Itselläni ensimmäinen kosketus monikulttuuriin tuli '93, kun joukko somaleita ryösti minut Rautatientorilla. Se ei kuitenkaan muuttanut mieltäni mihinkään suuntaan. Kasa syrjäytyneitä nuoria miehiä haluaa rahaa huumeisiin. Eipä siinä värillä ole paljoakaan väliä.
Pitkään tämän jälkeen olin jossain määrin anarkismia symppaava, Linkolaa ajatuksella lukeva ja antirasistinen vasemmistolainen. Tietty rationaalisuus ja itsekriittisyys oli kyllä aina mukana, ja vähitellen, kun huomasin etteivät nämä ominaisuudet ole keskimäärin erityisen kovassa huudossa tovereiden keskuudessa, kyyninen tympääntyneisyys alkoi vallata mieltäni. Mitä kämyilyyn tuli, ymmärsin yskän, mutta pidin sitä lyhytnäköisenä. Rinnastin eurooppalaiset mamut 1800-luvun amerikanirlantilaisiin tms. ryhmiin, joilla oli isojakin ongelmia, mutta jotka kuitenkin varsin pian sulautuivat osaksi yhteiskuntaa. Olin sitä mieltä, että kunhan tämä integraatio tästä etenee, terrorismi ja muut ongelmat kyllä häviävät. Intomielistä monikultturismia taas pidin niin itsestäänselvästi absurdina, etten voinut uskoa kenenkään vakavasti otettavan henkilön uskovan siihen.
Ranskan mellakat olivat saavillinen jäävettä naamalleni. Olin todella järkyttynyt tajutessani, että vanhaan eurooppalaiseen sivistysmaahan on muodostunut alueita, joissa valtion laki ei enää yksinkertaisesti päde. Aloin tutustumaan aiheeseen tarkemmin, ja vanhat olettamukset karisivat yksi kerrallaan. Osalla tulijoista integraatio ei suinkaan etene, vaan pakittaa, ja lopuistakin monet integroituvat lähinnä länsimaisen alaluokan antisosiaalisiin arvoihin, pitäen kuitenkin omastaan eräät sen vastenmielisimmät piirteet. Salafismi ei ole mitään marginaalista "väärää islamia", vaan aivan looginen ja hyvin perusteltu islamin tulkinta. Ja mitä monikultturismiin tulee, sillä on kuin onkin paljon kannattajia korkeillakin paikoilla.
Matka johti Gates of Viennaan, Fjordmanin blogiin ja myös Scriptaan. Halla-ahon tosin meinasin vetää vessasta alas, koska luin ensimmäisenä "Muhamettilaisen mustan aukon", mikä ei tehnyt minuun kovin hyvää vaikutusta, mutta sitten luin lisää ja vakuutuin.