HOMMAN KESKUSTELU > Salonki
Onko nuivuus tuottanut ongelmia lähipiirissäsi?
Vetinari:
Onko kenelläkään muulla kuin minulla nuivistuminen tuottanut ongelmia ystävä/tuttavapiirissä?
Ihan ensin täytyy tunnustaa se häpeällinen asia, että olen joutunut salailemaan nuivuuttani. Facebookissa moni ystävänä pitämäni henkilö (jotka ovat siis reaalielämän ystäviä sekä entisiä koulu- ja työkavereita) nosti saamarinmoisen älämölön kun liityin Scripta-ryhmään ja Teemu Lahtisen lukijaksi ja kannattajaksi. Vastalauseiden ja paheksuvien kommenttien ryöppy sai minut peittelemään tätä asiaa, kun en jaksanut selittää mantroja hokeville ja niihin uskoville mistä on kysymys, kun heillä oli jo järkähtämätön mielipide valmiina. Ainahan sitä voi sanoa, että anna sellaisille kenkää, mutta kyllä se sieppaa, kun suvaitseviksi tunnustautuvat kaverini eivät äkkiä enää suvaitsekaan minua. Ja kun takana on useita (jopa toistakymmentä) ystävyysvuosia, ei ystävyyssuhteesta lähteminen ole kovin helppoa.
Yksi parhaimmista ystävistäni on paikallisen suvaitsevaisuuspiirin kovaääninen lippulaiva ja kasvatettu Vihreäksi jo pienestä pitäen, ja Homma kaihertaa välejämme pahasti. Minä olen hänen mielestään suvaitsematon rasisti ja islamofobi (en ole kumpaakaan). Minun puolestani hän voi järjestää moku-iltoja ja -tapahtumia, ei heiluta minun venettäni. Mutta minun Scriptanlukemiseni ja islamkriittisyyteni heiluttaa hänen venettään aivan liikaa.
Hommasta en kuitenkaan luovu. Katkera kuitenkin olen - kuinka voisinkaan olla olematta - kun ystävät ja kaverit ottavat etäisyyttä ja sanovat tuttavuuden irti tällaisen takia. Minä olen antanut heille vapauden uskoa ja tukea juuri sitä mihin he itse haluavat aikansa ja energiansa laittaa, ja olen hieman käärmeissäni kun minulle ei haluta antaa samaa oikeutta. "Mä en voi niinq leikkii sun kaa kun sä oot rassisti."
Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia? Ovatko työkaverisi ruvenneet supisemaan selkäsi takana kun olet kertonut mokukriittisiä mielipiteitä? Ovatko kaverisi älähtäneet kun kerrot lukevasi aktiivisesti Scriptaa? Eikö vihervasemmistolainen sisaresi suostu enää puhumaan kanssasi puhelimessa? Pelkäätkö nuivaksi tunnustautumista?
Kaikkein ihanteellisinta olisi pystyä olemaan avoimesti nuiva pelkäämättä jatkuvaa tuomiolla oloa.
etnis:
"You got some fucked-up friends!"
- Tyler Durden, Fight Club
Leikki leikkinä. Mutta aika lailla fasistista pistää tällaiset asiat ystävyyden edelle, kertoo manian syvyydestä aika paljon.
urogallus:
--- Lainaus käyttäjältä: Vetinari - 20.02.2009, 14:57:02 ---
Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia?
--- Lainaus päättyy ---
Saman suuntaisia, mutta ei niin pahoja kuin sinulla.
--- Lainaus käyttäjältä: Vetinari - 20.02.2009, 14:57:02 --- Ovatko työkaverisi ruvenneet supisemaan selkäsi takana kun olet kertonut mokukriittisiä mielipiteitä?
--- Lainaus päättyy ---
Töissä ei juuri politiikkaa puhuta. Työpaikkani on tehdas, jonka työntekijöistä n. 1/3 on maahanmuuttajia tai -taustaisia - mikäli nykyään slaavit ja itäaasialaiset vielä lasketaan "varsinaisiksi" maahanmuuttajiksi. Uskon, että väki on nuivaa etnisyyteen katsomatta: duunareilla on vähän sellaisia taipumuksia.
--- Lainaus käyttäjältä: Vetinari - 20.02.2009, 14:57:02 --- Ovatko kaverisi älähtäneet kun kerrot lukevasi aktiivisesti Scriptaa?
--- Lainaus päättyy ---
Epäluuloisimmin nuivuuteeni suhtautuvalla kaverillani tuntuu olevan kasvava kiinnostus Halla-ahoa kohtaan. ;D Emme ole juuri keskustelleet aiheesta. Scripta ei ollut kovin merkittävä tekijä omassa nuivistumisessani, enkä ole koskaan edes suositellut sitä kenellekään.
--- Lainaus käyttäjältä: Vetinari - 20.02.2009, 14:57:02 --- Pelkäätkö nuivaksi tunnustautumista?
--- Lainaus päättyy ---
Sanotaan näin: en kysyttäessä rupea sitä kieltämään, mutten sitä tuo aktiivisesti esille. Varsinkaan en sitä tee yliopistolla (olen myös opiskelija), mutta eipä siellä kauheasti puhuta politiikkaa muutenkaan.
JohannaS:
Juuri eilen kävi tälleen. Vierailin siskoni luona. Tiedän että hän ei ole kiinnostunut politiikasta, joten en ole tuputtanut homma-asiaa hänelle. Olen vain kerran tai pari kysynyt, että oletkos muuten lukenut sen Halla-ahon Scriptaa ja mitä tykkäät tyypin mielipiteistä. Mutta koska siskoni ei ole viitsinyt etsiä tai lukea sivustoa, niin en ole tuputtanut. Jos hän ei ole kiinnostunut asiasta, niin ei sitten ole.
Mutta tässä eilen hän näki sivusta kun selailin Hommafoorumia. Hän kysyi uteliaana minulta: "oletko maahanmuuttajavastainen?". No, yritin sitten selittää niitä juttuja että maahanmuuttokritiikki on eri asia kuin maahanmuuttajavastaisuus, ja että virallisen liturgian mukaan olen rasisti, mutta olen silti äärimmäisen kiinnostunut maailman ihmisoikeustilanteesta ja haluan puolustaa muslimienkin ihmisoikeuksia.
Sanoin että etenkin muslimien maahanmuuton kanssa Suomen täytyy olla varovainen. Siskoni loukkaantui ja kertoi tuntevansa muslimeja. Hän mainitsi siitä, että eräs yhteisistä tutuistamme (nainen jota en ole nähnyt vuosiin mutta johon siskoni on vielä yhteyksissä) nai sittemmin muslimin. Kyselin tapauksesta. Tuo nainen löysi kosovolaisen muslimipoitsun, meni naimisiin, sai lapsenkin. Sitten tuli avioero ja huoltajuuskiistat. Kyselin lisäinfoa ja perustelin kysymyksiäni sillä, että muslimimaahanmuutossa käytetään myös lumeliittoja oleskelulupakeinottelussa. Sisko loukkaantui taas ja sanoi, että tuo naistuttumme poikaystävineen joutui kokemaan hirveästi stressiä, koska heidän oli koko ajan pakko todistella ihan kaikille että heidän rakkautensa oli aitoa eikä lumeliitto. Rakkauden kyseenalaistaminen oli siskoni mielestä tunteetonta.
Yritin selittää että vastustan shariaa ja vastaavia asioita. Luin siskolleni ääneen MuslimiNaisen postauksia täältä. Yritin osoittaa hänelle että muslimeilla on ajatuksia jotka ovat länsimaisille oikeuskäsityksille täysin vieraita. Mutta siskoni ei kritisoinut MuslimiNaisen postauksia. Sen sijaan hän sanoi minulle, että äänensävy jolla luin ne sitaatit oli "tosi ylimielinen ja halveksiva".
Selitin että islamissa syyllistetään naista raiskauksista ja miestä pidetään uhrina, ja että Koraani 4:34 antaa miehelle Allahin tarjoaman luvan lyödä vaimoaan. Siskoni selitti että "no kyllä nainen muutenkin tuntee syyllisyyttä kun joutuu raiskatuksi" ja "no kyllä naisia muutenkin lyödään". Hän ei suostunut ymmärtämään mikä ero on näissä tapauksissa:
-nainen tuntee syyllisyyttä raiskatuksi joutumisesta mutta yhteiskunta pitää häntä uhrina
-nainen tuntee syyllisyyttä raiskatuksi joutumisesta ja itse kaikkivaltias luoja julistaa hänet syypääksi koko raiskaukseen
Siskoni sanoi että "sun asenteesi ällöttää mua". Meinasi tulla thors-tyyliin itku. Siskoni ei ole ottanut lainkaan selvää siitä mitä jihad ja sharia tarkoittavat, mutta silti hän olettaa tietävänsä asiat paremmin kuin minä. Kun huomautin hänelle siitä että hän ei edes seuraa politiikkaa eikä ole ottanut mistään näistä asioista itsenäisesti selvää, niin hän veti taas herneen nenään. Ja kun selitin tarkemmin sitä kaikkea mikä islamissa mättää, niin lopulta hän suuttui ja sanoi että ei halua puhua tästä asiasta.
Se satutti että oma sisko tuomitsi mielipiteeni "ällöttäviksi" eikä ollut halukas tietämään miksi ajattelen niin kuin ajattelen. Ajatukseni ovat osa sitä kuka olen, ja ajatukseni ovat vuosia kestäneen prosessin lopputulos. Ei tunnu kivalta jos siskoni pitää minua rasistina eikä halua edes kuunnella minun näkemyksiäni. Satutti ja toi epätoivoa kun tajusin, kuinka vaikea Suomen asenneilmapiiri on. Ihmiset eivät yksinkertaisesti halua avata silmiään todellisuudelle.
No, jatkoin kuitenkin puhumista hänen kanssaan, kumpikin pahoitteli sitä että olimme loukanneet toisiamme, ja jonkinlaiseen lopputulokseen päädyimme. Lopuksi sovimme vielä, että koska hän pakotti minut myöhemmin päivällä katsomaan inhoamaani TV-sarjaa Family Guyta, niin vastineeksi siskoni lupaisi mennä lukemaan Scriptaa jokin päivä.
Tätä konfliktia lukuun ottamatta en ole IRL päätynyt konflikteihin mokutuksesta. En ole erityisesti kaapissa mielipiteideni kanssa enkä pelkää sanoa ajatuksiani, mutta en viitsi lähteä paasaamaan niistä oma-aloitteisesti. Ihmiset eivät tykkää siitä että heille tuputetaan politiikkaa. Lähden siis puhumaan jutuista vain jos keskustelukumppani itse ottaa asian puheenaiheeksi. Niin kuin nyt tuossa tapauksessa siskoni kanssa. En olisi alkanut puhua aiheesta jos hän ei itse olisi aloittanut keskustelua.
bebeto007:
Moi, minun kaverini liittyivät Facebookissa lähettäkää rasisti ystävämme avaruuteen ryhmään vastalauseena sille, että olen mm. Jussi Halla-ahon ystävä siellä. Vastaiskuna pistin heille linkin, että toivoisin mielummin pääseväni heille tärkeään Eläinoikeusfoorumin keskusteluun Avaruuden sijaan. Avasin samalla blogin, joka käsittelee Suomen politiikkaa ja pyrin kriittisesti esittämään epäkohtia taloudenpidosta ja humanitaarisen maahanmuuton vaikutuksista.
Nyt kävi semmoinen onni, että kyseinen Eläinoikeusfoorumin Halla-aho keskustelu on tosi nuiva ja moni "kukkahattu" ystäväni on luullut, että kaikkien "kukkahattujen" tulee vastustaa nuivismia. Blogini kautta olen esimerkein kertonut mihin minusta vääryydet kasaantuvat.
Kuitenkin faktat faktoina, koen että saan ääntäni kuuluviin. Olen korkeasti koulutettu ja toimin yrittäjänä, jossain vaiheessa aion toimia myös politiikassa taustavaikuttajana.
Toisinaan on hyvin vaikea luovia tällaisten asioiden kanssa, onnekseni omat vanhempani ja vaimoni ymmärtävät mitä teen. Haasta ystäväsi avoimeen keskusteluun ja kysy, etteikö heidän mielestään sananvapaus ja kritiikki voi olla mielipiteitä myös vaarantamatta kaveruutta. Toinen vaihtoehto on pitää matalaa profiilia. Uskon kuitenkin, että esim. täältä Forumilta löytyy paljon samanikäistä ja henkistä ystävää. Pääpaino pitää olla tekemisen meiningissä, sillä saamme täällä myös sosiaalista verkottumista aikaan. Oikea vanha kaveri kestää myös uudet kaverit ja massavoima yleensä saa uusia päitä kääntymään mielipidevaikuttamisen muodossa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta