Käännytystyötä harrastavat vakaumukselliset kristityt pysäyttävät kadulla, tulevat kutsumatta ovelle
Minun ovelleni ei ole yksikään kristitty tullut, Jehovan todistajia ja mormoneja sen sijaan runsaastikin.
tai saarnaavat Saatanan kiroista, jos ostaa jotakin niinkin synnillistä kuin vaikkapa kaljakorin (ok, yksittäistapaus, jota ei saa yleistää).
Kristittyjä ja heidän suhtautumisia kaljakoriin on moneen lähtöön, mutta Raamatussa ei kielletä alkoholin kohtuukäyttöä.
Tuntemattomat ateistit eivät ole koskaan paheksuneet elintapojani tai ostoksiani, pysäyttäneet kadulla tai soitelleet ovikelloa käännyttääkseen minut.
Kotiovelle asti eivät ole tulleet, mutta tuntemattomat ateistit ovat tulleet spontaanisti kertomaan kuinka tyhmä olen, kun uskon johonkin, jonka he kokevat mielikuvitusolennoksi (uskon siis Raamatun ilmoittamaan Jumalaan). He myös jaksavat muistuttaa, kuinka kristinusko on yksi maailman suurimmista huijauksista (en ole vielä täysin ymmärtänyt, mitä he sillä tarkoittavat) ja myös kaikesta siitä pahasta, mitä kristinuskon nimissä on tehty.
Yhtä usein he tulevat lyömään Vanhalla Testamentilla päähän, kun eivät ymmärrä sen ja Uuden Testamentin eroa. Itselleni on monesti tullut se tunne, että heitä loukkaa se, kun joku uskoo sellaiseen asiaan, johon heillä itsellään ei ole uskoa.
Väärinkäsitysten välttämiseksi: Puhuin nyt siis vain näistä ateisteista, jotka ovat "rakentavassa" hengessä tulleet minulle ajatuksiaan kristinuskosta jakamaan. En tarkoita, että kaikki ateistit toimisivat samoin. Tiedän, että on ateisteja, jotka eivät välitä, vaikka joku toinen uskoo johonkin itseään suurempaan.
Lopuksi vielä kommenttina perussuomalaisten ja kd:n vaaliliittoon - kuten Albrechtkin tuossa sanoi - arvopohja näillä puolueilla on hyvin pitkälti samanlainen. Itse en näe suurta eroa siinä, meneekö annettu ääni tunnustavan katolilaisen puolueelle vai kristillisdemokraateille. Suhtautumisessa maahanmuuttoon on eroja, mutta aidosti uskon, että kristillisdemokraateissa on ainesta kääntymään Homman puolelle.