^Joo, Hommaforuminhan voisi ihan hyvin muuttaa uutispalstamuotoon. Siinä voisi saavuttaa jotakin edistystä asiallisuudessa eivätkä menetetyt asiat välttämättä olisi isoja menetyksiä. Tai eihän se silloin olisi forum vaan pelkkä Homma, ja forum-jutut voisi hoitaa kuka missäkin, jos sellaisille on enää edes tarvetta.
Kuplautumisen edetessä ja eri kuplissa olevien ihmisten erkaantuessa yhä kauemmaksi toisistaan näyttää tapahtuvan sellainen asia, että tavallisista "oikeista" asioista mennään ohi ja mielipiteet alkavat elää omaa elämäänsä muuttuen yhä äärimmäisemmiksi. Sitten erkaantuminen muista vain kiihtyy ja kierre jatkuu.
Sen takia minulla ei tee mieli kirjoittaa jokaiseen uutisketjuun sen alkuvaiheessa, että "tämä ei sitten liity mihinkään", koska en tarvitse egon pönkittämiseksi sellaista ryhmäidentiteettiä mikä olisi tarjolla, eikä tarvetta kasvattaa vastakkainasettelua eri ihmisryhmien välillä.
Joskus ihmettelin miksi jotkut kehuvat joitakin toisia hommalaisia "hyviksi kirjoittajiksi", vaikka he ymmärtävät väärin suunnilleen kaikki asiat. Sitten tajusin, että kyse on samasta ilmiöstä kuin siinä kun Emma Kari kertoo ilmastolakkolaisten olevan erittäin hyvin perillä ilmastotieteestä: kun toiset ovat asiosta samaa mieltä kuin mitä itse on, niin he tuntuvat älykkäiltä ja oikeassaolevilta.
Joku sanoo, että Hommalla saa esittää myös Homman valtavirrasta poikkeavia näkemyksiä toisin kuin suvakkipalstalla missä estetään agendanvastainen kirjoittelu, mutta eihän se riitä. Ei ihminen näe sellaisia asiota, jotka eivät sovi hänen maailmankuvaansa ja tyyliinsä keskittyä asioihin, vaan ne jäävät huomioimatta. Siinä ei tapahdu kunnollista kohtaamista.
Jos tässä hommakirjoittelussa ei ole sisäpiirityyliin täysillä mukana henkisesti, niin tunnelma voi olla kuin parapsykologian harrastajalla skeptikoiden yhtiökokouksessa: se keski-ikäisten kyynisten äijien viha ja toisinajattelevien pilkkaaminen on jotain käsittämätöntä, ikään kuin he saisivat yhteisöllisestä negatiivisuudesta ja pahantahtoisuudesta voimaa ja ylemmyydentunnetta, vaikka he ovat itse etukäteen sulkeneet itsensä asioiden ymmärtämisen ulkopuolelle eivätkä yksinkertaisesti näe sellaisia asioita. Puhutaan rationaalisuudesta ja loogisuudesta, mutta eivät ne riitä alkuunkaan minkään perustavanlaatuisen asian ymmärtämisessä.