Kirjoittaja Aihe: Suuri Hommakritiikkiketju  (Luettu 830421 kertaa)

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Liked: 6309
  • Punavihreäkriittinen
Vs: Suuri Hommakritiikkiketju
« Vastaus #4350 : 15.09.2019, 00:24:03 »
Itse olen sitä mieltä, että modejen asemasta pitäisi äänestää vuoden parin välein suora demokratia tyylisesti.

Huom tämä ei ole kritiikkiä ketään modea kohtaan vaan ihan yleinen ehdotus joka lisää foorumin käyttäjäystävällisyyttä.
All we're really doing is just fighting the clock, and it always wins.

Alaric

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 48445
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
« Vastaus #4351 : 15.09.2019, 00:29:49 »
Itse olen sitä mieltä, että modejen asemasta pitäisi äänestää vuoden parin välein suora demokratia tyylisesti.

Huom tämä ei ole kritiikkiä ketään modea kohtaan vaan ihan yleinen ehdotus joka lisää foorumin käyttäjäystävällisyyttä.

Hieno ehdotus :D Tähänkin mennessä on ollut suorastaan jonoa tähän palkitsevaan vapaaehtoisduuniin, joten saataisiin varmasti tällaisen käytännön myötä ylläpitoon hyvä jatkumo ja foorumin toiminta uuteen nousuun.

Sarkasmimerkki ja hymiö.

(Viimeksi kun modeja etsittiin, piti anella porukkaa mukaan ja näistäkin on jo osa tippunut pois.)

ps. Modehakemuksia saa kyllä laittaa jatkuvasti tulemaan vaikka meikäläiselle YV:llä, jos tuntuu siltä, että haluaa tehdä "skenen" eteen jotain muutakin kuin viestien kirjoittelua.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2019, 00:32:44 kirjoittanut Alaric »
"Jos olisi sekä menestyviä että epäonnistuneita afrikkalaisia yhteiskuntia hakisin selitystä jostain muualta. Jos afrikkalaiset eivät muodostaisi länsimaissakin sosioekonomista pohjanoteerausta, hakisin selitystä jostain muualta." -Jussi Halla-aho afrikkalaisten geneettisesti selittyvästä älykkyysosamäärästä (3.6.2005)

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Punavihreäkriittinen
« Vastaus #4352 : 15.09.2019, 00:57:02 »

Hieno ehdotus :D Tähänkin mennessä on ollut suorastaan jonoa tähän palkitsevaan vapaaehtoisduuniin, joten saataisiin varmasti tällaisen käytännön myötä ylläpitoon hyvä jatkumo ja foorumin toiminta uuteen nousuun.

Sarkasmimerkki ja hymiö.

(Viimeksi kun modeja etsittiin, piti anella porukkaa mukaan ja näistäkin on jo osa tippunut pois.)

ps. Modehakemuksia saa kyllä laittaa jatkuvasti tulemaan vaikka meikäläiselle YV:llä, jos tuntuu siltä, että haluaa tehdä "skenen" eteen jotain muutakin kuin viestien kirjoittelua.
No jos modet on tehnyt työnsä hyvin, niin mitään vaihdoksia tuskin tulisi. Enkä usko, että jos nytkään äänestys pidettäisiin niin mitään muutoksia tulisi.

Parin vuoden välein pidettävä suora äänestys estäisi lähinnä modejen mahdollisen mielivaltaisuuden laittamalla modet vastuuseen linjastaan ja pitäisi foorumin henkeä yllä. Jos äänestyksen jälkeen korvaajia ei löytyisi niin vanhat modet saisi jatkaa, mutta ainakin he näkisi oman arvostuksen tason ja voisi muuttaa linjaansa homma yhteisön mainstreamiin halun suuntaan demokraattisesti.

« Viimeksi muokattu: 15.09.2019, 00:58:55 kirjoittanut kriittinen_ajattelija »

Lady Deadpool

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 2672
  • Roturomanttinen manosfäärimiesten myötäjuoksija
« Vastaus #4353 : 15.09.2019, 01:30:38 »
Vanha mode saisi jatkaa? Ihan vaan tiedoksi, että tätä ei kovin moni mode statuksilla oleva tee eikä halua tehdä, minä mukaanlukien. Eli kannattaa äänestää sitten kun tähän hommaan on tunkua (ei ole ollut vuosiin, eikä tule olemaan).
"Länsimaisen sivilisaation osaksi ei ole tullut tehdä valintaa sodan ja rauhan välillä. Sen on valittava sodan ja tuhoutumisensa välillä." -Jussi Halla-aho Tulevaisuudenkuva (6.2.2006)

Kemolitor

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 4065
  • Understanding is a three-edged sword.
« Vastaus #4354 : 15.09.2019, 22:21:02 »
Jos äänestyksen jälkeen korvaajia ei löytyisi niin vanhat modet saisi jatkaa, mutta ainakin he näkisi oman arvostuksen tason ja voisi muuttaa linjaansa homma yhteisön mainstreamiin halun suuntaan demokraattisesti.

Olipa kerran eräässä pikkukylässä jalkapallojuniorien valmentaja. Uhrasi vapaa-aikansa junnujen valmentamiseen, viikonloput menivät sitten otteluissa ja turnauksissa. Pieni kylä ja pieni seura, eipä saanut valmentaja mitään korvausta työstään. No, tietysti se sydäntä lämmitti, kun valmennettavat joskus jopa jonkun ottelun voittivat. Ja tunsihan siinä tärkeätä hommaa hoitavansa, kun nuorilla oli jotain tekemistä eivätkä sorru tupakinpolttoon, kaljan juontiin ja syrjäytymiseen.

Kauden jälkeen sitten yksi junioreista lähestyi varovaisesti valmentajaa. "Kuule, kun me on nyt äänestetty. Enemmistö oli sitä mieltä, että sinä olet aika surkea valmentaja ja muutenkin aika ankea tyyppi. Mutta kun tästä kylästä ei löydy ketään muutakaan, joka haluaisi vapaa-aikansa uhrata meidän valmentamiseemme, niin päätettiin, että sinä saat jatkaa meidän valmentajanamme."

Mitä mahtoi valmentaja todeta:

a) Voi miten hienosti tehty, annatte minun jatkaa vaikka olenkin surkea valmentaja ja muutenkin ankea ihminen. Ilomielinhän minä jatkan teidän valmentamistanne.

vai ehkä kuitenkin

b) Nyt arvoisat juniorit tehdään niin, että minä kaivan vintiltä perhoskokoelmani, jota olen pahasti laiminlyönyt viime vuosina tämän jalkapallohomman takia ja keskityn kokoelman järjestelemiseen. Te voitte etsiä itsellenne uuden valmentajan tai sitten voitte vaikka porukalla ryhtyä polttamaan tupakkia, juomaan kaljaa ja syrjäytymään.

duc

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 8147
  • Tecumseh
« Vastaus #4355 : 17.09.2019, 17:43:22 »
^ b-vaihtoehto.

Niin olen minä tehnyt vastaavassa tilanteessa, esim. viimeisen vuoden aikana. Moni luottamustehtävä ja johtokunta on jäänyt ja olen keskittynyt metästelemään suomenpystykorvani kanssa. Kun riittävästi v1ttuillaan, tulee raja vastaan ja hanskat ripustetaan naulaan.

Sanotaan, että psykologisesti  kymmenen kehua kompensoi yhden moitteen. Kuinka paljon lienee pakkasella itse kullakin tämän palstan modella kehu/moite-saldo? Olen usein miettinyt, miksi ylipäänsä enää kirjoitan tänne. Suurin syy lienee ollut monen jäsenen pyyntö jatkaa. Minä pyydän, että nykyiset modet jaksaisivat jatkaa. Erotuomarin tehtävä on välttämätön ehto hyvälle pelille, mutta äärimmäisen epäkiitollinen.
ὁ βίος βραχύς, ἡ δὲ τέχνη μακρή / vita brevis ars longa / learning one's craft takes so long that a lifetime may not be adequate (käännös Merriam-Webster)

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Punavihreäkriittinen
« Vastaus #4356 : 18.09.2019, 11:01:57 »
Jos äänestyksen jälkeen korvaajia ei löytyisi niin vanhat modet saisi jatkaa, mutta ainakin he näkisi oman arvostuksen tason ja voisi muuttaa linjaansa homma yhteisön mainstreamiin halun suuntaan demokraattisesti.

Olipa kerran eräässä pikkukylässä jalkapallojuniorien valmentaja. Uhrasi vapaa-aikansa junnujen valmentamiseen, viikonloput menivät sitten otteluissa ja turnauksissa. Pieni kylä ja pieni seura, eipä saanut valmentaja mitään korvausta työstään. No, tietysti se sydäntä lämmitti, kun valmennettavat joskus jopa jonkun ottelun voittivat. Ja tunsihan siinä tärkeätä hommaa hoitavansa, kun nuorilla oli jotain tekemistä eivätkä sorru tupakinpolttoon, kaljan juontiin ja syrjäytymiseen.

Kauden jälkeen sitten yksi junioreista lähestyi varovaisesti valmentajaa. "Kuule, kun me on nyt äänestetty. Enemmistö oli sitä mieltä, että sinä olet aika surkea valmentaja ja muutenkin aika ankea tyyppi. Mutta kun tästä kylästä ei löydy ketään muutakaan, joka haluaisi vapaa-aikansa uhrata meidän valmentamiseemme, niin päätettiin, että sinä saat jatkaa meidän valmentajanamme."

Mitä mahtoi valmentaja todeta:

a) Voi miten hienosti tehty, annatte minun jatkaa vaikka olenkin surkea valmentaja ja muutenkin ankea ihminen. Ilomielinhän minä jatkan teidän valmentamistanne.

vai ehkä kuitenkin

b) Nyt arvoisat juniorit tehdään niin, että minä kaivan vintiltä perhoskokoelmani, jota olen pahasti laiminlyönyt viime vuosina tämän jalkapallohomman takia ja keskityn kokoelman järjestelemiseen. Te voitte etsiä itsellenne uuden valmentajan tai sitten voitte vaikka porukalla ryhtyä polttamaan tupakkia, juomaan kaljaa ja syrjäytymään.
Niih, ihan hyvä mielikuvitustarina. Minulla on oikea tarina joka juontaa tositapahtumiin.

Olipa kerran foorumi missä olin, eri kun tämä siis - eräänlainen urheilufoorumi. Siellä modet käyttäytyi mielivaltaisesti, vittuili käyttäjille, suosi jotain tiettyjä käyttäjiä mitkä ne kenties tunsi in real life, piti itseään korvaamattomia koska kukaan muu ei halunnut modeksi, eikä kysynyt käyttäjien mielipidettä mitä tulee linjaan. Ennenpitkää kävijämäärät laski ja paikasta tuli pienen sisäpiirin paikka, jonne ulkopuolisten oli vaikea päästä sisälle ja koko paikka kuoli.

Mitä yhteistä homman kanssa : homman kävijämäärät laskussa, modet vittuilee käyttäjille miten niitä itseä huvittaa, kun juttelee käyttäjien kanssa in real life monet on tyytymättömiä jne..

Ei sillä, ei minulla ole mitään ongelmaa kenenkään kanssa tai erityistä valitettavaa henkilökohtaisella tasolla, tuon vaan esille erilaisia näkökulmia. Mielestäni olisi vähintäänkin hyvä jos modet vaikka kerran parissa vuodessa, vaikka nimettömästi kysyisi ja ottaisi vastaan palautetta käyttäjiltä - mitä tulee niiden linjaan ja tyyliin olla modena - vähän niinkuin intissä alikersanteille sai nimettömänä antaa palautetta yhtenä päivänä niiden tyylistä olla alikersantti alokasajan puolessa välissä. Kaikki alikersantit jakoi laput tupiin ja alokkaat nimettömänä antoi palautetta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2019, 11:42:54 kirjoittanut kriittinen_ajattelija »

Pullervo

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 19898
  • antikomintern
« Vastaus #4357 : 18.09.2019, 14:17:07 »
@kriittinen_ajattelija Nämä kehitysehdotuksesi eivät varmaankaan liity siihen, että sait ensimmäisen yksityisen huomatuksen minulta 9.9.–10.9.2019 kommentoinnistasi. Se oli liki 900-sanainen, kaksiosainen ja perusteltu ohje korjata kommentoinnissasi olevia sääntöjenvastaisuuksia. Noita yksityisiä huomautuksia on saanut ja saa moni, kun kommentoinnissa/käyttäytymisessä on vika, joka täytyy korjata, mutta on mahdollista käyttää tuota työkalupakin keveintä keinoa. Huomautusviestin jälkimmäiseen osaan et sitten enää vastannutkaan. Siinähän erikseen pyysin palautetta, jota et halunnut siis antaa, kun mahdollisuus oli.

