UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Monikulttuurinen koulunkäynti  (Luettu 319385 kertaa)

Luka Mokonesi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 354
  • Liked: 544
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #960 : 23.10.2017, 07:41:29 »
Alla muutama kohta tuosta Hesarin jutusta:

Lainaus
Esimerkiksi maahanmuuttajana Ruotsiin tulevilla lapsilla tai paluumuuttajilla ei ole samoja mahdollisuuksia päästä suosituimpiin kouluihin, sillä ilmoittautuminen on pitänyt hoitaa jo vauvaiässä

Kehityksen taustalla on sekä Vlachosin että Fahlénin mukaan ensisijaisesti asuinalueiden vahva eriytyminen: suurituloiset, koulutetut kantaruotsalaiset ovat keskittyneet tiettyihin kaupunginosiin ja pienituloiset, heikommin koulutetut ja usein maahanmuuttajataustaiset toisiin.

Koulujen eroja uudet jonojärjestelmät eivät silti ratkaise. Rehtorin mielestä tarvitaan hyvin konkreettisia keinoja, jotka auttavat ylittämään sosiaalisesti eriytyneiden asuinalueiden rajoja, esimerkiksi julkisesti rahoitettuja koulubusseja. Nyt matka vaikkapa Rinkebystä keskustaan on useimmille liian vaikea.

Borgin mukaan Vivallan koulun tulokset ovat viime aikoina olleet huomattavasti heikompia kuin kaupungin kouluissa keskimäärin.

Nyt niihin odotetaan parannusta.

Vastaavaa kokemusta on jo Malmöstä, missä verraten köyhän ja maahanmuuttajavaltaisen Rosengårdin koulu päätettiin lopettaa samankaltaisista syistä vuonna 2013.

Oppilaita siirrettiin esimerkiksi Linnéskolaniin, joka sijaitsee Malmön hyväosaisella alueella.

Tänään samassa läpyskässä myös mielipidekirjoitus, jonka otsikon mukaan:
Lainaus
Punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005418872.html

Mystiset turvallisuussyyt...

Lainaus
Jo paljon ennen sulkeutumis­aikaa lapset siirretään ulkoa päiväkodin eteiseen ”alueesta johtuvista turvallisuussyistä”. Minulle ei ole kerrottu, mitkä riskit lastani ulkona uhkaavat. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että lapsi viettää pahimmillaan viisi tuntia viikossa eteisessä hakijaa odotta­massa. Kotiinlähtökin viivästyy, kun pukeminen aloitetaan vasta hakijan tultua paikalle.

Lainaus
Eriarvoisuudesta kertoo lisäksi se, että kun muut helsinki­läiset esikoululaiset opiskelevat vieraita kieliä, vierailevat Korkeasaaressa, käyvät uimakoulun tai lähtevät lähiöstä käve­lylle Kaivopuistoon, itäkeskuslaiset eskarilaiset tekevät retken 50 metrin päässä sijaitsevalle hiekkakentälle.

Kunnallisveroprosentti ja varhaiskasvatusmaksut ovat samat koko kaupungissa, mutta puotinharjulaisen on vietävä lapsensa hoitoon läävään, jonne punavuorelainen ei jalallaan ­astuisi.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

beetleking22

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 184
  • Liked: 37
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #961 : 25.10.2017, 20:03:14 »

otinpa tuosta vierestä aggressiivisessa teini- ja kapinavaiheessa olevalta teiniltä kommentin:

(koulu Hgissä ns. paremmalla alueella)

mamut ovat:

- metelöiviä
- ärsyttäviä
- eivät halua sopeutua, vaan ghettoutuvat aktiivisesti keskenään.


Ja tää oli siis "suvaitsevammalta" teiniltä kommentti. Nuivempi teini ei paikalla.

Eli yksinkertaisesti. Teinit on teinejä.

Java

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 5 993
  • Liked: 5131
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #962 : 25.10.2017, 20:45:35 »
^ Tai sitten ihan vaan kartalla.
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 919
  • Liked: 1263
  • junior koodari
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #963 : 27.01.2018, 22:57:18 »
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801272200593692_u0.shtml..    Nuorimmainen on yläasteella eräässä pääkaupungin koulussa..

Uutisessa mainitaan luokassa mahdollisesti ongelmia aiheuttavien oppilaiden,jopa lääketieteellisen diagnoosin vaativia oletuksia.

Paitsi yksi.

"Minun luokkani oppilasmäärä on lähellä kolmeakymmentä. Luokasta kolmasosa tarvitsee paljon tukea (maahanmuuttajia, Asperger-lapsia, adhd, jne). Avuksi saan kouluttamattoman ohjaajan, koulupaikkaa vaille jääneen nuoren".
« Viimeksi muokattu: 27.01.2018, 22:59:57 kirjoittanut simppali »

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 919
  • Liked: 1263
  • junior koodari
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #964 : 28.01.2018, 08:30:36 »
Miksi il-lehti on aloittanut tämmöisen?..

Tässä uusin;http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801272200685962_u0.shtml

"Linna kertoo, että syksyllä 2016 hänen luokalleen tuli oppilaita, jotka olivat vasta kesällä tulleet Suomeen vailla kielitaitoa tai esiopetusta. Helsingin kouluissa oli silloin käynnissä kokeilu, jossa kielitaidottomat alkuopetuksen oppilaat tulivat tavalliseen luokkaan ilman valmistavaa opetusta.

- Osalle jopa kynän kädessä pitäminen tai saksilla leikkaaminen voi olla uusi asia. Opettajalta vaaditaan paljon osaamista, johon hänellä ei välttämättä ole riittävää koulutusta, Linna kertoo.",,vai alkaako se totuus tulemaan liian lähelle?,,esim. minä en saa kertoa mitään todellisuudesta,,opettajat onneksi saa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 08:34:01 kirjoittanut simppali »

Lahti-Saloranta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 695
  • Liked: 15257
  • Monikulttuurisuutta vastaan rokotettu
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #965 : 28.01.2018, 09:03:38 »
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801272200593692_u0.shtml..    Nuorimmainen on yläasteella eräässä pääkaupungin koulussa..
"Minun luokkani oppilasmäärä on lähellä kolmeakymmentä. Luokasta kolmasosa tarvitsee paljon tukea (maahanmuuttajia, Asperger-lapsia, adhd, jne). Avuksi saan kouluttamattoman ohjaajan, koulupaikkaa vaille jääneen nuoren".
Tuli mieleen että poliisikoulun opetusohjelmaan tulisi sisällyttää vuosi kouluavustajana maahanmuuttajakoulussa. Saisivat tehdä tuttavuutta tulevien asiakkaidensa kanssa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Brandis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 066
  • Liked: 3657
  • Villasukkainen, Silkkihansikkainen
Vs: Monikulttuurinen koulunkäynti
« Vastaus #966 : 30.01.2018, 12:52:26 »
Tässä uusin;http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801272200685962_u0.shtml
Simppalin laittamasta linkistä myös tämä nosto:
Lainaus käyttäjältä: helsinkiläiskoulun luokanopettaja Tiina Linna
.. esimerkiksi kielitaidottomalle lapselle yleisopetuksen ryhmä on parasta opetusta, mitä lapsi voi saada.

Jälleen otetaan huomioon vain kielitaidottoman maahanmuuttajalapsen näkökulma (ja sekin mielestäni tässä kohtaa aika ruusunpunaisin lasein nähtynä), entä koko muu luokka tilanteessa, jossa ymmärtämätön lapsi käytösoireilee todennäköisesti myös vaikeaa tilannettaan? Ei voi olla heijastumatta muihin, jos yksi luokasta ei ymmärrä, eikä näin ollen pysty seuraamaan opetusta ja omaa vakavia puutteita osaamistaidoissaan ihan jo saksilla leikkaamisesta ja kynäotteesta lähtien.

Tiedän, että monista pk-seudun kouluista ollaan pienryhmät sulautettu osaksi yleisopetusta - aika monisyistä kehitystä, mutta osaan kuvitella, että yksi syy siihen on ollut vanhempien nuiva suhtautuminen oman lapsensa laittamisesta (pien)luokkaan, jossa toisten oppilaiden taso on tällä tasolla.
~ La Donna é mobile ~ vanha italialainen sananparsi.
~ Kukapa mies muuten kykenisi oikein ymmärtämään naisten tekojen syyt! Hän ajattelee perinjuurin toisin kuin me! Hänen sielu- ja hermoelämänsä on herkässä vireessä. Monet vaikutteet, mieluiset ja epämieluiset, säilyvät naisissa kauan. ~ tohtori A. Lorand 1923