http://jukkahankamaki.blogspot.com/2009/02/pippi-langstrumpan-sukkahousut.html
Ainoa syy, jonka vuoksi hallituspuolueet, kristilliset ja suuri osa vasemmistosta tätä esitystä ajavat, perustuu Euroopan unionin painostukseen. Kyseessä on EU-direktiivi (sehän todettiin jo ensimmäisen puheenvuoron alussa).
Ei voimassaoleva EU-direktiivi olisi vaatinut nykyisen lain muotoilua juuri siten kuin nyt tehtiin. Toki siihen on helppo vedota, koska vain harva tarkistaa direktiivin sisällön tai vertaa sitä muiden maiden turvapaikkapolitiikkaan.
HS: EU-komissio: Uusi virasto varoittamaan pakolaistulvista (18.2.2009)
[...]
Suomi saisi virastoon oman asiantuntijansa. Myös kansalaisjärjestöiden on määrä saada äänensä kuuluviin erityisen neuvoa antavan foorumin kautta.
Päätös turvapaikan myöntämisestä kuuluu jatkossakin jäsenmaille. Komissio haluaa kuitenkin tasoittaa turvapaikanhakijoiden virtoja.
[...]
Komissio antaa myöhemmin tänä vuonna direktiiviehdotukset turvapaikkahakemusten käsittelystä ja pakolaisen asemasta.
Jutussa mainitun uuden direktiiviehdotuksen aikataulu on varmasti ollut Thorsin ja virkamiesten tiedossa jo pitkään. Sen seurauksena uuden ulkomaalaislakiesityksen suunnittelu alkanee jo tänä vuonna. Mikä siis tekee tällä viikolla läpirunnottavan ulkomaalaislain niin tärkeäksi? Mietitäänpä hiukan.
Vastaanottokeskuksia oli vuoden alussa 11. Vuoden päästä niitä lienee ainakin 50 kappaletta. Yksiköt ovat pienempiä, mutta monet niistä ovat huippukalliita ryhmäkoteja, joissa on henkilökuntaa yhtä paljon kuin asiakkaita. Mitä ikinä vastaanottokeskukset viime vuonna valtiolle maksoivatkin, niin ensi vuonna ne maksavat vähintään 2-3 kertaa enemmän ja työllistävät tuhansia ihmisiä. Turvapaikkasirkukseen liittyy vastaanottokeskusten lisäksi virkamiehiä, järjestöjä sekä erilaisia tukiyrityksiä ja vuokraajia. Esimerkiksi SPR on ollut aktiivinen sekä uusien vastaanottokeskusten perustamisessa että ulkomaalaislain muotoilussa.
Kotouttaminen on nyt keksitty ratkaisuksi kaikkiin maahanmuuton ongelmiin.
Puolueet ja asiantuntijat vaativat lisää rahaa kotouttamisen eri muotoihin. Kukaan ei mainitse konkreettisia summia tai vaadi kotouttamiselta mitattavia tuloksia. Tärkeintä tuntuu olevan kaataa järjestelmään yhä enemmän polttoainetta. Shekki on toistaiseksi avoin.
Miksi siis tämä ajoitukseltaan hölmö mutta silti loppumetreillä kiireellinen ulkomaalaislaki? Sidosryhmien intresseissä on kuormittaa turvapaikanhakijoiden vastaanottojärjestelmä äärimmilleen. Sekasorron keskellä vastaanotto- ja kotouttamisjärjestelmän budjetit saadaan moninkertaistettua. Tähän ei tarvita yhteistä salaliittoa tai edes tietoista suunnitelmaa. Riittää ettei kenenkään systeemissä sisällä olevan kannata viheltää pilliin, koska lisääntyvä kaaos tuo kaikille osallisille lisää rahaa ja/tai arvovaltaa. Ministeriön lukuisat sidosryhmät kiittävät ja kumartavat.