Tää voi taas olla vain mun oman kuplani tuottamaa, mutta mua noi ideologisesti työttömät ärsyttää tälleen veronmaksajana ihan älyttömästi. Mun mielestä ollaan siinä kyllä menty liian pitkälle, jos jokaisella on oikeus vaan päättää, että en tule tekemään eläessäni töitä ja muut elättää minut ja sitten he vaativat sitä ja tätä ja heillä on oikeus ilman ainoatakaan velvollisuutta.
Samoilla ihmisillä tuntuu olevan kaikkeen ratkaisuna se, että nostetaan verotusta työssäkäyviltä.
Koen sellaisen tosi vastenmielisenä.
Mun mielestä ennen työttömyysturva vaikka oli tarkoitettu sellaiseksi, että ihminen saa avustuksena sitä, ettei kuole nälkään etsiessään uutta työpaikka ja se on väliaikainen, eikä tarkoitettu siihen, että ostellaan ja matkustellaan ja eletään sillä loputtomiin.
Voin olla ihan väärässäkin, koska olen tajunnut aikuisena, että mun isä aika paljon aivopesi mun maailmankuvaa, kun olin lapsi kertomalla mm. että jos ei mene töihin, joutuu sillan alle asumaan ja käytti joistain ihmisistä sanontaa, että "minä oon tällä viikolla tehny enemmän töitä, kuin se koko ikänään" jne.
Mun mielestä se on silti ristiriitaista, että esim mun yksi tuttu on "vapaa", kun ei tee töitä ja joutuu anomaan yhteiskunnalta rahaa, jos jotakin haluaa ostaa ja toimittamaan tiliotteensa katsottavaksi jne.
Mun mielestä isompaa vapautta on se, että voit itse valita ostatko tilipäivänä jotakin vai et.
Mutta ehdottomasti siis sosiaaliturva kuuluisi sairaille, aidosti työttömille, vammaisille, vanhuksille jne.
Nää tekotyöttömät vaan syö mun mielestä heidän osuudestaan, joudutaan pienentämään kaikilta, koska niin moni tarvitsee.
Toivottavasti en taas loukkaa tällä ketään, mulla on hieman erikoinen maailmankuva ehkä.
Mulla oli joskus 2000 luvun alussa nuorena yksinhuoltajana tilanne, että olin töihin aivan kypsä, olin todella loppu henkisesti ja menin sosiaalitoimistoon kysymään, että saanko apua, en jaksa. Mulle sanottiin, että jos lopetat työt, niin autetaan, muuten ei. Joten menin aamulla töihin ja maksoin itse laskuni.
Että ei mulla kauheasti kokemusta itselläni ole.
En ole koskaan ollut demari, mutta kannatan kyllä hyvinvointivaltiota, mun mielestä se ei vaan kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki saa systeemiä käyttää hyväkseen.