Kirjoittaja Aihe: Monikulttuurin positiiviset puolet  (Luettu 286959 kertaa)

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 43137
  • Niech żyje Polska!
Vs: Monikulttuurin positiiviset puolet
« Vastaus #480 : 15.10.2021, 15:25:46 »
En pidä suomalaisesta ruuasta.

Taitaa olla periaatekysymys sinulla. Pidätkö yleensä mistään suomalaisesta asiasta? Ksenofilia vaikuttaisi olevan karikatyyrimäisessä tapissaan kohdallasi.  :roll:
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Hae-won

• Jäsen^^^
  • Liked: 620
« Vastaus #481 : 15.10.2021, 15:35:07 »
Miksi nämä suomalaiset eivät vaadi suomalaisten tapojen noudattamista suomalaisilta? Esimerkiksi minä en ole ikinä savusaunonut. Tuskinpa kukaan tulee minulta, kantasuomalaiselta mieheltä, vaatimaan "suomalaisiin tapoihin sopeutumista". (Ja jos tulee, naurahdan ja jatkan elämääni samoin kuin ennenkin.)

Onko sinulla joitain esimerkkejä siitä, miten mamuja vaaditaan savusaunomaan, tai ylipäätään jotain muuta stereotyyppistä suomalaista? Vai rakenteletko vain olkiukkoja?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008244515.html

Lainaus
Vuosia sitten suomalainen tuttuni kysyi, olenko käynyt savusaunassa. Kun totesin, etten ollut, katsoi mies minua tyrmistyneenä ja totesi, että ”eikö nyt olisi jo aika sopeutua Suomen tapoihin”. Kysyin puolestani tutultani hänen mielipidettään Selim Palmgrenin ja Erkki Melartinin sävellyksistä. Hämmästyin, kun mies ei tiennyt, keitä he ovat.

Suomalainen vaimoni ei ole koskaan käynyt savusaunassa. Miksei kukaan vaadi häntä sopeutumaan suomalaisiin tapoihin?

Minua kiinnostaa miten muut elävät ainakin siinä määrin kun se voisi muodostaa esim. olennaisen uhan suomalaiselle elämäntyylille. Olen esim. erittäin kiinnostunut siitä, jos mamut alkavat elämään islamistisin tavoin. Mutta myös pienemmät asiat kiinnostavat kuten maahanmuuton mukana tuleva kielen rappeutuminen ja mamujen työttömyys, jotka myös ovat elämäntapakysymyksiä.

Väite, että muiden elämä ei kiinnostaisi on pitkälti puppua. Jotkut yksityiskohdat eivät ehkä liian arkisina kiinnosta, kuten juuri saunominen, mutta käytännössä suuremmat kuviot aina kiinnostavat kaikkia koska ne ovat yhteiskunnan suunnan indikaattoreita ja lähes jokainen haluaa olla niistä tietoinen. Tuskin kukaan sentään on täysin välinpitämätön muiden tekemisistä?!
Minua kiinnostaa muiden tekemiset siinä määrin, että noudattavat lakeja ja käyvät töissä. That's it.

Sen sijaan minua ei kiinnosta lainkaan se, noudattaako joku "suomalaisia tapoja". Se, että saunooko joku, katsooko jääkiekkoa, puhuuko suomea, samoileeko luonnossa, onko yhtä ujo ja hiljainen kuin moni suomalainen, ynnä muut vastaavat seikat eivät kiinnosta. Ja jos minua alkaa jonkun muun tekemiset kiinnostamaan, niin on hyvä vaan jos hän ei käytä aikaa näihin asioihin, jääpähän enemmän aikaa tehdä minun kanssa jotain mistä minäkin tykkään.

Ateistina olen tyytyväinen jos koulujen päättäjäisiä ei pidetä kirkossa.

Ylipäätään nykyään ihmisten samankaltaisuutta ei voi päätellä etnisyydestä tai kansalaisuudesta. Minä elän varmasti hyvin erilaista elämää kuin moni suomalainen. Toisalta toiselta puolelta maapalloa löytyy ihmisiä, jotka elävät hyvin samanlaista elämää kuin minä.

Hae-won

• Jäsen^^^
« Vastaus #482 : 15.10.2021, 15:36:20 »
En pidä suomalaisesta ruuasta.

Taitaa olla periaatekysymys sinulla. Pidätkö yleensä mistään suomalaisesta asiasta? Ksenofilia vaikuttaisi olevan karikatyyrimäisessä tapissaan kohdallasi.  :roll:
Ei ole periaatekysymys. Suomalaisten kuuliaisuus ja täsmällisyys ovat hyviä asioita.

P

• Jäsen^^^
  • Liked: 13328
« Vastaus #483 : 15.10.2021, 16:57:58 »
Miksi nämä suomalaiset eivät vaadi suomalaisten tapojen noudattamista suomalaisilta? Esimerkiksi minä en ole ikinä savusaunonut. Tuskinpa kukaan tulee minulta, kantasuomalaiselta mieheltä, vaatimaan "suomalaisiin tapoihin sopeutumista". (Ja jos tulee, naurahdan ja jatkan elämääni samoin kuin ennenkin.)

Onko sinulla joitain esimerkkejä siitä, miten mamuja vaaditaan savusaunomaan, tai ylipäätään jotain muuta stereotyyppistä suomalaista? Vai rakenteletko vain olkiukkoja?

Minäkään en ole ollut savusaunassa, mutta yksittäiset tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät olekaan kulttuurisen maahanmuuttokritiikin pointti.

Lainaus
Miksi näitä ihmisiä ylipäätään kiinnostaa miten muut elävät? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa saunooko joku.

Minulla on savusauna. Tarkemmin ottaen minulla on kolme saunaa. En minä sinne savusaunaani juuri mamuja kaipaa. Enkä oikein muitakaan. Enintään kutsumiani kavereita,  jotka pitävät saunomisesta ja lapsiani.

Puolisonikin on mamu ja hän ei sauno. Kerran kävi hetken savusaunassa ja totesi, että kiitti, tämä riitti.

En pakota häntä saunomaan. Minä saunon.

Minkälainen olkiukko seuraavaksi rakennellaan?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2021, 17:03:12 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Hae-won

• Jäsen^^^
« Vastaus #484 : 15.10.2021, 17:05:06 »
Minkälainen olkiukko seuraavaksi rakennellaan?
Suosittelen, että otat selvää siitä mitä olkinukella tarkoitetaan.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 58846
  • Kansanryhmäkiihottunut takaisinviskaaja
« Vastaus #485 : 15.10.2021, 17:07:03 »
"Sultausuuni USA" oli nimenomaan monokulttuurinen ideaali. Maahanmuuttajat tulivat kuka mistäkin, mutta heistä tuli amerikkalaisia. Toki käytäntö ei koskaan täysin tätä ollut (varsinkaan ei-euroopalaisten osalta), mutta arvonsa hyvällä tavoitteella, vaikka sitä ei saavutettaisikaan.

Toteaisin tähän, että sen USAssa kulttuurit saavat säilyttää omat erityspiirteensä, kunhan elävät maan lakien ja systeemin mukaisesti.

Mikäs se on sen mukavampaa, kuin että on China Town ja Little Italy vierekkäin?

Mutta se mitä meille käärmeöljykaupiteltu "monikulttuuri" tarkoittaa, on koko eurooppalaisen sivilisaation tuhoamista ja korvaamista yhdellä pakotetulla mono"kulttuurilla", islamilla, jos sitä nyt voi kulttuuriksi kutsua, ja sen barbaarisella sharia-lailla. Sen jälkeen ei kulttuurillisista erityispiirteistä olisi hiekanjyvääkään jäjlellä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2021, 17:09:50 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“En tiedä, kuka tämän tukipaketin neuvotteli, mutta minun palveluksessa hän ei enää olisi.”
—  Björn "Nalle" Wahlroos elpymispaketista

“[Mohammedit,] tervetuloa Suomeen, mutta älkää raiskatko meitä poliitikkoja, vaan äänestäjiämme.”
— Pauli Vahtera

Golimar

• Jäsen^^^
  • Liked: 34279
  • Ego sum Spartacus
« Vastaus #486 : 15.10.2021, 17:31:38 »
Vähän aikaa sitten mainostivat Oktoberfestiä nettiradiossa.

Lainaus
X

German Americans (German: Deutschamerikaner, pronounced [ˈdɔʏtʃʔameʁiˌkaːnɐ]) are Americans who have full or partial German ancestry. With an estimated size of approximately 43 million in 2019, German Americans are the largest of the self-reported ancestry groups by the United States Census Bureau in its American Community Survey.

X

Very few of the German states had colonies in the new world. In the 1670s, the first significant groups of German immigrants arrived in the British colonies, settling primarily in Pennsylvania, New York and Virginia.

The Mississippi Company of France moved thousands of Germans from Europe to Louisiana and to the German Coast, Orleans Territory between 1718 and 1750.[8]

Immigration ramped up sharply, with eight million Germans arriving during the 19th century, seven and a half million just between 1820 and 1870.

There is a "German belt" that extends all the way across the United States, from eastern Pennsylvania to the Oregon coast. Pennsylvania has the largest population of German-Americans in the U.S. and is home to one of the group's original settlements, Germantown (Philadelphia), founded in 1683 and the birthplace of the American antislavery movement in 1688, as well as the revolutionary Battle of Germantown. The state of Pennsylvania has 3.5 million people of German ancestry.

X

https://en.wikipedia.org/wiki/German_Americans

The Untold History of German America (Deutschamerikaner)
https://www.youtube.com/watch?v=xoX4SYHnmi0

Tagit: