Kirjoittaja Aihe: 2009-19-10 Yle: Soinisen koulussa haasteisiin tartutaan rohkeasti  (Luettu 3502 kertaa)

pate ensimmäinen

  • Vieras
 Soinisen koulussa haasteisiin tartutaan rohkeasti

julkaistu tänään klo 21:38, päivitetty tänään klo 21:48

Helsinkiläinen Soinisen koulu on hyvä esimerkki koulujen erilaistumisesta. Koulun lähialueilla Malmilla ja Pukinmäessä asuu runsaasti maahanmuuttajia, ja koulun oppilaista heitä on noin puolet.

Samalla luokalla voi olla toistakymmentä eri kansallisuutta. Oppilaiden kielitaito vaihtelee huomattavasti, sillä toiset heistä ovat syntyneet Suomessa, toiset saapuneet vasta hiljattain.

- Opettajalla saattaa olla kahdeksantoista eri lukujärjestystä eri oppilasryhmien takia. Opettaja on aikamoinen taikuri, kuvaa koulun rehtori Leila Lindqvist koulun arkea.

Hänen mukaansa haasteita riittää. Maahanmuuttajat eivät saa luontaista tukea suomen kielen oppimiseen, koska suomen kieltä puhuvat ovat vähemmistönä.

Monikulttuurisuuden lisäksi opettajien työtaakkaa lisäävät suomalaisperheiden työttömyys- ja päihdeongelmat.

- Usein lapsella ei ole elämänjärjestystä. Koulu luo sitten päivään rakennetta; mihin aikaan pitäisi herätä, mitä laittaa päälle ja mitä syödä. Ja läksytkin pitäisi tehdä, Lindqvist luettelee.

Rehtori arvioi kuitenkin, että kenenkään oppiminen ei ole koulussa uhattuna. Lapsien oppimistaitoja selvitetään yksilöllisesti ensimmäisellä ja toisella luokalla. Hyväksi tukimuodoksi on osoittautunut myös läksykerho, jossa tehdään läksyjä valvotusti koulun jälkeen. Näin tukea saavat myös lapset, joiden vanhemmat eivät tue lasten koulutyötä riittävästi.
Tukirahalla järjestetään kerhoja

Soinisen koulu on yksi noin kolmestakymmenestä Helsingin koulusta, jotka saavat erityistä erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn. Lisärahan perusteena on huoltajien alhainen koulutus- ja tulotaso sekä maahanmuuttajien määrä.

Rahaa jaetaan noin 10 000 – 100 000 euroa koulua kohti. Soinisen koulussa rahalla on järjestetty kerhoja, hankittu lisämateriaaleja ja tuettu muutenkin lasten yksilöllistä oppimista.

Rehtorin mielestä olisi kuitenkin hyödyllisempää, jos maahanmuuttajien määrä huomioitaisiin jo koulujen perusrahoituksessa.

- Kyllä usean kielen kanssa kamppaileva maahanmuuttaja tarvitsee tavallista enemmän tukea oppimiseensa, hän perustelee.

YLE Uutiset / Tuomas Kerkkänen

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/soinisen_koulussa_haasteisiin_tartutaan_rohkeasti_1092605.html?origin=rss

Eläköön rohkeus, rohkeus jakaa rahaa!

Kantoraketti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 399
  • Liked: 1
    • Profiili
Hyvä se on rehtorin henkseleitä paukutella. Mukava vain olisi tietää tuon gandalf-opettajan mielipide asiasta.
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

Tommi Korhonen

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 799
  • Liked: 972
  • Artist formerly known as 'Joonatan'
    • Profiili
Rikkaushan sen piti olla, ja monikielitaitoisten maahanmuuttajien pelastaa Suomi pulasta?

==> Tämä on Jussi Halla-ahon ydinosaamista: miksi kouluille joudutaan jakamaan erityisrahaa, ja mitä sillä kuvitellaan saatavan aikaan? Minusta tuntuu että sillä ei muuta kuin tilkitä vuotoja, eikä paatin uppoamista voi estää.
En rupea pienistä rahoista valittamaan, varsinkaan kun en ole Helsinkiläinen. Mutta tasa-arvoahan tuo ei ole: ongelmakoulut saavat enemmän rahaa huonomman oppilastuloksen vuoksi. Ja VARSINKIN tuon koulun han-väestö kärsii tilanteesta, vaikka olisi samaa(hkoa) tasoa muiden han-suomalaisten kanssa.

No, ei kannata jatkaa tuota esittämääni ajatusmaailmaa liian pitkälle. Kuitenkin kai parhaiten kotouttamiseen voidaan sijoittaa juuri nuoriin. Siellä vaikutus voi olla todellinen, ja nuori voi kääntyä hyvinkin sitten positiivisen puolelle. Annetaan benefit-of-doubt tällaisessa nuorten kouluttamisessa. Ei tuo läksypiiri mitenkään pahalta kuulosta, omaanikin perhepiiriin on kuulunut han-nuoria jotka olisivat moisesta voineet hyötyä.
Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Siiseli

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 472
  • Liked: 0
  • Monikulttuurirasisti
    • Profiili
Monikulttuurisuus on tämän uutisen mukaan haaste ja mullistava potentiaali. Suomalaisten päihdeongelmat ovat tässä se varsinainen ongelma.
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

JPU

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 181
  • Liked: 69
  • Impiwaaralainen viha-ajattelija
    • Profiili
Monikulttuurisuus on tämän uutisen mukaan haaste ja mullistava potentiaali. Suomalaisten päihdeongelmat ovat tässä se varsinainen ongelma.
Ehkä toimituksen koneella ovat senat menneet sakaisin. Todellisuushan on tämä:

- Suomalaisten päihdeongelmat ovat haaste
- Monikulttuurisuus on se varsinainen ongelma
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

MMA

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 384
  • Liked: 26
    • Profiili
Monikulttuurisuus on tämän uutisen mukaan haaste ja mullistava potentiaali. Suomalaisten päihdeongelmat ovat tässä se varsinainen ongelma.

Eiköhän muillakin kouluilla ympäri Suomea ole ihan sama suomalaisperheiden työttömyys- ja päihdeongelma? Heiltä vielä tämän lisäksi puuttuu tuo mullistava potentiaaali. Sellaisten koulujen tilanne se vasta huono onkin.

Aika erikoista että juuri Soinisen koulu saa tukea...  ;)

Invictus

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 77
  • Liked: 0
    • Profiili
Hyvä että jollekin koululle riittää tukea. Turun AMK:ssa kärsitään rahapulasta ja ihmetellään miten olisi varaa järjestää kursseja, että ihmiset saataisiin joskus valmistumaankin. Opettajia pakkolomautetaan nytkin syksyllä opintomenestyksen kustannuksella. Kurssit joudutaan pitämään lyhyemmässä paketissa, ja olennaisia asioita jää opettamatta.

Toisaalta tulevissa insinööreissä ei tietysti ole samanlaista huippuosaajapotentiaalia, kuin monikulttuurisella ala-asteella.
"There are no desperate situations, there are only desperate people."
-Heinz Guderian

pate ensimmäinen

  • Vieras
Koulu saa tukea, koska se on sirkuskoulu. Sirkustirehtööri, taikuri ja sata apinaa. Harjoitukset toimeentulon trapetsilla ovat vaarattomia, kun alla on loputon suojaverkko. Taikaseinä sylkee rahaa, mutta kukaan ei taputa.

matkamasentaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 657
  • Liked: 191
    • Profiili
Jotensakin haiskahtaa että reksiä ja opettajia muumittaisi oikein kunnolla olla kaatopaikan vahteina (eikä suinkaan kukkona tunkiolla.. noin positiivisessa merkityksessä).

PYO

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 390
  • Liked: 2
  • Poliittisesti epäkorrekti
    • Profiili
    • Epäkorrekti blogi
Koulun lähialueilla Malmilla ja Pukinmäessä asuu runsaasti maahanmuuttajia, ja koulun oppilaista heitä on noin puolet.
...
 Maahanmuuttajat eivät saa luontaista tukea suomen kielen oppimiseen, koska suomen kieltä puhuvat ovat vähemmistönä.
Olen vissiin jo hieman väsynyt, mutta en nyt oikein ymmärrä miten tämä puuha toimii. Onko kyseisessä koulussa ruotsinkielinen enemmistö vai puhuvatko kaikki mamut yhtä ja samaa kieltä(=ei suomi)?

Lainaus
Monikulttuurisuuden lisäksi opettajien työtaakkaa lisäävät suomalaisperheiden työttömyys- ja päihdeongelmat.
Kielipoliisi: työttömyysongelma? Siis työttömyydestä johtuvia ongelmia vai työttömyyttä haittaavia ongelmia? Samapa tuo. Yllä kuitenkin lukee Monikulttuurisuus = Työtaakka & Haaste.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Pliers

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 571
  • Liked: 23
  • Every human being is the author of his own health
    • Profiili
Ennen vanhaan lapset tasapäistettiin. Se oli väärin. Nopeat ja hitaat oppijat pidettiin pidettiin väkisin samalla luokalla. Näin ei kukaan ylikehittynyt, mutta eipä jäänyt pahasti jälkeenkään.

Nykyisin perässä hiihtäjäkouluille työnnetään säkillä rahaa. Mitä helvettiä! Onko tämä todella resurssien käyttöä tehokkaasti.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

svobo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 510
  • Liked: 757
  • Laitamyötäistö
    • Profiili
Lainaus
Soinisen koulussa haasteisiin tartutaan rohkeasti blaa blaa blaa...

Tässä maassa ei ole tartuttu konkreettisella tasolla monikulttuurisuuden haasteisiin rohkeasti vielä kertaakaan missään. Muutamat harvat ovat sentään puhuneet ja kirjoittaneet rohkeasti.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

N

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 705
  • Liked: 60
    • Profiili
Ennen vanhaan lapset tasapäistettiin. Se oli väärin. Nopeat ja hitaat oppijat pidettiin pidettiin väkisin samalla luokalla. Näin ei kukaan ylikehittynyt, mutta eipä jäänyt pahasti jälkeenkään.

Nykyisin perässä hiihtäjäkouluille työnnetään säkillä rahaa. Mitä helvettiä! Onko tämä todella resurssien käyttöä tehokkaasti.

Tässä haetaan edelleen juurikin sitä tasapäistämistä. Koska kielellisten ja kultturillisten erojen takia monet maahanmuuttajalapset eivät pääse samalle tasolle kantaväestön lasten kanssa, pitää kantaväestön lasten keskimääräisiä tuloksia saada alaspäin.

Ei sillä, kuten joku täällä jo sanoikin, lapset ovat se paras kohde mistä tuota parannusta voidaan saada aikaiseksi, mutta en hetkeäkään usko ettei muiden opetus kärsisi tuosta. Levottomat olot, kielelliset vaikeudet kun opetettavasta asiasta ei ymmärrä kaikkea kielen takia jne... Pakostakin se jossain näkyy.

Mutta kyllä noita ongelmia on mahdollista saada karsittua rahalla, pienemmät luokkakoot, tehokkaampi tukiopetus esim. iltaisin (mikäli ne sitä tarvitsevat lapset haluavat/saavat jäädä sinne), kaikkiin tarvitaan enemmän henkilökuntaa, joka yleensä järjestyy rahan avulla. Ongelma onkin vain siinä, että kunnilla ei muutenkaan tuota rahaa ole liiemmälti opetuksen järjestämiseen, opettajien kesäiset lomautukset kun ovat aina haaveissa ja toiveissa. Sen jälkeen käänytäänkin valtion taikaseinän puoleen, eihän sieltä tuleva raha ole keltään pois, eihän?

pate ensimmäinen

  • Vieras
Jos kielitaidottomat maahanmuuttajat ovat voimavara ja rikkaus kouluille, niin en ymmärrä miksi tätä voimavaraa ja rikkautta ei jaeta kaikille kouluille. Ymmärrän että se maksaa paljon, mutta tavoitteenahan pitäisi olla hyvän jakaminen kaikille.

Jos em. on hyvää, niin perustuslain pitäisi taata, että kaikki koulut suomessa olisivat yhtä onnekkaita.

Ihmettelen miksi päättäjät eivät ole vaatimassa tätä. Onko se hyvää vain, jos se luontaisesti syntyy kouluun.

Vai onko se hyvää, samalla tavalla kuin rouvan mekko, jota ystävä kehuu nätiksi, oli se vaikka kuinka hirveä tahansa.

Nämä "rikkautta ja voimavaraa" hokevat automaatit, eivät muuttaisi sanomaa vaikka heidän oma lapsi tapettaisiin.

"Rakenteellinen rasismi ja siitä aiheutunut ahdistus ajoi Muhamedin epätoivoiseen tekoon. Meidän Tiina oli kiva tyttö, muttei eläessään pystynyt auttamaan häntä selviytymään. Emme kuitenkaan syytä Muhamedia. On surun ja itsetutkistelun aika. Parasta surutyötä teemme auttaessamme Muhamedia ja kaltaisiaan pääsemään tämänkaltaisista tilanteista yli", lausuu kuvitteellinen Tiinan isä, esitellessään Muhamedin vankilassa tekemää piirrustusta. Tiinan äiti vetää maahanmuuttajavankien vanhemmille tarkoitettua terapiaryhmää.