http://www.natural-health-information-centre.com/codex-alimentarius.html kannattaa lukea tuosta, EUn höyrypäät taas yrittävät määrittää mitä hoitoa ihminen saa ja ei saa ottaa vastaan (vaihtoehtohoitolaki joka estää suuren osan vaihtoehtohoitoja. Vaikka hoidot eivät toimiskaan, ja suuri osa tutkimusten mukaan toimii ainakin kivun lievittämisen niin EUllä ei ole asiaa sanoa mitä yksityinen kansalainen saa oman kehonsa huoltamiseen käyttää tai tehdä ellei vahingoita prosessissa suoraan muita.
Ahaa. Eli siis jotain ehkä on tulossa, joka rajoittaisi tätä oikeutta. Olen kyllä sitäkin mieltä, että jos liikenteessä on ihmisille oikeasti vaarallisia aineita luontaistuotekaupoissa, niin ne pitäisi kyllä rajata pois.
Tarkoitan kesken virkakauden tapahtuvalla kansanäänestyksellä kansalaisten niin halutessaan. Ja valtion virkamiehiä ei suurelta osin voi äänestää tehtäväänsä tai siitä ulos. Tällä hetkellä suurella osalla virkamiehistä on käytännössä lupa tehdä todella törkeitä rikoksia ilman riskiä joutua viralta pantavaksi.
Minä en koe omaavani lupaa tehdä törkeitä rikoksia. En työni puolesta enkä yksityishenkilönä. En havaitse lainsäädännössä sellaista suojaa myöskään.
Eli pääasiassa idea on siinä että äänestysikä on laskettava samaan kohtaan kuin rikosoikeudellinen vastuu omista teoistaan. Koska 17 vuotias suomen kansalainen voi joutua tuomituksi vaikkapa rasistisista rikoksista (poistaillut blogiinsa jotain "rasistista") ja ollessaan rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään saa tästä syyteen ja sakkoja ilman että on saanut äänestää siitä laista jonka perusteella hän on tuomionsa saanut. Periaateessa näin ei saisi olla mutta näin kuitenkin on. Eli äänestysikä on laskettava samaan kuin rikosoikeudellinen vastuu, eli 15-16. Ja siihen ei voi vedota että "nuoret äänestävät tyhmästi" koska jos demokratiassa saisi äänestää "vain viisaat" ei kukaan saisi äänestää
Englannissa rikosvastuu alkaa 10-vuotiaana. Antiikin Ateenassa äänioikeus tuli 30-vuotiaana. Ottaisin mielelläni käyttöön molemmat asiat.
Kuten huomaat ulkomaalaisesimerkistäsi, niin joskus yhteisön laeista päättävät ihmiset kokevat oikeudekseen rajata myös niiden ihmisten elämää, jotka eivät asioista päätä. En pidä sitä lähtökohtaisesti ongelmallisena.
Eläkepommia ihan aikuisten oikeasti ei ole olemassa. Se että sitä ei ole perustuu siihen että meillä on noin 10% väestöstä työttömänä ja u6+ työttömyys indeksin mukaan noin 20%. Tällä hetkellä teknologian kehitys ja siitä johtuva työn tehostuminen jossa yksi voi tuottaa yhä suuremman määrän ihmisille hyvinvoinnin eläkepommi on käänteinen. Eli meillä on, jos jotain, työttömyyspommi. Rahan riittäminen on hyvinkin suhteellinen asia. Valtiolla kyllä riittäisi rahat jos vähennettäisiin valtion varoista tapahtuvaa turhaa tuhlausta (liian iso kulttuuri budjetti, mamuilu, kaksikielisyys, 250.000 sotilaan reservi modernina aikana, iso hallinto, rikkaiden vero helpotukset)
Sinulla ei ole siis ymmärrystä siitä, että mihin valtion rahat menevät ja kuinka suuret ovat ikääntymisen kustannukset. Vaikka lopettaisit armeijan, mamuilun, kaksikielisyyden ja kulttuurin, niin sinulla ei silti olisi edes 10 miljardia käytössäsi. Tulevaisuuden eläkkeet, terveydenhuolto ja vanhustenhuolto tulevat maksamaan paljon enemmän.
Vaikka meillä on työttömiä nyt, niin suurten ikäluokkien siirtyessä työelämästä pois tarvitaan henkilöitä paikkaamaan heidän tehtävänsä työelämässä ja sen lisäksi heitä hoitamaan. Tärkeämpi kysymys asiassa on se, että kun yhtälöön liitetään raha, niin resurssien suuntaaminen vanhustenhoitoon muuttuu hyvin hankalaksi.
Itseisarvoisesti ei siis voida käyttää BKT / talouskasvua vaan on syytä katsoa talouskasvun vaikutukset eli millä hinnalla taloutta kasvatetaan, mistä joudutaan luopumaan ja mitä joudutaan tekemään jotta talouskasvuu. Kolmantena esimerkkinä vielä, on mahdollista saada lyhytaikainen talouskasvu nousemaan teurastamalla kaksi lehmää tai tasainen talous lypsämällä lehmät. Ei pidä myydä pitkän ajan etua (hyvinvointi kansan tasolla) lyhyen tähtäimen mittarille (talouskasvu lyhyellä ajalla)
BKT on huono mittari, sen myönnän. Talouskasvusta tai talouden tilasta voi silti puhua hieman vaikka abstraktimmalla tasolla tai sitten vaikka vain vertaamalla kansalaisten ostovoimaa tai erilaisia muita kansantaloudellisia taseita.
Varmasti ei ole kyse kymmenistä miljardeista vuositasolla
Vuonna 2007 ikääntymisen aiheuttamat sosiaalimenot olivat 15,5 mrd. Sairauden ja terveyden sosiaalimenot (erilaiset lääkekorvaukset ja sairauspäivärahat) 11,7 mrd, joista eläköitynyt väki isojen lääkekulujensa puolesta todennäköisesti kuluttaa ison osan. Otetaan vaikka yhteensä 20 mrd, mikä saattaa olla alhainen arvio.
http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Sosiaalipalvelut/sosmenot.htmTerveydenhuolto maksoi 2007 kokonaisuudessaan kansallemme 14,7 mrd, josta epäilisin kohtuullisen ison osan menevän vanhuuden hoitamiseen. Terveydenhuollon ammattilaiset voivat kertoa, että onko se lähellä 10 mrd vai mitä.
Tuollaisella yksinkertaisella ja kenties virheellisellä mutta kokoluokista kertovalla tavalla saisimme nykyisen vanhustenhuollon maksavan meille 30mrd euroa. Kysymys on kymmenistä miljardeista siis. Valtion menoarviossa vuodelle 2010 arvioidaan vuonna 2008 eläkkeihin menevän 20 mrd euroa. Ne kustannetaan pääasiassa yritysten toimesta. Valtion osuus vuodelle 2010 on arvioitu olevan 3,5mrd luokkaa.
Jos eläkkeellä olevien määrän on ennustettu nousevan noin kaksinkertaiseksi seuraavien vuosikymmenien aikana, niin kerro minulle, että miten selvitään alle 10mrd suuruusluokkaa olevilla panostuksilla, jos halutaan säilyttää hoidon taso edes nykyisen (hyvin haukutun) tasoisena.
Suosittelen tutustumaan hiukan paremmin tulevaan kysymykseen, ennen kuin esität, että 1,5mrd/vuosi riittää mihinkään tulevaisuudessa. Jos siirrät nyt 1,5mrd euroa vaikka maanpuolustuksesta vanhustenhuoltoon, niin totta kai se olisi iso raha, mutta tulevaisuudessa ihmisten vanhentuessa me olemme kertaluokkaa isompien asioiden edessä.
vertailun vuoksi koko puolustusvoimien budjetti on 2.5 miljardia (suurin piirtein) vuodessa, ja esimerkiksi TKK:n budjetti 200 miljoonaa. Kenties kymmenistä miljardeista vuosien kuluessa, sanotaan vaikka että ylimmääräistä rahaa tarvitaan 1.5 miljardia vuodessa jokavuosi seuraavan 20 vuoden vuoden ajan. Ei siis niin että tänä vuonna 1.5 seuraavan vuonna 3 ja 4.5 ja niin eteenpäin vaan 1.5 per vuosi (inflaatio korjaus toki). http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2008/he_2008.html sivulta on saatavissa tiedot valtion menoista, esimerkiksi nipistämällä 500 miljoonaa kulttuurista, 500 miljoonaa kehitysavusta, 250 miljoonaa puolustuksesta 100 miljoonaa siirroista ahvenanmaalle ja 150 miljoonaa maatalustukiaisita olisi 1.5 miljardia. On myös syytä muistaa että moni vanhusten huollon piiriin joutuva voi pitkältä osin käyttää omia säästöjään ja keskittämällä omaishoitoon, lähihoitoon ja vanhusten aktiivisena pitämiseen ja pakkolääkityksen vähentämiseen on mahdollista taata vanhuksille hyvä elämä loppuun asti.
Vanhustenhuolto ei valitettavasti näy valtion budjetissa noin yksinkertaisesti. Sinulla on poissa yhtälöstä ainakin kuntien menot, eläkelaitokset ja terveydenhuolto. 1,5 miljardia vuodessa ei tule riittämään edes eläkkeiden valtionosuuksiin, jos vanhusten määrä kaksinkertaistuu.
Tällä hetkellä suurella osalla valtion virkamiehistä on edustustili jota voidaan käyttää esimerkiksi ”kokous” kustannuksiin (kutsutaan kaverit ravintolaan) ja moneen muuhun. Edustustilien ylilyönti on tunnettu fakta ja näillä edustustileillä tapahtuvaan väärinkäyttöön on syytä laittaa rajat.
Onko sinulla esittää tunnetulle faktallesi mitään muuta esimerkkiä kuin herra sisustajan asia, jossa on kuitenkin kysymys noin miljardin euron vuosibudjettia vastaavan instanssin johtajasta ja jossa asia nousi välittömästi tapetille? Luuletko todella, että suorittavalla portaalla on mahdollisuuksia kutsua kavereita ravintolaan? Ymmärräthän, että täällä joutuu oikeasti pikkujoulutkin rahoittamaan omasta pussistaan ja firman rahoilla ei todellakaan syödä tai juoda?
Tämä ei itsessään ole valtava menoerä, kenties joitain kymmeniä miljoonia mutta asialle on silti syytä laittaa stoppi laittamalla jokaiselle valtion virkamiehenä toimivalle henkilölle joka on oikeutettu edustustiliin tilin käytölle konkreettinen matala katto. http://fifi.voima.fi/artikkeli/Miljardin-euron-mies/2870 artikkeli asiasta täällä.
Epäilen, että edustuskuluihin ei taida mennä ihan kymmeniä miljoonia, vaikka herra Voutilainen antaakin melko räikeän esimerkin. Minulle on henkilökohtaisesti yksi lysti, että onko joillain isoissa asemissa olevilla ihmisillä edustustilejä vai ei. Itse en niistä kostu mitään.