Tässäkin on muistettava, että kaikki romaniasta tulevat eivät ole romaneja.
Pitäisiköhän siihen bingoon lisätä, että "kaikki eivät ole X", kun se toistuu lähes jokaisessa mokumaku-jutussa (vrt. "täytyy muistaa että maahanmuuttajia on erilaisia, osa kiintiöpakolaisia, turvapaikanhakijoita ja työperäisiä, ei saa yleistää... jne.") Mutta nyt Pekka on jakanut meille oikein kunnon informaatiota: Kaikki romaniasta tulleet eivät ole romaneja!!1! Mikä paljastus! Olin kuvitellut, että kaikki Romaniasta tulleet ovat romaneja ja ihmetellyt sitä, että kun puhutaan romanien riistosta ja raastosta Romaniassa. Minä kun luulin, että he riistävät ja syrjivät siellä toisiaan (itseään) kun kaikki siellä on romaneja. Onneksi Pekka auttoi minua oikealla informaatiolla.
Siis tehtäisiin laki, jonka perusteella poliisi saisi jälleen työtä, joka ei sille kuulu. Tämän totean päihtyneiden kiinniottoa ja kuljetusta pohtivan työryhmän puheenjohtajana.
Ei kuulu poliisille? Jos poliisin tehtäviin lisätään vaikka katujen lakaisu, niin silloin se on poliisin tehtävä. (Tosin olen itsekin sitä mieltä, että juoppojen kuskaaminen ei pitäisi kuulua poliisille, mutta jos se annettaisiin jollekin muulle viranomaiselle, niin lainsäädäntö pitäisi muuttaa siten, että joku muu viranomaistaho saa ottaa juoppoja säilöön.)
Sitä paitsi ihan oikeasti, kumpihan kadulla enemmän häiritsee, hiljaa muki edessään kyyhöttävä mummo, vai aktiivisesti kimppuun käyvä kuukausilahjoituksien kerääjä, puhumattakaan erilaisista kovaäänisistä torven töräyttäjistä, jotka kaikki myös keräävät tai kerjäävät.
Minua ei "istumakerjäys" juuri haittaa toiminnallisesti sekä olen Pekan kanssa samaa mieltä siitä, että kuukausilahjoituksien kerääjät häiritsevät minua enemmän. Pekka tosin ei näytä ymmärtävän sitä, että kuukausilahjoitusten kerääjät eivät kerää rahaa varastelemalla lompakoita. Torveen töräyttelijät, haitarinhajottajat ja muut meluavat muusikot ne vasta minua häiritsevätkin. Tosin nämä kaikki "muusikot" ovat juuri romaneja, joten kun heidän tulonsa tänne saadaan loppumaan, loppuu suurin osa siitäkin melusaasteesta. (Nimimerkillä; kuljen taas kohta Narinkkatorin läpi...)
Sitten Pekka puhuu välillä ihan järkeviä, mutta kaikki järkevät ajatukset tyssäävät tähän:
Romanikulttuuri on suomalaisen yhteiskunnan rikkaus eikä sitä saa päästää häviämään. Kun muistetaan, että se on osa suomalaista kulttuuriperintöä eikä sitä tule asettaa vastakkain valtaväestön kulttuuriperimän kanssa.
Jos joku pystyy sanomaan yhdenkin sellaisen asian romanikulttuurista, mikä olisi yhteiskunnalle (siis sinulle ja minulle) positiivisesti rikkautta, niin kertokoot. En ole vielä sellaista asiaa keksinyt.
Kokonaan toinen asia onkin sitten se, että "eikä sitä tule asettaa vastakkain valtaväestön kulttuuriperimän kanssa" niin ollaan taas alkupisteessä:
Esimerkki 1:
Leif on töissä asennusfirmassa ja tulee aamulla töihin. Ota Leif kahvia. Työkaverinsa Markku: "
Tuolta Nakkilasta soittivat, että siellä on yhdessä risteyksessä liikennevalojen ohjaus päin peetä ja tulee vaaratilanteita. Lähdetääs ajelemaan sinne ja korjataan ne." Leif: "
En voi mennä Nakkilaan, koska meidän kulttuurissa on verikosto ja väistämisvelvollisuus. Vuonna nakki ja käpy meitin suvulle tuli riitaa Nakkilan Lindemannien kanssa ja en voi mennä sinne." Markku: "
Eihän siitä hommasta tule yksin mitään! Mikä ihme on että kieltäydyt töistä?"
Esimerkki 2:
Esmeralda on töissä konsulttifirmassa. Työkaveri Liisa soittaa: "
Huomenta, tossa yhdeksältä olisi sitten kokoushuoneessa neuvottelu siitä ensi kuun sopimuksesta. Sulla oli niin hyvä rapo siitä, että tule kertomaan se muillekin." Esmeralda: "
En voi tulla, kun tuossa alhaalla on yksi Hagert ja en voi tulla sinne yläkertaan, koska meidän kulttuuri." Liisa: "
No jo on ihme kun kieltäydyt töistäsi!"
Esimerkki 3:
Miranda on päässyt pankkiin töihin. Pankinjohtaja Jussi kertoo, että "
Tuossa on tuonne vaateliikkeeseen firman asiakasnumero. Sieltä me kaikki haetaan nämä meidän krakat ja pikkutakit, niin mene hakemaan sieltä itsellesi jotain vaatteita. Firma maksaa, niin ei tarvitse omaa rahaa kuluttaa niihin niin paljoa." Miranda: "
En voi olla missään muissa vaatteissa, jos pankkiin tulee vaikka joku romani, koska meidän kulttuurissa se loukkaa toisia romaneja, jos he näkevät minut normaaleissa vaatteissa. Kuljen näissä heimoasusteissa." Jussi: "
No jo on. Nainen kieltäytyy ilmaisesta shoppailureissusta. Tätä en ole ennen kuullutkaan! En voi laittaa kieltoakaan tuohon pankin ovelle, että tänne ei saa tulla romaneja, koska muuten Eva&Suurpää&Puumis-trio hyökkää kimppuun! Mikä siinä on että et suostu olemaan samalla tavalla kuin muutkin?"Esimerkki 4:
Valte menee työhaastatteluun. Henkilöstöpäällikkö: "
No terve, jaa että tänne hommiin. Luin noi sun paperit ja hyvältä näytti. Oletko muuten romani?" Valte: "
Joo, olen." Henkilöstöpäällikkö: "
No ei se mitään, mutta onko sinulla jotain kulttuurillisia rajoituksia? Voitko esimerkiksi lähteä työmatkalle mihin tahansa kaupunkiin? Voitko palvella kaikkien romanisukujen jäseniä? Kun teidän kulttuurissa on niitä rajoituksia." Valte: "
Apuva! Razzizzmi! Syrjintä! Ksenofobia! Toiseuden pelko! Suurpää, Illman, Biaudet, Puumalainen! Syrjintä! Kantelu! Korvauksia! Sairaseläke! Morasta kylkeen! [Sensuroitu] [diipa daapa, muumi muumi ja hattivatti]"
Siitä saa sitten jokainen miettiä sitä, että KENEN syy on se, että käy kuin esimerkeissä mainitsin?