Kirjoittaja Aihe: Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua  (Luettu 42061 kertaa)

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 193
  • Liked: 8423
Puolustusasiantuntija esittää…

Miksi ympärillä oli pimeitä laivoja, kun Suomi ja Viro ne tuossa Suomenlahden rännissä havaitsee ja on tapana käydä tunnistamassa, kuka siellä liikkuu? Pimeänä ajaminen olisi vain vetänyt huomiota puoleensa.

Miksi Newnew Polar Bear manipuloi AIS-signaaliaan niin, että AIS-signaali juurikin liittää aluksen täsmälleen putkivaurioon? Älkää nyt kukaan tulko esittämään, että pimeät laivat ajoivat ristiinrastiin putken päällä, kunnes jonku naara tarttui putkeen. Jäljet pohjassa ei tue mitään tällaista.

26.10.2023
Lainaus
Räjähtäviä väitteitä Suomenlahden sabotaasista: Kiinalaislaivan miehistö oli vaihdettu Venäjällä, putken lähellä pimeitä aluksia

Economist-lehden toimittajan saamien tietojen mukaan Newnew Polar Bear -aluksen lähellä operoi pimeänä liikkuneita Venäjän laivoja.
...
Puolustusasiantuntija esittää myös vielä yhden teorian putkien vaurioittamisesta. Hänen lähteidensä mukaan Newnew Polar Bearin lähellä oli myös pimeänä eli AIS-transponderi sammutettuina liikkuneita venäläisiä aluksia, kun laiva oli putken ja kaapelien lähellä ja manipuloi omaa AIS-signaaliaan.
...
Varautumisen suurvalta

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 868
  • Liked: 25223
Ekan ja viimeisen vauriopaikan välinen etäisyys on lähes 200km ja tiedotustilaisuudesta syntyi mielikuva, että Purunpää seurasi jälkeä vielä Ruotsin kaapelia pidemmälle.

No onpahan tuolta linjalta vanhat miinat nyt raivattu  ;D

Tuosta tuli mieleeni, Itämeren vanhat miinat. Yksi syy lisää olla vetämättä ketjua pohjaa pitkin. Paukku pohjassa ei upottaisi alusta, mutta jotakin voi myös jäädä ketjuun kiinni, ja tulla mukana kun ketju vedetään ylös. Riski on hyvin pieni, mutta silti olemassa.

Ja etelämmällä Itämerellä upotetut hermokaasut. Teoriassa ankkurilla voisi osua "jackpottiin" ja rikkoa kerralla ison määrän ruostuneita tabuuni-, somaani- ja sariinisäiliöitä ja saada pinnalle laivan lähelle nousevia isoja kuplia ko. kaasuja kuutioittain ... Tiedä riittäisikö vanha kaasu tappamaan, mutta ei se ainakaan miehistön terveyttä edistäisi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 868
  • Liked: 25223
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan.

Muuten hyvä, mutta Itämeri on täynnä vanhoja miinoja, hylkyjä ja siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

-i-

Eihän niistä Nordstream putkiloista tarvitse enää välittää kuin yhdestä neljästä... ;) 
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 868
  • Liked: 25223
Jos kysyä ei voi niin ihmetyttää mitä niille suhteille on tapahtunut ja kenen toimesta ?
Aikaisimmin olisi voinut kysyä eikä siitä niin pitkää aikaa ole.

Oletko ollut horrostamassa, kellarissa vai Kuun pimeällä puolella Walhallassa helmikuusta 2022? Tervetuloa takaisin!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 868
  • Liked: 25223
Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.

No minä olen ainakin putkien vesistöön laskun asiantuntija, kun aikoinaan seurasin vesiosuuskunnan 3 tuuman putken laskemista järven yli 300m. ;)  Ja itsekin olen laskenut oman 50mm vedenottoputken pumpulle järveen. 3m syvyyteen ;)

 Tuolla knowhaulla menee isommatkin putket, röörit ja kaapelit.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 868
  • Liked: 25223
Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.

Kieltämättä Xi:n "uusi silkkitie" saa kakkaa käteen, jos Kiina vähät välittää siitä, että kiinalaisalukset käyvät paskomassa kriittistä infraa muilta mailta. Voi tulla pieniä rajoituksia seilaamiseen maan kipoille jatkossa...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 712
  • Liked: 52337
  • Taas Suamen jellona elämöi...
Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.

Kieltämättä Xi:n "uusi silkkitie" saa kakkaa käteen, jos Kiina vähät välittää siitä, että kiinalaisalukset käyvät paskomassa kriittistä infraa muilta mailta. Voi tulla pieniä rajoituksia seilaamiseen maan kipoille jatkossa...

Toivotaan että Virossa pidetään meteliä asiasta. Meillähän mietitään vain kakat housuissa että mitähän ne meistä ajattelevat.

toumasho

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 103
  • Liked: 10803
  • ..and when the machine breaks down, we break down
Kieltämättä Xi:n "uusi silkkitie" saa kakkaa käteen, jos Kiina vähät välittää siitä, että kiinalaisalukset käyvät paskomassa kriittistä infraa muilta mailta. Voi tulla pieniä rajoituksia seilaamiseen maan kipoille jatkossa...
Toivotaan että Virossa pidetään meteliä asiasta. Meillähän mietitään vain kakat housuissa että mitähän ne meistä ajattelevat.

Meillä on ihan oikeasti todella kusinen tilanne, koska kiinalaiset kaikessa viisaudessaan ovat suunnittelemassa neljän miljardin euron investointia, eli akkutehdasta Kotkaan, joka työllistäisi 3000 ihmistä. Jos me nyt tässä onnistumme rys- siis suomimaan tämän tehdasprojektin perseelleen kaasuputki- ja kaapeliasian liian jyrkällä lähestymiskulmalla, niin jää se tehdas ja työpaikat saamatta. Tämmöisen pikkuvaltion elämä on yhtä tuskaa, kun naapuri idässä on tuommoinen ja sen naapuri vielä idemmässä on melkein samanlainen, mutta vielä ketkumpi pelaaja.

Tässä on siis käytännön sanelema pakko vetää kieli keskellä suuta pitkän kaavan mukaan ja enemmin riehaantumatta, vaikka asia kuumottava onkin ja olisi kaikki syy alkaa huutamaan, että saatanan tunarit ja ilkiöt. Me tiedämme, että mitä ryssät ovat ja tiedämme myös sen, että he tuskin mihinkään tuosta muuttuvat seuraavaan sataan vuoteen. Kiinan kanssa on vielä toistaiseksi toisin, maa ei ole muuttunut ryssäläksi ja selkeästi Kiinalla on vain talousimperialistisia haaveita. On järkevää käydä sivistynyttä dialogia heidän kanssaan. Samaa me edelleen yritämme ryssienkin kanssa, mutta kuten nähdään joka päivä, niin se on lähes täydellisesti hukkaan heitettyä energiaa, koska ryssät ovat tulevaisuutensa valinneet. Siihen ei kuulu hyvät suhteet länsimaisten demokratioiden kanssa. Kiina on ryssiin verrattuna täysin laissez-faire pelaaja, jonka kanssa tullaan hyvin toimeen, kun ei ihan jokaiseen pikkujuttuun puututa, mitä he omien rajojen sisällään puuhaavat.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 755
  • Liked: 3707
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Lainaus käyttäjältä: Iltaläpyskän Liski ja kumpp.
Newnew Polarbearin takana on neljä salaperäistä liikemiestä
Kaasuputken vahingoittamisesta epäillyn kiinalaisaluksen omistajien bisnekset liittyvät Kiinan ja Venäjän väliseen kauppaan, kertoo Iltalehden yhteistyökumppaneidensa kanssa tekemä selvitys.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80d9a70a-1b24-4a67-8d4a-2b91b33f0452

Vaikea nähdä, että liikemiehet jotka eivät vielä ole esitelleet perheitään ja tiluksiaan Glorian tai Kauppalehti Option keskiaukeamalla, olisivat jotenkin salaperäisiä. Vaikuttaa enemmänkin peruskiinalasilta liikemiehiltä, joilla on syystä tai toisesta yhteyksiä venäjän hallintoon. Ei siinä välttämättä mitään kummallista ole.

Eikä siinäkään mitään kummallista, että miehistö on venäjänkielinen. Oudolta kuulostaisi, jos olisivat kiinalaisia... On meinaa aika orpo olo, jos jää ahtojäihin kiinni Novaja Zemljan koilispuollella ja laivalle tarvii tilata paikallista jäänmurtajaa avustamaan, eikä päällystö osaa sanaakaan venäjää.

Myös väite, että liian pieni alus Aasia-Eurooppa -liikenteeseen on vähän niin ja näin, koska liikeidea on nimenomaan ollut kuskata kontteja Kiinan ja Venäjän välillä. Mitä tehdä 15000:n TEU:n valtamerilaivalla, jos sitä ei saa myytyä täyteen? Eri asia jos tullaan Rotterdamiin tjtn. mutta miten kontit silloin saadaan venäjälle?

Edelleen vaikuttaa siltä, että huonoa merimiestaitoa. Ankkurivinssi ollut paskana eikä vaihtomiehistöä oltu kunnolla perehdytty.

« Viimeksi muokattu: 28.10.2023, 23:25:42 kirjoittanut Penan kaveri Eki »
Sepittelee, koska sepitekin voi toimia oikein hyvin

Hohtis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 633
  • Liked: 9558
  • Mikä röyhkeys
Eiköhän se ole aika parkkeerata Carrier Strike Group Itämerelle ja laittaa ryssä ruotuun. Suomenlahti Suomen ja Viron aluemereksi. Operoikoon vanja meriteitse sitten vaikka Arkangelista tai Vladivostokista, ei kiinnosta.


Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 286
  • Liked: 15753
  • Manner-Suomen Tasavalta
Edelleen vaikuttaa siltä, että huonoa merimiestaitoa. Ankkurivinssi ollut paskana eikä vaihtomiehistö oltu kunnolla perehdytty.

Ei ole mahdoton ajatus, mutta jossakin uutisessa mainittiin että miehistöä olisi vaihdettu Kaliningradissa, ja matkaa jatkettu siitä Pietariin. Jos tämä on totta, niin ainakin jotkut laivalla tunsivat Itämerta ainakin jotenkin. Vierailla vesillä mokailu olisi helpompi ymmärtää, kun et tiedä. Kotivesillä mokailu on vaikeampi ymmärtää.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 972
  • Liked: 5313
  • Aavikolla roskiksessa
Edelleen vaikuttaa siltä, että huonoa merimiestaitoa. Ankkurivinssi ollut paskana eikä vaihtomiehistö oltu kunnolla perehdytty.

Ei ole mahdoton ajatus, mutta jossakin uutisessa mainittiin että miehistöä olisi vaihdettu Kaliningradissa, ja matkaa jatkettu siitä Pietariin. Jos tämä on totta, niin ainakin jotkut laivalla tunsivat Itämerta ainakin jotenkin. Vierailla vesillä mokailu olisi helpompi ymmärtää, kun et tiedä. Kotivesillä mokailu on vaikeampi ymmärtää.

Pitäisi tietää missä se seuraava miehistönvaihto on. Seuraavan kerran, kun on koko kieppi taas kerran kiepautettu? Tosin en tiedä miten lämmin vastaanotto samalle laivalle on seuraavalla kierroksella.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2023, 13:26:31 kirjoittanut ApuaHommmaan »

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 021
  • Liked: 14094
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Ehkä myrsky oli hyvä tekosyy laskea ankkuri kaasuputken lähellä ja rikkoa putki. Ehkä teko ei ollut tahallinen vaan tumpeloa toimintaa. Jokatapauksessa moni laiva laski tuona yönä ankkurin veteen ja menetti sen:
Lainaus
Taas löytyi uusi laiva, joka menetti ankkurinsa Itä­merellä samana päivänä kun Baltic­connector-kaasuputki vaurioitui
- -

NORJALAINEN öljy- ja kemikaalitankkeri Sten Bothnia menetti ankkurinsa 8. lokakuuta Kokkolan lähellä.

Tiedon vahvisti IS:lle tankkerin varustamo. - -

Varustamon mukaan tankkerin ankkurin ketju katkesi Kokkolan lähellä puhaltaneen kovan tuulen seurauksena. Sten Bothnia menetti yhden ja ainoan ankkurinsa.

Merenkulkua seuraavan Marine Traffic -sivuston mukaan Sten Bothnia on tällä hetkellä Vene-Baltin satamassa Tallinnassa.

Vuonna 2008 valmistunut Sten Bothnia on 144 metriä pitkä ja 23 metriä leveä. Alus seilaa Norjan lipun alla, ja sen kotisatama sijaitsee Bergenissä.

Balticconnector-kaasuputki vaurioitui aamuyöstä sunnuntaina 8. lokakuuta. Sten Bothnia ei liity tapaukseen, sillä se oli tapahtuma-aikaan Pohjanlahdella. Balticconnector kulkee Suomenlahden poikki.

KYSEESSÄ on nyt kolmas tiedossa oleva laiva, joka on menettänyt ankkurin samoihin aikoihin, kun Balticconnector kaasuputki vaurioitui. Kyseisenä yönä myrskysi, ja useat laivat olivat laskeneet ankkurinsa veteen.

- -
Korostus minun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009956925.html
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 021
  • Liked: 14094
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Ehkä myrsky oli hyvä tekosyy laskea ankkuri kaasuputken lähellä ja rikkoa putki. Ehkä teko ei ollut tahallinen vaan tumpeloa toimintaa. Jokatapauksessa moni laiva laski tuona yönä ankkurin veteen ja menetti sen:


Jos siellä oli jotkut aarteenongintakisat menossa. Kaikki raaputtivat ankkureilla pohjaa ja katsoivat mitä nousee.

-i-
Voihan tämän vitsiksi heittää, mutta yhtä kaikki kaasuputki on hajonnut, eikä vitsailemalla Venäjää saada syylliseksi, vaikka moni on jo niin todennut. Tämä näyttää välinpitämättömyydeltä, joka tulee jatkumaan puolin ja toisin. Väki ei Suomen itärajan puolin ja toisin enää välitä ja vihanpitoa ei pyritäkään välttämään. Nyt NATOn (USAn) selän takana näytetään ryssälle keskisormea ja kostetaan "Topi-sedän puolesta". Kostakoot ja olkoot välittämättä. Nouskoon kylmä sota. Tätä kaasuputkirikkoa on hyvä käyttää syynä sellaiseen. KRP lienee oikein tyytyväinen, että kiinalaisalus on syyllinen tähän. Nyt vain pitää vielä etsiä todisteet, että Venäjä saadaan syylliseksi Kiinan sijaan, niin väki on tyytyväinen tälläkin palstalla. Onnea matkaan kaikille. Vihatkoon väki ryssää ja r*nkatkoon sille. Kyllä täällä itse kullakin on vihaa moneen suuntaan ja vitsailu vakavista asioista ei vähennä tuota vihaa vaan lisää sitä. Ehkä olemme menossa kohti maailmanpaloa taas. Tämä putkirikko vaikuttaa nykyisten faktojen mukaan välinpitämättömyyden, piittaamattomuuden seuraukselta. Se lisääntyy. Välinpitämättömyys ihmisten ja ihmisten välillä. Perin kristillistä. Tässä ei kukaan kuollut toisin kuin Ukrainassa ja vaikka Israelissa. Ehkä väki tahtoo nähdä suomalaista verta, vaikka uuden terrori-iskun kautta. Vitsailu loppunee, kun suomalaisia alkaa kuolla. Näytösoikeudenkäynti lienee luvassa, kun syyllinen jo tiedetään. Ongelma on kerätä ne kuuluisat kiistämättömät ja aukottomat todisteet. Ehkei niitä enää suomalaisissa tuomioistuimissa tarvita, jos koskaan on taruittukaan. Aukko on olemassa, kaasuputkessa, ja ehkä se on ansaittu. Ehkä olen liian vakavamielinen, etten jaksa vitsailua tällaisissa asioissa. Joillekin on sopivaa vitsailla vihollisen (=ihmisen) kuolemalla. Se kertoo, mitä kertoo, välinpitämättömyydestä, ja hyvä niin.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

artti

  • Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Viestejä: 2 667
  • Liked: 1743
  • Ajattele isommin Ajattele kaukonäköisemmin
Eräänä myrskyisenä päivänä Suomenlahdella monet laivat ajautuivat myrskytuulessa ankkuri merenpohjaa kyntäen. Tuona myrskyisenä päivänä kiinalaisen laivan ankkuri takertui merenpohjassa sijaitsevaan kaasuputkeen kuin virvelin uistimen koukku kaislaan. Myrskyisen tuulen painaessa laivaa ankkuriketjun jännitys kasvoi niin, että laivan ankkurivinssi otti ja hajosi ja ankkuriketju katkesi ja kaasuputkeen tuli reikä niin, että kaasun paine putkessa laski, joka havaittiin sillä sekunnilla Suomessa ja Virossa. Meren tyynnyttyä myrskyn jälkeen tutkijat havaitsivat merenpohjassa kaasuputken lähellä lojuvan ankkurin ja nostivat ankkurin tutkittavaksi. Tutkijat havaitsivat myös kiinalaisen laivan, jonka ankkuriketju roikkui laivasta.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2023, 03:43:14 kirjoittanut artti »
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

repsikka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 301
  • Liked: 1976
Kannattaa huomata, että kiinalaisalus ei ollut ankkuroitunut,vaan purjehti tasaista vauhtia kohti Pietaria ankkuria perässään raahaten.  Tätä tapausta ei voi verrata kahteen muuhun ankkuriketjun pettämiseen, joista Duc mainitsi.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 448
  • Liked: 64502
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Ehkä myrsky oli hyvä tekosyy laskea ankkuri kaasuputken lähellä ja rikkoa putki. Ehkä teko ei ollut tahallinen vaan tumpeloa toimintaa. Jokatapauksessa moni laiva laski tuona yönä ankkurin veteen ja menetti sen:


Jos siellä oli jotkut aarteenongintakisat menossa. Kaikki raaputtivat ankkureilla pohjaa ja katsoivat mitä nousee.

-i-
Voihan tämän vitsiksi heittää, mutta yhtä kaikki kaasuputki on hajonnut, eikä vitsailemalla Venäjää saada syylliseksi, vaikka moni on jo niin todennut.

No, vitsiksi ja vitsiksi. Kun nyt on kolmesta paatista ankkuri kadonnut ja väitetään venäläispaattien pörränneen jääkarhulaivan ympärillä AIS pimeänä ja ties mitä, niin pohdin josko siellä on ollut oikeasti joku vihulainen operaatio, jossa on myrsky tekosyynä käyty koukkimassa kaapeli jos toinenkin. Se alkoi kuulostaa jo sen verran pilkkikisalta, että käytin ongintakisavertausta.

Oikeasti enemmän olen huolissani kun ankkureita on hukassa, niin mikä on laivojen turvallisuus isossa myrskyssä jos ankkureita irtoaa ja ketjuja katkeilee yhdeltä sun toiselta. Joku ydinkäyttöinen Sevmorput kun repeää kunnon mistraalissa ankkureistaan ja kellistyy Inkooseen kyljelleen, niin siitä on vitsit kaukana.

Ja toinen asia, mitä aiemmin jo tuolla pohdin. Jos siellä on ankkuria tai ankkureita raahattu pitkin merenpohjaa, niin paljonko siellä on tullut sellaista tuhoa, jota ei ole vielä havaittu. Kaapelin eristyksiä raavittu pois ja kaapeli hapettuu/sähkökaapeli vuotaa suolaveteen? Myös valokuitukaapeli voi mennä terävälle mutkalle. Ensin huomataan vähän vaimentumaa ja sitten se pettää ehkä jossain pohjavirtauksessa tai sitten omia aikojaan. Pingota autotallin lattialle kymmenen jatkoroikkaa, pari valokuitukaapelia ja muutama vesijohtoputki. Aja siitä sitten autolla yli rautakimpale vetokoukusta maassa raahautuen. Jos onnistut yhden vesijohtoputken ja pari kaapelia rikkomaan, niin mitä veikkaat missä kunnossa ne vielä ehjältä vaikuttavat putket ja kaapelit ovat?

Tässä asiassa on vain huonoja veikkauksia. Meri-infra on todettu haavoittuvaiseksi. Jos tämä ei ollut tarkoituksellinen sabotaasi, tämä kertoo kuinka helppoa sellainen on.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 228
  • Liked: 9314
Minkälaista porukkaa (vahtiperämies & matruusi) siellä laivan komentosillalla oikein on ollut jos ankkuri putoaa vahingossa?. Jos menee ketjun kanssa ulos niin se pitää meteliä sen verran että kyllä huomaa jos ei ole kuuro-sokea, välinpitämätön ja ammattitaidoton.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 972
  • Liked: 5313
  • Aavikolla roskiksessa
Minkälaista porukkaa (vahtiperämies & matruusi) siellä laivan komentosillalla oikein on ollut jos ankkuri putoaa vahingossa?. Jos menee ketjun kanssa ulos niin se pitää meteliä sen verran että kyllä huomaa jos ei ole kuuro-sokea, välinpitämätön ja ammattitaidoton.

En kyllä sanoisi mitenkään varmasti myrskyssä laivassa, jossa parituhatta täyttä konttia mukana. Ylipäätään en oikein luota tässä merenkäynnin ammattilaisiinkaan. Eli eiköhän joku ruotsinlaiva ole aika erilainen vehje.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 228
  • Liked: 9314
Jokunen vuosi meni tankkilaivalla duunissa, joten jonkinlaista kokemusta merenkulusta on. Ruotsinlaivoista en tiedä kun en niitä ole käyttänyt, telakalla kyllä koneita rassaillut.

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 972
  • Liked: 5313
  • Aavikolla roskiksessa
Jokunen vuosi meni tankkilaivalla duunissa, joten jonkinlaista kokemusta merenkulusta on. Ruotsinlaivoista en tiedä kun en niitä ole käyttänyt, telakalla kyllä koneita rassaillut.

No otetaan kuvitteellinen tilanne. Myrsky, kontteja paljon edessä jne. Millä desipelillä kuuluu, kun ankkuri lähtee edestä alas? Kovin moni ei tuolla kelillä ulkotiloissa liene.

Siihen kyllä uskon, että sen kaasuputken rikkominen huomattiin varmasti.

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 755
  • Liked: 3707
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Minkälaista porukkaa (vahtiperämies & matruusi) siellä laivan komentosillalla oikein on ollut jos ankkuri putoaa vahingossa?. Jos menee ketjun kanssa ulos niin se pitää meteliä sen verran että kyllä huomaa jos ei ole kuuro-sokea, välinpitämätön ja ammattitaidoton.

Juttelin tuttujen kanssa jotka ovat eri varustamojen konttilaivoilla hommissa. Kolmelta jolta kyselin, kaksi olivat sitä mieltä, että tahallinen teko. Perustellut tälle, että ei voi olla niin ammattitaidotonta porukka, että kolme eri ankkurin lukkomekanismia jätettäisiin lukitsematta. Nythän väitetysti ankkurivinssi oli ollut paskana, niin edelleen kaksi lukkomekanismia olisi jätetty auki.

Kaikki kolme oli sitä mieltä, että kettinki katkeaa, ennen kuin ankkuri hajoaa. Kuva liittyy, 7.5 tn "möykky" kettinkeineen, eli AC-14 -mallinen ankkuri, samanlainen kuin merenpohjasta noukittu, joka oli ollut 6 tn.

Tuttu, joka vastaa varustamon turvallisuudesta kommentti oli, että pitäisi saada tietää, onko kannella oleva vara-ankkuri edelleen tallella.

Sepittelee, koska sepitekin voi toimia oikein hyvin

Lyijy

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 21
  • Liked: 91
Minkälaista porukkaa (vahtiperämies & matruusi) siellä laivan komentosillalla oikein on ollut jos ankkuri putoaa vahingossa?. Jos menee ketjun kanssa ulos niin se pitää meteliä sen verran että kyllä huomaa jos ei ole kuuro-sokea, välinpitämätön ja ammattitaidoton.

Voin sanoa, ettei kuule. Konttilaivoilla töissä olleena. Meteliä siitä lähtee laskettaessa ja kuulosuojaus pitää olla laskijalla, mutta ei se 140metrin päässä oleviin sisätiloihin kuulu, jossa moottorin meteli, konttien heiluminen tai muu rähinä peittää muutenkin muita ääniä alleen.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 286
  • Liked: 15753
  • Manner-Suomen Tasavalta
Minkälaista porukkaa (vahtiperämies & matruusi) siellä laivan komentosillalla oikein on ollut jos ankkuri putoaa vahingossa?

Kiinalainen firma, miehistö ainakin osin venäläistä.

Olisikohan nyt käynyt niin, että sattui käymään jonkinlainen yhdistelmä teknistä vikaa ja huonoa toimintakulttuuria, ja ankkuri päätyi pohjaan. Kun asia sitten havaittiin, laivalla tehtiin nopea venäläinen tilanneanalyysi "ollaan tästä hissunkissun, ei kukaan kuitenkaan tule kyselemään". Arvio oli täysin väärä, ja nyt ulkopuolisen silmin näyttää että olisitkin mukana suurvaltojen agenttijännärissä. Harva enää uskoisi vahinkoon, ja joka tapauksessa ne korjauskulut on miljoonia tai kymmeniä miljoonia, eli selittely ei kannata.

Voi olla että tästä eteenpäin joka miehistössä on vähintään yksi kiinalainen, joka säännöllisesti raportoi satelliittipuhelimella pääkonttoriin. Tämmöisen tilanteen ei haluta toistuvan.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

rätkä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 483
  • Liked: 1301
Kai se on ihan ok että kiinalais-venäläinen laiva sen putken rikkoi kunhan maksavat korjauksen. Oletajn että jos eivät maksa, eivät sitten liiku enää läntisen maailman merillä.

duc

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 021
  • Liked: 14094
  • Dying Tecumseh (Ferdinand Pettrich)
Poliisi ei toiminut tässä tapauksessa välttämättä parhaalla mahdollisella tavalla. Kuka lienee vastuussa juridisen ratkaisun tekemisestä KRP:ssa, tutkinnanjohtaja Lohi vai lafkan pomo Lardot?

Lainaus
Merioikeuden professori: Suomella olisi ollut oikeus pysäyttää kaasuputkirikosta epäilty kiinalaislaiva
Pysäyttäminen olisi ollut mahdollista vetoamalla ympäristövahingon selvittämiseen. Nyt alus jatkoi matkaansa eikä suostunut tutkittavaksi.

Suomen viranomaiset olisivat ympäristövahinkoon vedoten voineet pysäyttää Newnew Polar Bear -konttilaivan lokakuussa Suomenlahdella, arvioi merioikeuden professori Henrik Ringbom Åbo Akademista. Kiinalaisaluksen epäillään liittyvän meren pohjassa kulkevan Balticconnector-kaasuputken rikkoutumiseen 8. lokakuuta.

”Asia ei ole mustavalkoinen mutta tässä olisi voinut vedota myös ympäristönäkökulmaan. Kansainvälisessä merioikeuden yleissopimuksessa määritellään tarkkaan rantavaltion oikeudet tutkia aluksia talousvyöhykkeellä, jos kyse on ympäristörikkeen selvittämisestä. Kaasuputken katkeaminen ja sitä seurannut kaasuvuoto ovat myös ympäristöongelmia.”

Viranomaisten mukaan kiinalaislaivaa ei voitu pysäyttää, koska se ei ollut lähimpänä rannikkoa sijaitsevilla Suomen aluevesillä, vaan aluevesien jatkeena olevalla talousvyöhykkeeksi kutsutulla alueella.

”On selvää, että asia olisi ollut yksinkertaisempi, jos laiva olisi ollut Suomen aluevesillä. Mutta asiaa säätelevässä YK:n merioikeusyleissopimuksessa on erikseen mainittu ympäristöhaittojen selvittäminen perusteeksi laivan pysäyttämiselle.”

Pysäyttämispäätöstä tehtäessä on Ringbomin mukaan punnittava syntyneen ympäristövahingon laajuutta sekä sitä, kuinka todennäköisesti pysäytettävä laiva on syyllinen vahinkoon.

”Toimivaltaa muiden rikkeiden osalta ei ole erikseen määritelty, mutta näihin tilanteisiin löytyy yleinen tasapainotussääntö, jonka mukaan eri tahojen intressit talousvyöhykkeellä on punnittava tasapuolisesti. Eli ei se mene niin, että jos laiva on talousvyöhykkeellä, pitää vain nostaa kädet pystyyn ja todeta, että antaa mennä vaan.”

Hong Kongiin rekisteröity konttialus NewNew Polar Bear kulki 8. lokakuuta Suomenlahdella itään matkalla Pietariin. Laivaliikenteen seurantatietojen perusteella alus oli täsmälleen Balticconnector-maakaasuputken kohdalla silloin kun se katkesi.

NewNew Polar Bear oli 11. lokakuuta palaamassa takaisin Pietarista Suomen ja Viron välissä kulkevaa syväväylää. Silloin putkirikkoa tutkiva keskusrikospoliisi KRP oli jo todennut, että kiinalaislaivalla saattoi olla jotain tekemistä putken katkeamisen kanssa. Merivalvontatiedot täsmäsivät putkirikon ajan ja paikan kanssa, lisäksi viranomaishavaintojen mukaan laivasta puuttui toinen etuankkuri.

- -

Periaatteessa viranomaiset voivat pysäyttää vastaanhangoittelevan aluksen nousemalla sen kyytiin veneestä tai helikopterista. KRP:n mukaan poliisilla ei tässä tapauksessa kuitenkaan ollut ”juridisia perusteita pakkotoimenpiteisiin”.

- -
Korostus minun.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/merioikeuden-professori-suomella-olisi-ollut-oikeus-pysayttaa-kaasuputkirikosta-epailty-kiinalaislaiva/
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

ApuaHommmaan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 972
  • Liked: 5313
  • Aavikolla roskiksessa
Kai se on ihan ok että kiinalais-venäläinen laiva sen putken rikkoi kunhan maksavat korjauksen. Oletajn että jos eivät maksa, eivät sitten liiku enää läntisen maailman merillä.

Siis laivan omistava yritys, tai mahdollisesti vakuutusyhtiö maksaa korvaukset. Sitten vuosikausien päästä.

Lyyti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 688
  • Liked: 6419
  • Sananvapaustaliban.
Edellä esitetyt spekulaatioskenaariot ovat juuri sen tiedustelueverstin luennon mukaista hämäystä. Jätetään teoreettisia jossittelun mahdollisuuksia ja länkkäri alkaa oikeasti jumittaa, voiko olla niinkin. No mikä on yksinkertaisin selitys?

Ei tuota pohjaa naarattu satoja kilometrejä muutoin kuin tahallaan. Ajankohta ja tekotapa olivat toki hyvin valittuja.
Vastuullista öyhötystä vuodesta 2017.

Vale, emävale, yle.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 448
  • Liked: 64502
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Poliisi ei toiminut tässä tapauksessa välttämättä parhaalla mahdollisella tavalla. Kuka lienee vastuussa juridisen ratkaisun tekemisestä KRP:ssa, tutkinnanjohtaja Lohi vai lafkan pomo Lardot?
Korostus minun.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/merioikeuden-professori-suomella-olisi-ollut-oikeus-pysayttaa-kaasuputkirikosta-epailty-kiinalaislaiva/

Jos laivaa ei pysäytetty sen vuoksi, että ei haluttu sen enää laskevan ankkuria Suomenlahdella...  :roll:

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 193
  • Liked: 8423
Voi luoja tätä sekoilua. Newnew Polar Bearin positio seismisen havainnon kellonlyömällä oli selvitettävissä minuuteissa Marinetrafficista. Suomella meni kaksi viikkoa. Poliisi, rajavartiolaitos ja merivoimat lässyttävät kryptisesti tiedotustilaisuuksissa. Presidentti, pääministeri, joukko poliitikoita ja lehdistö ulisevat hysteerisesti Venäjästä.

Tässä ei voi välttyä ajatukselta, että tällä sotkemisella ja (tahallisella) epäpätevyydellä suojellaan valtiojohdon ja edellä mainittujen viranomaisten kasvoja, jotka lähtivät täysillä syyttämään Venäjää sabotaasista ilman MITÄÄN TIETOA. Kyllä, sen ne tekivät. Vuotivat lehdistölle tietoa ja lehdistö kirjoitti. Lisäksi vihjailivat kaikkea ja sanoivat, että vauriot ovat aiheutuneet tietoisesta toiminnasta.

Oma lukunsa on nämä median ”asiantuntijat,” joita on marssitettu televisioon ja lehtiin kertomaan, kuinka ankkuri ei voida tehdä tuollaista jälkeä, kuinka ei ole mitään syytä käyttää ankkuria tuossa kelissä jne.  Heidät lienee valittu huolella tai valmennettu sanomaan, mitä media haluaa kuulla.


HS 3.11.2023
Lainaus
HS:n hankkimat ääninauhat paljastavat: Kiinalaisalus vastasi viranomaisten kutsuun

Helsingin Sanomat hankki viranomaisten äänitallenteen, joka sisältää kiinalaisen Newnew Polar Bear -aluksen ja Suomen viranomaisten välistä radioliikennettä.
...
Seuraavan kerran VHF-kanava särähti kello 20.48. Tuolloin oli kulunut noin kuusi minuuttia siitä, kun Newnew Polarin Bearin edustaja oli luvannut lukea merivartioston viestin. Nyt kiinalaisalus kutsui itse Suomen merivartiostoa, kahteen kertaan.

Merivartiosto ei vastannut. Kiinalaisalus kutsui vielä kahdesti uudestaan.

Merivartiosto ei vieläkään vastannut.  :facepalm:

Silloin kanavalle tuli toinen suomalaistaho, meriliikenteenohjauskeskus Helsinki Traffic. Se pyysi Newnew Polar Bearia ottamaan yhteyttä merivartiostoon kanavalla 16.

Newnew Polar Bear vastasi viestiin heti: ”Mutta minä kutsun, ei vastausta.”

Helsinki Traffic: ”Pysykää kanavalla yksi kuusi, ja minä soitan puhelimella Merivartiostolle. He soittavat teille pian.”

Alus: ”Kiitos, sir.”

Helsinki Traffic: ”Kiitos.”
...

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009968634.html
Varautumisen suurvalta

Tagit: