HOMMAN KESKUSTELU > Salonki

Monikulttuurinen koulunkäynti

<< < (2/196) > >>

Lasisti:
Jos oma lapsi olisi menossa tämäntyyppiseen kouluun, niin ainakin

- seuraisin hyvin tarkkaan touhun etenemistä. Kannattaa olla perillä lapsen lukujärjestyksestä, kysellä päivän jälkeen minkälaista ohjelmaa tunneilla oli, ja mitä opittiin.
- pitäisin mahdolllisesti jonkinlaista viikkolokia koulunkäynnin etenemisestä. Siitä voi tarkastella tarkemmin, mihin suuntaan lapsi ja koulunkäynti on edennyt tai käyttää sitä "reklamaatiotapauksissa" apuvälineenä.

Tottakai nämä ovat ihan hyviä käytäntöjä oli koulu sitten minkälainen vaan, mutta mielestäni näissä "värikkäämmissä" laitoksissa vanhemman aktiivisuus ja seuranta on korostetun tärkeää. Jos touhu menee reisille, niin ainakin koulu saadaan nopeammin vaihdettua ja vauriot minimoitua!

edit. Siis tämä seurannan pohjalta mm. tuon reisiytymisen tunnistaa paremmin..

VeePee:
Vaikka varsin nuiva ja kriittinen olenkin, niin en silti näe tilannetta täysin synkkänä. Minulla on kaksi lasta, joista vanhempi menee nyt kouluun. Toinen on muutaman vuoden nuorempi. Molemmat ovat tällä hetkellä suhteellisen monikulttuurisessa tarhassa, jossa vanhemman ryhmässä mamuprosentti on 30 ja nuoremmalla 50. Tarhassa olevat mamulapset ovat oikein kivoja ja niiden kanssa tulee juttuun ihan yhtä hyvin kuin meidän kantasuomalaisten lasten kanssa. En oikein jaksa uskoa, että kyseiset tarhassa olevat nappulat muuttuisivat kovin ongelmallisiksi kouluun mennessään.

Itse veikkailisin, että peruskoulumaailmassa ongelmia ehkä aiheuttavat ne mamuoppilaat, jotka eivät ole päivähoidossa olleet vaan tulevat suoraan mamuperheen kotihoidosta.

Olen itsekin opetusalalla oppilaitoksessa, joka on varsin kansainvälinen ja olen tekemisissä päivittäin varmaan kymmenen eri kansallisuuden kanssa, joten sinänsä erilaisuus ei minua pelota.

Olisi mukava kuulla lasten vanhempien omakohtaisia kokemuksia aiheen tiimoilta. Tulen itse kertoilemaan syksyn mittaan omia kokemuksia. Tuskin kuitenkaan olen ainoa tässä tilanteessa oleva, joten kertokaahan muutkin kokemuksianne.

Lasisti:

--- Lainaus käyttäjältä: VeePee - 21.05.2010, 17:55:32 ---Itse veikkailisin, että peruskoulumaailmassa ongelmia ehkä aiheuttavat ne mamuoppilaat, jotka eivät ole päivähoidossa olleet vaan tulevat suoraan mamuperheen kotihoidosta.

--- Lainaus päättyy ---

Hyvin mahdollista. Lapsia ei ole pakko laittaa tarhaan, mutta peruskouluun tulevat käytännössä kaikki.

scarlett:
Poikani on toisella luokalla ja ainakin hänen luokka-asteellaan mamut on keskitetty yhteen luokkaan joten pojan luokalla ei ole yhtäkään. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia.

BastardoGrande:
Onneksi jälkikasvu on koulussa, jossa ei ole yhtään eriväristä, tosin yläasteelle siirryttäessä asia pahenee väkisin.
Tosin on yksi pakopaikka, jonne menevät mamut ovat joltisenkin täyspäisiä ja edes joihinkin kouluaineopintoihin motivoituneita; eli erikoiskoulut, kuten Haagassa oleva urheiluyläaste.

Ala-asteikäisen vanhemmille suosittelen ainoastaan MUUTTOA.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta