Viisastelenpa minäkin tästä tähän jonkun sanasen.
Nämä EU-vaalit olivat parhaat mahdolliset vaalit näpäyttää PS:ää. Mikäli PS:n äänestäjäkunnassa oli näpäytyshenkeä ylipäätään olemassa missään merkittävässä määrin. En tiedä enkä usko kenenkään tietävän, miten merkittävä tekijä näpäytyshalu oli. Ehkä PS yrittää selvittää tätä, jollakin tutkimus-/selvitysmenetelmällä, luotettavammalla kuin jo median käyttämä ja julkaisema puhelinutelu PS-piirijohtajille, Äänestäjäkentän mielialojen selvittämisen epävarmuutta kuvaa se, kuinka pahasti gallupit menivät metsään PS-kannatuksen ennustamisessa.
Jos vaalituloksesta haluaa jotain näpäytystä kaivaa, niin mielestäni se on PS-äänestäjien asenne EU:ta ja EU:ssa vaikuttamista kohtaan. Tätä puolueen ei tulisi vähätellä ja yrittää kääntää äänestäjien asennetta EU:hun väittämällä "EU:ssa päätetään meidän asioista, halusimme sitä tai emme, ollaan mukana päättämässä". Lainaus ei ole tarkka, mutta ajatus oli tuo, mikä jäi mieleen PS:n mainonnasta. Kerran kuultuani Halla-ahon sanat radiomainoksessa, jäin miettimään viestissä olevaa ristiriitaa myös PS:n vaaleissa lanseeraaman sloganin kanssa "Päätetään itse".
No jumakauta juu nääs! Miksi äänestää EU-vaaleissa 1-3 meppiä yli 700 muun mepin joukkoon muka "vaikuttamaan". Tämä on täyttä dadaismia. Ja EU-kriittisenä tunnettu puolue väittää, että nyt ollaankin vaikuttamassa päätöksen tekoon EU:ssa. Se että PS lähtee tähän EU-humppaan mukaan edellisillä väitteillä, on EU-kriittisen äänestäjäkunnan väheksymistä ja ylenkatsomista.
No. Ei tässä vielä kaikki. PS-vihamielinen media, siis meidän koko mediakenttä, kävi tähän asetelmaan käsiksi - ja kylvi epävarmuutta, minkä media osaa hyvin. Siitä enemmän mm. Homma-ketjussa
2024-04-24 Yle: Perussuomalaisten kanta EU-eroon muuttui ja vaalien alla Hesari säiesti (jäsen Paawon nosto Timo Soini-ketjuun).
”Monet perussuomalaiset ajattelevat, että Euroopan unioniin ei liity mitään hyvää”, Purra sanoi. Hän kuitenkin paalutti, että tämä ajatus on ”pielessä”. Purra toistaakin nyt samaa linjaa, jota monet muut puolueet ovat yrittäneet saada jo vuosikymmeniä läpi suomalaisten tajuntaan: EU liittyy elämäämme, ja me suomalaiset voimme siihen vaikuttaa.
Yksi syypää tämän sitkeän ei mitään hyvää -ajatuksen iskostamiseen on perussuomalaisten kantahahmo Timo Soini, joka toisteli vuosien ajan: ”missä EU, siellä ongelma”. Soinin ”nokkeluus” oli ehkä isompi myyräntyö kuin silloin ajateltiin. Samaa asennettahan on yhä muidenkin kuin perussuomalaisten äänestäjissä.
EU-parlamentille annettu valta on minunkin mielestäni aivan perseestä mutta soinilaisen itseriittoinen näennäinen ignooraaminen jota Hakkarainen ilmeisestikin on tyylillään omassa suojavirassaan jatkanut ei mitään asioita Suomen kannalta ole parantanut eikä paranna. Pikemminkin tuonne tarvitaan nuoren polven verkostoitumiskykyistä porukkaa asioita ajamaan. Itsevaltaisten politrukkien aika on ohi, Soini on siitä elävä esimerkki.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010485476.html
(Korostus Hesarin tekstiin minulta.)
Noh! Noin kuriositeettina itse en lue Hesaria, korkeintaan sen, mitä arvoisat kanssahommaajat nostavat foorumille. Uskon ja toivon ettei Hesaria lukevien, ja ennen kaikkea Hesaria uskovien, PS-äänestäjien joukko ole merkittävän suuri niin, että Hesarin kirjoittelulla nyt olisi suuren suurta vaikutusta. Mutta silti Hesarin pääkirjoitus ja vähän jäsen Paawokin, onnistuu tiivistämään asian, miltä EU-kriittinen äänestäjä voi tuntea aiheesta:
pitäkään EU-tunkkinne, ei kiinnosta Hesari eikä PS:n yllytys äänestämään ketään EU:hun muka päättämään meidän asioista.
Päätetään itse. Se tehdään täällä Suomessa, kuten itse
Riikka Purra on todennut juuri EU-vaalien alla, keskustelu Suomen EU-politiikasta kuuluu eduskuntavaaleihin.
Suomen päätöksenteon on koskettava myös EU:ta siten, että täällä ei vain toimita kumileimasimena "EU-laeille". Ja EU-huippukokouksissa ei käydä ilman etukäteistietoa, mitä sinne ollaan menossa päättämään ja millä päätöksillä sieltä tullaan takaisin. Tähän on tultava muutos. Onko sen muutoksen tekijänä PS vai joku muu? Sen näyttää aika, usko PS:ään politiikan suunnan muuttajana ja lopulta tulokset. Tulos on se, että Suomi alkaa noudattamaan samaa kuin moni muu EU-maa: päätetään itse ja poimitaan rusinat pullasta.
Vielä saksikuvasta, minusta se on täysin merkityksetön - minulle, mutta jos merkitsee sadalle tuhannelle PS-äänestäjälle, niin olihan se huono veto. Ei näitä vaikutuksia voi tietää etukäteen, vaikka moni luulee tietävänsä. En vähättele myöskään X:ssä (ja Hommallakin) päivystävän trolliarmeijan vaikutusta, millaiseksi se saa mielipideilmastoa muovattua. Ja ei pitäisi olla vaikeaa tietää, että vasemmiston trolliarmeijan asenne ja tahtotila on PS:lle vahingon aiheuttaminen - vaikka mielipidevahingon, ihan kaikki käy.
Sen verran annan siimaa, että jokin käsitys PS:n puoluejohdossa ja eduskuntaryhmässä tulisi olla ettei sivuille vilkuilematon ja mielipidevaikutuksista välinpitämätön talouden tervehdytys voi mennä äänestäjäkuntaan täysin ilman herkistymistä. Selitetään toimia sitten miten päin hyvänsä ja millä naamalla tahansa. Eikä media ja trollisarmeija käytä tilaisuuksia käyttämättä. Minua ei yhtään huvittanut alvin nosto eikä huvita vieläkään - eikä minkään veron nosto. Tämän johdosta olen kiitollinen jokaiselle EU-vaaleissa näpäytyksen vuoksi PS:n äänestämisen jättäneelle - toivottavasti vain tilapäisesti, koska vaihtoehtoa ei ole. Itse olin jälleen höydyllinen hölmö ja äänestin kannatuksen vuoksi - ehkä äidin maidossa imetty kokoomuslaisuus vaikutti.
Sanon vielä analyysinäni, miettikääpä meidän suomalaisten vaikutusta ja kykyä tehdä päätöksiä EU:ssa, kun verrataan PS:n kykyä vaikuttaa ja tehdä päätöksiä Suomen politiikassa. Noh! Onneksi suomalaiset äänestivät Lin, evp-kenraali Toverin ja ulkopolitiikan sivustaseuraaja Aaltolan isolla äänimäärllä "vaikuttamaan" ja "päättämään" EU:hun. Huutonaurua!
Jos PS ei voi saada yksin enemmistöä eduskuntaan eikä täten tehdä ajamiaan päätöksiä ilman muiden puolueiden tukea, niin liit, toverit ja aaltoset eivät myöskään päätä EU:ssa. Heillä on melkein yhtä suuri vaikutus kuin minun vaaleissa antamalla äänellä eduskunta- tai kuntavaaleissa - tai minun "vaikutus" tällä "analyysilläni" yhtään mihinkään Suomen politiikassa. Eiköhän tämä vaikuttava analyysi ole nyt syytä lopettaa tähän.
Sen vielä sanon. Vahvasti vaikuttaa kuin menestys ek-vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa nousi Purralla hattuun. Eikä vain Purralla vaan on siellä moni muukin - tai ainakin pitäisi olla ellei puolue ole jälleen Soinin itsevaltaisella perseennuolenta- ja johtajamessiaslinjalla. Olen talouden tervehdyttämisen puolesta, mutta ei millä tahansa hinnalla. Ja nyt on menty 100 lasissa talouden tervehdyttämisellä, mikä on sopinut liian hyvin Kokoomukselle ja huonosti PS:n kannatukselle - ainakin näillä viimeisillä vaaleilla mitattuna.
Seuraava mittelö PS:n ja Kokoomuksen välillä tullaan käymään seuraavasta EU-tukipaketista/-yhteisvelasta, joka todennäköisesti ollaan vieläpä ottamassa Ukrainan avustamiseen. Varmaan Kokoomus käy kauppaa maahanmuuton kiristyksillä jotta saisi PS:n kääntämään takkinsa EU-yhteisvelkaan.
Nih! Kyllä näin on.