Viimeksi kun törmäsin kansallispukuisen suosikkivähemmistömme edustajiin niin se oli työmatkalla aamuvuoroon kun pysähdyin yöhuoltoasemalle ostamaan tupakkia. Pari heimolaista miestä ja pari naista, ilmeisesti toisen naisen synttäreitä viettämässä, heti piirittämässä ja väen väkisin monkumassa notta "osta jotain meille". Teki mieli sanoa, että menkää töihin jos ei riitä rahaa ostaa itse, mutta onnistuin kumma kyllä pitämään suuvärkkini kurissa.

Jäi tupakat ostamatta kun otin bakkia samalla muistuttaen itseäni siitä, että duunikassissa oli itse asiassa töitä varten erinäisiä voimankäyttövälineitä. Eivät kuitenkaan seuranneet vaan menivät kiusaamaan jotain nurkkapöydässä istuneita pultsareita, ja poistuessa mietiskelin sen ironisuutta, että nyt tuli eka tilanne jossa päälläni olleita suojaliivejä olisi voinut tarvita ja sekin vasta työmatkalla.
Isäni on kerran matkalla lähikuppilasta kotiin ryöstetty puhtaaksi kahden mustalaismiehen toimesta, auton avaimiakin myöten mutta eivät onneksi onnistuneet löytämään oikeaa kärryä. Töissä on näiden velikultien edesottamuksia tultu seurattua useaan otteeseen, kumman nopeasti keskeytyy kauppareissu ja halajaa mieli takaisin tien päälle kun näkevät että siellä pikkumarketissa sattuukin syystä tai toisesta olemaan vartijatunnuksinen haalarisetä käymässä. Tosin työnantajani ei suuressa viisaudessaan jaa haalareita kentälle, mutta tajuatte pointin. Tosin taisin olla tuossa tilanteessa itse rasisti kun pelmahdin sattumalta tupakkapaikalta sisään kassalinjalle kun Kyösti ja Miranda saapuivat asioimaan.

Muutenkin julkisilla paikoilla liikkuessa kaaleiden käytös tuntuu olevan tarkoituksella röyhkeätä, eräänlaista julkisen tilan valtaamista herättämällä yleistä pelkoa ja epämukavuuden tunteita kanssaihmisissä. Siis niiden vähemmistön edustajien toimesta, jotka kuuluvat siihen Steissillä ja muualla maleksivaan sakkiin, joko jonkin sortin alemmuuskompleksin vuoksi tai ihan oikeasti tukemaan sellaista pikkurötöstelyä.
Kyllä romanikulttuuri itse on syypää suurimpaan osaan romanien nykyongelmista. Loppuihin taitaa sitten olla syypäänä sosiaalidemokratia.