Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta. Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks.
linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan. Syy: juurikin tämä, eli ei haluta, että trooli tai ankkuri poimii sen mukaansa. Tässä itseasiassa näyttää siltä, että tuo ankkuri on modattu tarkoituksella tuollaiseksi yksipuoliseksi. Kaksihampaisena se tulisi lappeellaan merenpohjaa pitkin, nyt se toimi kyntöaurana. Tuota voisi joku ihan perusfysiikka-simussa testata, että mikä on ankkurin painopiste. Olen silmämääräisesti täysin varma, että tuo toimi juuri sillä tavoin, kuin tekijät halusivat.
Tässä "kuka ja miksi" keskustelussa ei oikein edelleenkään jää muita vaihtoehtoja kuin ryssät. Se on helppo päätellä etsimällä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1. Kuka hyötyisi länsimaiden kaasuputkien ja tietoliikennekaapelien rikkomisesta? Venäjä.
2. Mikä valtio ilkeilee näin ja on tehnyt samaa jo aiemmin Norjassa? Venäjä.
Kun tähän ynnätään tiedot kaasuputkien ja kaapelien päällä passissa olleisiin ryssän tutkimus- ja tihutyölaivoihin, niin ei kauheasti jää epäilyä siitä, että mistähän ihmeestä tässä on kyse. Ryssä tekemässä juttujaan ja tyypilliseen tapaan yrittää maskeerata jutun niin, ettei heitä voida suoraan syyttää. Vaan sattumalta jokin suurempi voima vastustaa ryssiä. Itse ekassa viestissä aiheesta ennustin, niin tämäkin juttu kusi siihen, että rikoksentekoväline meni rikki ja jäi todisteeksi merenpohjaan. Tilannetta ei yhtään paranna se, että kiinalainen laiva käyttäytyy kuin rikollinen Itämerellä. Se vaan vahvistaa käsitystä siitä, että laivaa ohjaa ryssäkontrollissa olevat rikolliset tahot.
Kiina on roistokapitalistinen kommaridiktatuuri. Sieltä saa rahalla ihan mitä vaan. Jonkin pikkuvarustamon ohjailu rahalla tekemään tämmöisiä pikku tihutöitä onnistuu itseasiassa helpommin kuin vastaavien teettäminen ryssillä. Ryssät kun sattumalta tietävät, että mikä on Itämeri, Suomi ja Viro. Siellä voi mahorkka-askin kanteen tehdyn riskianalyysin jälkeen tulla protestointia ja sellainen hinta, että kremlin ryssä alkaa etsiä halvempaa tekijää.
Olen täysin varma, että tuon kiinalaisen laivan miehistö ei osaisi näyttää kartalta, että missä nuo paikat olevat, tai edes sijaintiaan. Siellä vedetään A->B autopilotilla ja navigaatio-ohjelmilla, eikä taatusti edes mietitä, että "Minkähän takia joku taho maksoi meille 25 000 dollaria siitä, että kiskomme päivän risaa ankkuria perässämme? Aivan sama, rahat on saatu!" Ei tämmöisestä jutusta mene tieto Kiinan politbyroolle, tai edes paikalliselle kommarijehulle, siis ennen kuin nyt.
Nyt sitten todistamme varmaankin seuraavaksi maailmanennätystä laivan pilkkomisessa romuksi, kaikkien paperien ja miehistön totaalista katoamista ja yrityksen haihtumista savuna ilmaan. Kas kun Kiinan kommareille on tärkeämpää säilyttää kasvot, kuin alkaa hikoilla tämmöisen jutun kanssa Eurooppalaisissa oikeusistuimissa.