Kirjoittaja Aihe: Kirja: Tavoitteena maahanmuuttajaoppilaan integraatio yleisopetukseen  (Luettu 1350 kertaa)

Miniluv

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 31 007
  • Liked: 12392
  • Mode EVP. 1/949jkl #propelipää
Löytyi aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen Gradu, kirjoittajanaan Pia Lumme 1999
TAVOITTEENA MAAHANMUUTTAJAOPPILAAN INTEGRAATIO YLEISOPETUKSEEN

(...)

Tutkimuksesta:
Lainaus
Uudessa kulttuurissa selviämiseksi ei riitä että on saavuttanut puhekielessä käytettävän kielitaidon. Jotta kielellinen kapasiteetti olisi riittävä, olisi saavutettava myös kielen akateemiset ja kognitiiviset taidot. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajalta menee siihen keskimäärin viisi vuotta. Hyvän kielitaidon saavuttamisen ongelmana voivat lisäksi olla erilaiset kulttuurien väliset arvot ja käyttäytymismallit, (vrt. kulttuurikoodit). (Delores 1997: 51)

Lainaus
Suomessa on paljon tutkimusta kielen ja kulttuuri-identiteetin suhteesta toisiinsa; hyvän kielitaidon on todettu sopeuttavan ja edistävän maahanmuuttajan integraatioprosessia (ks. Skutnabb-Kangas 1986 ja Liebkind 1984, 1988).

Jonkun opettajan kommentti:
Lainaus
”Jokaisen opettajan olisi tajuttava lapsen tilanne, kun se tulee. Ensinnäkin lapsen kieli, kun se tulee se ei osaa suomea, sitten se käy oman kielen tunnilla, arabit käyvät koraanikoulussa,--että niillä on parhaimmassa tapauksessa kolme aakkostoa jota ne opettelee ja venäläiset lapset opettlevat kyrilliset aakkoset ja saman aikaan heidän täytyy oppia niin paljon. Että vielä jos vanhemmat haluavat sen englannin kielen, kun he eivät arvosta tätä suomen kieltä niin paljon. Ett mieluummin sitte englantia. Tää ois mun mielestä kauheen tärkeää tietoa opettajille, että missä rumbassa se lapsi pyörii. Niinku missä vaatimuksissa!” (s.7)

Tää tutkimusmateriaali pitäis kyllä saada lukea kokonaan:
Lainaus
”Mun mielestä niille pitäsi, näitä kotejakin opastaa että tyttöjenkin koulutukseen satsattais että mulla lyö niin paljon vastaan se että mun pitäis tunnustaa se että joku somalipoika on arvokkaammpi kuin somalityttö tai perheessä suositaan poikalapsia - huomashan sen silloin kun tään yhen somalipojan oli niin vaikea ottaa vastaan käskyjä naisopettajalta että sen oikein huomas. Että ei musta voi edellyttää, että kun suomalainen menee johonkin muualle että siellä joustetaan, mun mielestä säännöt on kaikille samat.” (s.33)

(...)


Lainaus
”Somalioppilas oli hakannut erästä opettajaakin ja sitt ku sitä tilannetta selviteltiin niin se että ei suostu allekirjoittamaan niitä samoja sääntöjä. Että jos koulun henkilöön käy kiinni niin se on kotiinlähdön paikka ja hänet lähetettiin kotiin, niin mikä mua sitte just ärsytti, niin oli tää somalinkielen opettaja sano ’eiks me voitais sopia tää asia näin että tää somalipoika on valmis sopimaan että unohdetaan tää annetaan tän asian olla, ku mulla on yks vihainen opettaja yks tosi vihainen kouluavustaja ja kolme itkevää lasta ja kaikilla tulee verta nenästä että kun ei voi soittaa kotiin kun siellä on niin välivaltainen isä ett eikö anneta asian olla’ - must se on väärin. ”(s.18)

Somalinkielen opettajat siis opettavat suomalaisia opettajia painamaan villaisella somalien tekemät väkivaltaisuudet, koska a) se kuuluu kulttuuriin ja b) kotona tulee turpiin.

Tuon gradun opettajien ja avustajien kommentit ovat aivan helmiä. Uutisiin nuo eivät koskaan päätyisi. Ovat tutkijan itse työssään keräämiä ja sikäli huomattavan autenttisia ja sensuroimattomia. Pitäisiköhän liittää "Suositeltavaa luettavaa" -osioon.

-i-

"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

Tagit: