Kirjoittaja Aihe: 2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa  (Luettu 32885 kertaa)

repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 174
  • Liked: 7069
  • Sus siunatkoon
Tuosta Japanin Hanadan kentän onnettomuudesta mielenkiintoinen juttu ja hieman erikoisesta julkaisusta sattui kohdalle.

Lainaus
Japanin turmakoneen matkustamohenkilökunnalla oli hurjia uutisia: ”Lentäjät eivät huomanneet”

Kaikki pelastuivat koneesta kurinalaisen toiminnan ansiosta.
...

”Heti laskeutumisen jälkeen pilotti tunsi tärähdyksen. Hän menetti koneen hallinnan ja ei pysynyt kiitotiellä. Kone oli syttynyt tuleen, mutta lentäjät eivät huomanneet sitä”, kertoo Japan Airlinesin edustaja BBC:lle.
...

”He saivat tietää tulipalosta matkustamohenkilökunnalta.”
...

Koneen kuulutusjärjestelmä oli vaurioitunut ja se ei toiminut. Miehistö käytti megafoneja ja myös huusi kovaäänisesti ohjeita.
...

Kaikkein ensimmäiseksi palon huomasivat matkustajat, jotka kertoivat siitä henkilökunnalle.

”Henkilökunnan ensimmäinen tehtävä oli saada matkustajat pysymään rauhallisina ja pysymään penkeissään, ei nousemaan seisomaan. Se olisi tehnyt pelastautumisesta hyvin vaikeaa”, kertoo JAL:in edustaja.

Ihmeelliset 18 minuuttia. Näin japanilaismediassa on kuvattu evakuointia. Henkilökunta huusi: jättäkää kaikki tavaranne, ottakaa pois korkeat korot, pitäkää päänne alhaalla.

Matkustajat tottelivat kuuliaisesti, etenivät järjestyksessä hätäuloskäynneille ja liukuivat turvaan. Kaikki koneessa olleet 379 ihmistä selvisivät.
...

Aina evakuointi ei ole tapahtunut näin järjestäytyneesti. Vuonna 2016 Emiratesin Boeing 777 teki pakkolaskun Dubaissa.

Videotallenteissa näkyy kaoottinen tilanne, kun matkustajat yrittivät ottaa mukaan käsimatkatavaransa ja ryntäilevät toistensa päällä hätäuloskäynneille.

Kuin ihmeen kaupalla kaikki koneessa olleet 300 ihmistä selvisivät hengissä.
Mikrobitti, 13.1.2024

Jutussa lisää paljonpuhuvia kuvia palaneesta Airbus A350:stä.

Katsoin juskus National Geographicsiltä lento-onnettomuuksien tutkinnasta kertovaa sarjaa ja siinä oli hyvin kuvitettu jokin liikennekoneen palo, kuinka matkustamo alkoi täyttyä mustasta läpinäkymättömästä savusta. Matkustajien täytyi liikkua savumaton alla eikä nostaa päätä savuun edes hetkeksi. Tällainen on vaikea paikka, jos matkustajissa sattuu olemaan henkilö tai henkilöitä, jotka saavat paniikkikohtauksen, menettävät toimintakykynsä täysin ja näin ovat esteenä muiden matkustajien evakuoinnille. Itse toivon matkustamohenkilökunnalta enemmän kykyä suoriutua näissä tilanteissa kuin jotain DEI-sopivuutta. Ei sillä etteikö DEI-sopiva voisi olla täysin toimintakykyinen kuin joku normo DEI-epäsopiva, mutta sallin itselleni epäilyksen.

Voisin luulla ettei Japanissa ja Dubaissa ole vielä DEI-sopivuus miehistön valinnassa niin suuri tekijä kuin Ameriikan ihmemaassa.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo