.

5.6.2019 Michigan Environment Watch
Lainaus
Report: Tug dragged 6-ton anchor for days after denting Line 5 pipeline

The crew of a barge and tugboat whose six-ton anchor struck Line 5 last year in the Straits of Mackinac had no clue it was being dragged on the lake bed until nearly two days later near Indiana.

The anchor dented Enbridge Energy’s dual Line 5 oil pipelines and sliced Wisconsin-based American Transmission Co.’s three underwater power cables, causing $100 million in damage to the cables and releasing 800 gallons of mineral oil into the Straits on April 1, 2018.
...
https://www.bridgemi.com/michigan-environment-watch/report-tug-dragged-6-ton-anchor-days-after-denting-line-5-pipeline
« Viimeksi muokattu: 25.10.2023, 19:15:31 kirjoittanut L. Brander »
Varautumisen suurvalta

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 761
  • Liked: 7708
Ihan aito kysymys, ei kenenkään haastamista. Miksi ei voisi olla, että kyseessä on huono merimiestaito, känni, kusipäisyys tai näiden yhdistelmä?
Liikaa sattumia. Eli epätodennäköisyys tolkuttoman suuri.
Todennäköisyydet ovat ala joita on hyvin vaikea mitenkään eksaktisti määritellä tälläisissä tapahtumissa. Jäihän tässä noin viikko sitten pääkaupunkiseudullakin kaksi ihmistä junan alle eri keisseissä parin tunnin aikaerotuksella, mikä on varmasti harvinainen tapahtuma. Todennäköisyys sille, että esimerkiksi tämä toistuisi esimerkiksi Tampereella ihan samalla tavalla noin seuraavan sadan vuoden aikana on aika lähellä nollaa. 

Occamin partaveitsenä tunnettu ajattelun periaate tässäkin auttaa, joka sanoo likimäärin (tässä keississä), että yksinkertaisin tapahtuman selittävä teoria on se todennäköisesti oikea, kaikki monimutkaiset spekulaatiot ovat enemmänkin olkiukkoilua ja salaliittoteorioita. Mutta ihmiset rakastavat spekulointia ja siksihän kaikki salaliittoteoriat rehottavat, eikä siinä sinäsnä mitään väärää ole, mielestäni, mutta Occamia kannattaa käyttää omassa ajattelussa.  Ihan verrokkiklassikkona se Kennedyn murha 1963.
Noin, yksinkertaisin selitys tässä on se, että kynnetään merenpohjaa, jotta suomen ja Viron väliset merenalaiset infrat saadaan mahdollisesti katkaistua, kuten on sovittu ja sitten ollaan muina miehinä. Harmittavasti jäi vasn se ankkuri pohjaan, että plan B, joka onkin täällä jo kiinalaisten puolesta ansiokkaasti selitetty, että vink vink kinukit, vahinko  , merenkäynti, känni, epäpätevyys jne valitkaa sopivin.

Asemamies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 178
  • Liked: 108
  • Monikulttuurisuus löyhkää...
Ei kiinalaiset mitään tule tunnustamaan, paitsi jos niiden hallitus siihen jostain syystä pakottaa.
Töissä kun on näiden kanssa vuosikausia pyörinyt, niin ilmeisesti kulttuuriin kuuluu osaamattomuuden, epäpätevyyden ja rikkomisen kiistäminen - vaikka jäisi itse teossa kiinni.
Tosin tätä ei voi yleistää - asiallisiakin löytyy.


Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 506
  • Liked: 16351
  • Manner-Suomen Tasavalta
Ekan ja viimeisen vauriopaikan välinen etäisyys on lähes 200km ja tiedotustilaisuudesta syntyi mielikuva, että Purunpää seurasi jälkeä vielä Ruotsin kaapelia pidemmälle.

No onpahan tuolta linjalta vanhat miinat nyt raivattu  ;D

Tuosta tuli mieleeni, Itämeren vanhat miinat. Yksi syy lisää olla vetämättä ketjua pohjaa pitkin. Paukku pohjassa ei upottaisi alusta, mutta jotakin voi myös jäädä ketjuun kiinni, ja tulla mukana kun ketju vedetään ylös. Riski on hyvin pieni, mutta silti olemassa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tagit: sabotaasi