Tervetuloa forumille, Kavhu.
Siinä pelokkaana 4. Luokkalaisena sitten istuin kun rehtori kiersi ympyrää ja huusi minulle kun olin lyönyt takaisin. Hän pelkäsi että siitä tulisi jokin isompi selkkaus ja sanoi sen ihan suoraan. Koska koulussa oli kerran aikaisemmin käynyt niin että Mamulla ja kanataväestöön kkuuluvalla oli ollut riitta ja sitten koululle oli seuraavana päivänä ilmestnyt 10 päinen joukko mamuja "Hakkaamaan" heidän porukkaan kuuluneen kiusaajaa. Koulut ovat suhteellisen kädettömiä kun kyse tulee MaMujen pysäyttämisestä, nimittäin pelkäävät heidän porukoitaan niin paljon.
En usko että rehtori pelkäsi niitä mamuja. Pikemminkin hän taisi pelätä sitä, että kouluvirastossa, kunnanvaltuustossa tai muussa hänen yläpuolellaan olevassa paikassa joku luulisi/havaitsisi, että hänen koulussaan ei ole tilanne hallinnassa. Nuo tahot voivat tehdä rehtorin elämän hyvin ikäväksi niin halutessaan; samanaikaisesti noissa paikoissa voi olla koulujen arkitodellisuudesta täysin irrallaan olevia ihmisiä, jotka vaativat rehtorilta toimia asioissa, joissa hänellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa juuri mitenkään.
Onneksi olen nykyään englannin kielisellä yläasteella, missä on pelkästään fiksuja pääsykokeiden takia. Monet kantaväestöön kuuluvat luokkatovereini ovat myös hyvin MaMu vastaisia tällaisten kokemusten takia ja myös sen takia että samanlainen he saavat tehä mutta te ette politiikka jatkuu ylä-asteella.
Epäoikeudenmukainen ja puolueellinen kohtelu suututtaa tietenkin ketä tahansa. Huonosti käyttäytyvät mamut ovat tietenkin itse kukin syyllisiä omiin tekoihinsa, mutta teidän epätasapuoliseen kohteluunne on kaksi perussyytä.
1. Suomeen on otettu ja otetaan liian paljon humanitaarisia maahanmuuttajia verrattuna siihen kuinka paljon on rahkeita saada heidät sopeutumaan tänne. Työn perässä tänne tulleilla ja heidän perheillään ei tietääkseni ole samanlaisia sopeutumisvaikeuksia - vai oliko esimerkiksi siinä sinuun kiinni käyneessä maahanmuuttajajoukossa kiinalaisten tai intialaisten insinöörien lapsia? Rohkenen veikata ettei.
2. Liian monet eivät kykene tai halua nähdä liiallisesta humanitaarisesta maahanmuutosta koituvia ongelmia, saati puuttua niihin. Tämä voi johtua monista syistä. Joku pelkää leimautuvansa rasistiksi. Joku mieltää humanitaariset maahanmuuttajat heikossa asemassa oleviksi, eikä voi ymmärtää että nuo "poloiset" voisivat häiriköidä, päsmäröidä tai muuten tuottaa ongelmia. Jotkut ovat itse olleet koulussa aikana jolloin tuollaisia ongelmia ei ollut, eikä heidän mielikuvituksensa riitä hahmottamaan että niitä voisi ollakaan. Joidenkin maailmankuvaan tuollaiset ongelmat eivät sovi, ja siksi he torjuvat ajatuksen että niitä voisi olla.
Molemmat ongelmat ovat ratkaistavissa poliittisin keinoin. Humanitaarisen maahanmuuton määrää voidaan vähentää vetovoimatekijöitä poistamalla ja rajoituksia asettamalla. Esimerkiksi naapurimaahamme Viroon tulee vuodessa mitättömän vähän, alle 20 turvapaikanhakijaa, ja syy on todennäköisesti se että Virossa turvapaikanhakijoille ei makseta toimeentulotukea. Suomeen tuli viime vuonna vajaa 6000 turvapaikanhakijaa - täällä turvapaikanhakijalle maksetaan 292 euroa kuukaudessa.
Ongelmaan 2 ratkaisu on se, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka sekä ymmärtävät arkitodellisuutta että haluavat toimia ongelmien korjaamiseksi. Todellisuudesta irti olevat ihmiset ovat harmittomia, kunhan heillä ei ole päätösvaltaa.
Sinä ja kaverisi olette jo omaehtoisesti päässeet ymmärryksen alkuun: olette kukin oivaltaneet että ongelmia on, ja olette keskustelleet asiasta. Sinä olet myös ottanut selvää asioista tätä forumia ja Halla-ahon blogia seuraamalla. Kannattaa lukea myös muita saitteja, jopa vastapuolen
muuttoliikkeessä- ja
todellisuus.org-sivustoja. Tämän jälkeen voit itse päätellä, mitkä näkökannat pohjautuvat tosiasioihin ja logiikkaan, ja mitkä ovat syystä tai toisesta huuhaata. Jatka myös keskustelua näistä asioista kaveriesi kanssa. Ei mene enää kauaa kun pystyt jo itse oikeasti vaikuttamaan asioihin.