Kuvitteellinen keskustelu, osapuolina Pekka Suomesta ja Jose Portugalista:
- Moi Pekka, viittitkö lainata vähän rahaa?
- Eikös sun
pitänyt alkaa elämään vähän säästeliäämmin?
- Emmä sit halunnutkaan. Anna nyt vähä rahaa? Kyl mä maksan takas.
- Paljokos sä tarttet?
- 80 miljardia, mut ei sun tarvi maksaa kun osa.
- Saankos mä jotain lainan pantiksi? Sullahan on kuulema
14 miljardilla kultaa ja lisäksi
oma lentoyhtiö. Mulla ei oo läheskään noin paljon kultaa ja
lentoyhtiötänikin oon jo myynyt sijoittajille.
- No en mä niitä halua pantata.
- Mikset? Ethän sä niitä menetä jos maksat lainan takasin. Aiotko sä ees maksaa takaisin?
- Juu juu maksan maksan, mut en mä halua pantata mitään. Tarvisin nyt rahaa kun pankitkin just nosti mun
lainan korkoja.
- Niin, pankithan nosti niitä korkoja sen takia kun ne pelkäävät että et maksa takaisin. Korko nousee aina jos maksuepävarmuus lisääntyy.
- No haluatko sä että koko Euroopan kilpailukyky romahtaa? Niin voi käydä jos mä joudun velkasaneeraukseen.
- Euroopan keskimääräinen kilpailukyky ei varmaan parane sillä että siirretään Suomesta rahaa Portugaliin. Se vaan huonontaa Suomen kilpailukykyä ja parantaa Portugalin.
- Entäs jos mulle lainanneet pankit joutuu kriisiin?
- Varmaan olis reilua että pankkien osakkeenomistajat tuntis sen kriisin kukkarossaan. Nehän ne voitotkin ovat keränneet korkeakorkoisista riskilainoista.
- Mut eiks tästä pitäny tulla semmonen pysyvä vakausrahastosysteemi, että aina jos joutuu vaikeuksiin niin autetaan? Vähän niinkun palovakuutus?
- No kyllähän me autetaan aina jos joutuu vaikeuksiin ilman omaa syytä. Mutta ei palovakuutuskaan korvaa jos sytyttää palon tahallaan. Että en mä kyllä sitä vakausrahastoa ihan kannata, jos sieltä tahallaan rahansa tuhlanneille jaetaan apua. Parempi ylipäätään tukea suoraan apuatarvitsevia ihmisiä sitten kun ne sitä apua tarvitsee, kuin etukäteen joitain yrityksiä tai organisaatioita.
- Mutta sun kaveri
Alexander on kans sitä mieltä että mulle kantsii lainata. Samoin se yks
talouskomissaario-Olli.
- Niin mutta ne kummatkin on olleet EU:n hommissa pitkän aikaa. Niille on tärkeetä että EU:lla on mahdollisimman paljon päätösvaltaa jo ihan omien uranäkymienkin takia.
- Sä oot kyllä yks
vihamielinen kääpio! Ja omien kaverieskin mielestä
sikamainen! Mutta kyllä sä maksat silti, sillä
tätä ei ehdi enää perua!