Helena Petäistön kolumni: Olympialaiset näytti, että Ranska on kulttuurin suurmaa ja Macron hätähousu
[...]
Siivotonta ja rienaavaa?
Nautin siis avajaisillan annista täysin siemauksin – kunnes käväisin Twitterissä ja huomasin olleeni tyhmä ja naiivi, kun en ollut ollenkaan huomannut spektaakkelin siivottomuutta enkä myöskään sen hyökkäystä kristinuskoa vastaan.
Siivottomuudesta voidaan olla monta mieltä, mutta nimenomaan taiteeseen on aina kuulunut asioiden rajuakin ravistelua, rajojen rikkomista ja jopa tiettyä dekadenssia. Ranskassa kansalaisten pukeutumiseen voivat puuttua niin puistovahdit kuin poliisikin, eikä kaikki ole sallittua niin kuin meillä Suomessa. Mutta näyttämöllä vallitsee taiteilijan vapaus, eikä siihen puututa.
Sen sijaan kristinuskon rienaamissyyte meni kyllä aivan yksiselitteisesti metsään. Siinä, missä jotkut tahot ovat olleet näkevinään Leonardo da Vincin ”Viimeinen ehtoollinen” -maalauksen rienaamista, näytöksen pääsuunnittelijan Thomas Jollyn mukaan tekijöiden mielessä onkin ollut ihan toinen taideteos, jossa on sitä paitsi enemmän henkilöhahmoja kuin da Vincin maalauksen 12 opetuslasta.
Niin oli siis esityksessäkin, sillä inspiraatiolähteenä oikeasti ollut maalaus kuvaa olympialaisten alkuperämaan, Kreikan, mytologian jumalia herkuttelemassa Olympos-vuorella.
Kyseessä on hollantilaisen taiteilijan Jan Harmensz van Bijlertin 400 vuotta sitten maalaama teos nimeltä ”Jumalien juhlat”. Kohusta on hyötynyt ennennäkemättömällä tavalla Dijonin kaupungissa sijaitseva Magnin-museo, jonka seinällä maalaus on ollut 1930-luvulta lähtien. Tähän asti huonosti tunnettu taiteilija on viimein päässyt parrasvaloihin, ja kiinnostus maalausta kohtaan on valtava.
Hyötyykö kirkko?
Mutta ehkäpä sekaannuksesta johtunut kohu ja kristinuskon raivokas puolustaminen hyödyttää nyt Suomessa myös kirkkolaitosta. Kaiken logiikan mukaan ihmisiä pitäisi nyt kovasti kiinnostaa paluu kirkon huomaan sankoin joukoin.
Meillähän kristinuskon puolesta mielensä pahoitti ulkomaankauppaministeri Ville Tavio. Samassa sakissa olivat Yhdysvalloissa presidenttiehdokas Donald Trump, Italiassa äärioikeistojohtaja Matteo Salvini ja Ranskassa äärioikeiston Marion Maréchal, Marine Le Penin sisarentytär, kaikki kallellaan Putiniin päin, joka sai näin hyvää tukea Kremlin trollitehtailulle.
MTV 4.8.2024
Toisin kuin Helena Petäistö höperehtii, avajaisten pääsuunnittelija Thomas Jolly ei ole missään vaiheessa nimennyt "tähän asti huonosti tunnetun" hollantilaistaitelijan maalausta avajaisnäytöksen inspiraation lähteekseen, eikä edes maininnut sitä.
Teokseen ovat viitanneet jälkikäteen hätävalheena muut ihmiset, kuten Jollyn avajaisasetelmassa Viimeisen ehtoollisen Kristuksena esitetty lesboaktivisti Barbara Butch, joka
korvasi tällaisella viestillä aiemmin lähettämänsä, jossa hän rinnasti Viimeinen ehtoollinen -maalauksen ja drag queen -pöytäasetelman todeten esitykseen osallistuneiden drag queenien nimissä jälkimmäisen olevan Uuteen testamenttiin ja Viimeiseen ehtoolliseen viitaten "Oh yes!" Oh yes! The New Gay Testament!" eli "Uusi homotestamentti".
Mielenkiintoista onkin, mistä Petäistö on muka saanut tietonsa, sillä hän on ilmeisesti ensimmäinen, joka väittää Jollyn sanoneen tällaista.
Pariisin olympialaisten järjestäjätkin ovat pahoitellen myöntäneet, että Thomas Jolly tosiaan viittasi Leonardo da Vincin kuuluisaan maalaukseen, mutta puolustautuivat sillä, että niin ovat tehneet monet muutkin Andy Warholista lähtien ennen Jollya ja että muutenkin avajaisissa oli vain tarkoitus juhlia suvaitsevaisuutta.
French accused of ‘gaslighting’ with ‘Last Supper’ denials as outcry over anti-Christian mocker
[...]
Others said that the tableau was a recreation of Jan Harmensz van Bijlert’s painting “The Feast of the Gods” which also features a dinner scene.
The problem? The Paris 2024 committee said otherwise.
The Olympic organizers acknowledged that the scene was inspired by “The Last Supper,” the Leonardo da Vinci masterpiece depicting the last meal of Christ with the apostles before his betrayal, trial and crucifixion.
“Clearly, there was never an intention to show disrespect towards any religious group or belief,” said a Paris2024 spokesperson in a Saturday email to The Washington Times. “On the contrary, each of the tableaux in the Paris 2024 Opening Ceremony were intended to celebrate community and tolerance.”
The email continued: “For the ‘Festivities’ segment, Thomas Jolly took inspiration from Leonardo Da Vinci’s famous painting to create the setting. He is not the first artist to make a reference to what is a world-famous work of art. From Andy Warhol to the Simpsons, many have done it before him.”
The Washington Times 28.7.2024