Tällä on merkitystä: Tulevaisuudessa YouTube (sen omistajat) on entistä suurempi tekijä, joka nostaa ihmiset vaikutusvaltaisiin asemiin tai poistaa heidät niistä. Suomenkin eduskunnassa on henkilöitä, jotka olisivat jääneet rannalle ilman kampanjointia YouTubessa.
USA: YouTube suurempi kuin televisio
Videopalvelu YouTube on jo pitkään ollut Internetin käyttäjien suosituin palvelu. Nyt YouTube uhkaa television valta-asemaa.
Kesäkuussa 2024, YouTube hallitsi 9,9% suoratoistomarkkinoista. Tämä on suurin osuus ikinä yksittäiselle yhtiölle. Tämä siitä huolimatta, että YouTube ei laita senttiäkään sisältönsä tuottamiseen. Esimerkiksi Netflix käyttää vuosittain noin 18 miljardia euroa sisältönsä tuottamiseen.
Sama pätee muihin suoratoistoyhtiöihin, jotka houkuttelevat katsojia laadulla, draamalla, juonenkäänteillä ja suurilla tähdillä. Silti YouTuben käyttäjien itsensä luomat videot lyövät suurella rahalla tehdyt tuotannot.
”Sisällöntuottajamme tietävät paremmin, mitä katsojat haluavat nähdä”, myhäilee YouTube- yhtiön toimitusjohtaja Neal Mohan.
Suoratoisto on myös valtaamassa alaa televisiokanavilta. Yhä useampi katsoo suoratoistoa televisioruudulta.
Nielsen- tutkimusyhtiön mukaan suoratoistoa seuraa televisiosta 37% katsojista. Kaapelikanavien osuus katsojista on 30% ja perinteisten televisiolähetysten vain 20%
YouTube. yhtiön toimitusjohtaja Neal Mohanin mukaan Yhdysvalloissa 150 miljoonaa ihmistä katsoo YouTube- videoita joka kuukausi, ja luvussa eivät ole mukana kännykällä tai tietokoneella katsotut videot.
”YouTube on uudelleen keksitty televisio uusille sukupolville”, sanoo Mohan.
Amerikkalaiset katsovat televisioistaan samaa, kuin kännyköistään: musiikkivideoita, puheohjelmia sekä YouTuben suurimman sisällöntuottajan, Mr. Beastin videoita.
Muutos on tekemässä YouTubesta entistä suuremman tekijän mediamarkkinoilla. Pysyäkseen mukana kilpailussa, yhä useampi televisio- ja suoratoistoyhtiö lataa ohjelmansa myös YouTubeen.
Lähde SVT
https://www.kansalainen.fi/usa-youtube-suurempi-kuin-televisio/