Kirjoittaja Aihe: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa  (Luettu 4228 kertaa)

Aki Greus

  • Nimellinen
  • Jäsen^^
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Liked: 0
    • akigreus.blogspot.com
Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« : 25.10.2009, 13:06:55 »
Tässä siis "pyyntö paremman hallinnon puolesta suomessa" yhden sivun pamfletti jota jaoin yhden miehen mielenosoituksessa eduskuntatalon edessä joku aika sitten. Katsotaan jos tällä listalla saisi keskustelua aikaiseksi.

Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
1.   Saattakaa voimaan demokraattiset periaatteet. Kansanvalta, sitovat kansanäänestykset, puoluejärjestelmän täydellinen uudistaminen, nykyisen puoluejohtajien harvainvallan on jäätävä menneisyyden hämärään samoin kuten Neuvostoliiton ihannointi.  
2.   Kansalaisten on saatava äänestää perustuslain sekä hallintojärjestelmän muutoksista. Lissabonin sopimus tekee suomesta Euroopan Yhdysvaltain osavaltion ja itsenäinen suomi lakkaa olemasta.
3.   Vapaa keskustelu on sallittava kaikista aiheista, uskonnoista ja mielipiteistä. Ihmisten on saatava puhua yhteiskunnassa tapahtuvista asioista. Mielipiteen julistaminen rikolliseksi siksi että mielipiteen ilmaisusta voi joku suuttua ei todellakaan kuulu demokratiaan. Kyvyttömyys ottaa vastaan kritiikkiä ja eriävän mielipiteen hiljentämisen kulttuuri ei kuulu kaksituhatta luvulle.
4.   Ihmisen keho kuuluu vain ihmiselle itselleen, ei valtiolle eikä muille ihmisille. Siten valtiovallalla ei ole oikeutta sanoa mitä aikuinen ihminen kehollaan tekee tai on tekemättä. Valtiolla ei ole oikeutta määrätä mitä terveydenhuoltoa yksityinen älyltään terve ihminen käyttää tai on käyttämättä, valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää uskontoon, uskomukseen, filosofiaan perustuvaa hoitoa. Vastaavasti valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää älyltään tervettä aikuista ihmistä käyttämättä mitä tahansa nautintoaineita itse haluaa.
5.   Jos valtiovallan edustajat eivät ole tietoisia hallinnoimansa alan tai johtamansa järjestön väärästä toiminnasta ei kyseiset valtiovallan edustajat ole tehtäviensä tasalla ja heidät on syytä korvata tehtävänsä paremmin osaavilla edustajilla.
6.   Suomen kansalaisella joka joutuu suomen lakien tuomitsemaksi, on oltava oikeus sanoa mielipiteensä ja äänestää kyseisten lakien sisällöstä. Henkilöä ei voida pitää rikosoikeudellisesti kyvykkäänä olemaan vastuussa omista teoistaan ja samanaikaisesti väittää henkilön olevan kuitenkin kyvytön äänestämään.
7.   Ihmisellä on oikeus valita uskonto ja uskonnollinen seurakuntansa vapaasti sekä saada omalle uskonnolleen saman hyväksynnän ja arvostuksen kuin mille tahansa muulle uskonnolle. Kaksiosainen valtion kirkko on epäoikeuden mukainen suomen lukuisia uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan. Kaikilla uskonnoilla sekä aatteilla tulee olla samat mahdollisuudet. Suomen on syytä siirtyä uskonvapaudessa kaksituhatta luvulle pois kristinuskon pimeästä keski-ajasta
8.   Sosiaaliturvaverkosto on uudistettava kokonaisuudessaan. Eläkepommia ei ole olemassa vaan suomessa on tälläkin hetkellä satoja tuhansia sosiaaliturvan varassa olevia ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti voi saada töitä. Koulutusta on kehitettävä, samoin työn tekeminen on oltava aina kannattavaa ilman riskiä jäädä toimeentulotuki loukkuun. Tällä hetkellä toimeentulotuki ei toimi rakenteellisten raskauksiensa takia vaan on syytä siirtyä kansalaispalkkaan joka takaa työn olevan aina kannattavaa eikä nykyistä kuoppaa voi syntyä.
9.   On oltava mahdollista tuomita todelliseen elinkautiseen vakavista rikoksista tuomitut henkilöt ilman että elinkautinen on matemaattisesti 15 vuotta. Murhattu ei nouse kuolleista 15sta vuodessa eikä murhaajan ole syytä vapautua vankilasta samassa ajassa.
10.   Talouskasvun pitäminen itseisarvona ilman vaikutusta ihmisten elämään on pähkähullua. Valtion otettava ihmisläheisemmät arvot ja palattava humaaniin demokratiaan joka arvostaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä yli lyhytaikaisen talouden kasvun.
11.   Vanhusten huollon tilanne on rikos ihmisyyttä vastaan. Tilanne on korjattava pikimmiten, hoitajien koulutukseen ja palkkaukseen, sekä hoito menetelmien muuttamiseen inhimillisemmäksi sekä vanhusten aktivoimiseen ja elämän loppuvuosien tekeminen elämisen arvoiseksi on oltava korjauksen pääpainona. Tähän vaadittavat rahat on tarvittaessa saatava laittamalla kaikkiin yritysten tekemiin päästökauppoihin 22 % ALV sekä laittamalla kaikille valtion virkamiehille palkkakatto joka on kahdenkertainen verrattuna mediaaniseen keskipalkkaan 25.1 euroa tunnissa. Näin valtion virkamiehen palkkakatto olisi 3765 euroa kuukaudessa sekä edustustili jonka katoksi on syytä asettaa yhden aterian sekä kahden korkeintaan 10 kilometrin matka jokaista päivää kohden. Veronmaksajilla ei ole velvoitetta tukea valtionyritysten ja virkamiesten palkkarallia.  
« Viimeksi muokattu: 26.10.2009, 10:35:02 kirjoittanut Miniluv »

Jiri Keronen

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 053
  • Liked: 100
  • Victory is a tradition.
    • Helvetin puutarha
Vs: Pieni Pyöreä Pyyntö
« Vastaus #1 : 25.10.2009, 13:30:08 »
Olen pääasiassa samaa mieltä tässä esitetyistä asioista. Kiinnitän huomiota seuraavaan kahteen asiaan ja kommentoin niitä lyhyesti:

4.   Ihmisen keho kuuluu vain ihmiselle itselleen, ei valtiolle eikä muille ihmisille. Siten valtiovallalla ei ole oikeutta sanoa mitä aikuinen ihminen kehollaan tekee tai on tekemättä. Valtiolla ei ole oikeutta määrätä mitä terveydenhuoltoa yksityinen älyltään terve ihminen käyttää tai on käyttämättä, valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää uskontoon, uskomukseen, filosofiaan perustuvaa hoitoa. Vastaavasti valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää älyltään tervettä aikuista ihmistä käyttämättä mitä tahansa nautintoaineita itse haluaa.

9.   On oltava mahdollista tuomita todelliseen elinkautiseen vakavista rikoksista tuomitut henkilöt ilman että elinkautinen on matemaattisesti 15 vuotta. Murhattu ei nouse kuolleista 15sta vuodessa eikä murhaajan ole syytä vapautua vankilasta samassa ajassa.

YK on laatinut dokumentin nimeltään Codex Alimentarius. Alimentarius sisältää kaikenlaisia YK:n hyväksymiä suosituksia ja standardeja koskien terveydenhoitoa, terveydenhoitotuotteita, terveydenhoitopalveluja ja niin edelleen. Sen tehtävä on yhtenäistää säätämiensä standardien mukaiseksi koko maailman kaikki ihmisille myytävä ruoka ja ravinteet sekä WTO:n avulla mahdollistaa näiden kauppatavaroiden maailmanlaajuinen vapaa jakelu. Codex Alimentrius kuuluu epäsuorasti Maailman Kauppajärjestön (WTO) ja YK:n sille suomien oikeuksien mukaisesti sen toimivallan alapuolelle.

Nämä suositukset ja standardit ovat ongelmallisia nimenomaan sen vuoksi, että Alimentarius siirtää ihmiseltä sekä päätösvaltaa että -velvollisuutta omasta terveydestään byrokraattisen, ylikansallisen järjestelmän luomien sääntöjen haltuun. Tästä voi seurata muun muassa erilaisten luontaistuotteiden kieltämistä, tiettyjen ravinteiden vitamiinipitoisuuksien laskemista hyödyllisen alapuolelle ja niin edelleen. Kaiken kaikkiaan se tulee todennäköisesti homogenisoimaan ihmisille tarjottavia elintarvikkeita ja terveystuotteita. Tietty se voi olla hyväkin juttu, mutta monesti näiden ylikansallisten järjestöjen kanssa se ei ole.

Vähintään tästäkin asiasta tulisi kansalaisten itse saada päättää, sillä juttu koskee heidän terveyttään henkilökohtaisesti ja yksilöt usein ymmärtävät terveydestään enemmän kuin virkamieskoneisto YK:ssa. Mikäli Suomen eduskunta päättää Suomen täysimääräisestä sitoutumisesta Alimentariukseen, se todennäköisesti ei tule kysymään kansalta yhtään mitään, eikä asiasta tulla käymään minkäänlaista erityisen merkittävää julkista keskustelua. Näinhän asianlaita yleensä on erilaisten kansainvälisten sopimusten ja julkilausumien kanssa.

Sitten tuosta elinkautisesta:

Suomessa elinkautinen on elinkautinen. Siitä ei voi vapautua kuin presidentin armahduksella. Armahdus voidaan antaa aikaisintaan 14 vankilavuoden jälkeen, eikä se ole suinkaan automaattinen silloinkaan. Esimerkiksi paloittelusurmaaja Jarno Elg tuskin on saamassa armahdusta, vaikka mitä tekisi. Heppu saa todennäköisesti hengata vankilassa hamaaseen loppuun saakka. Vaikka se onkin järkevä argumentti, että murhan uhri ei epäkuole missään ajassa, on mielestäni tärkeää, että presidentillä pysyy oikeus armahduksen antamiseen, koska juuri muita oikeuksia presidentillä ei kohta enää ole, eikä presidentti vailla valtaa ole presidentti lainkaan.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 39 741
  • Liked: 44383
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi ♂Syyllinen☦
Vs: Pieni Pyöreä Pyyntö
« Vastaus #2 : 25.10.2009, 15:21:04 »
Lainaus
7.   Ihmisellä on oikeus valita uskonto ja uskonnollinen seurakuntansa vapaasti sekä saada omalle uskonnolleen saman hyväksynnän ja arvostuksen kuin mille tahansa muulle uskonnolle. Kaksiosainen valtion kirkko on epäoikeuden mukainen suomen lukuisia uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan. Kaikilla uskonnoilla sekä aatteilla tulee olla samat mahdollisuudet. Suomen on syytä siirtyä uskonvapaudessa kaksituhatta luvulle pois kristinuskon pimeästä keski-ajasta
Mikä ainoastaan tuo lisää valtaa globaaliseen totalitarismiin pyrkivälle iSlam uskonnolle. Minä ihmettelen miksi näin annetaan tapahtua jopa ev.lut. kirkon sisällä. Miksi ISlam pitää väen väkisin vängätä meidän omilla voimavaroilla ja rahoilla tähänkin pienen pieneen maailman kolkkaan tuomaan terroria ja pilaamaan infrastruktuurin.  ???
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Petteri Seppänen

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 19
  • Liked: 0
Vs: Pieni Pyöreä Pyyntö
« Vastaus #3 : 25.10.2009, 22:26:26 »
Lainaus
7.   Ihmisellä on oikeus valita uskonto ja uskonnollinen seurakuntansa vapaasti sekä saada omalle uskonnolleen saman hyväksynnän ja arvostuksen kuin mille tahansa muulle uskonnolle. Kaksiosainen valtion kirkko on epäoikeuden mukainen suomen lukuisia uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan. Kaikilla uskonnoilla sekä aatteilla tulee olla samat mahdollisuudet. Suomen on syytä siirtyä uskonvapaudessa kaksituhatta luvulle pois kristinuskon pimeästä keski-ajasta
Mikä ainoastaan tuo lisää valtaa globaaliseen totalitarismiin pyrkivälle iSlam uskonnolle. Minä ihmettelen miksi näin annetaan tapahtua jopa ev.lut. kirkon sisällä. Miksi ISlam pitää väen väkisin vängätä meidän omilla voimavaroilla ja rahoilla tähänkin pienen pieneen maailman kolkkaan tuomaan terroria ja pilaamaan infrastruktuurin.  ???


Kuvittelisin, että kaikkien uskontojärjestelmien oikeudet poistetaan ja saatetaan uskonnot valtion lakien piiriin. Uskonnot rinnastettaisiin siis esim Jokerien fanittamiseen jollaisena se minun mielestäni pitäisikin tulkita.

Aki Greus

  • Nimellinen
  • Jäsen^^
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Liked: 0
    • akigreus.blogspot.com
Vs: Pieni Pyöreä Pyyntö
« Vastaus #4 : 25.10.2009, 22:32:37 »
Juurikin näin Petteri. Uskontojen asema lähempänä epävirallista "faniklubia". Tosin erillisenä oikeus määritää edustajat, kerätä lahjotukset jäseniltään, oikeus muihinkin pieniin vapauksiin (Esimerkiksi omiin riitteihin ja oikeus riittien puitteissa määrätä osallistujat (esimerkiksi kirkkoa ei voi pakottaa ottamaan homoja/naisia papeiksi jos eivät sitä halua)). Muuten käytännössä epävirallisia hajautettuja kirkkoja. Valtio ei myöskään tukisi rahallisesit missään muodossa mitään uskontokuntaa vaan mahdollistaisi suoraan verotuksesta "jos haluat maksaa kirkollisveroa laita haluamasi uskonnollisen yhteiskunnan tilinumero verotodistuksen kirkkovero riville ja valtio siirtää kirkollisveron suoraan". Esimerkiksi. Jokatapauksena kantavana ajatuksena SEKÄ valtionkirkon heikentäminen että islamin nousun vastustaminen tekemällä uskonnon yhteiskunnan pääasiassa ulkopuoliseksi yksityiseksi asiaksi.

Virkamies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 364
  • Liked: 0
  • Kaukopartiomies
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #5 : 26.10.2009, 11:59:08 »
4.   Ihmisen keho kuuluu vain ihmiselle itselleen, ei valtiolle eikä muille ihmisille. Siten valtiovallalla ei ole oikeutta sanoa mitä aikuinen ihminen kehollaan tekee tai on tekemättä. Valtiolla ei ole oikeutta määrätä mitä terveydenhuoltoa yksityinen älyltään terve ihminen käyttää tai on käyttämättä, valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää uskontoon, uskomukseen, filosofiaan perustuvaa hoitoa. Vastaavasti valtiolla ei myöskään ole oikeutta kieltää älyltään tervettä aikuista ihmistä käyttämättä mitä tahansa nautintoaineita itse haluaa.

Millä tavoin valtio tai yhteiskunta on rajoittamassa ihmisen terveydenhuoltoa? Eikö sinulla ole täysi mahdollisuus maksaa itse omasta hoidostasi juuri siinä paikassa missä haluat?

Lainaus
5.   Jos valtiovallan edustajat eivät ole tietoisia hallinnoimansa alan tai johtamansa järjestön väärästä toiminnasta ei kyseiset valtiovallan edustajat ole tehtäviensä tasalla ja heidät on syytä korvata tehtävänsä paremmin osaavilla edustajilla.

Niin. Tätä kutsutaan äänestämiseksi. Ihmisillä on ilmeisen erilaisia näkemyksiä siitä, että kuka on tehtäviensä tasalla ja kuka ei.

Lainaus
6.   Suomen kansalaisella joka joutuu suomen lakien tuomitsemaksi, on oltava oikeus sanoa mielipiteensä ja äänestää kyseisten lakien sisällöstä. Henkilöä ei voida pitää rikosoikeudellisesti kyvykkäänä olemaan vastuussa omista teoistaan ja samanaikaisesti väittää henkilön olevan kuitenkin kyvytön äänestämään.

Avaatko tätä hieman? Tarkoitatko, että koska ala-ikäiset eivät saa äänestää, niin heitä ei saisi tuomita vankeuteen? Lopetetaanko ulkomaalaisten vankilaan laittaminen, koska he eivät ole saaneet äänestää? Luuletko, että vankilassa olevat Suomen kansalaiset eivät saisi äänestää?

Lainaus
8.   Sosiaaliturvaverkosto on uudistettava kokonaisuudessaan. Eläkepommia ei ole olemassa vaan suomessa on tälläkin hetkellä satoja tuhansia sosiaaliturvan varassa olevia ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti voi saada töitä. Koulutusta on kehitettävä, samoin työn tekeminen on oltava aina kannattavaa ilman riskiä jäädä toimeentulotuki loukkuun. Tällä hetkellä toimeentulotuki ei toimi rakenteellisten raskauksiensa takia vaan on syytä siirtyä kansalaispalkkaan joka takaa työn olevan aina kannattavaa eikä nykyistä kuoppaa voi syntyä.

Eläkepommi on ihan aikuisten oikeasti olemassa. Se perustuu siihen, että iso määrä ihmisiä on kohta tarvitsemassa eläkettä ja meillä ei ole ihmisiä tarpeeksi maksamassa niitä. Näiden ihmisten saaminen tuottavaan työhön olisi tärkein asia yhteiskunnassa. Työn kannattavuudesta kyllä samaa mieltä.

Lainaus
10.   Talouskasvun pitäminen itseisarvona ilman vaikutusta ihmisten elämään on pähkähullua. Valtion otettava ihmisläheisemmät arvot ja palattava humaaniin demokratiaan joka arvostaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä yli lyhytaikaisen talouden kasvun.

Mutta jos on niin, että talouttamme pitää kasvattaa todella paljon, että voimme taata kaikille hyvinvoinnin ja terveyden? Tämä asia ei todellakaan ole joko talouden kasvu tai ihmisten hyvinvointi.

Lainaus
11.   Vanhusten huollon tilanne on rikos ihmisyyttä vastaan. Tilanne on korjattava pikimmiten, hoitajien koulutukseen ja palkkaukseen, sekä hoito menetelmien muuttamiseen inhimillisemmäksi sekä vanhusten aktivoimiseen ja elämän loppuvuosien tekeminen elämisen arvoiseksi on oltava korjauksen pääpainona. Tähän vaadittavat rahat on tarvittaessa saatava laittamalla kaikkiin yritysten tekemiin päästökauppoihin 22 % ALV sekä laittamalla kaikille valtion virkamiehille palkkakatto joka on kahdenkertainen verrattuna mediaaniseen keskipalkkaan 25.1 euroa tunnissa.

Nämä rahat eivät riitä mitenkään vanhustenhuollon kokonaiskustannusten peittämiseen. Puhutaan näppituntumalla kymmenistä miljardeista kuitenkin.

Lainaus
Näin valtion virkamiehen palkkakatto olisi 3765 euroa kuukaudessa sekä edustustili jonka katoksi on syytä asettaa yhden aterian sekä kahden korkeintaan 10 kilometrin matka jokaista päivää kohden. Veronmaksajilla ei ole velvoitetta tukea valtionyritysten ja virkamiesten palkkarallia.  

Heh heh. Vai että vielä edustustilejä. Minä haluan kanssa sellaisen.

Sitten tuosta elinkautisesta:

Suomessa elinkautinen on elinkautinen. Siitä ei voi vapautua kuin presidentin armahduksella. Armahdus voidaan antaa aikaisintaan 14 vankilavuoden jälkeen, eikä se ole suinkaan automaattinen silloinkaan.

Viime vuosina elinkautisten rangaistusten pituus on ollut 12-14 vuotta keskimäärin. Helsingin HO käsittelee hakemuksen 12 vankilassa vietetyn vuoden jälkeen (10 alaikäiselle) ja jos päätyy hylkyyn, niin asia on käsiteltävä vähintään joka toinen vuosi sellaisen henkilön kohdalla. Syön hattuni, jos nykylainsäädännöllä joku viettää 20 vuotta vankeudessa.

Lainaus
Esimerkiksi paloittelusurmaaja Jarno Elg tuskin on saamassa armahdusta, vaikka mitä tekisi.

Hän olisi silloin ensimmäinen henkilö jota ei vapautettaisi. Asia on eri, jos joutuu Niuvanniemen kaltaiseen pakkohoitoon.

Lainaus
Heppu saa todennäköisesti hengata vankilassa hamaaseen loppuun saakka. Vaikka se onkin järkevä argumentti, että murhan uhri ei epäkuole missään ajassa, on mielestäni tärkeää, että presidentillä pysyy oikeus armahduksen antamiseen, koska juuri muita oikeuksia presidentillä ei kohta enää ole, eikä presidentti vailla valtaa ole presidentti lainkaan.

Presidentti ei ole oleellinen instanssi nykylainsäädännössä juurikaan. Homma menee Rikoslain 2 c luvun 10§ nojalla Helsingin HO:n marssijärjestyksessä. Ihmettelisin syvästi, jos joku heppu hengaisi vankilassa hamaan loppuun saakka nykykäytännön vallitessa.

Jouko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 824
  • Liked: 888
  • Jouko Lilja
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #6 : 26.10.2009, 13:03:36 »
Talouskasvun tuomitseminen on siitä ongelmallinen että nykyinen hyvinvointi perustuu jonkinsuuruiseen jatkuvaan talouskasvuun. Se aaltoilee voimaakkasti ja perustuu nytkin aika pitkälle velan päälle mutta kumminkin. Ja velat on maksettava ajallaan muuten koko systeemi romahtaa ja se edellyttää talouskasvua. Pitäisi keskustella itse talouskasvun luonteesta ja mitä hyvinvointi oikeastaan on.

Omasta mielestäni  talouskasvua on se että yhä useampi pääsee osalliseksi laadukkaasta ravinnosta, juomavedestä asumisesta ja vaatetuksesta plus hyvinvointipalvelujen korkeasta tasosta. Sen lisäksi mielekkäästä tekemisestä ansiotyössä ja harrastuksissa. Tämä kaikki tietysti edellyttää että ympäristö pysyy viihtyisänä ja puhtaana. Silti se edellyttää luonnonvarojen hyödyntämistä tehokkaasti. Hyvinvointi on siitä saatavaa lisäarvoa. Muuten palaamme esiteolliseen aikaan eikä hyvinvointipalveluja enää sitten tunneta ja kaikkien on pakko tehdä töitä niska limassa leivän eteen ilman mitään selityksiä heti kun vähänkin kykenee syntymänsä jälkeen ja niin kauan kuin kroppa kestää. Seurauksena suuri lapsikuolleisuus ja lyhyt odotettavissa oleva elinikä.

Loppukaneettina toteaisin että Vihreät ja vasemmistolaiset eivät tunnista näitä luonnonlakeja. Sääksjärven ekofasisti Pentti Linkola tunnistaa ja sanoo sen suoraan. Siksi hänet potkittiin pois Vihreästä Liitosta.
“Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä.”

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

matkamasentaja

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 653
  • Liked: 195
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #7 : 26.10.2009, 13:55:18 »

Sääksjärven ekofasisti Pentti Linkola tunnistaa ja sanoo sen suoraan. Siksi hänet potkittiin pois Vihreästä Liitosta.

Sääksmäen, ei Sääksjärven ekofasisti.

Aki Greus

  • Nimellinen
  • Jäsen^^
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Liked: 0
    • akigreus.blogspot.com
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #8 : 28.10.2009, 14:57:27 »
Virkamiehelle.

Lainaus
Millä tavoin valtio tai yhteiskunta on rajoittamassa ihmisen terveydenhuoltoa? Eikö sinulla ole täysi mahdollisuus maksaa itse omasta hoidostasi juuri siinä paikassa missä haluat?

http://www.natural-health-information-centre.com/codex-alimentarius.html kannattaa lukea tuosta, EUn höyrypäät taas yrittävät määrittää mitä hoitoa ihminen saa ja ei saa ottaa vastaan (vaihtoehtohoitolaki joka estää suuren osan vaihtoehtohoitoja. Vaikka hoidot eivät toimiskaan, ja suuri osa tutkimusten mukaan toimii ainakin kivun lievittämisen niin EUllä ei ole asiaa sanoa mitä yksityinen kansalainen saa oman kehonsa huoltamiseen käyttää tai tehdä ellei vahingoita prosessissa suoraan muita.

Lainaus
Niin. Tätä kutsutaan äänestämiseksi. Ihmisillä on ilmeisen erilaisia näkemyksiä siitä, että kuka on tehtäviensä tasalla ja kuka ei.

Tarkoitan kesken virkakauden tapahtuvalla kansanäänestyksellä kansalaisten niin halutessaan. Ja valtion virkamiehiä ei suurelta osin voi äänestää tehtäväänsä tai siitä ulos. Tällä hetkellä suurella osalla virkamiehistä on käytännössä lupa tehdä todella törkeitä rikoksia ilman riskiä joutua viralta pantavaksi. Esimerkiksi mahdollista jos vaikkapa 100.000 kansalaista kirjoittaa addressin on järjestettävä kansanäänestys pitääkö matti vanhasen erota. Tällä hetkellähän häntä ei voi kansa erottaa ennen seuraavia vaaleja vaikka herra vanhanen tekisi mitä tahansa. Tämä ei demokratiassa ole järkevää.

Lainaus
Avaatko tätä hieman? Tarkoitatko, että koska ala-ikäiset eivät saa äänestää, niin heitä ei saisi tuomita vankeuteen? Lopetetaanko ulkomaalaisten vankilaan laittaminen, koska he eivät ole saaneet äänestää? Luuletko, että vankilassa olevat Suomen kansalaiset eivät saisi äänestää?

Ala-aste ikäinen ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään. Ulkomaalaiset kuuluvat samaan ryhmään äänestyksen suhteen mutta EIVÄT rikosoikeudellisen vastuun suhteen kuin ala-aste ikäiset. Eli ei ole oikeutta sanoa mielipidettään koska ei ole kansalainen. Eli pääasiassa idea on siinä että äänestysikä on laskettava samaan kohtaan kuin rikosoikeudellinen vastuu omista teoistaan. Koska 17 vuotias suomen kansalainen voi joutua tuomituksi vaikkapa rasistisista rikoksista (poistaillut blogiinsa jotain "rasistista") ja ollessaan rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään saa tästä syyteen ja sakkoja ilman että on saanut äänestää siitä laista jonka perusteella hän on tuomionsa saanut. Periaateessa näin ei saisi olla mutta näin kuitenkin on. Eli äänestysikä on laskettava samaan kuin rikosoikeudellinen vastuu, eli 15-16. Ja siihen ei voi vedota että "nuoret äänestävät tyhmästi" koska jos demokratiassa saisi äänestää "vain viisaat" ei kukaan saisi äänestää :D

Lainaus
Eläkepommi on ihan aikuisten oikeasti olemassa. Se perustuu siihen, että iso määrä ihmisiä on kohta tarvitsemassa eläkettä ja meillä ei ole ihmisiä tarpeeksi maksamassa niitä. Näiden ihmisten saaminen tuottavaan työhön olisi tärkein asia yhteiskunnassa. Työn kannattavuudesta kyllä samaa mieltä.

Eläkepommia ihan aikuisten oikeasti ei ole olemassa. Se että sitä ei ole perustuu siihen että meillä on noin 10% väestöstä työttömänä ja u6+ työttömyys indeksin mukaan noin 20%. Tällä hetkellä teknologian kehitys ja siitä johtuva työn tehostuminen jossa yksi voi tuottaa yhä suuremman määrän ihmisille hyvinvoinnin eläkepommi on käänteinen. Eli meillä on, jos jotain, työttömyyspommi. Rahan riittäminen on hyvinkin suhteellinen asia. Valtiolla kyllä riittäisi rahat jos vähennettäisiin valtion varoista tapahtuvaa turhaa tuhlausta (liian iso kulttuuri budjetti, mamuilu, kaksikielisyys, 250.000 sotilaan reservi modernina aikana, iso hallinto, rikkaiden vero helpotukset)
Lainaus
Mutta jos on niin, että talouttamme pitää kasvattaa todella paljon, että voimme taata kaikille hyvinvoinnin ja terveyden? Tämä asia ei todellakaan ole joko talouden kasvu tai ihmisten hyvinvointi.
Talouden kasvun tulee olla välinearvo eikä absoluuttinen arvo. Esimerkiksi. Yhteiskunta jossa on 1 kunigas ja 99 orjaa jossa jokainen orjista joutuu tuottamaan 8 tuntia turhakkeita yhdelle kuninkaalle ja sen jälkeen toiset 8 tuntia työtä omaan selviytymiseen tuottaa suuremman talouskasvun sekä BKTn (yhteenlaskettu työmäärä ja kuinka monta kertaa ja kuinka paljon raha vaihtaa käsiä) kuin yhteiskunta jossa on 100 vapaata ihmistä josta jokainen tekee 10 tuntia töitä omaksi selviytymisekseen. Toisena esimerkkinä, kaksi ihmistä päättävät kummatkin maksaa toisilleen 50 euroa jotta saavat heittää paskaa toistensa niskaan. BKT sekä talouskasvu nousee mutta todellinen varallisuus eli ihmisten rikkaus ja hyvinvointi ei todenäköisesti muutu ja jos muuttuu ei ainakaan positiivisesti. Itseisarvoisesti ei siis voida käyttää BKT / talouskasvua vaan on syytä katsoa talouskasvun vaikutukset eli millä hinnalla taloutta kasvatetaan, mistä joudutaan luopumaan ja mitä joudutaan tekemään jotta talouskasvuu. Kolmantena esimerkkinä vielä, on mahdollista saada lyhytaikainen talouskasvu nousemaan teurastamalla kaksi lehmää tai tasainen talous lypsämällä lehmät. Ei pidä myydä pitkän ajan etua (hyvinvointi kansan tasolla) lyhyen tähtäimen mittarille (talouskasvu lyhyellä ajalla)

Lainaus
Nämä rahat eivät riitä mitenkään vanhustenhuollon kokonaiskustannusten peittämiseen. Puhutaan näppituntumalla kymmenistä miljardeista kuitenkin.

Varmasti ei ole kyse kymmenistä miljardeista vuositasolla vertailun vuoksi koko puolustusvoimien budjetti on 2.5 miljardia (suurin piirtein) vuodessa, ja esimerkiksi TKK:n budjetti 200 miljoonaa. Kenties kymmenistä miljardeista vuosien kuluessa, sanotaan vaikka että ylimmääräistä rahaa tarvitaan 1.5 miljardia vuodessa jokavuosi seuraavan 20 vuoden vuoden ajan. Ei siis niin että tänä vuonna 1.5 seuraavan vuonna 3 ja 4.5 ja niin eteenpäin vaan 1.5 per vuosi (inflaatio korjaus toki). http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2008/he_2008.html sivulta on saatavissa tiedot valtion menoista, esimerkiksi nipistämällä 500 miljoonaa kulttuurista, 500 miljoonaa kehitysavusta, 250 miljoonaa puolustuksesta 100 miljoonaa siirroista ahvenanmaalle ja 150 miljoonaa maatalustukiaisita olisi 1.5 miljardia. On myös syytä muistaa että moni vanhusten huollon piiriin joutuva voi pitkältä osin käyttää omia säästöjään ja keskittämällä omaishoitoon, lähihoitoon ja vanhusten aktiivisena pitämiseen ja pakkolääkityksen vähentämiseen on mahdollista taata vanhuksille hyvä elämä loppuun asti.

Lainaus
Heh heh. Vai että vielä edustustilejä. Minä haluan kanssa sellaisen.

Tällä hetkellä suurella osalla valtion virkamiehistä on edustustili jota voidaan käyttää esimerkiksi ”kokous” kustannuksiin (kutsutaan kaverit ravintolaan) ja moneen muuhun. Edustustilien ylilyönti on tunnettu fakta ja näillä edustustileillä tapahtuvaan väärinkäyttöön on syytä laittaa rajat. Tämä ei itsessään ole valtava menoerä, kenties joitain kymmeniä miljoonia mutta asialle on silti syytä laittaa stoppi laittamalla jokaiselle valtion virkamiehenä toimivalle henkilölle joka on oikeutettu edustustiliin tilin käytölle konkreettinen matala katto. http://fifi.voima.fi/artikkeli/Miljardin-euron-mies/2870 artikkeli asiasta täällä.

Elinkautiseen vielä. Elinkautisen tulee olla realistisesti mahdollinen tuomio. Eli tarpeeksi törkeästä rikoksesta tuomittu ihminen ei voi, missään olosuhteissa, olla oikeutettu vapautukseen.

Ja sitten joukolle:
En tuomitse talouskasvua kokonaisuutena vaan vain talouskasvun itseisarvona koska talouskasvu itsessään EI merkitse, jos BKT on mittarina, mitään muuta kuin rahan vaihtoa kahden henkilön välillä. Parempi mittari olisi HDI (Human Developement Index) (Inhimillisen_kehityksen_indeksi) http://en.wikipedia.org/wiki/Hdi Jossa suomi on sijalla 12 ja meidän edelle menee nämä maat:
 Norway 0.971 (0)
 Australia 0.970 (0)
 Iceland 0.969 (0)
 Canada 0.966 (0)
 Ireland 0.965 (0)
 Netherlands 0.964 (+ 1)
 Sweden 0.963 (- 1)
 France 0.961 (+ 3)
 Switzerland 0.960 (0)
 Japan 0.960 (0)
 Luxembourg 0.960 (- 3)
 Finland 0.959 (+ 1)

HDI on huomattavasti parempi mittari kun katsotaan alueen ihmisten hyvinvointia ja muita tekiöitä kuin pelkkä talouskasvu itsessään. Talouskasvu voi tuottaa HDI kehitystä mutta tämä ei ole itsestään selvää ja vastaavasti BKT kasvu voi myös aiheuttaa HDI kehityksen kääntymisen negatiiviseksi koska epätasainen talouskasvu joka luo valtavia eroja ja jakautuu epätasaisesti aiheuttaa kehityksen taantumista. Esimerkki talouskasvun kuva: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gdp_real_growth_rate_2007_CIA_Factbook.PNG ja HDI indeksin: http://en.wikipedia.org/wiki/File:UN_Human_Development_Report_2009.PNG eroista. Maat jossa korkein talouskasvu (BKT growth) on myös yleensä matala HDI. Pelkkä talouskasvu ilman että huomioon otetaan asioita kuten väestöräjähdys, epäoikeudenmukaiset työolot, lyhyt elinikä, matala koulutus johtaa tilanteeseen jossa HDI laskee. Tästä johtuen esimerkiksi afrikan talouskasvu on suuri koska väestö kasvaa rajusti kun samanaikaisesti HDI on maailman matalimpia. Siksi pelkän talouskasvun käyttö mittarina ei ole järkevää talouskasvua voidaan toki käyttää toisasiallisena mittarina eikä suorana päämääränä ja suosittelen siirtymistä HDI tai muuhun vastaavaan indeksiin (esimerkiksi: http://en.wikipedia.org/wiki/File:World_happiness.png  tai http://en.wikipedia.org/wiki/Satisfaction_with_Life_Index )

EDIT: Listasta katosi onko nouseva vai laskeva sijoitus
« Viimeksi muokattu: 28.10.2009, 14:59:42 kirjoittanut Hkelukka »

Virkamies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 364
  • Liked: 0
  • Kaukopartiomies
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #9 : 29.10.2009, 09:15:52 »
http://www.natural-health-information-centre.com/codex-alimentarius.html kannattaa lukea tuosta, EUn höyrypäät taas yrittävät määrittää mitä hoitoa ihminen saa ja ei saa ottaa vastaan (vaihtoehtohoitolaki joka estää suuren osan vaihtoehtohoitoja. Vaikka hoidot eivät toimiskaan, ja suuri osa tutkimusten mukaan toimii ainakin kivun lievittämisen niin EUllä ei ole asiaa sanoa mitä yksityinen kansalainen saa oman kehonsa huoltamiseen käyttää tai tehdä ellei vahingoita prosessissa suoraan muita.

Ahaa. Eli siis jotain ehkä on tulossa, joka rajoittaisi tätä oikeutta. Olen kyllä sitäkin mieltä, että jos liikenteessä on ihmisille oikeasti vaarallisia aineita luontaistuotekaupoissa, niin ne pitäisi kyllä rajata pois.

Lainaus
Tarkoitan kesken virkakauden tapahtuvalla kansanäänestyksellä kansalaisten niin halutessaan. Ja valtion virkamiehiä ei suurelta osin voi äänestää tehtäväänsä tai siitä ulos. Tällä hetkellä suurella osalla virkamiehistä on käytännössä lupa tehdä todella törkeitä rikoksia ilman riskiä joutua viralta pantavaksi.

Minä en koe omaavani lupaa tehdä törkeitä rikoksia. En työni puolesta enkä yksityishenkilönä. En havaitse lainsäädännössä sellaista suojaa myöskään.

Lainaus
Eli pääasiassa idea on siinä että äänestysikä on laskettava samaan kohtaan kuin rikosoikeudellinen vastuu omista teoistaan. Koska 17 vuotias suomen kansalainen voi joutua tuomituksi vaikkapa rasistisista rikoksista (poistaillut blogiinsa jotain "rasistista") ja ollessaan rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään saa tästä syyteen ja sakkoja ilman että on saanut äänestää siitä laista jonka perusteella hän on tuomionsa saanut. Periaateessa näin ei saisi olla mutta näin kuitenkin on. Eli äänestysikä on laskettava samaan kuin rikosoikeudellinen vastuu, eli 15-16. Ja siihen ei voi vedota että "nuoret äänestävät tyhmästi" koska jos demokratiassa saisi äänestää "vain viisaat" ei kukaan saisi äänestää :D

Englannissa rikosvastuu alkaa 10-vuotiaana. Antiikin Ateenassa äänioikeus tuli 30-vuotiaana. Ottaisin mielelläni käyttöön molemmat asiat.

Kuten huomaat ulkomaalaisesimerkistäsi, niin joskus yhteisön laeista päättävät ihmiset kokevat oikeudekseen rajata myös niiden ihmisten elämää, jotka eivät asioista päätä. En pidä sitä lähtökohtaisesti ongelmallisena.

Lainaus
Eläkepommia ihan aikuisten oikeasti ei ole olemassa. Se että sitä ei ole perustuu siihen että meillä on noin 10% väestöstä työttömänä ja u6+ työttömyys indeksin mukaan noin 20%. Tällä hetkellä teknologian kehitys ja siitä johtuva työn tehostuminen jossa yksi voi tuottaa yhä suuremman määrän ihmisille hyvinvoinnin eläkepommi on käänteinen. Eli meillä on, jos jotain, työttömyyspommi. Rahan riittäminen on hyvinkin suhteellinen asia. Valtiolla kyllä riittäisi rahat jos vähennettäisiin valtion varoista tapahtuvaa turhaa tuhlausta (liian iso kulttuuri budjetti, mamuilu, kaksikielisyys, 250.000 sotilaan reservi modernina aikana, iso hallinto, rikkaiden vero helpotukset)

Sinulla ei ole siis ymmärrystä siitä, että mihin valtion rahat menevät ja kuinka suuret ovat ikääntymisen kustannukset. Vaikka lopettaisit armeijan, mamuilun, kaksikielisyyden ja kulttuurin, niin sinulla ei silti olisi edes 10 miljardia käytössäsi. Tulevaisuuden eläkkeet, terveydenhuolto ja vanhustenhuolto tulevat maksamaan paljon enemmän.

Vaikka meillä on työttömiä nyt, niin suurten ikäluokkien siirtyessä työelämästä pois tarvitaan henkilöitä paikkaamaan heidän tehtävänsä työelämässä ja sen lisäksi heitä hoitamaan. Tärkeämpi kysymys asiassa on se, että kun yhtälöön liitetään raha, niin resurssien suuntaaminen vanhustenhoitoon muuttuu hyvin hankalaksi.

Lainaus
Itseisarvoisesti ei siis voida käyttää BKT / talouskasvua vaan on syytä katsoa talouskasvun vaikutukset eli millä hinnalla taloutta kasvatetaan, mistä joudutaan luopumaan ja mitä joudutaan tekemään jotta talouskasvuu. Kolmantena esimerkkinä vielä, on mahdollista saada lyhytaikainen talouskasvu nousemaan teurastamalla kaksi lehmää tai tasainen talous lypsämällä lehmät. Ei pidä myydä pitkän ajan etua (hyvinvointi kansan tasolla) lyhyen tähtäimen mittarille (talouskasvu lyhyellä ajalla)

BKT on huono mittari, sen myönnän. Talouskasvusta tai talouden tilasta voi silti puhua hieman vaikka abstraktimmalla tasolla tai sitten vaikka vain vertaamalla kansalaisten ostovoimaa tai erilaisia muita kansantaloudellisia taseita.

Lainaus
Varmasti ei ole kyse kymmenistä miljardeista vuositasolla

Vuonna 2007 ikääntymisen aiheuttamat sosiaalimenot olivat 15,5 mrd. Sairauden ja terveyden sosiaalimenot (erilaiset lääkekorvaukset ja sairauspäivärahat) 11,7 mrd, joista eläköitynyt väki isojen lääkekulujensa puolesta todennäköisesti kuluttaa ison osan. Otetaan vaikka yhteensä 20 mrd, mikä saattaa olla alhainen arvio.

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Sosiaalipalvelut/sosmenot.htm

Terveydenhuolto maksoi 2007 kokonaisuudessaan kansallemme 14,7 mrd, josta epäilisin kohtuullisen ison osan menevän vanhuuden hoitamiseen. Terveydenhuollon ammattilaiset voivat kertoa, että onko se lähellä 10 mrd vai mitä.

Tuollaisella yksinkertaisella ja kenties virheellisellä mutta kokoluokista kertovalla tavalla saisimme nykyisen vanhustenhuollon maksavan meille 30mrd euroa. Kysymys on kymmenistä miljardeista siis. Valtion menoarviossa vuodelle 2010 arvioidaan vuonna 2008 eläkkeihin menevän 20 mrd euroa. Ne kustannetaan pääasiassa yritysten toimesta. Valtion osuus vuodelle 2010 on arvioitu olevan 3,5mrd luokkaa.

Jos eläkkeellä olevien määrän on ennustettu nousevan noin kaksinkertaiseksi seuraavien vuosikymmenien aikana, niin kerro minulle, että miten selvitään alle 10mrd suuruusluokkaa olevilla panostuksilla, jos halutaan säilyttää hoidon taso edes nykyisen (hyvin haukutun) tasoisena.

Suosittelen tutustumaan hiukan paremmin tulevaan kysymykseen, ennen kuin esität, että 1,5mrd/vuosi riittää mihinkään tulevaisuudessa. Jos siirrät nyt 1,5mrd euroa vaikka maanpuolustuksesta vanhustenhuoltoon, niin totta kai se olisi iso raha, mutta tulevaisuudessa ihmisten vanhentuessa me olemme kertaluokkaa isompien asioiden edessä.

Lainaus
vertailun vuoksi koko puolustusvoimien budjetti on 2.5 miljardia (suurin piirtein) vuodessa, ja esimerkiksi TKK:n budjetti 200 miljoonaa. Kenties kymmenistä miljardeista vuosien kuluessa, sanotaan vaikka että ylimmääräistä rahaa tarvitaan 1.5 miljardia vuodessa jokavuosi seuraavan 20 vuoden vuoden ajan. Ei siis niin että tänä vuonna 1.5 seuraavan vuonna 3 ja 4.5 ja niin eteenpäin vaan 1.5 per vuosi (inflaatio korjaus toki). http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2008/he_2008.html sivulta on saatavissa tiedot valtion menoista, esimerkiksi nipistämällä 500 miljoonaa kulttuurista, 500 miljoonaa kehitysavusta, 250 miljoonaa puolustuksesta 100 miljoonaa siirroista ahvenanmaalle ja 150 miljoonaa maatalustukiaisita olisi 1.5 miljardia. On myös syytä muistaa että moni vanhusten huollon piiriin joutuva voi pitkältä osin käyttää omia säästöjään ja keskittämällä omaishoitoon, lähihoitoon ja vanhusten aktiivisena pitämiseen ja pakkolääkityksen vähentämiseen on mahdollista taata vanhuksille hyvä elämä loppuun asti.

Vanhustenhuolto ei valitettavasti näy valtion budjetissa noin yksinkertaisesti. Sinulla on poissa yhtälöstä ainakin kuntien menot, eläkelaitokset ja terveydenhuolto. 1,5 miljardia vuodessa ei tule riittämään edes eläkkeiden valtionosuuksiin, jos vanhusten määrä kaksinkertaistuu.

Lainaus
Tällä hetkellä suurella osalla valtion virkamiehistä on edustustili jota voidaan käyttää esimerkiksi ”kokous” kustannuksiin (kutsutaan kaverit ravintolaan) ja moneen muuhun. Edustustilien ylilyönti on tunnettu fakta ja näillä edustustileillä tapahtuvaan väärinkäyttöön on syytä laittaa rajat.

Onko sinulla esittää tunnetulle faktallesi mitään muuta esimerkkiä kuin herra sisustajan asia, jossa on kuitenkin kysymys noin miljardin euron vuosibudjettia vastaavan instanssin johtajasta ja jossa asia nousi välittömästi tapetille? Luuletko todella, että suorittavalla portaalla on mahdollisuuksia kutsua kavereita ravintolaan? Ymmärräthän, että täällä joutuu oikeasti pikkujoulutkin rahoittamaan omasta pussistaan ja firman rahoilla ei todellakaan syödä tai juoda?

Lainaus
Tämä ei itsessään ole valtava menoerä, kenties joitain kymmeniä miljoonia mutta asialle on silti syytä laittaa stoppi laittamalla jokaiselle valtion virkamiehenä toimivalle henkilölle joka on oikeutettu edustustiliin tilin käytölle konkreettinen matala katto. http://fifi.voima.fi/artikkeli/Miljardin-euron-mies/2870 artikkeli asiasta täällä.

Epäilen, että edustuskuluihin ei taida mennä ihan kymmeniä miljoonia, vaikka herra Voutilainen antaakin melko räikeän esimerkin. Minulle on henkilökohtaisesti yksi lysti, että onko joillain isoissa asemissa olevilla ihmisillä edustustilejä vai ei. Itse en niistä kostu mitään.

hopelessness

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 67
  • Liked: 0
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #10 : 29.10.2009, 20:48:26 »
Itse kannattaisin tälläistä virkamies hallitusta, eli kalliit ja turhat äänestykset pois kokonaan tai ainakin sillä tavoin, että alle 30 vuotiaat eivät saa äänestää eivätkä asettua edokkaaksi. Myös ehdokkaaksi asettuvalla pitäisi olla korkeakoulutukinto ja vakituinen virka. Tällä tavoin voitaisiin estää epäpätevien populististen poliitikkojen omanedun tavoittelu.

Itse en pitäisi tälläistä lähtökohtaa ongelmallisena.

Aki Greus

  • Nimellinen
  • Jäsen^^
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Liked: 0
    • akigreus.blogspot.com
Vs: Pyyntö paremman hallinnon puolesta Suomessa
« Vastaus #11 : 31.10.2009, 12:01:16 »
Aluinperin oli puhe vanhustenhuollon laadusta ja siitä kuinka vanhustenhuollon laatu on kriminaalisen huono ja rikos ihmisyyttää kohtaan. Ottaen huomioon että tämän päivän vanhukset olivat tärkeässä osassa tämän hetken aikuisten hyvinvoinnin luomisessa. Siksi on syytä leikata sitten tarvittaessa vaikka 10 miljardia muista kuluista, joka sekin on mahdollista budjettia silmäilemällä, vaikkakin vaikeaa. Ja kun puhun vanhustenhuollosta en laske mukaan eläkkeitä vaan pelkästään varsinaisen "huollon" eli vanhainkodit, kotihoito, avustus, yms. Eläkkeet itsessään ovat osa suurempaa sosiaaliturva ongelmaa joka tulee suomelle todella kalliiksi ja sosiaaliturva uudistus on syytä toteuttaa. Tosin se ei ole tässä keskustelussa ytimessä vaan vain vanhustenhuolto.

Mitä virkamieshallintoon tulee, en kannata ajatusta äänestysoikeuden ja demokratian vähentämisestä vaikka demokratiassa kansa tyhmiä virheitä tekeekin. Virkamieshallinto tekee niitä yhtälailla ja demokratia/kansainvalta on jo itsessään arvo johon on syytä tähdätä koska ihmisten ja ihmiskunnan kehitys on riippuvainen siitä että jokainen ihminen saa kehittää itseään ja kehittyä eteepäin. Jos vallan portaat ovat kiinni "niiltä jotka eivät eliitin/virkamiesten mielestä ole päteviä" hidastuu kehitys ja vaikutus on koko yhteiskuntaan lopulta huomattavasti pahempi kuin muutama tyhmä kansanedustaja.

Lainaus
Minulle on henkilökohtaisesti yksi lysti, että onko joillain isoissa asemissa olevilla ihmisillä edustustilejä vai ei. Itse en niistä kostu mitään.

Minulle ei ole. Koska pienien väärinkäytösten anteeksiantaminen luo suuria väärinkäytöksiä.

Tagit: