Minun mielestäni asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Tämä on minun periaatteeni asian kuin asian suhteen. Mikäli hommassa ryhdytään pelaamaan vastustajiemme pc-henkisillä pelisäännöillä, niin menettää homma merkityksensä.
-Oli periaatteesi mikä vain, jotkin "nimet" antavat mahdollisuuden heittää helposti lokaa monikulttuurikriitikoiden niskaan.
Ensinnäkin tuollainen pelleilly nimillä on sitä, mitä monet vasurit harrastaa (ei puhuta ongelmista, puhutaan haasteista). Mutta se ei toimi heidän kohdallaan, eikä se toimi meidänkään kohdalla. "Itä-Suomen hommakerho" kuulostaisi oikeastaan helvetin omituiselta kun siellä kaikki muut on kaupunkien mukaan. Aivan kuin olisi jotain salattavaa.
-En puhunut "Itä-Suomen hommakerhosta", joten sitä on turha panna lainausmerkkeihin. Itä-Häme on ainakin käsittääkseni pienehkö paikka, jonka suurimmat kaupungit ovat Lahti ja Heinola. Heinolalaiset tulevat(jos tulevat) varmaan jo nyt Lahden homman kokouksiin, joten nimenmuutos varmaan lähinnä selkiyttäisi asioita. En tunne ollenkaan Joensuun tilannetta, joten minun on vaikea sanoa miten tässä asiassa voitaisiin toimia siellä. Itä-Suomesta en ole mitään sanonut.
Toisekseen, esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston ylioppilalehti Uljaassa kerrottiin jo "natsilippuje jälleen liuhuvan Joensuussa" ja samanlaista on ryskytetty myös Karjalaisessa (voisiko joku kertoa missä ne natsiliput liehuvat, minä voisin mennä ihmettelemään), joten eiköhän peli ole menetetty siltä osin.
-Jos Joensuu ja Lahti ovat yliedustettuna hommassa, tarjoaa se asennevammaisille toimittajille mielikuvan, jota levittää. Vaikka kys. kaupungit eivät olisi yliedustettuina hommassa, ne ilmestyivät kerhoista ensimmäisinä ruudulle klikatessani itseni "pajaan".
-Yhdistettiinkö tuossa artikkelissa siis Joensuu ja Lahti hommaan?
Pogenssin kirjoittelu sen sijaan on mielestäni ollut täällä ainostaan vahingollista ja toivoisin hänen keskittyvän oman alueensa kehon asioiden ruodintaan. Koko aiheesta jauhaminen synnyttää jo kuvan, että Joensuu tai Lahti ovat jokin olemassa oleva ongelma, vaikka ne ainakin toistaiseksi ovat sitä olleet ainoastaan Pogenssin kirjoituksissa.
[/quote]
-Joensuu ja Lahti voivat koitua ongelmallisiksi, jos homma yhdistetään mielikuvissa niiden kautta rasisteihin. Mielikuvat ohjaavat valitettavan monien ihmisten toimintaa.
-Kuten sanoin, kyse oli(ja on) ikenien tuulettamisesta, enkä pidä tätä asiaa oikeasti edes tärkeänä