HOMMAN KESKUSTELU > Salonki

Mahtuuko Hommaforumille mamutyöntekijöiden oma nurkka?

<< < (15/15)

Soljuvainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Lalli IsoTalo - 23.03.2019, 19:30:44 ---@Soljuvainen ,mitä mieltä olet ajatuksestani, että "mitä enemmän kotoutetaan, sitä vähemmän kotoutuvat"?

Perustan ajatukseni Ruotsin esimerkkiin (jossa kantaväestö sopeutuu tulijoihin), ja omiin kokemuksiini ulkomailta. Kun ei ole mitään turvaverkkoa, on "pakko oppia itse uimaan", siis kotoutua, kun sinut heitetään altaan syvään päähän.

Jos se ei onnistu, niin sitten kotiutukoon, maitojunalla kotiin.

Tämä on siis aito mielipiteeni: mitä enemmän kotoutetaan, sitä vähemmän kotoutuvat.

Tämä ei tietenkään kuulosta kovin mukavalta, jos oma toimeentulo riippuu siitä, että kotoutetaan.  :(

Tarkoitukseni ei ole loukata, vaan kertoa oma mielipiteeni asiasta.  :P

--- Lainaus päättyy ---

En mä kotoutumiskoulutusta sinänsä turhana näe. Mutta mielestäni sille asetetaan epärealistiset odotukset.

Nykymuotoinen kotoutumiskoulutus sopii parhaiten ihmisille, joilla on hyvät opiskelutaidot, jotka ovat tottuneet elämään länsimaisessa elämänrytmissä ja joille uuden kielen oppiminen ei ole ongelma. Lisäksi opiskelijan pitää tajuta olla myös siinä ohessa aktiivinen ja esimerkiksi opiskella kieltä omalla ajallaan.

Osalla ihmisistä ns. lähtötaso on kuitenkin sekä opiskelutaitojen että kulttuuritietämyksen osalta sen verran heikko, että parin vuoden kotoutumiskoulutus ei tule heitä auttamaan. Itse koen, että nämä ihmiset tarvitsisivat ainakin alakoulun verran (eli kuusi vuotta) kieli- ja kulttuuriopetusta, ennen kuin heidän voi odottaa pärjäävän itsenäisesti yhteiskunnassa ja työelämässä.

Oma kokemukseni on siis se, että maahanmuuttajien mahdollinen passivoituminen ei ole se suurin ongelma vaan kaikki mahdolliset muut tekijät (heikko koulutustaso, kielenoppimisvaikeudet, psyykkiset ongelmat, lasten hoitaminen ja saaminen, iän tuomat rasitteet jne.), jotka vaikeuttavat kotoutumista. Suomen kansantalouden kannalta sillä ei tosin ole juuri väliä, hidastaako kotoutumista passivoituminen vai henkiset ongelmat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta