Ihan kuin joku suora demokratia olisi ratkaisu asioihin, ennemmin haluan järkeviä ihmisiä eduskuntaan kuin miljoonapäisen idioottilauman päättämään asioista. Demokratia on muutenkin mätä, vaadin natsismia.
Ehkä kommenttisi oli taas sarkasmia, mutta vastaan silti.
Että järkevä ihminen eduskuntaan.. Olen tähän keski-ikääni mennessä ehtinyt äänestää ja nähdä kaikenlaista. Jos sattumalta löydän "järkevän" ehdokkaan, joka nyt esimerkiksi vastustaisi nykyistä hallitsematonta maahanmuuttoa, niin hänen muut mielipiteensä eivät välttämättä olekaan (minusta) enää järkeviä. Hän saattaa mm. kannattaa perintöveron nostamista, kun minä taas ehkä sen poistamista. Jne. jne.
Spekuloidaan, että kävisi oikein hyvä tuuri, ja löytäisin ehdokkaan, joka on jokseenkin
kaikesta samaa mieltä kanssani, ja sitten onnellisena äänestän häntä. Onko lopputuloksena, että kaikkiin minun ja ehdokkaani haluamiin asioihin tulee muutos? Ei ole, koska häntä sitoo puolueensa mielipide ja puoluekuri. Nykyinen demokratia ei ole demokratiaa, se on näennäisdemokratiaa.
Havainnollistan vielä toisella tapaa: Kerroin puolisolleni suorasta demokratiasta, että siinä kuka tahansa tietyn kannatuksen asialleen kerännyt voi tehdä aloitteen ja saada asian kansanäänestykseen. Puoliso mietti hetken ja totesi, että sitten kun se (suora demokratia) tulee, hän kerää heti 30000 ääntä sen taakse, että YLE lopetetaan ja sen rahoittaminen "mediaveroin" loppuu siihen paikkaan.
Kyllä meistä "miljoonapäisestä idioottilaumasta" voi löytyä potentiaalia, jos siihen saisi mahdollisuuden. Nyt ei voi kuin katsoa päältä ja valittaa täällä.