Kirjoittaja Aihe: Opettajahomma  (Luettu 580 kertaa)

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 94182
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
Opettajahomma
« : 04.04.2024, 19:00:21 »
Jeps,

Ollaan Kylänraitilla. Opettaja-aiheiset asiat tänne.

Opettajilta toivon avautumisia.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Maahanmuutto = Intiaanien kohtalo
— Velka maailmanhalaukseen = Jälkeläiset velkaorjksi
— Ei omaisuutta = Systeemiriippuvainen orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— Lopputulosten tasa-arvo tuhoaa lähtökohtien tasa-arvon
— Missä N, siellä R!

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 51111
Vs: Opettajahomma
« Vastaus #1 : 04.04.2024, 19:11:10 »
Opettajat ovat aliarvostettu mutta silti kovasti kadehdittu ammattikunta. Ihmettelin sitä jo lapsena, ja asenteesta riitti osansa opettajien lapsillekin. Jos osasit koulussa asiat, niin sehän tietty johtui siitä kun vanhempasi ovat opettajia. No niin varmaan johtuikin, kyllähän kyky oppia periytyy.
Lisäksi kyläläisillä oli karmea epäily, että opettajat ovat upporikkaita. Kaikkea paskaa sitä.
Kesälomista en edes mainitse.
Ja kokeita korjasivat pitempään kuin alle puoli minuuttia per tuherrus.

Epäluottamusmies

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1187
Vs: Opettajahomma
« Vastaus #2 : 04.04.2024, 22:11:33 »
Minäpä avaudun. Opettaminen on mukavaa hommaa. Paljolti saa tehdä omalla tavallaan ja laittaa persoonansa peliin. Auttaa paljon jos on itse aidosti kiinnostunut aineestaan. Teini-ikäiset ovat tavallaan aika hellyttäviä ja joskus aivan helvetin hauskoja. Ärsyttäviä myös jos haluavat. Oikeasti pahoja lapsia (päästään vialla, satuttavat toisia minkä pystyvät) on ollut vain kourallinen. Eniten vituttavat ne vanhemmat jotka sallivat lapsilleen sääntöjen rikkomisen kun lapsella on niin vaikeaa tai joku monikirjaiminen diagnoosi. Eivät ajattele että siitä pikku lumihiutaleesta saavat kärsiä kaikki muut oppilaat.

Luokanopettajuus on ihan oma lukunsa, siitä en osaa sanoa muuta kuin että monitaitoinen ja energinen pitää olla. Ja palkka on huonompi. Luvattoman moni heistä kuitenkin tuntuu vain hakevan fyrkat pois ja äkkiä kotiin. Toiset taas istuvat yöhön asti suunnittelemassa ja järjestelemässä.

Opettajan palkka on joillekin ikuinen tikku perseessä. Palkka on julkista tietoa. Se ei ole suuren suuri, mutta liki 30 v ikälisiä ja muutama ylitunti tekee siitä mielestäni ihan kohtuullisen. Ei kuitenkaan olla 24/7 päivystämässä tai toisten hengestä vastuussa. Kesäloma on pitkä ja kaikki samat lomat kuin oppilaillakin. Huono puoli on pakkoaikataulu, ei voi ottaa vapaata ja käydä hoitamassa mitään asioita virka-aikana. Omien asioiden hoito tarkoittaa palkatonta vapaata, pl muutto ja lähiomaisen hautajaiset. Pankissa käyminen vaatii melkein sen palkattoman vapaan, tai saa odottaa kesään...

Työn määrään pystyy vaikuttamaan itse. Ylisuorittaja saa helposti itsensä piippuun. Itse suhteutan työn määrän omiin resursseihini ja käytän helposti saatavia materiaaleja sen sijaan että tekisin kaiken itse. Koulun murheita en vie kotiin mukanani enkä päästä yksittäisiä tragedioita ihon alle. Vanhempien kanssa olen pärjännyt aina, samoin oppilaiden, koska teen kaikille selväksi että vastaan tekemisistäni mutta etten ota vastaan paskaa keneltäkään.

Viimeisen vuosikymmenen aikana työhön on tullut paljon lisää byrokratiaa, kirjaamista, papereita ja dokumentteja. Suurin osa pelkkää hölynpölyä. Virastossa niillä on aikaa keksiä kaikkea turhanpäiväistä. Lausua pitäisi milloin mitäkin asioista joihin ei ole pätevyyttä kommentoida. Jos jotain jää tekemättä kun ei ehdi tai huvita, mitään ei tapahdu. Jos vain jättää huomiotta ja jatkaa vanhaan tapaan, huomaa pian että typerät uudistukset haudataan vaivihkaa, kuten olemme saaneet lukea mm avoimista "oppimisympäristöistä", digiloikasta, itseohjautuvuudesta... Itse vedän samalla tavalla kuin 1995, koska tiede ei ole muuttunut, eikä ihmismielikään.

Tagit: