Valtio ottaa 30 miljardia euroa uutta lainaa ensi vuonna
Valtion velka nousi Valtiokonttorin keskiviikkona julkistamien tietojen mukaan vuoden lopussa runsaaseen 64 miljardiin euroon eli hieman yli 37 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Budjettiesityksen mukaan velka kasva ensi vuonna noin 13 miljardilla eurolla. Kokonaislainamäärän kasvua hidastaa se, että vanhoja lainoja maksetaan takaisin.
Kyllä Suomen valtiolla on varaa elää velaksi tämä vuosi. Ja seuraava. Ynnä vieläpä sitäkin seuraava. Paska iskeytyy tuulettimeen vasta eduskuntavaaien jälkeen. Sitten tutkaillaankin esimerkkiä Kreikasta ja Islannista.
Lapsilisät veks, kirjastot turhia lienee, sairas & köyhä kuolkoon.
Älä nyt hyvä ihminen vaan leikilläsikään ehdota lapsilisien poistoa. Nehän ovat erään merkittävän yksinhuoltajaryhmän tärkein tulonlähde, siis heti
harkinnanvaraistenTM jälkeen.
Mitä sitten tuohon tuulettimeen iskeytymiseen tulee, niin itse sanoisin, että ei se muumipasteija sinne lävähdä vielä läheskään seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. Itse asiassa, kun summat ovat tätä luokkaa, niin teki sitten seuraava eduskunta mitä tahansa, niin ei sitä velkaa juurikaan saada ainakaan vähennettyä.
Kylmä tosiasia on, että emme me itse näitä laskuja maksa. Nykyinen toiminta tarkoittaa sitä, että meidän lapsenlapsemme tulevat koko elämänsä ajan maksamaan esimerkiksi
näiden kaverien hotellilaskua armon vuosilta 2009-20??.
Tosin ne meidän lapsenlapsemme tulevat varmaankin näyttämään jokseenkin
tältä.