Kritiikkisi moderoinnista ja kehitysehdotuksesi on nyt vastaanotettu kaikkine jatko-osineen ja inttimuisteloineen, joten tästä ei tarvitse jatkaa.
Kun allah saapuu kaupunkiin
Turkuun, Barcelonaan, Berliiniin,
Brysseliin, Tukholmaan, Pariisiin,
Madridiin, Nizzaan, Manchesteriin,
Pietariin, Lontooseen, New Yorkin World Trade Centeriin...

kgb

• Globaali kulttuurimarksisti
  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 4699
  • A spherical bastard
« Vastaus #4358 : 18.09.2019, 16:57:34 »
Palautetta saa ja voi antaa vaikka joka päivä tai vaikka useamminkin jos siltä tuntuu. Ylläpidon saa kiinni sähköpostillakin joten palautteen anonyymiys on vain lähettäjästä itsestään kiinni. Ei tartte yhtään arastella.
Iku-Routa: Tä? Mitä väliä jollain tykkäyksillä on?

Jorma M.

• Jäsen^^^
  • Liked: 8951
  • köyhää suomalaista paskasakkia
« Vastaus #4359 : 19.09.2019, 03:13:52 »

Kumma juttu. Sanna Ukkola irtisanoutuu Yleltä julkisesti. Viiteen tuntiin ei yhtään viestiä Hommalla.

Alaric

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 48445
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
« Vastaus #4360 : 19.09.2019, 03:34:07 »

Kumma juttu. Sanna Ukkola irtisanoutuu Yleltä julkisesti. Viiteen tuntiin ei yhtään viestiä Hommalla.

Ehkä kaikkia ei niin kiinnosta jonkun yleläisen irtisanoutumiset? Pitäisikö tuon olla niin erityisen kiinnostava juttu maahanmuuttokriittisellä nettifoorumilla, että sitä seurattaisiin about reaaliajassa?

Sitä paitsi olet väärässä, pankolla on muutama viesti tuosta alkaen: https://hommaforum.org/index.php/topic,127496.msg3104422.html#msg3104422

EDIT: Tuossa on ketju aiheesta, kun et itse kerran osannut tehdä: https://hommaforum.org/index.php/topic,129278.0.html
« Viimeksi muokattu: 19.09.2019, 06:41:54 kirjoittanut Alaric »
"Jos olisi sekä menestyviä että epäonnistuneita afrikkalaisia yhteiskuntia hakisin selitystä jostain muualta. Jos afrikkalaiset eivät muodostaisi länsimaissakin sosioekonomista pohjanoteerausta, hakisin selitystä jostain muualta." -Jussi Halla-aho afrikkalaisten geneettisesti selittyvästä älykkyysosamäärästä (3.6.2005)

newspeak

• Jäsen^^^
  • Liked: 5757
« Vastaus #4361 : 19.09.2019, 20:41:00 »
Sanotaan, että psykologisesti  kymmenen kehua kompensoi yhden moitteen. Kuinka paljon lienee pakkasella itse kullakin tämän palstan modella kehu/moite-saldo? Olen usein miettinyt, miksi ylipäänsä enää kirjoitan tänne. Suurin syy lienee ollut monen jäsenen pyyntö jatkaa. Minä pyydän, että nykyiset modet jaksaisivat jatkaa. Erotuomarin tehtävä on välttämätön ehto hyvälle pelille, mutta äärimmäisen epäkiitollinen.

Toivottavasti lukuisat tykkäykseni modejäsenten kirjoituksiin eivät ole menneet hukkaan, vaan kannustaneet heitä myös modena toimimiseen.  :(

Tietenkään olemattomia kirjoituksia ei voi tykätä, eikä niitä voi myöskään kommentoida. Toivottavasti modet jaksavat myös osallistua keskusteluihin rivijäseninä. Sosiaalisen työn palkitsevuus tulee kuitenkin pohjimmiltaan osallisuudesta.
"Onko paavi kristitty?" "Ei."

kgb

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • A spherical bastard
« Vastaus #4362 : 19.09.2019, 21:22:58 »
Tietenkään olemattomia kirjoituksia ei voi tykätä, eikä niitä voi myöskään kommentoida. Toivottavasti modet jaksavat myös osallistua keskusteluihin rivijäseninä. Sosiaalisen työn palkitsevuus tulee kuitenkin pohjimmiltaan osallisuudesta.

Se on osoittautunut joskus aika haastavaksi toteuttaa käytännössä, kun jotkut hompanssit eivät joko erota modehattu päässä kirjoitettuja hatuttomista (vinkki: sininen tai punainen väri) tai sitten ovat suorastaan sitä mieltä, että ylläpidolla ei ole oikeutta osallistua keskusteluun ollenkaan.

Perskohtaisesti tilanne on sellainen ettei aikaa ja jaksaatia oikein ole. Toivoisin olevan,  mutta tällä mennään.

newspeak

• Jäsen^^^
« Vastaus #4363 : 19.09.2019, 22:23:43 »

Se on osoittautunut joskus aika haastavaksi toteuttaa käytännössä, kun jotkut hompanssit eivät joko erota modehattu päässä kirjoitettuja hatuttomista (vinkki: sininen tai punainen väri) tai sitten ovat suorastaan sitä mieltä, että ylläpidolla ei ole oikeutta osallistua keskusteluun ollenkaan.

Perskohtaisesti tilanne on sellainen ettei aikaa ja jaksaatia oikein ole. Toivoisin olevan,  mutta tällä mennään.

Hompanssit ovat siis idiootteja. Varmasti ovatkin mutta ei täällä kukaan kirjoittaisi mitään, jos se oikeasti haittaisi.

nollatoleranssi

• Jäsen^^^
  • Liked: 9425
  • Puhekin on teko
« Vastaus #4364 : 19.09.2019, 23:55:55 »
Moderaatio toimii palstalla melko hyvin. Hyvä on olla selvät säännöt joiden pohjalta toimitaan ja ne ovat tarpeeksi selvät.

Ilman sääntöjä koko foorumi olisi voinut aikoja sitten olla viranomaishyökkäysten uhan alla.

Ainoa miinuspuoli tulee ikibanneista. Bännien kestorajan voisi määritellä max 6kk ja tämä koskisi kaikkia käyttäjiä. Pitkät bännit eivät ole mikään ongelma, mutta foorumilta on potkittu kokonaan pois hyviäkin kirjoittajia. Jos ketään kiinnostaa kirjoitella foorumille asiaa tai asian vierestä, niin se pitäisi sallia.

Luotsi

• Jäsen^^^
  • Liked: 2577
« Vastaus #4365 : 20.09.2019, 01:14:15 »

Hompanssit ovat siis idiootteja. Varmasti ovatkin mutta ei täällä kukaan kirjoittaisi mitään, jos se oikeasti haittaisi.

Yksi on, toinen ei. Yksi enemmän, toinen paljon vähemmän. Itse en osaa ottaa tuota tilannetta että hommalaiset ovat suunnilleen kuin läpileikkaus kansasta minään ongelmana. Niitä säihkyvän älyn somealustoja kun kuitenkin on perin vähäisesti...

MiljonääriPlayboy

• Jäsen^^^
  • Liked: 11391
« Vastaus #4366 : 20.09.2019, 06:40:09 »
Mielestäni tämä foorumi on yksi parhaiten toimivista ja moderoiduista foorumeista (niistä, joita seurailen).

Syyt tähän onnistumiseen ovat lopulta hyvin yksinkertaisia: foorumilla on selkeä, etukäteen valittu ja ilmoitettu linja moderoinnin ja aihepiiriin suhteen -ja sitä myös valvotaan ja ohjataan moderointitoimilla.

Kannattaa muistaa, että kaikkia ei vaan voi miellyttää samaan aikaan. Koskaan. Sellaiseen ei kannata edes pyrkiä, koska se ei todellakaan tule onnistumaan, mutta ennen kaikkea siksi, että jo sellaisen yrittäminenKIN johtaa eeppisen paskaan lopputulokseen.

Sellaistakin esimerkkiä on tullut seurattua. Eräs tiettyyn aihepiiriin tarkasti rajattu foorumi "sai" uusia johtohahmoja, joiden mielestä oli hyvä ajatus ruveta muuttamaan tätä kyseistä foorumia jonkinlaiseksi suomi24-kopioksi. Samaan aikaan säännöt ja sääntöjen valvominen heitettiin roskakoppaan, koska jollekin fooruminewbille olisi saattanut tulla paha mieli siitä, että moderointi edellyttää kirjoittajilta ihan simppeleiden perussääntöjen noudattamista.

Lopputuloksen osannevat fiksuimmat arvata. Ennen suhteellisen aktiivinen foorumi ja varsinainen ko. aiheeseen liittyvän tiedon aarreaitta, kuivui vuodessa-kahdessa kasaan. Kävijämäärät ja ennen kaikkea aktiivisten käyttäjien määrä romahti, ja se vähäinen jäljelle jäänyt keskustelu taantui suomi24-tasoiseksi, päättömäksi, osin offtopic-länkytykseksi, jota käydään pääasiassa "hit-and-run" nyyppien toimesta. Eli siis sellaisten, jotka postaavat kerran-kaksi elämässään jonkun kysymyksen foorumille, eivätkä enää sen jälkeen koskaan palaa foorumille.

Mutta hei: eipä ole sillä foorumilla enää ahdistavia sääntöjä tai rajoituksia keskustelun suhteen! Kaikki kukat saavat kukkia rauhassa. Paskassahan ne rikkakasvit hyvin kukkivatkin, joten siinä mielessä analogia on oikein sopiva.

Jaksamista modeille. Tiedän itsekin, miten paskaa ja epäkiitollista hommaa se on. Mutta älkää luovuttako. Koko homma (heh) pysyy kasassa ainoastaan sillä, että on olemassa säännöt, ja niitä noudatetaan. Jos ei foorumin säännöt tai sääntöjen noudattaminen miellytä, niin jokainen on VAPAA olemaan käyttämättä sellaista foorumia.

e:lisäys
« Viimeksi muokattu: 24.09.2019, 20:23:56 kirjoittanut MiljonääriPlayboy »
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 35790
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
« Vastaus #4367 : 20.09.2019, 08:36:08 »
Ainoa miinuspuoli tulee ikibanneista. Bännien kestorajan voisi määritellä max 6kk ja tämä koskisi kaikkia käyttäjiä.

Ymmärtääkseni niitä huomautuksia ja varoituksia on annettu moneen kertaan, mutta kun sama sääntöjen vastainen linja sekä moderaation pinnan venytys ja ylimääräinen duuni on vaan jatkunut ja jatkunut, niin eiköhän tässä ole kyse itse aihetusta ongelmasta.

Jos jotakuta jää erityisesti kaipaamaan, voi hyvissä ajoin esimerkiksi

- vaihtaa anonyymejä sähköpostiosoitteita
- vaihtaa pre paid -numeroita
- alkaa FB-kavereiksi,
- jne,

jotta yhteys ei katkea. Ei Homma ole viestintämonopoli.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2019, 08:45:45 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

Poliittinen korrektius on fasismia, joka teeskentelee hyvää käytöstä.
- George Carlin

kgb

• Administrator
  • Jäsen^^^
  • A spherical bastard
« Vastaus #4368 : 20.09.2019, 21:05:40 »
Ainoa miinuspuoli tulee ikibanneista. Bännien kestorajan voisi määritellä max 6kk ja tämä koskisi kaikkia käyttäjiä.
Ymmärtääkseni niitä huomautuksia ja varoituksia on annettu moneen kertaan, mutta kun sama sääntöjen vastainen linja sekä moderaation pinnan venytys ja ylimääräinen duuni on vaan jatkunut ja jatkunut, niin eiköhän tässä ole kyse itse aihetusta ongelmasta.

Todellakin. Ikibanneja on kahta laatua, sellaisia joitten eteen on tehty pitkään ja hartaasti työtä ja jotka tuntuvat varmasti ansaituilta ja sitten pikatuomioita jos joku tulee foorumille ilman mitään aikomusta osallistua keskusteluun sääntöjen mukaan.

Kannattaa miettiä pitääkö jotakuta ”hyvänä kirjoittajana” ensisijaisesti siksi, että se ala-arvoinen paska on siivottu pois ja vain hyvät ovat jääneet jäljelle.

Veikko

• Jäsen^^^
  • Liked: 13811
  • "Ich bin Jude"
« Vastaus #4369 : 20.09.2019, 21:25:31 »
"Vain keskinkertainen ihminen on aina parhaimmillaan."

- W. Somerset Maugham
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

newspeak

• Jäsen^^^
« Vastaus #4370 : 25.09.2019, 01:15:15 »
Haluaisin muistuttaa kanssakeskustelijoita, että kommentoidessaan muissa medioissa julkaistuja kirjoituksia kannattaa mielellään lukea ensin se alkuperäinen kirjoitus. Linkit lainauksineen edustavat kuitenkin vain jäsenten omaa ajattelua ja viestintää, jota lähde kommentissa palvelee. Kyse ei ole disinformaatiosta tai klikkihuoraamisen tukemisesta, vaan siitä että välittömästi saatavilla oleva tieto ei useinkaan kerro koko totuutta. Alkuperäiset kirjoitukset tarkistamalla vältytään monilta väärinymmärryksiltä, eikä samalla erehdytä öyhöttämään virheellisen tiedon perusteella. Kiitos.

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 35790
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
« Vastaus #4371 : 03.10.2019, 15:41:42 »
Pitäisikö konekäännökset vieraasta kielestä suomeen sallia? Vai mennäänkö konekäännöksissä vain vieraasta kielestä toiseen kotimaiseen, englantiin? Tämä kysymys juolahti mieleeni, kun konekäänsin orjaruotsia suomeksi.

Tätä kysymystä kannattaisi miettiä siltä kannalta, että haluammeko edistää Hommassa äidinkielemme raiskausta  paskoilla suomennoksilla, joita kuitenkin jotenkuten ymmärrämme?
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

Poliittinen korrektius on fasismia, joka teeskentelee hyvää käytöstä.
- George Carlin

newspeak

• Jäsen^^^
« Vastaus #4372 : 03.10.2019, 18:53:33 »
Ei kai ruotsia ole pakko kääntää lainkaan? Mahdollisen lainauksen yhteyteen vain tunteikas kuvaus alkuperäisen kirjoituksen lukemisesta. Se on ainakin ennen riittänyt.

snap

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 975
« Vastaus #4373 : 03.10.2019, 19:06:38 »
Pitäisikö konekäännökset vieraasta kielestä suomeen sallia? Vai mennäänkö konekäännöksissä vain vieraasta kielestä toiseen kotimaiseen, englantiin? Tämä kysymys juolahti mieleeni, kun konekäänsin orjaruotsia suomeksi.

Konekäännös kielestä X englanniksi on yleensä paljon helpommin ymmärrettävä kuin konekäännös kielestä X suomeksi (josta tulee helposti suomen sijaan siansaksaa), joten itse laitan yleensä käännökset englanniksi ihan tästä käytännön syystä johtuen.

Jos tarjolla olisi konekäännös-palvelu, joka tuottaa yhtä hyvää tai parempaa suomen kieltä, käyttäisin sitä. Mutta realiteetti on, ettei sellaista taida vielä hetkeen ilmaantua...

Savi

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 176
« Vastaus #4374 : 03.10.2019, 19:10:02 »
Ei kai ruotsia ole pakko kääntää lainkaan? Mahdollisen lainauksen yhteyteen vain tunteikas kuvaus alkuperäisen kirjoituksen lukemisesta. Se on ainakin ennen riittänyt.
Kuvauksissa helposti tarttuu mukaan kuvauksen tekijän omaa mielipidettä. En minä ainakaan puhu ruotsia vaikka sitä luin elämästäni noin 10vuotta ja suoritin vaikka mitä virallisiapapereita siitä.

Pullervo

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • antikomintern
« Vastaus #4375 : 03.10.2019, 19:44:44 »
Uutisalueilla on ohjeet, että uutiset suomeksi tai englanniksi. Konekäännökset onnistuvat ymmärrettävämmin englantiin muista kielistä, joten siksi sitä suositaan suomen sijaan. Toki uutiset saa kääntää suomeksi itse, jos taito riittää, se on tietysti paras vaihtoehto. Ruotsinkieliset (tai muut kuin suomen- tai englanninkieliset) uutiset eivät ilman käännöstä kelpaa, ellei niitä sitten asiallisesti ja riittävästi referoi suomeksi. Se oma kommentointi ja mielipiteet tulee erottaa varsinaisen uutisen käännöksestä.

Ei ole mitään syytä, miksei tuota käytäntöä tulisi noudattaa myös muilla alueilla.

Ruotsinkieliselle keskustelulle on olemassa Homma på svenska.

O. M. Hietamaa

• Sutkauttelija
  • Jäsen^^^
  • Liked: 1820
« Vastaus #4376 : 03.10.2019, 20:13:22 »
Englanninkieliselle keskustelulle on olemassa Homma in English.

newspeak

• Jäsen^^^
« Vastaus #4377 : 03.10.2019, 20:49:26 »
Uutisalueen kirjoitusohjeissa luki näin:

Lainaus
* Jos uutisesi ei ole suomeksi tai englanniksi, edes ydinkohtien kääntäminen on todennäköisesti tarpeen.
https://hommaforum.org/index.php/topic,26.0.html

Pullervo

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • antikomintern
« Vastaus #4378 : 03.10.2019, 21:58:23 »
Uutisalueen kirjoitusohjeissa luki näin:

Lainaus
* Jos uutisesi ei ole suomeksi tai englanniksi, edes ydinkohtien kääntäminen on todennäköisesti tarpeen.
https://hommaforum.org/index.php/topic,26.0.html

Niin lukee. En tiedä nyt, tökkiikö sinulla ohjeessa tuo todennäköisesti-sana? Tämähän on pääsääntöisesti suomenkielinen keskustelupalsta ja keskustelukieli on suomi. Englanti niissä uutisissa kelpaa toisena vaihtoehtona, koska useimmat sitä osaavat ja konekääntäjät kääntävät useimmat kielet ymmärrettävästi englanniksi, mutteivat suomeksi. Muunkielisten, myös ruotsinkielisten, uutisten (sekä blogien yms juttujen) ydinkohtien esittäminen suomeksi/englanniksi on tarpeen käytännössä aina. Kyse on siitä, että muut lukijat pysyvät keskustelussa mukana, joten se materiaalin tuoja saa nähdä sen ymmärrettäväksi tekemisen vaivan kerran, ettei kaikkien muiden tarvitse nähdä samaa vaivaa sen uutisen/muun materiaalin kääntämisessä ymmärrettävälle kielelle.

Noiden ohjeiden sanamuotoa voidaan tarvittaessa muuttaa ja ohjeita tarkentaa. Palaan tähän asiaan myöhemmin uudelleen, kunhan konsultoin muuta ylläpitoa asiassa, että kuinka asiassa jatkossa toimitaan.

newspeak

• Jäsen^^^
« Vastaus #4379 : 03.10.2019, 22:51:15 »
^ Liian tiukkoihin sääntöihin ei varmaankaan kannata hirttäytyä.

Aika moni selailee esimerkiksi työpäivän aikana tauolla uutisvirtaa puhelimellaan ja käännösten tuottaminen lyhyessä ei noin vain onnistu. Jos ne viestit nyt eivät ehkä ole sieltä informatiivisimmasta päästä, ovat ne kuitenkin jotain ja palsta olisi ilman niitä sisällöltään hieman köyhempi, eikä moderaationkaan tarvitsisi käyttää niin paljon aikaansa toisten viestien korjailuun nopealla sykkeellä kirjoittajien tarkoitusperiä arvaillen. Lukijoilla on oma vastuunsa lukemiensa viestien arvioinnissa. Rakenteeltaan "puutteellisenkin" viestin sisältö kertoo sentään jotain. Ainakin sen kuinka paljon lukija haluaa tai hänen toivotaan käyttävän aikaansa kyseisen viestin sisältöön.

Jos joku nyt kirjoittaa pari lausetta ja heittää linkin mukaan, ehkä se linkki on kokonaan toisarvoinen, eikä sitä välttämättä ole ajateltukaan avattavaksi. Suurella todennäköisyydellä sellaisista viesteistä ei edes synny keskustelua, vaikka viestiä kävisi likettämässä useampikin kymmentä jäsentä. Viestin muoto on monesti sisältöä tärkeämpi etenkin lukijoille.

Asiana erikseen moderaatio voi varmaankin kirjoitetuista säännöistä huolimatta toimia parhaaksi näkemällään tavalla ohjeistuksineen, sillä keskustelun ohjaaminen "toivottuun suuntaan" lienee kuitenkin se heidän tehtävänsä, vaikka se mielivaltaiselta varmasti jäsenten osalta monesti tuntuukin ja sitähän se pakostakin on. Kuuluu asiaan olla samanaikaisesti ehdottoman oikeassa ja samalla täysin väärässä.

Tagit: