Hussein Muhammed
Halla-aholla ei ole realistisia ratkaisujaHussein Muhammed aloittaa lakimiehelle sopivalla tyylillä kertomalla pakolaisen ja turvapaikanhakijan määritelmästä. Pikaisella lukemisella vaikutti varsin asialliselta tekstiltä. Esseessä Muhammed kutsuu halla-aholaisia mestarin opetuslapsiksi.
Muhammedin mukaan Halla-aho kirjoittaa yksittäisistä kolumneja joissa kommentoidaan asianyhteydestä otettua lauseita ja sanoja ja kiinnittää yksittäisten mediassa näkyvien ihmisten virheellisiin tai epätäsmällisiin sanomisiin, ei viralliseen maahanmuuttopoliittiseen ohjelmaan tai lainsäädäntöön. Muhammed kritisoi Halla-ahoa siitä, ettei hän anna konkreettisia ehdotuksia vaan tyytyy vain tuomaan esille epäkohtia. Erityisesti maahanmuuttajien integroimiseen hän kaipaisi Halla-aholta ehdotuksia.
Muhammed kritisoi Halla-aho muun muassa siitä, ettei hän osallistunut Ajankohtaisen Kakkosen maahanmuuttoiltaan, vaikka hänet oli sinne kutsuttu. Halla-aho ei myöskään hakeutunut Helsingin kaupungin maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden neuvottelukuntaan vaan istuu Korkeasaaren eläintarhan johtokunnassa.
Muhammedin mukaan Halla-ahon ja hänen seuraajien käyttämä tapa maahanmuuttovastaisen mielialan lietsomiseen on tilastoilla vääristely. Hänen mukaansa kriitikot esittävät esimerkiksi rikostilastoista yksittäisen rikosnimikkeen kohdalta tarpeeksi lyhyellä aikavälillä ja hyvin rajatulta alueelta lukuja, joilla maahanmuuttajien suhteellinen rikollisuus saadaan näyttämään suurelta.
Halla-aho vähättelee, virolaisten ja venäläisten rikollisuutta, koska he edustavat sitä VHM-ihmistyyppiä johon Halla-ahokin kuuluu. Kritiikkiä saa myös turvapaikanhakijamäärien valikoiminen niiden huippuvuosien perusteella. (2008 4000 kpl, vertaaminen vuoteen 2007 1500kpl, eikä esim. 2005/2004 n. 3500kpl)
Muhammedin mukaan islamin poliittista voimaa liioitellaan; Suomessa islamilainen puolue ei ole saanut edes kerättyä 5000 kannattajakorttia.
Muhammed(kin) sanoo Halla-ahon väittäneen islamin olevan pedofiiliuskonto ja somalien loisivan verovaroilla. Hän myös napautta Halla-ahoa miettimällä, että kuinka yhteiskunnallisesti tärkeää on muinaiskirkkoslaavin tutkimuksen rahoittaminen verovaroilla. Vrt. esim. somalitulkit ja monikulttuurisuuasiantuntijat yms. joita kriitikot kritisoivat.
Vaikka Halla-aho on ”maahanmuuttohysteerikko” on hän Muhammedin mielestä niitä maltillisempia. Radikaaleimmista mielipiteistä hän ottaa esimerkiksi Seppo Lehdon ja pari Mikko Ellilän Hommaforumin neekerikirjoitusta.
Lopuksi kirjoittaja toteaa, että maahanmuuttokeskustelu on hyvin polarisoitunutta; ihmiset jaetaan ”suvaitsevaistoon” ja ”kriitikoihin” eikä keskustelua oikein pääse syntymään molempien osapuoltena puskista huutelulta.
"Maahanmuuttajat eivät itsekään siedä kulttuurirelativistisia monikulttuurisuuden kannattajia."