On kiistatonta, että markkinointiviestinnän kuvasto on merkittävä osa populaarikulttuuria, joka taas osaltaan kertoo kaikelle kansalle, ketkä kuuluvat yhteiskuntaamme ja ketkä eivät. Kuvastot rakentavat paitsi yksilöllistä myös kansallisidentiteettiä, ylpeyttä ja halua kuulua yhteiskunnan rakentajiin tasavertaisesti yhdessä.
Höpsistä. Mainoskuvasto kertoo kertoo kaikelle kansalle sen tekijöiden tyypillisesti punavihreistä arvostuksista. Kuvastossa kuten maahanmuuttokeskustelussa muutenkaan ei näy myöskään esimerkiksi virolaisia ja venäläisiä. Romanit nyt vain eivät ole in, toisin kuin muutamassa vuodessa kaikkialle mainoksiin ilmestyneet mustat, joita on Suomessa oikeasti vähemmän kuin arabeja, joita myöskin kartetaan. Se, että romanien perään itkevä toimitusjohtaja ei edes huomaa muiden maahanmuuttajien näkymättömyyttä – puhumattakaan mustien valtavasta yliedustuksesta – kertoo sekin jotain aikamme punavihreistä arvostuksista.
Jokainen markkinointialan ammattilainen on varmasti huolissaan syrjäytymisestä ja sen lieveilmiöistä. Jokainen täyspäinen alallamme on varmasti huolissaan myös rasismin lisääntymisestä. Turvallinen demokratia kun rakentuu hyvinvoinnista, yhteen hiileen puhaltamisesta ja kaikkien osallisuudesta. Pelkästään näiden seikkojen pitäisi saada meidät varmistamaan, että emme itse jätä ketään ulkopuolelle.
Ja tämä "lisääntynyt rasismi" ilmenee kenenkään täyspäisen ihmisen havainnoissa ihan konkreettisesti miten?
Romanien äärimmäiseen sisäryhmäajatteluun, jonka voi helposti liittää rasismiinkin, kuuluu kiistatta tilastojen mukaan väkivalta, joka ei varmaan ole sellainen piirre, johon mainostajat haluavat yhdistää tuotteensa. Eivät myöskään irakilaisiin turvapaikkahuijareihin. Mustatkin ovat mainoksissa harmittomia "kansainvälisiä" mustia, keskiluokkaisia tai menestyviä amerikkalaisia tai kosmopoliitteja, kuten populaarikulttuurissa.